Is er iemand niet bang voor terrorisme?

25-07-2016 14:57 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
En heeft die persoon tips en trucs om er voor te zorgen dat ik weer kan genieten.. Ik ben al sinds 11 september bang en t wordt alleen maar meer meer en meer
quote:yasmijn schreef op 25 juli 2016 @ 17:02:

Angst is een emotie en emoties kun je uitschakelen.Dat je ze kunt leren uitschakelen wil ik wel geloven maar niet iedereen kan dat zomaar even.
Het lijkt soms wel alsof niemand bang is, dus hier een ander geluid:



Ja, ik ben wel bang. Niet heel de tijd, en geen doodangst waardoor ik niet meer buiten kom, maar het zit wel vaak in mijn hoofd. Als ik op een drukke plek ben, in het openbaar vervoer zit. Ik kan er ook niet voor 'kiezen' om niet bang te zijn, zoals ik vaak lees. Angst is iets irrationeels, dat je niet zomaar kan uitzetten.



Nu is de kans dat mij iets overkomt ook eigenlijk wel iets groter (vind ik zelf), ik werk in het centrum van een grote stad in Nederland, dan voel je je denk ik toch minder prettig dan als je in een dorpje in de Achterhoek woont.



Hoe je minder bang kan zijn, geen idee. De statistieken in je hoofd houden? De kans dat jou iets overkomt blijft heel klein. Alsnog kun je dan natuurlijk wel bang zijn dat er uberhaupt iets gebeurt, ook iets waar je zelf niet bij betrokken bent.

Het zijn nare tijden.
Ik ben niet bang voor terrorisme, waarschijnlijk omdat ik niet anders weet. 9/11 was bepaald niets nieuws.



In de koude oorlog had je nog een fijne dreiging van een kernoorlog, viel in de praktijk ook wat tegen. Maar na PLO, IRA, RAF, ETA, CCC, Nyvel, WAF, FB, PKK, etc etc, maakt een ISIS me de pis niet lauw
quote:-Isabella- schreef op 25 juli 2016 @ 15:56:

[...]





Ik bedoel dit niet tegen jou Rusticaa, het gaat me meer om de strekking van je opmerking.



Maar dit riedeltje lees je continu overal en ik vind dat erg vervelend worden. Het is het ontkennen van angst die bij mensen heerst en het daarmee bagatelliseren. Net of je angst maar gewoon weg moet lachen en het er niet mag zijn ofzo. Het is toch niet raar dat mensen banger worden? Wat je daar vervolgens mee doet is een tweede.



Nou is het bij deze TO wel heel extreem, daar is wat meer hulp bij nodig.Het is wel raar, want volledig strijdig met de feiten
Wat Bugs Bunny zegt klopt. Het terrorisme niveau is in vroeger tijden echt veel hoger geweest. Het lijkt nu misschien erger omdat het dichterbij komt.



Als je toch iets wilt lezen kun je beter dit soort dingen opzoeken:



http://www.thecuriouscosm ... chting-nemen-al-jaren-af/



Dat helpt je misschien om het glas weer halvol te zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:grizzella schreef op 25 juli 2016 @ 15:40:

Ik heb het niet zo erg als TO..maar toch wel enigzins..ook de neiging om erg vaak nieuws te checken en er dan vervolgens veel mee bezig zijn als er iets is gebeurd...ik denk er over om ook maar geen nieuws meer te kijken...wie doet dit ook?





Ik ben denk ik van de oude stempel.. ik kijk het NOS journaal van 20 uur, lees mijn regionale krant en dat is het dan grotendeels. Als er echt iets heel groots is dan kijk ik overdag ook wel eens journaal. Maar nooit de commerciële zenders, lees nooit de Telegraaf of kijk naar aanverwante nieuwssites.

Ik hou van ingehouden verslaggeving, al wordt dat helaas bij de NOS ook wat minder, de vraag van de klant he.

Maar dus niet overdag teletekst, nu.nl of weet ik veel wat voor sites opzoeken. Wat heb je eraan?

Dus ja, ik kan het je aanraden om minder/geen nieuws/alleen bepaald nieuws meer te kijken.
quote:SinDudas schreef op 25 juli 2016 @ 17:32:

Wat Bugs Bunny zegt klopt. Het terrorisme niveau is in vroeger tijden echt veel hoger geweest. Het lijkt nu misschien erger omdat het dichterbij komt.



Als je toch iets wilt lezen kun je beter dit soort dingen opzoeken:



http://www.thecuriouscosm ... chting-nemen-al-jaren-af/



Dat helpt je misschien om het glas weer halvol te zien.

En zelfs dat is betrekkelijk.



De IRA in Roermond. De bende van Nijvel in België. De CCC in België. PKK, ETA en IRA op vakantie. De PLO in het vliegtuig. Het was verdomd dichtbij. Meer dan die prutsers van ISIS
Oh nog een advies TO, blokkeer de pijler Actueel van het forum.
quote:SinDudas schreef op 25 juli 2016 @ 17:46:

Oh nog een advies TO, blokkeer de pijler Actueel van het forum.Dat soiso
Alle reacties Link kopieren
Teveel reacties om op te reageren.. Maar war meer info.. Ik heb verder geen straatvrees.. Heb een baan en gezin met jonge kinderen.. gelukkig kijken zij nog geen nieuws en ik zal t nieuws nooit bespreken waar zij bij zijn..



Bij psychologen heb ik verschillende therapieën gehad zoals emdr maar niets werkt voor lange termijn... Ik denk dat de beste tip is minder nieuws opzoeken. . en accepteren dat er nare dingen kunnen gebeuren... Het is wel heel fijn om te lezen dat niet iedereen zo als ik denk..
Alle reacties Link kopieren
.
Oja..die pijler actueel bevordert het ook niet echt he.....het gekke is dat ik niet zozeer bang ben dat het mezelf overkomt...woon niet in grote stad, kom niet vaak op drukke plekken. Maar ik ben toch steeds bang dat het in ned of omgeving gebeurd...gewoon omdat je het dan weer overal leest en iedereen t er over heeft en ik daardoor weer ongeruster wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 25 juli 2016 @ 15:25:

TO, ik zat op zaterdag 13 mei 2000 gezellig aan de borrel bij vrienden in de tuin. Toen gebeurde er iets wat vergelijkbaar is met een atoombom.

Dat was niet leuk, helemaal niet. Shit happens.



Toch ben ik eruit gekomen en ik heb geen absurde angsten. Dit is iets van once in a lifetime, toevallig was ik erbij en zat er middenin.

Het heeft mijn leven nooit beheerst, de vuurwerkramp.



Is jou verder al iets overkomen van deze omvang? Was je in de buurt van een aanslag o.i.d? Of ben je alleen door het nieuws zo bang?Wat goed dat je er geen naweeën van hebt.. Wat een vreselijke ramp was dat... Ik heb vroeger in mijn jeugd wel een hele nare gebeurtenis mee gemaakt waardoor mijn gevoel van veiligheid aangetast is.. Niet op terrorisme gebied maar binnen huiselijke kring.. Dat heeft zeker invloed gehad
Alle reacties Link kopieren
Rigoureus blokken werkt nog het beste.

Zijn vast wel apps voor op de mobiel en filters via browserinstellingen etc voor te vinden.

En de tv niet meer aan overdag.

Dan heb je 95% van de input wel uitgefilterd. (En heel veel meer tijd over op een dag)
quote:Suth schreef op 25 juli 2016 @ 18:20:





Enige verschil met alle voorgaande jaren is dat de media er steeds meer opzit en bijna alleen nog maar dit soort nieuws brengt.

Positieve dingen zijn niet interessant.

Enkel negatieve.

Geweld, ongelukken, misdaad, falen van mensen, bedrijven en politiek etc.



Dit! Misschien kun je voor de lol eens naar het jeugdjournaal kijken. Die doen tenminste naast alle ellende ook nog een beetje aan goed nieuws.
Ooit had ik een collega uit Johannesburg. Die lachte zich echt kapot om Nederlanders en hun gezeik over onveiligheid.



Ze had wel een punt
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen angst voor terrorisme, wel bezorgdheid vanwege alle gebeurtenissen.

Ik heb wel andere angsten die geworteld zijn in eerdere ervaringen.

Mij helpt het om me steeds te blijven afvragen welke angst ik nu echt voel, is die van het heden of is het er een van het verleden.

Bij mij is eigenlijk altijd het antwoord dat het een angst van het verleden is.

Het helpt dan om de angst niet te voeden met meer zorgen (nieuws in jouw geval).

En om jezelf gerust te blijven stellen met meer realistische gedachten.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 25 juli 2016 @ 17:17:

Het lijkt soms wel alsof niemand bang is, dus hier een ander geluid:



Ja, ik ben wel bang. Niet heel de tijd, en geen doodangst waardoor ik niet meer buiten kom, maar het zit wel vaak in mijn hoofd. Als ik op een drukke plek ben, in het openbaar vervoer zit. Ik kan er ook niet voor 'kiezen' om niet bang te zijn, zoals ik vaak lees. Angst is iets irrationeels, dat je niet zomaar kan uitzetten.



Nu is de kans dat mij iets overkomt ook eigenlijk wel iets groter (vind ik zelf), ik werk in het centrum van een grote stad in Nederland, dan voel je je denk ik toch minder prettig dan als je in een dorpje in de Achterhoek woont.



Hoe je minder bang kan zijn, geen idee. De statistieken in je hoofd houden? De kans dat jou iets overkomt blijft heel klein. Alsnog kun je dan natuurlijk wel bang zijn dat er uberhaupt iets gebeurt, ook iets waar je zelf niet bij betrokken bent.

Het zijn nare tijden.



Toch is volgens mij "kennis" het enige dat helpt tegen angst.

Lees eens iets van historici die helder over de huidige tijd schrijven en het kunnen verklaren, in het juiste perspectief kunnen plaatsen en relativeren. Let wel, relativeren is iets anders dan bagatelliseren. Ik noem een paar namen: Beatrice de Graaf, Maarten van Rossem, Jessica Stern, Bob Woodward, Louise Richardson.
x
Alle reacties Link kopieren
Thanks Amarna ik ga het eens opzoeken.



Ik vind het gewoon zo ontzettend moeilijk om niet elke minuut op het nieuws te kijken wat er gebeurd. Toen ik nog geen smartphone had > 6 jaar geleden was het lastiger om aan informatie te komen.. Nu ligt het elke seconde voor handgebruik. Op mijn werk neem ik mijn telefoon mee naar de wc om daar te kijken of tijdens mijn lunch.



Ik heb vanmiddag een leuke middag gepland met vriendin maar nu ik het net lees van Normandie heb ik er helemaal geen zin meer in en ligt er weer een steen op mijn maag..



Ik heb iig wel de dokter gebeld voor een afspraak deze week. Ik houd het niet veel langer vol zo en ben bang dat ik straks niets meer durf/doe
Alle reacties Link kopieren
Flikker die tv en smartphone de deur uit.
Behalve het nieuws relativeren (kan helpen, lijkt me) door te ontdekken dat we in de veiligste tijd ooit leven, kan het ook helpen jezelf te relativeren.



Ja, je kan dood gaan door terrorisme. Maar dood ga je hoe dan ook. Dus waarom je daar druk om gemaakt?



Misschien moet je de serie Final Destination eens zien. Behalve dat het vrij komische slasher-movies zijn, verkondigen ze ook wel een diepe waarheid: wat het leven ook is, het refrein is altijd Hein.



Ook wel aardig weergegeven door de tuinman en de dood trouwens:



Een Perzisch Edelman:



Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,

Mijn woning in: "Heer, Heer, één ogenblik!



Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,

Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.



Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant,

Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.



Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,

Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!" -



Van middag (lang reeds was hij heengespoed)

Heb ik in 't cederpark de Dood ontmoet.



"Waarom," zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,

"Hebt gij van morgen vroeg mijn knecht gedreigd?"



Glimlachend antwoordt hij: "Geen dreiging was 't,

Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,



Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,

Die 'k 's avonds halen moest in Ispahaan."



P.N. van Eyck
Alle reacties Link kopieren
quote:ivegotthekey80 schreef op 26 juli 2016 @ 12:34:

Thanks Amarna ik ga het eens opzoeken.



Ik vind het gewoon zo ontzettend moeilijk om niet elke minuut op het nieuws te kijken wat er gebeurd. Toen ik nog geen smartphone had > 6 jaar geleden was het lastiger om aan informatie te komen.. Nu ligt het elke seconde voor handgebruik. Op mijn werk neem ik mijn telefoon mee naar de wc om daar te kijken of tijdens mijn lunch.



Ik heb vanmiddag een leuke middag gepland met vriendin maar nu ik het net lees van Normandie heb ik er helemaal geen zin meer in en ligt er weer een steen op mijn maag..



Ik heb iig wel de dokter gebeld voor een afspraak deze week. Ik houd het niet veel langer vol zo en ben bang dat ik straks niets meer durf/doe



Denk eens goed na over de vraag of je je veiliger voelt als je op ieder moment op de hoogte bent van wat er ergens anders gebeurt.

Neem de proef eens op de som en zet je telefoon een paar uur uit.
Alle reacties Link kopieren
Die apparaten zijn er om het leven makkelijker te maken. Als het leven er alleen maar moeilijker van wordt, weg ermee. We doen tegenwoordig net of die dingen noodzaak zijn in plaats van te begrijpen dat het niet voor iedereen geschikt is.



Zeg de krant op, doe je tv en smartphone weg en ga de deur uit. Adem een keer goed de frisse lucht in. Maak een flinke wandeling door het park, hoor de vogeltjes fluiten en voel de zon op je huid. Doe dat een aantal dagen. Jouw leven is wat om je heen gebeurd, niet ergens anders in de wereld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kwejeebo schreef op 26 juli 2016 @ 12:40:

Die apparaten zijn er om het leven makkelijker te maken. Als het leven er alleen maar moeilijker van wordt, weg ermee. We doen tegenwoordig net of die dingen noodzaak zijn in plaats van te begrijpen dat het niet voor iedereen geschikt is.



Zeg de krant op, doe je tv en smartphone weg en ga de deur uit. Adem een keer goed de frisse lucht in. Maak een flinke wandeling door het park, hoor de vogeltjes fluiten en voel de zon op je huid. Doe dat een aantal dagen. Jouw leven is wat om je heen gebeurd, niet ergens anders in de wereld.





Ware wijsheid!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven