Hoe heb jij voor kraamzorg gekozen?

24-07-2016 13:39 38 berichten
Zoals de titel het al zegt. Ik zit met 12 folders van kraamzorgbureaus in mijn handen die ik van mijn verloskundige heb gekregen. 4 vallen er al af omdat die niet zijn aangesloten bij mijn zorgverzekeraar.

Dan blijven er nog 8 bureaus over. Op de site van mijn zorgverzekeraar staan wel klanttevredenheidsscores. Maar moet ik daar wel op af gaan? In mijn omgeving zijn de ervaringen ook erg verschillend, dus daar vind ik het ook moeilijk op af te gaan. En al die folders, tsja ze zien er allemaal wel leuk uit.



Dus, hoe heb jij gekozen? Wat is belangrijk om op te letten. En hoe kan je inschatten welk bureau het beste bij je past?
Wij hadden geen coaching nodig bij naar huis gaan, ook nog nooit van gehoord
Wel een leuke kraamperiode gehad, en leuke kraamverzorgster!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nauwelijks bij stil gestaan en gewoon voor de organisatie gekozen waar ik bij de verloskundige een foldertje van mee kreeg. Intake gehad met 7 maanden en alleen aangegeven dat ik geen stagiaire mee wil en geen gepush over borstvoeding. Verder zie ik het wel. Als we een vervelende krijgen, sturen we haar gewoon weg.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Mijn man was ook thuis, maar ik vond het juist fijn dat ze er maximale uren was. Heel ontspannen en alle tijd voor alles.



Ze leerde alles eerst aan man (badje enzo), zodat ik kon concentreren op borstvoeding en rusten. Man was ook druk met van alles. Dingen kopen voor de baby, boodschappen doen.



Vooraf dacht ik dat het verschrikkelijk zou zijn, de hele dag iemand in huis, maar ik vloog haar zowat om haar nek s ochtends. Heel erg de behoefte om alles te vertellen hoe het die nacht was gegaan. Scheelt dat we een goede klik hadden met haar.



Als we haar niet kunnen krijgen bij een eventuele volgende, wil ik ook zeker weer een oudere dame.
quote:ZombieQueen schreef op 24 juli 2016 @ 14:32:

1 kraamverzorgster vind ik ook erg belangrijk. En dan zeker degene die ook geholpen heeft met de bevalling.



Vind het vooral heel erg moeilijk nu om de keuze te maken tussen een groter bureau of samenwerkende zelfstandigen. Aan de ene kant, als een zelfstandige kraamverzorgster niet bevalt lijkt het mij moeilijker om een andere te kunnen krijgen.



Het ene bureau heeft voornamelijk jonge dames, de andere hebben wat 'oudere' kraamverzorgsters. Dat gok ik te zien op foto's hoor.

Mocht de leeftijd van de kraamverzorgsters je ergens ook nog belangrijk lijken, bedenk dan dat je bij grote bureaus bij de intake ook nog een voorkeur op kan geven. Mij stond het idee van een hele jonge kraamverzorgster (lees: 22/23/24 jaar) enorm tegen. Dus ik heb gevraagd om iemand van 30+ jaar.

Dat was geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap gekozen voor een bureau waar verschillende zzp'ers samen werken.

Onder invloed van hormonen was mijn vertrouwen niet optimaal. Ik zag t al gebeuren dat er een jonge meid alleen maar op de bank zat te appen, de stofzuiger voor de vorm een keer liet loeien en heel strikt was met de was (niks van vriend bijvoorbeeld).

Achteraf gezien helemaal niet fair en reëel maar wel ontzettend blij met mijn keuze.



Het bureau wat wij kozen is echt een beetje van de oude stempel. Er wordt ontzettend gekeken wat bij ons past en uren zijn in overleg flexibel in te plannen. Daarbij heb ik toch t idee dat dames die als zelfstandige werken toch een wat andere insteek hebben als wanneer je voor een grote organisatie werkt(en aan t einde van de maand toch wel gestort krijgt)

Maar das mijn ietwat gekleurde mening. Ik ben gewoon dol op mijn kraamhulp en krijg deze keer (onder voorbehoud) weer dezelfde Hulp in huis.
Ik heb mij ingeschreven!

Deze had volgens de zorgverzekeraar het hoogste cijfer, en had ook de minst truttige en zoete site en folder.

Enorm opgelucht dat ik dit van mijn lijstje kan strepen.



Bedankt voor alle waardevolle input! Heb er zeker iets aan gehad!
Fijn zombie! Uiteindelijk doen ze toch bijna allemaal hetzelfde werk:)

Ik had van de verloskundige een folder meegekregen met degene met wie zij graag samenwerken. 1zat ook bij het ziekenhuis aangesloten plus een kennis had daar goede ervaringen mee dus was bij mij niet zo moeilijk.
quote:elfje08 schreef op 25 juli 2016 @ 11:43:

Fijn zombie! Uiteindelijk doen ze toch bijna allemaal hetzelfde werk:)

Ik had van de verloskundige een folder meegekregen met degene met wie zij graag samenwerken. 1zat ook bij het ziekenhuis aangesloten plus een kennis had daar goede ervaringen mee dus was bij mij niet zo moeilijk.



Uiteindelijk wel, maar de een was toch heel duidelijk van de borstvoedings en draagdoekenmaffia en de ander heel erg van de oude stempel. De een was een groot leerbedrijf en ga zo maar door. Er waren toen een aantal grote verschillen.



En met 12 gekregen folders van de verloskundige brak het zweet mij toch uit. En dat bleken niet eens alle kraamzorgbureaus in deze regio te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vond ik het 22 jaar geleden toch makkelijker. Je hoefde niks uit te zoeken de kraamhulp kwam gewoon. Tegenwoordig alles maar uitzoeken, keuzes maken. Poe je word er haast moe van
Ik heb de kraamzorgaanbieder gekozen die werd aangeraden door mijn gynaecoloog. Telefonisch een paar vragen gesteld en toen die naar tevredenheid werden beantwoord, heb ik me aangemeld. Bij de tweede heb ik voor dezelfde organisatie gekozen en kreeg toen zelfs dezelfde kraamverzorgende :-)
Alle reacties Link kopieren
Let erop dat het kraambureau 1 verzorgster per cliënt inzet. Het is in zo'n week niet fijn wanneer je 3-4 verschillende gezichten ziet en iedere opnieuw je verhaal moet doen en uitleggen waar alles staat
Check!



Nog meer punten op je lijstje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven