Nog wel met vakantie naar Duitsland?

25-07-2016 11:11 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe staan jullie hierin?

Volgende week gaan we een weekje naar de Eifel in Duitsland.

We zitten op een vakantiepark maar ik begin nu toch steeds meer te twijfelen of ik nog wel wil gaan.

Nu weer zo'n idioot die zichzelf heeft opgeblazen in Beieren en alle andere ellende van de afgelopen dagen.

Duitsland is groot en de Eifel ligt een heel stuk uit de richting maar het blijft een beetje knagen.

Ik weet wel dat het hier ook kan gebeuren maar toch.

Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje12 schreef op 25 juli 2016 @ 13:36:

[...]



+1



Ik denk dat TO meer geholpen is met luchtigheid dan meer angst aanpraten.Mee eens maar voor mij is luchtigheid dan iets anders..
quote:Isabeaud schreef op 25 juli 2016 @ 13:40:

[...]





Mee eens maar voor mij is luchtigheid dan iets anders..



Prima, maar dat wil nog niet zeggen dat ik je belachelijk maak. Dat is geenszins mijn intentie.



Ik heb zelf al hoogtevrees als ik op een reclamefolder sta, ook zo irrationeel als wat. Kan mij het bommen dat iemand anders het niet zo voelt. Maar weet je wat wel heel vervelend is? Als iemand gaat bevestigen hoe vreselijk eng en dramatisch het allemaal is, en hoe groot de kans wel niet is dat ik van die reclamefolder afstort. Dan wordt mijn angst 100x erger en ga ik nooit meer op een reclamefolder staan.



Ik blijf erbij dat er van mijn initiële reactie geen woord onwaar is.

Als je continue activiteiten en plaatsen en winkels van je lijstje moet schrappen omdat er ooit een aanslag is geweest maak je het jezelf gewoon moeilijk, en voor een groot deel praat je jezelf dus die angst aan. Daar ben je het zelf mee eens, zei je net.
Weer eens met Dragisa.
TO, wij zijn vanochtend gewoon vertrokken naar de Harz. Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn in de Eifel. Ik hoop dat je van je vakantie kunt genieten en laat je niet al te gek maken.



@Amarna, nu snap ik beter waar jouw niet-angst vandaan komt. Echter, ik heb drie kinderen en ik maak me wel degelijk zorgen over hun 'wereld'. Plus daar komt bij: hoe leg je aan kinderen al die aanslagen uit? Want nu mijn oudste kan lezen krijgt hij veel mee uit kranten etc.
Het hebben van kinderen heeft mijns inziens niets te maken met wel of niet angst hebben, ik heb er zelf twee (van 6 en 8) en ik heb die angsten simpelweg niet. Natuurlijk maak ik me weleens zorgen over waar het heengaat met de wereld, maar ik lig er niet van wakker en ga mijn gedrag voorlopig niet aanpassen. De kans dat ik en/of mijn kinderen betrokken raken bij een aanslag is gewoon niet heel groot.



Mijn kinderen leg ik uit dat er mensen zijn die hun ideeen willen opleggen aan anderen en dat sommigen van die mensen daar zo in doordraaien dat ze anderen kwaad willen doen. Ik benadruk daarbij dat de meeste mensen goedaardig zijn en dat de kans dat wij (dus: ons gezin) met aanslagen te maken krijgen klein is. Ik vertel ze ook dat godsdienst voor veel mensen een steun is maar dat sommigen er te ver in gaan. Ik geef ze dan ook nog mee dat man en ik niet geloven, maar liever zelf denken.
Alle reacties Link kopieren
In 2014 zijn in Duitsland ca. 3300 mensen in het verkeer omgekomen. De reis naar je bestemming is dus bijna oneindig veel gevaarlijker dan een mogelijke aanslag.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 25 juli 2016 @ 19:12:

TO, wij zijn vanochtend gewoon vertrokken naar de Harz. Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn in de Eifel. Ik hoop dat je van je vakantie kunt genieten en laat je niet al te gek maken.



@Amarna, nu snap ik beter waar jouw niet-angst vandaan komt. Echter, ik heb drie kinderen en ik maak me wel degelijk zorgen over hun 'wereld'. Plus daar komt bij: hoe leg je aan kinderen al die aanslagen uit? Want nu mijn oudste kan lezen krijgt hij veel mee uit kranten etc.



Jij woont dicht bij brandhaarden, lees ik uit andere posts. Logisch dat je dan banger bent dan ik in het rustige Nederland.

Natuurlijk schrik ik net als iedereen van iedere aanslag, mijn hart breekt van die onschuldige gezinnen in Nice en tieners in Munchen.

Hoe komt het dat ik niet bang ben? Ik denk toch dat het voor een deel karaktergebonden is. Ik ben heel rationeel van aard. Soms té, zal niet snel op mijn gevoel afgaan en dat is niet altijd handig. En deels is het kennis. Ik lees veel geschiedenisboeken, -tijdschriften en -artikelen. Dat leert je te relativeren. Relativeren is iets anders dan bagatelliseren. Dat is mij verweten op dit forum, dat ik geweld en gevaar bagatelliseer. Alleen maar omdat ik niet met een boog om iedere Moslim die ik tegenkom heenloop, maar juist probeer de dialoog aan te gaan.

Moeilijk hoe je dit geweld aan je kinderen uit moet leggen. Het is niet uit te leggen waarom de ene mens de andere haat omdat hij/zij niet op dezelfde manier wil leven, al helemaal niet als het zo dichtbij is als bij jullie.



Toch heb ik ook angsten. Ik ben bang voor de klimaatverandering, ontbossing, bijensterfte door nietsontziende multinationals. De toenemende verharding en verhuftering in Nederland. Polarisatie en populisme. Ultrarechts. Om maar een paar zaken te noemen die míj zorgen baren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven