Werk & Studie alle pijlers

twijfel tussen 2 studies

24-07-2016 13:46 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten om weer te gaan studeren om o.a. de kansen voor mezelf op de arbeidsmarkt te vergroten.

Nu twijfel ik tussen 2 heel verschillende studies, nl WO bachelor informatica en WO bachelor Psychologie.

Psychologie omdat dat echt helemaal bij mij past, dichtbij mij ligt en als ik helemaal mijn hart zou volgen is dit de juiste keuze.

Informatica is meer de verstandelijke keuze; het biedt veel meer toekomstperspectief. Ik heb een aantal MOOC cursussen gedaan en het programmeren vind ik echt leuk. In die zin past het ook bij me, het niveau verwacht ik ook aan te kunnen maar bij Psychologie gaat mijn hart echt sneller kloppen. Ik ben alleen bang dat het met Psychologie alsnog lastig is werk te vinden? Mijn idee is wel meer de kant van arbeidspsychologie te kiezen omdat ik dat ook met mijn huidige werkervaring kan combineren.



Mijn achtergrond is HBO Commerciele Economie en werk nu als zzper. Ik ben het commerciële echter een beetje zat en kom daardoor ook moeilijker aan opdrachten. Een baan vinden voor 4 dagen is helemaal moeilijk en mijn leeftijd werkt daarin ook niet mee (42)



Wat zijn jullie gedachten over de keuze tussen bovenstaande 2 studies?
quote:koekske73 schreef op 24 juli 2016 @ 17:27:

Yep maar omdat ze mijn studie net erkennen dus geen instellingscollegegeld. Dank voor je tips!



Volgens mij moet je die eerst laten erkennen via duo?

En dat instellingscollegegeld geldt lijkt me alleen voor een eerdere studie in NL
Alle reacties Link kopieren
Een diploma halen via de OU duurt sowieso ontzettend lang. Misschien kan je werken met losse modules uit beide richtingen. Erg leuk en interessant vakgebied dat beide combineert is Usability Design.

Als je echt wil gaan programmeren, heb je inderdaad misschien meer aan een HBO informatica.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hawkmoon269 schreef op 24 juli 2016 @ 20:24:

Een diploma halen via de OU duurt sowieso ontzettend lang. Misschien kan je werken met losse modules uit beide richtingen. Erg leuk en interessant vakgebied dat beide combineert is Usability Design.

Als je echt wil gaan programmeren, heb je inderdaad misschien meer aan een HBO informatica.Dat hangt er toch maar net vanaf hoeveel tijd je er in steekt? Je bepaalt zelf welke modules je wanneer volgt, dus in principe kan je het in de normale tijdsduur afronden.
Alle reacties Link kopieren
quote:lyssss schreef op 24 juli 2016 @ 21:06:

[...]

Dat hangt er toch maar net vanaf hoeveel tijd je er in steekt? Je bepaalt zelf welke modules je wanneer volgt, dus in principe kan je het in de normale tijdsduur afronden.

TO werkt, dus 30 studiepunten per jaar opnemen is dan al erg pittig. Met 30 studiepunten per jaar doe je 6 jaar over een bachelor informatica. Over de eventuele master nog eens 4 jaar. Maar je kan inderdaad ook voltijds studeren.

Ik ben van dezelfde leeftijd als TO en start ook met de OU, dus mijn opmerking is geen kritiek. Zelf mik ik voorlopig niet op een diploma maar op losse modules uit verschillende richtingen. In de opleidingen psychologie en informatica zijn daar mooie combinaties te maken, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hawkmoon269 schreef op 24 juli 2016 @ 22:15:

[...]



TO werkt, dus 30 studiepunten per jaar opnemen is dan al erg pittig. Met 30 studiepunten per jaar doe je 6 jaar over een bachelor informatica. Over de eventuele master nog eens 4 jaar. Maar je kan inderdaad ook voltijds studeren.

Ik ben van dezelfde leeftijd als TO en start ook met de OU, dus mijn opmerking is geen kritiek. Zelf mik ik voorlopig niet op een diploma maar op losse modules uit verschillende richtingen. In de opleidingen psychologie en informatica zijn daar mooie combinaties te maken, vind ik.Ok, duidelijk, dan begreep ik je verkeerd. Ik las het als: bij de OU doe je er altijd langer over dan bij een andere Universiteit.
Als je er echt verder in wilt zou ik gaan voor informatica.

Ik ken wat mensen die psychologie hebben gestudeerd / studeren, en zelfs de uitmuntende studenten hebben moeite om een baan te vinden na afstuderen.



Er is hier de laatste tijd ook best veel aandacht voor geweest in de media. Zoals bij de Monitor, over de moeilijke situatie voor net afgestudeerde psychologen en het drama van de WEP plekken.



http://www.npo.nl/de-monitor/03-01-2016/KN_1676820



http://demonitor.ncrv.nl/uitbuiting-sta ... -stagiairs





Maar jij kent jezelf het beste - jij weet hoe groot het verschil in passie is wat je voelt voor beide vakgebieden. Baangarantie is niet alles, maar wel goed om je van bewust te zijn.
De foutieve voorlichting over de hoeveelheid studenten die anderhalf jaar na afstuderen een baan op niveau hebben vond ik ook erg (zie ook aflevering monitor):



http://demonitor.ncrv.nl/ ... ositief-over-kans-op-werk
Alle reacties Link kopieren
quote:bloesem76 schreef op 24 juli 2016 @ 13:56:

Als je in de ICT wil werken, heb je meer aan HBO Informatica.Niet mee eens, het is een opleiding op universitair niveau.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je voltijd of deeltijd wilt gaan studeren? Indien voltijd zou je ook twee studies tegelijkertijd kunnen doen. Als het goed is betaal je maar 1 keer collegeld, ook als je de studies aan twee verschillende instellingen volgt. Als je het zwaar vindt zou je ook wo ICT kunnen doen en hbo psychologie (of vice versa).
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
@caspy ja dat heb ik net ook gehoord van iemand die ik ken die net afgestudeerd GZ Psychologe is. Als je dan wat rondkijkt bij uni's krijg je vaak niet de indruk dat een baan vinden zo lastig is.



Jullie hebben me erg geholpen met mijn gedachten hierover op een rijtje te krijgen, dank!

Ik heb mijn keuze wel gemaakt; aangezien ik 2 kinderen alleen opvoed, 2 dagen werk en graag toch wel echt wil investeren in de rest van mijn toekomst ga ik beginnen met WO informatica. KI zou helemaal mijn ding zijn maar is voor nu gewoonweg niet haalbaar (voltijd studeren is echt geen optie)

Ik wil kijken of ik in de loop van mijn studie dan al ergens een functie als tester kan vinden zodat ik in ieder geval wat ervaring in de IT op kan doen. Heb wat om me heen geïnformeerd en dat moet haalbaar zijn.

Wel denk ik dat ik wil proberen om KI in mijn gedachten te houden en wellicht toch nog die kant op te gaan.



Ik heb er wel zin in eigenlijk :-) :-) Ik heb ook aardig wat tijd om te studeren, mijn kinderen zijn al 10 en 13 (alhoewel het kinderen zijn die extra begeleiding nodig hebben; zolang ik in de buurt ben kan ik prima studeren)
Ligt eraan wat voor welk je later elke dag wil gaan doen, waar je je wil mee gaan bezighouden, en wat voor salaris je voor je ziet. Ik zal niet zomaar zeggen 'volg je hart'. Dat heb ik gedaan bij mijn studiekeuze, en daar heb ik echt nooit meer iets aan gehad na mijn afstuderen.
quote:FunnyFace8 schreef op 25 juli 2016 @ 18:39:

Ligt eraan wat voor welk je later elke dag wil gaan doen, waar je je wil mee gaan bezighouden, en wat voor salaris je voor je ziet. Ik zal niet zomaar zeggen 'volg je hart'. Dat heb ik gedaan bij mijn studiekeuze, en daar heb ik echt nooit meer iets aan gehad na mijn afstuderen.Wat voor studie?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu al een aantal jaar zzp personal trainer maar dit werk ben ik wel zat... ik studeer nu hypnotherapie ik weet nog niet wat er mee ga doen. Ik wil me graag omscholen dacht ook aan psychologie of aan docent gezondheidszorg ik wil eigenlijk ook weer een baan en niet meer zzp zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat spreekt je precies zo aan aan psychologie?

Ik heb zelf een Bachelor psychologie (WO), maar het is echt veel onderzoek, methoden en statistiek.

Als je geïnteresseerd bent in "de mens" -tuurlijk, dit krijg je ook wel-, maar dan zou ik bijna adviseren een hbo bachelor psychologie of cursus psychologie te volgen.. Dat valt voor veel mensen namelijk erg tegen op de uni. En daarbij komt; er zijn weinig banen ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven