Georganiseerde reis of zelf op zoek naar reisgenoten?

23-07-2016 23:12 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerder al een topic geopend over dit onderwerp, waarbij ik mijn twijfel uitsprak een deelname aan een jongerenreis. (Zie: Jongerenreis?) Nadelen vind ik sowieso de kosten, maar ook het feit dat je voor aanvang van de reis geen idee hebt wie je reisgenoten zijn. Uiteraard denk ik niet meteen het ergste, maar aangezien georganiseerde groepsreizen best veel kosten (ik schat minstens 1000 euro gemiddeld genomen voor een reis van rond de 10 dagen) vind ik het als student wel een behoorlijke investering.

Toch wil ik mij niet te veel laten tegenhouden. Als ik volgend jaar een interessante, betaalbare reis tegenkom, wie weet boek ik die dan wel. Ik sta hier erg open tegenover.

Aan de andere kant heb ik wel degelijk een oplossing voor ogen voor de nadelen die ik op dit moment ondervind grotendeels dekt. Ik zou op zoek kunnen gaan naar reisgenoten met dezelfde interesses op het gebied van reizen. Op die manier kom ik van tevoren in contact en daarnaast moet iedereen qua budget rekening met elkaar houden lijkt mij.

Ik heb natuurlijk ook de optie overwogen om alleen op reis te gaan, want dat vormt ook een oplossing op mijn twijfels over een jongerenreis. Alleen voel ik mij er op dit moment prettiger bij om me eerst te oriënteren op andere opties, omdat alleen op reis gaan mij op dit moment een te grote stap lijkt. Ik zie mezelf dat over een paar jaar eerder doen als ik bijvoorbeeld klaar ben met mijn studie.

Ik vraag mij af of er iemand ervaring heeft met het zoeken naar reisgenoten. Aangezien ik geen enkele ervaring heb met groepsreizen of het zoeken naar reisgenoten, zou ik het erg prettig vinden om hier meer inzicht in te krijgen met behulp van jullie ervaringen of adviezen. Wat is het voordeel van reizen met reisgenoten die je via internet hebt gevonden? Wat zijn de nadelen? Een georganiseerde reis of zelf op zoek?

Wat vinden jullie?

Georganiseerde reis of zelf op zoek?

Totaal aantal stemmen: 15

Zelf op zoek gaan naar reisgenoten (20%)
Deelnemen aan een georganiseerde reis (80%)
Alle reacties Link kopieren
quote:Plein18 schreef op 23 juli 2016 @ 23:31:

Ik heb in 2007 een oproep voor een reisgenoot op een reisgenotensite geplaatst.Er reageerde een vrouw die best wel een eind van mij woonde.Telefonisch contact gehad.Het klikte aan de telefoon en toen hebben we een reis naar Madeira geboekt.Wel ieder een 1 persoonskamer.

Ze is voor de reis nog een weekend bij mij geweest.Op de reis (8 dagen) hebben we leuke dagen gehad.Na de reis nodigde ze me nog een keer uit voor een weekend bij haar thuis.Is er niet meer van gekomen, omdat ik na de vakantie mijn man had leren kennen .Het lijkt mij wel prettig als het klikt en zeker als je na de reis contact houdt. Indien je ver uit elkaar woont kan ik mij wel voorstellen dat het na verloop van tijd verwaterd.
Alle reacties Link kopieren
Europa zou ik gewoon met (huur)auto doen, dan heb je meer vrijheid. Vraag me ook af of er uberhaupt georganiseerde rondreizen vanuit ons land naar die bestemmingen gaan buiten ouderenorganisaties.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 24 juli 2016 @ 21:42:

Europa zou ik gewoon met (huur)auto doen, dan heb je meer vrijheid. Vraag me ook af of er uberhaupt georganiseerde rondreizen vanuit ons land naar die bestemmingen gaan buiten ouderenorganisaties.

IK ben ooit op een georganiseerde reis naar zuid frankrijk en spanje geweest waarbij je oa ging raften, abseilen, canyoing etc.

Dat was wel handig, dat zelf organiseren kost toch veel tijd.

En het trekt over het algemeen een zelfde soort publiek met in ieder gevall dezelfde interesse.
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 23 juli 2016 @ 23:52:

Ik reis veel alleen, en ook wel met vrienden.

Ik zou never nooit weken weg willen met iemand die ik pas net ken, ook al zou ik diegene eerst een paar keer ontmoeten. Maar ik ben wel iemand die zich ook prima alleen kan vermaken. Museum bekijken, over een markt struinen, mensen kijken op een terrasje, wandelen door een leuke stad... wie heeft daar iemand bij nodig? Is allemaal net zo leuk (en zelfs makkelijker) in je eentje (je kan helemaal je eigen tempo aanhouden, en acuut afhaken als je geen zin meer hebt).

Doe jij thuis wel eens dat soort dingen alleen?



Anyway, ik ken wel iemand die een reisgenoot via internet had gevonden om de hele Amazone-rivier af te reizen. Halverwege zijn ze met knallende ruzie uit elkaar gegaan.

Dat lijkt mij ook het lastige van 'een reisgenoot': je zit er meteen aan vast en als het tegenvalt, wordt het een soort 'uitmaak-drama'.

Zelfs met goede vrienden kom ik toch altijd wel dingen tegen die me niet zo bevallen, als je zo continu op elkaars lip zit en de hele tijd beslissingen moet maken samen. En dat geldt vast andersom ook, dat ze mij soms rete-irritant vinden! :-)

Ik moet er echt niet aan denken om de hele tijd sociaal te moeten doen tegen een vreemde. Stel dat het een onwijze zeur is, of iemand met een totaal ander dagritme of reisritme, iemand die bakken met geld over de balk wil smijten, die musea niks aan vindt maar wel alles samen wil doen, die keihard snurkt, die racistische praatjes uitkraamt, die dieren voert waar het helemaal niet mag, etc etc... (veel van die types heb ik ook meegemaakt in korte groepstoertjes bijvoorbeeld 3-daagse jungle-trips, 4-daagse safari).



Ik heb als ik alleen reisde, onwijs veel mensen leren kennen en ook vaak dingen samen gedaan: soms alleen even een uurtje kletsen, soms lunch of diner, soms de volgende dag weer iets ondernemen, tot echt een hele week samen dingen doen, of in een land telkens weer afspreken want je gaat toch vaak naar dezelfde highlights.

Met sommigen ben ik nog facebookvrienden en sommigen zie ik nog wel eens: komen hier op bezoek, ik zoek hen op, of ze haken een weekje aan bij een andere vakantie die ik doe...

Het lekkere van zulke spontane ontmoetingen - als je er helemaal niet wanhopig om zit te springen - is dat het ook helemaal prima en normaal is als je toch weer je eigen weg wilt gaan. Geen drama.



Het is ook vrij makkelijk om in je eentje te vertrekken maar ter plaatse allerlei toertjes te boeken waardoor je toch telkens met een gids en andere reizigers samen iets doet. Het ligt eraan welk land maar ik ben in alle continenten nog geen land tegengekomen waar dat NIET bestaat. Middagje naar watervallen in de buurt, snorkeltour, wandelen, fietstocht door een stad, meerdaagse trips naar natuurgebieden, etc. (Een deel van die reisvrienden heb ik ook gemaakt via zulk soort tripjes, maar soms ook gewoon mensen die in hetzelfde hostel zaten.)

Ik weet niet naar welk land je wilt gaan maar vooral in niet-westerse landen trekken buitenlandse toeristen haast automatisch naar elkaar toe als magneten. Ze/we zoeken denk ik allemaal iets bekends, en iemand die precies snapt wat zij ook raar vinden aan hoe het eraan toe gaat in Azië, Afrika, Zuid-Amerika, Rusland... kortom dan is het heel makkelijk om contact te hebben met andere reizigers, in de accommodatie zelf of bij toertjes of gewoon op straat.



Mocht je toch echt liever een 'vaste' reisgenoot zoeken, dan raad ik je wel aan om elkaar zeker een of meer keer live te ontmoeten van tevoren, anders weet je niet eens of het wel een beetje klikt. En ook om goed afspraken te maken over jullie wensen en wat je echt niet wilt.

Hoe vaak heb jij tijd voor jezelf nodig? Hoeveel dingen wil jij op een dag bezichtigen, en in een land? Snelle of rustige reisstijl? Uitslaper of ochtendmens? Badkamer-urenlang-bezetter of zo klaar? Duur uit eten of ook van straatkraampjes eten of zelf wat picknicken? Met de kippenbus of luxe VIP-busjes en binnenlands vliegen? Kamer delen of ieder een eigen kamer? Delen jullie alle rekeningen door 2 of betaalt ieder wat 'ie zelf gegeten heeft? (Over geld kan heel makkelijk onenigheid ontstaan.)

En wat doen jullie als een van de twee toch alleen verder wil? Of als een van de twee halverwege een derde reiziger wil laten aanhaken? Of een lift wil accepteren? Doen jullie dat alleen als jullie het unaniem eens zijn? In mijn ervaring kunnen gevaarlijke situaties juist ontstaan doordat een reisgenoot een domme beslissing wil maken of dom gedrag vertoont. (Terwijl mensen vaak denken dat het veiliger is om met iemand samen te reizen... ik vind dus NIET dat dat automatisch zo is en heb juist het tegendeel vaker meegemaakt... in mijn eentje ben ik gewoon lekker alert en weet ik wat er om me heen gebeurt en doe ik geen domme dingen.)

Hoe is jullie houding tegenover drugsgebruik? Vooral belangrijk voor landen waar het hartstikke illegaal is en er hoge gevangenisstraffen op staan, zelfs alleen op het gebruik ervan. Je moet toch ook niet hebben dat die ander iets in jouw tas verstopt...



Met een goeie vriendin was ik hier vrij makkelijk en snel over uit (samen reizen ging heel goed maar zelfs met haar had ik wel af en toe wat ergernisjes, en zij andersom vast ook).

Met een vreemde.... ik word al moe als ik eraan denk om dit allemaal te moeten bespreken. Ik reis dan veel liever alleen en beslis liever zelf wat ik doe en wanneer. :-)



Succes met je keuzes!



Bedankt voor het delen van je ervaring! Ik heb gratis OV, omdat ik student ben. Het komt wel regelmatig voor dat ik er alleen op uit trek naar musea. Alleen dat is vaak als er niemand anders mee kan/wil.

Het is waar dat reizen complexer is wanneer er meerderen bij zijn omdat iedereen andere wensen heeft. Althans, dat is mijn ervaring van voorgaande reizen met vrienden. Het kan storend zijn, maar op de vakanties met vrienden heeft dat niet geleid tot grote conflicten.

Ik moet toegeven dat alleen reizen in het buitenland vrij ideaal klinkt, doordat je tijdens de reis meestal behoorlijk wat contacten opdoet zoals je zei. Het zoeken naar reisgenoten biedt enerzijds bescherming omdat je in een groep zit. Maar aan de andere kant weet je niet precies met wie je te maken hebt als je zelf een reisgenoot zoekt.

Als ik dat doe wil ik diegene(n) sowieso eerst (meerdere keren) ontmoeten en leren kennen. Persoonlijk vind ik het ook prettiger om ieder een eigen kamer te hebben en rekeningen te splitsen. Dat lijkt mij wel zo eerlijk. Maar dat lijkt mij waar van tevoren afspraken over gemaakt moeten worden.

Ik zal er nog eens over nadenken. In elk geval bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
quote:fromfebruary schreef op 24 juli 2016 @ 03:05:

Een georganiseerde groepsreis lijkt mij persoonlijk niks, veel te veel omkaderd en van tevoren vastgelegd. Ik wil een land zelf ontdekken, 'voelen' en proeven en één van de manieren is voor mij bijv. al lokaal transport. Met zo'n groepsreis heb je vaak je eigen voertuig en zit je vervolgens 1/2/3 weken constant met dezelfde mensen in de bus en krijg je weinig mee van het land zelf, buiten de tourtjes over gebaande paden natuurlijk. Ieder zijn ding, ik weet dat ontzettend veel mensen die alleen reizen dit heel leuk vinden.



Een reismaatje vooraf zoeken zou ik nóg minder snel doen. Puur omdat je gewoon nooit weet hoe het in het echt gaat klikken, eenmaal op reis. Je kunt na een (paar) keer van tevoren afspreken best het gevoel hebben dat het wel goed zit, maar mijn ervaring leert me dat ik op reis zelfs m'n beste vriendinnen pas écht leerde kennen. Ik ben wel eens twee weken met een vriendin die ik al vanaf de basisschool kende gaan backpacken en dat viel tegen. Je leert toch heel andere kanten van elkaar kennen en hoewel de vriendschap echt goed is, was voor beide wel duidelijk dat vakanties 'm niet meer worden.



Ik zou je echt aanraden lekker alleen te gaan! Werkelijk, er gaat een wereld voor je open; je maakt zo ontzettend makkelijk contact. En zeker als je ter plekke, zoals patsy--stone ook al zegt, gewoon wat tochtjes boekt, heb je ook zo aanspraak.



Waar zou je graag naartoe willen?



Op het moment heb ik Ierland, Schotland, Italië en Scandinavië voor ogen

Het is zeker iets dat ik ga overwegen. Bedankt voor het delen van je ervaring!

_______________________
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf serieus overwogen groepsreizen te boeken maar ik heb het toch maar niet gedaan



De reden? Je mist door een groepsreis een heleboel (voornamelijk als je naar goed toegankelijke landen gaat!). Ik heb de groepsreizen naar landen die ik zelf goed ken destijds onder de loep genomen en ik schrok er gewoon van hoe weinig tijd ze bij elke plek/stad/park doorbrachten. Alles wordt er even snel doorheen gejast. Het lijkt een beetje op een schoolreis. Als je naar een moeilijk toegankelijke bestemming gaat zal dat wellicht anders zijn. Maar als je geen extreme dingen wilt doen hoef je echt niet mee op groepsreis



De landen die jij noemt zijn ook prima alleen te doen! Gewoon goed voorbereiden en je hoofd erbij houden
Alle reacties Link kopieren
quote:jasminn schreef op 24 juli 2016 @ 05:00:

Ik merk dat je op zoek bent naar een soort 'zekerheid' dmv een groepsreis of mensen van tevoren ontmoeten. Maar in beide gevallen heb je alleen de zekerheid dat je mensen ontmoet maar is het nog maar afwachten hoe ze zijn. Mocht het toch niet helemaal matchen dan zit je er lang aan vast. Ik reis het liefste alleen, in m'n eigen tempo en wat ik wil zien. Dit is m'n 5e week en heb echt al zo ontzettend veel mensen ontmoet overal vandaan. Persoonlijk vind ik dat veel leuker dan een bus vol Nederlanders. Meeste backpackers reizen alleen, je ontmoet ook mensen die met z'n 2en zijn maar merk toch dat die minder snel contact maken. Het is soms ook echt grappig hoe je hier contact maakt, vooral hoe makkelijk het gaat. Ik stond bijv te wachten op m'n milkshake en de ander op een broodje. Raakte in gesprek en hebben nog paar dagen met elkaar opgetrokken. Meestal gaat het zo, je komt een hostel binnen en dan slaap je in een kamer met aantal mensen. Dan vraagt iemand waar kom je vandaan, hoe lang ben je aan het reizen. Dan begin je bijv over de plek waar je nu bent en dan heb je al gauw raakvlakken wat je beide wil zien. Dan besluit je om samen iets te bezoeken. Echt, Super makkelijk. Ik vind het vooral heel leuk om mensen te ontmoeten van andere landen, hoe zij leven, hun cultuur, tradities, politiek(hoewel ik daar niet gelijk over zou beginnen ). Ik ben eigenlijk nooit alleen. En als je even alleen wil zijn dan kan dat heel gemakkelijk. Met een groepsreis lijkt me toch wat lastiger om iets alleen te gaan doen. Zelfde als met reisgenoten van te voren ontmoeten. Is toch beetje lullig om opeens je eigen pad te kiezen als je met elkaar zou reizen.



Bij een groepsreis ben je wel meer aan elkaar gebonden. Als je je van de groep afsluit om je eigen pad te gaan kan ik me voorstellen dat je daar wel op wordt afgerekend..

Structuur vind ik prettig, maar ik hecht meer waarde aan vrijheid en ik denk niet dat ik het leuk zou vinden als een reis volledig is ingekaderd. Het zoeken naar reisgenoten lijkt mij daarom een soort tussenweg.

Maar zoals je zegt doe je vele contacten op als je alleen reist, dus dat compenseert het een en het ander ;)

Wat leuk! Waar ben je op dit moment een reis aan het maken?
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 24 juli 2016 @ 06:33:

Hangt af van welk land. Zelf zou ik met groep reizen in Afrika en Zuid Amerika, maar in mn uppie in Noord Amerika, Australie, Nieuw Zeeland en Zuidoost Azie.



Bij groepsreizen van bijv Djoser heb je t vrijheid blijheid principe zodat je vervoer van A naar B telkens geregeld is en ook je hotels. Je kunt een eenpersoonskamer boeken zodat je daar je privacy hebt en met niemand hoeft rekening te houden. En mijn ervaring is dat je altijd wel n klik hebt met wat mensen in de groep om samen op excursie te gaan en s avonds mee uit eten.



Een reisgenoot zoeken zou ik niet doen. Dan zit je gedwongen met elkaar opgescheept en wellicht heb je beiden n heel ander reisritme.

Alleen reizen (in landen waar ik me als vrouw veilig voel) is heerlijk!



Bedankt! Ik zal er eens op googlen.

Zijn de reizen volledig ingekaderd? Of bestaat de mogelijkheid om er zelf (of met een aantal groepsgenoten) op uit te trekken?

Dat is ook iets waar ik mee zit. In welke landen is het veilig voor vrouwen? Natuurlijk loop je in elk land wel risico, maar ik voel me alleen als vrouw in een vreemd land nogal kwetsbaar. Ik ben namelijk pas één keer in mijn leven buiten Europa geweest, maar ik sta er wel zeker voor open om ver te reizen

Met reisgenoten of in een groep hoef je minder bang te zijn om er bijvoorbeeld 's avonds nog even alleen op uit te trekken lijkt mij.

Hoe ervaren jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 24 juli 2016 @ 13:01:

En alleen reizen kan ook prima in veel landen in Afrika en Zuid-Amerika! Bijvoorbeeld alle landen in Zuid-Amerika behalve Venezuela, en in Afrika kun je prima alleen naar Tanzania of Malawi (en vast nog veel meer landen maar daar ben ik zelf nog niet geweest).



Zoals ik al zei, juist in die niet-westerse landen trekken buitenlanders automatisch naar elkaar toe en is het bijna vanzelfsprekend om een tafel te delen in het café / restaurant dat bij het hotel hoort, dat soort dingen. En het stikt er van de georganiseerde tourtjes waar je ook veel reizigers ontmoet.



Los daarvan is het ook onwijs leuk om te kletsen met Tanzanianen, Malawianen, Peruanen, Brazilianen etc!Daar heb je gelijk in ;) Als je tijdens een reis in het buitenland bijvoorbeeld Nederlanders tegenkomt ontstaat er vaak wel interactie. Ik kan me voorstellen dat dit ook het geval is tussen westerlingen in een niet-westers land. ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 24 juli 2016 @ 13:05:

@Laurajh, het zou ook wel aardig zijn als je niet alleen op Zecora reageert maar ook op de vragen die andere mensen aan jou stellen, bijvoorbeeld welk land je in gedachten hebt.Ik doe mijn best! Gisterenavond heb ik inderdaad nog op een bericht gereageerd. Vandaag ben ik heel de dag weg geweest, dus ik ben niet in de gelegenheid geweest om eerder te reageren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 24 juli 2016 @ 13:09:

Een groepsreis is zeker niet omkaderd ener wordt ook vaak gebruik gemaakt van lokaal transport, lokale gidsen e.d. Ligt er net aan met welke organisatie je gaat.



Ikzelf vind groepsreizen heel fijn, je kunt je eigen gang gaan, alleen je reisdagen en hotels liggen vast. Wat je verder doet is aan jezelf. Je kunt er alleen op uit, maar ook met anderen is je groep. Er zitten altijd wel mensen bij waar je een klik mee hebt. Ik vind het wel relaxed om mij niet te hoeven bezig houden met transport en overnachting.Bedankt voor het delen van je ervaring. Welke organisaties zou jij aanraden die niet al te ingekaderde reizen aanbieden?
Alle reacties Link kopieren
quote:evelien2010 schreef op 24 juli 2016 @ 13:44:

Mijn ervaringen met een groepsreis zijn juist erg positief! Iedereen kiest bewust voor die bepaalde reis dus daarover heb je geen gezeur maar juist iets gezamenlijks. Er zijn tal van verschillende reizen. Ook heel avontuurlijke met kleine groepen, lokale gids en lokaal vervoer. Het voordeel kan ook zijn dat je in een kortere tijd meer kunt zien. Als je alleen bent moet je alles alleen uitzoeken. Zelf overal voor in de rij staan en alles zelf regelen. Dat is avontuurlijk. Maar kost ook heel veel tijd die je niet kunt besteden aan bezienswaardigheden of de stad verkennen. Ik weet niet hoeveel tijd jij hebt maar dat is wel iets om rekening mee te houden. Ik keek overigens nooit naar leeftijden maar naar het programma van de reis. Mijn ervaring is dat je niet altijd een goede aansluiting hebt met leeftijdsgenoten. Maar dat het juist afhankelijk is van persoonlijkheden.



Daarbij vind ik het in sommige landen/steden ook gewoon veiliger om in een groep(je) te zijn. Niet alle plekken zijn even veilig. En ik heb ook al eens meegemaakt dat iemand in de groep ernstig ziek werd (zelfs tot een opname in het ziekenhuis aan toe). Dan is het wel heel erg prettig (en soms zelfs noodzakelijk) dat er een lokale gids is die de taal spreekt en jou bij kan staan. Ervoor zorgt dat je in het goede ziekenhuis komt en daar kan vertalen. Hoe wil je dat alleen gaan regelen? Een andere backpacker heeft die kennis ook niet als hij of zij al in de buurt is en dat kan of wil doen. Ook is mijn ervaring dat je met een lokale gids minder snel wordt lastig gevallen door lokale mensen met minder prettige bedoelingen.



Verder heb je in grote en populaire steden misschien veel aansluiting bij anderen. Maar je zult op reis ook in rustige of meer afgelegen gebieden komen. Wie zegt dat je daar medereizigers zult treffen. Waar je ook nog een klik mee hebt?



Ik zou als alleenstaande wel altijd een eigen kamer willen. Met een onbekende reisgenoot zou ik het niet snel doen. De klik moet er toch wel zijn.



Is een prive reis niets voor jou?? Of een reis die je zelf kunt samenstellen (bouwstenen). Dan is alles toch goed geregeld en heb je alle vrijheid en ben je niet van een reisgenoot afhankelijk.



Dat klinkt wel erg positief! Met welke reisorganisaties heb je ervaring?

Ik ga een reis alleen sowieso nog eens overwegen. Bedoel je met 'een reis die je zelf samen kunt stellen (bouwstenen)' een reis met reisgenoten of alleen?
Alle reacties Link kopieren
quote:laurajh schreef op 24 juli 2016 @ 22:49:

[...]

(...)

Dat is ook iets waar ik mee zit. In welke landen is het veilig voor vrouwen? Natuurlijk loop je in elk land wel risico, maar ik voel me alleen als vrouw in een vreemd land nogal kwetsbaar. Ik ben namelijk pas één keer in mijn leven buiten Europa geweest, maar ik sta er wel zeker voor open om ver te reizen

Met reisgenoten of in een groep hoef je minder bang te zijn om er bijvoorbeeld 's avonds nog even alleen op uit te trekken lijkt mij.

Hoe ervaren jullie dit?



De engste dingen die mij zijn overkomen in mijn leven, zijn twee aanvallen door mannen. Allebei in Frankrijk, of all places. Allebei goed afgelopen gelukkig, maar wel enorm eng.

En dat terwijl ik dus ook in mijn eentje heb gereisd in Malawi, Tanzania, Brazilië, Peru, Colombia, Laos...



In mijn ervaring zit veiligheid heel erg in je eigen gedrag en keuzes, en een klein beetje in pech en geluk. (In Frankrijk was een geval echt pure pech, een kerel op klaarlichte dag maar het was toen net even stil op straat. De andere keer was dom van mij, in het donker bij verkeerde bushalte uitgestapt en een heel stuk lopen buiten bewoond gebied... een kerel was me de bus uit gevolgd. Hij greep me, maar ik rukte me los, en ik wist niet dat ik zo hard kon rennen!)



Je moet je wel per land en gebied goed inlezen over gevaren, trucjes, oplichterij. En je kunt allerlei vaste patroontjes inbouwen tegen zakkenrollers en stiekeme dieven, dat zou je in Nederland eigenlijk ook al moeten doen. Ik zie hier ook zooooo vaak meisjes in café's zitten met hun tas helemaal uit het zicht achter zich, druk in gesprek, en een dikke portemonnee of telefoon die uit hun tas steekt. Ik waarschuw ze altijd maar even, maar meestal kijken ze me nog kwaad aan ook.

Trouwens, dat zie ik ook vaak aan mensen die bijvoorbeeld in Afrika op groepsreis zijn, als ze dan naar een restaurantje in de stad gaan, letten ze ook totaal niet op hun spullen want ze zijn toch zo 'veilig' met elkaar?



Alleen reizen of met iemand samen, maakt echt GEEN verschil voor veiligheid. Alleen als je in een bos gaat lopen ofzo. Maar in steden of dorpen, echt nul verschil. Ik ken zat stellen en groepjes die overvallen (bedreigd) of beroofd zijn. En ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een reisgenoot echt een dom voorstel had waardoor we in de problemen hadden kunnen komen (drugs gebruiken en naaktzwemmen; geen taxi nemen op een gevaarlijkere tijd), of bijvoorbeeld veel te hard had geflirt met de hoteleigenaar in een afgelegen hotel, en de volgende avond toen wij opeens de enige gasten waren en hij ons dronken probeerde te voeren, bleek dat toch ook wel een domme actie te zijn geweest. Heel eng. In mijn eentje zou me dat nooit overkomen, dan zorg ik juist dat ik richting mannen aardig maar heel duidelijk ben, een taxi neem als het nodig is, drugs en dronkenschap vermijd, dat soort dingen.

Vergeet ook niet dat verkeersongelukken en natuurrampen ook vallen onder veiligheid / onveiligheid. En die maken echt geen onderscheid tussen solo reizigers of groepjes!



Scandinavië (inclusief IJsland) is denk ik samen met Japan zo ongeveer het veiligste waar je kunt zijn (wat betreft criminaliteit), veel veiliger dan Nederland ook. Ook Schotland vond ik superveilig. Volgens mij doen ze daar niet eens allemaal hun deuren op slot. Ik heb zelf het idee dat Ierland ook heel veilig is maar daar ben ik nog nooit geweest. In Italië zijn de mannen wel wat hitsiger en meer macho dus toch wat meer oppassen en donkere steegjes vermijden enzo.

Scandinavië en Schotland zijn wat prijziger, maar als je in hostels verblijft moet het wel prima te doen zijn. En hostels zijn perfecte plekken om makkelijk mensen te ontmoeten.



Ik kan me bijna niet voorstellen dat er een betaalbare jongerenreis bestaat die door die landen gaat... ik stel me vooral veel van die Arke-reizen voor met grijze dakduifies (zoals mijn ouders). :-) Maar ik heb me nooit verdiept in groepsreizen dus wie weet bestaat dat toch. Kijk dan wel of je een beetje de tijd krijgt per plek. Als ik schema's zie van groepsreizen door landen waar ik geweest ben, jakkeren die altijd 3x zo snel door plekken heen dan de tijd die ik ervoor neem.



Oh ja, nog even over veiligheid, dit is een grappige en no-nonsense website vol goede tips, ook handig als je met iemand anders of in een groep reist (want ook dan kom je toch wel eens een zakkenroller tegen, of je het nou door hebt of niet):

- http://solotravelerblog.c ... safety-part-common-sense/

- Heel belangrijk: wat je zelf uitstraalt! http://solotravelerblog.com/solo-travel ... onfidence/

- Zelfs deze 'tips van een kat' zijn misschien een beetje flauw maar wel gewoon een waarheid als een koe: http://solotravelerblog.com/solo-travel-safety-skills/

En klik nog eens wat meer rond op die site. Als je in het zoekbalkje 'safety' invult kom je bij veel verschillende rijtjes tips.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
En alsof je nog niet genoeg te lezen hebt... in het kader van 'een gewaarschuwd mens telt voor twee':

- http://wikitravel.org/en/Common_scams (ook veel dingen die in Frankrijk, Spanje, Italië, Nederland enzo voorkomen... maar ook wel dingen die vooral in het zuidelijk halfrond gebeuren)

- http://wikitravel.org/en/Pickpockets
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Patsy lees de posts van to nog eens. Zij lijkt mij een totaal ander type dan jij bent.

Jouw manier van reizen past bij jou ma as r toch niet bij to.



Zij voelt zich zelf al heel avontuurlijk omdat ze alleen met de trein binnen Nederland naar het museum gaat. Nou zal to niet in zeven sloten tdgelijk lopen omdat ze blijkbaar van nature voorzichtig is en dingen goed overdenkt en met die sites die jij noemt weet wasr ze op voorbereid moet zijn .



Maar to lijkt mij niethet type om zo te reizen als jij doet.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij opvalt is dat sommige mensen zeggen dat ze groepsreizen afschuwelijk vinden want dan zit je met vreemden opgescheept maar dan wel een gedeelde kamer nemen in een hostel.



Persoonlijk zit ik toch liever 8 uur met een onbekende in een bus dan dat ik 8 uur met een onbekende op een kamer slaap.



Over privacy gesproken dat lijkt mij nou echt horror.



En wat is nou het verschil om tijdens het diner te praten met die onbekende die 3 busrijen achter je zat of met de onbek er nde die een kamer had 3 deuren verderop in het zelfde hostel?
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 25 juli 2016 @ 01:35:

[...]





De engste dingen die mij zijn overkomen in mijn leven, zijn twee aanvallen door mannen. Allebei in Frankrijk, of all places. Allebei goed afgelopen gelukkig, maar wel enorm eng.

En dat terwijl ik dus ook in mijn eentje heb gereisd in Malawi, Tanzania, Brazilië, Peru, Colombia, Laos...



In mijn ervaring zit veiligheid heel erg in je eigen gedrag en keuzes, en een klein beetje in pech en geluk. (In Frankrijk was een geval echt pure pech, een kerel op klaarlichte dag maar het was toen net even stil op straat. De andere keer was dom van mij, in het donker bij verkeerde bushalte uitgestapt en een heel stuk lopen buiten bewoond gebied... een kerel was me de bus uit gevolgd. Hij greep me, maar ik rukte me los, en ik wist niet dat ik zo hard kon rennen!)



Je moet je wel per land en gebied goed inlezen over gevaren, trucjes, oplichterij. En je kunt allerlei vaste patroontjes inbouwen tegen zakkenrollers en stiekeme dieven, dat zou je in Nederland eigenlijk ook al moeten doen. Ik zie hier ook zooooo vaak meisjes in café's zitten met hun tas helemaal uit het zicht achter zich, druk in gesprek, en een dikke portemonnee of telefoon die uit hun tas steekt. Ik waarschuw ze altijd maar even, maar meestal kijken ze me nog kwaad aan ook.

Trouwens, dat zie ik ook vaak aan mensen die bijvoorbeeld in Afrika op groepsreis zijn, als ze dan naar een restaurantje in de stad gaan, letten ze ook totaal niet op hun spullen want ze zijn toch zo 'veilig' met elkaar?



Alleen reizen of met iemand samen, maakt echt GEEN verschil voor veiligheid. Alleen als je in een bos gaat lopen ofzo. Maar in steden of dorpen, echt nul verschil. Ik ken zat stellen en groepjes die overvallen (bedreigd) of beroofd zijn. En ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een reisgenoot echt een dom voorstel had waardoor we in de problemen hadden kunnen komen (drugs gebruiken en naaktzwemmen; geen taxi nemen op een gevaarlijkere tijd), of bijvoorbeeld veel te hard had geflirt met de hoteleigenaar in een afgelegen hotel, en de volgende avond toen wij opeens de enige gasten waren en hij ons dronken probeerde te voeren, bleek dat toch ook wel een domme actie te zijn geweest. Heel eng. In mijn eentje zou me dat nooit overkomen, dan zorg ik juist dat ik richting mannen aardig maar heel duidelijk ben, een taxi neem als het nodig is, drugs en dronkenschap vermijd, dat soort dingen.

Vergeet ook niet dat verkeersongelukken en natuurrampen ook vallen onder veiligheid / onveiligheid. En die maken echt geen onderscheid tussen solo reizigers of groepjes!



Scandinavië (inclusief IJsland) is denk ik samen met Japan zo ongeveer het veiligste waar je kunt zijn (wat betreft criminaliteit), veel veiliger dan Nederland ook. Ook Schotland vond ik superveilig. Volgens mij doen ze daar niet eens allemaal hun deuren op slot. Ik heb zelf het idee dat Ierland ook heel veilig is maar daar ben ik nog nooit geweest. In Italië zijn de mannen wel wat hitsiger en meer macho dus toch wat meer oppassen en donkere steegjes vermijden enzo.

Scandinavië en Schotland zijn wat prijziger, maar als je in hostels verblijft moet het wel prima te doen zijn. En hostels zijn perfecte plekken om makkelijk mensen te ontmoeten.



Ik kan me bijna niet voorstellen dat er een betaalbare jongerenreis bestaat die door die landen gaat... ik stel me vooral veel van die Arke-reizen voor met grijze dakduifies (zoals mijn ouders). :-) Maar ik heb me nooit verdiept in groepsreizen dus wie weet bestaat dat toch. Kijk dan wel of je een beetje de tijd krijgt per plek. Als ik schema's zie van groepsreizen door landen waar ik geweest ben, jakkeren die altijd 3x zo snel door plekken heen dan de tijd die ik ervoor neem.



Oh ja, nog even over veiligheid, dit is een grappige en no-nonsense website vol goede tips, ook handig als je met iemand anders of in een groep reist (want ook dan kom je toch wel eens een zakkenroller tegen, of je het nou door hebt of niet):

- http://solotravelerblog.c ... safety-part-common-sense/

- Heel belangrijk: wat je zelf uitstraalt! http://solotravelerblog.com/solo-travel ... onfidence/

- Zelfs deze 'tips van een kat' zijn misschien een beetje flauw maar wel gewoon een waarheid als een koe: http://solotravelerblog.com/solo-travel-safety-skills/

En klik nog eens wat meer rond op die site. Als je in het zoekbalkje 'safety' invult kom je bij veel verschillende rijtjes tips.Bedankt voor het delen! Ik zal de sites eens bekijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 25 juli 2016 @ 09:54:

Patsy lees de posts van to nog eens. Zij lijkt mij een totaal ander type dan jij bent.

Jouw manier van reizen past bij jou ma as r toch niet bij to.



Zij voelt zich zelf al heel avontuurlijk omdat ze alleen met de trein binnen Nederland naar het museum gaat. Nou zal to niet in zeven sloten tdgelijk lopen omdat ze blijkbaar van nature voorzichtig is en dingen goed overdenkt en met die sites die jij noemt weet wasr ze op voorbereid moet zijn .



Maar to lijkt mij niethet type om zo te reizen als jij doet.



Ik ben pas één keer buiten Europa geweest in tegenstelling tot veel anderen, en ik heb nog nooit alleen gereisd in het buitenland. Ik voel me dus niet avontuurlijk gezien mijn geringe ervaring. Maar dat neemt niet weg dat ik de ambitie heb om in de toekomst verre reizen te gaan maken. Ik wil het graag, alleen heeft het geen haast.

Patsy--stone heeft in tegenstelling tot mij heel veel ervaring als het op reizen aankomt en ik vind het prettig om te lezen. Mocht het zo zijn dat ik ooit besluit om alleen te gaan reizen, dan zal ik daar zeker iets aan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als tiener reizen gemaakt met Vinea...aangezien ik enigkind ben en mijn vrienden toentertijd allemaal weg waren (ook op vakantie) en op vakantie met mijn ouders me erg saai leek. Bij de ene reis hadden we een enorm hechte groep en bij de andere reis had ik eigenlijk maar aansluiting met 1-2 personen, wat genoeg was. Je kon ook prima op jezelf lekker steden bekijken etc. en dan later aansluiten bij de rest van de groep tijdens het avondeten. Soms pakt zo'n reis goed uit en soms pakt het minder goed uit; zelfde zal gelden voor een reis die je in je eentje maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 25 juli 2016 @ 09:59:

Wat mij opvalt is dat sommige mensen zeggen dat ze groepsreizen afschuwelijk vinden want dan zit je met vreemden opgescheept maar dan wel een gedeelde kamer nemen in een hostel.



Persoonlijk zit ik toch liever 8 uur met een onbekende in een bus dan dat ik 8 uur met een onbekende op een kamer slaap.



Over privacy gesproken dat lijkt mij nou echt horror.



En wat is nou het verschil om tijdens het diner te praten met die onbekende die 3 busrijen achter je zat of met de onbek er nde die een kamer had 3 deuren verderop in het zelfde hostel?



Het grote verschil zit 'm voor mij in het daadwerkelijk opgescheept zitten met mensen waar ik totaal niets mee heb. Natuurlijk kom ik die ook in hostels tegen, maar daar slaap ik alleen (dus zie zie/spreek/hoor ik ook niet gedurende 8 uur) én ik heb de vrijheid om lekker zelf een eigen kamer te boeken of alsnog ergens anders naartoe te gaan. Ik hoef er niet een X aantal dagen mee rond te reizen.



Groepsreizen staan me overigens nog niet eens zozeer tegen om de mensen, want in iedere groep vind je wel aansluiting met mensen waarmee het klikt en heb je altijd wel een paar mensen die je minder leuk vindt (vooral de luidruchtige, de klagers of de ik-weet-alles-beter-en-heb-al-zooooveel-van-de-wereld-gezien-types). Voor mij zit het 'm vooral in het stukje vrijheid. Ik weet dat er ook groepsreizen zijn waarbij je overdag lekker je gang kunt gaan en er veel vrijheid is, maar dan nog is voor mij het van tevoren totaal bekende schema, het bijna altijd met 'eigen' vervoer en dat alles al geregeld is een reden om er niet voor te kiezen. Ik wil zelf mijn ritme bepalen, kunnen besluiten ergens langer/korter te blijven.

Maar zo heeft iedereen zijn/haar manier van reizen, toch
Alle reacties Link kopieren
quote:laurajh schreef op 24 juli 2016 @ 21:34:

[...]





Ierland, Schotland, Italië en Scandinavië staan momenteel hoog op mijn lijstje ^_^Ik heb goede verhalen over https://mambo.nl/jongerenreizen/landen gehoord, dan vooral de actieve vakanties.



Zelf ben ik meer van het alleen reizen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 25 juli 2016 @ 09:54:

Patsy lees de posts van to nog eens. Zij lijkt mij een totaal ander type dan jij bent.

Jouw manier van reizen past bij jou ma as r toch niet bij to.



Zij voelt zich zelf al heel avontuurlijk omdat ze alleen met de trein binnen Nederland naar het museum gaat. Nou zal to niet in zeven sloten tdgelijk lopen omdat ze blijkbaar van nature voorzichtig is en dingen goed overdenkt en met die sites die jij noemt weet wasr ze op voorbereid moet zijn .



Maar to lijkt mij niethet type om zo te reizen als jij doet.



Ik snap wat je bedoelt. Zelf ben ik ook ooit begonnen met een taalcursus en pas later wat meer 'los' gaan reizen.

Ik hoop vooral dat TO en andere meelezers uit mijn persoonlijke ervaringen dingen meepikken over dat alleen reizen heus niet zo eng en onmogelijk hoeft te zijn als je misschien denkt. Ik vind het dus echt niet gevaarlijker, het enige verschil is dat je niemand hebt om even op je spullen te passen als je naar het toilet bent; maar zelfs daarvan heb ik een eerstehands voorbeeld van twee vriendinnen die samen reisden, eentje ging naar de wc en de ander zou op de spullen letten. Ze werd met een welbekende truc een seconde afgeleid, WEG kleine tasjes met paspoorten, camera's en alles erin.



Dus wederom, met iemand samen reizen is NIET automatisch veiliger.



In mijn eentje neem ik waardevolle spullen gewoon mee het toilethokje in. Als ik ook mijn grote tas bij me heb, neem ik die ook mee of anders vraag ik bijvoorbeeld aan een oude marktverkoper (liefst een vrouw) of die er even op wil letten. Die staat daar met kraam en spullen en al, en gaat heus niet opeens er vandoor met mijn tas vol vuile was.



En een verschil bij solo reizen is natuurlijk dat je 'niemand hebt om het mee te delen' (tegenwoordig ook deels op te vangen met Facebook, reisverslag online, kletsen met vrienden via Whatsapp etc). Het enorme voordeel dat daar tegenover staat is dat je helemaal precies kunt doen waar je zelf zin in hebt, en wanneer je dat wilt. Al voor de derde keer bij dat fijne tentje eten? Een uur lang de zonsondergang met die vissers fotograferen? Urenlang een boek lezen op een lekker terras? Al na 15 minuten weg uit een museum dat tegenvalt, of juist uren blijven plakken? Toch wel of juist niet naar dat dorpje? Heel lang uitslapen? Wat verder doorwandelen of eerder afkappen dan eigenlijk gepland? Een uur kletsen met de aardige receptioniste? Maar 2x een grote maaltijd per dag in plaats van 3?....

Allemaal dingen waar je gezeur over kunt krijgen als je een reisgenoot hebt; en dingen die vaak niet eens kunnen als je in een georganiseerde groep reist.



En verder heb je ook veel makkelijker aanspraak als je alleen bent. Tegen stelletjes beginnen mensen niet zo gauw een praatje. Tegen iemand die alleen is, gaan mensen veel sneller aan lullen, of je het wilt of niet.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 25 juli 2016 @ 09:59:

Wat mij opvalt is dat sommige mensen zeggen dat ze groepsreizen afschuwelijk vinden want dan zit je met vreemden opgescheept maar dan wel een gedeelde kamer nemen in een hostel.



Persoonlijk zit ik toch liever 8 uur met een onbekende in een bus dan dat ik 8 uur met een onbekende op een kamer slaap.



Over privacy gesproken dat lijkt mij nou echt horror.



En wat is nou het verschil om tijdens het diner te praten met die onbekende die 3 busrijen achter je zat of met de onbek er nde die een kamer had 3 deuren verderop in het zelfde hostel?Precies! Gedeelde kamers zijn dan ook n grote no go voor mij.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 25 juli 2016 @ 09:59:

Wat mij opvalt is dat sommige mensen zeggen dat ze groepsreizen afschuwelijk vinden want dan zit je met vreemden opgescheept maar dan wel een gedeelde kamer nemen in een hostel.



Persoonlijk zit ik toch liever 8 uur met een onbekende in een bus dan dat ik 8 uur met een onbekende op een kamer slaap.



Over privacy gesproken dat lijkt mij nou echt horror.



En wat is nou het verschil om tijdens het diner te praten met die onbekende die 3 busrijen achter je zat of met de onbek er nde die een kamer had 3 deuren verderop in het zelfde hostel?



Ja elke keer als ik prijzen van hostelbedden en privékamers vergelijk, overweeg ik weer eventjes om weer eens in een slaapzaal te slapen. Maar nee, een eigen kamer vind ik toch echt wel zóveel fijner dat ik er graag tig euro meer voor over heb. En bijvoorbeeld in Schotland was het £25 voor een bed in een slaapzaal, of £32,50 voor een kamer met privé-badkamer in een B&B! (in geval van 1 persoon... 2 personen zouden het dubbele betalen.) Nou ik wist het wel.



Alleen in IJsland koos ik toch voor slaapzaaltjes vanwege de kosten. Maar daar komt wel een prettig type reiziger over het algemeen. Geen mensen die om 3 uur 's nachts dronken hun bed in stommelen en dan hard gaan liggen snurken. :-)

En in april was het zo rustig dat ik vaak een slaapzaaltje voor mezelf alleen had!



Wat mij persoonlijk tegenstaat aan groepsreizen zijn twee dingen: het vast zitten aan die mensen, en het reisschema dat al vast ligt en vaak veel te snel is naar mijn smaak.



Ik ben wel redelijk vaak op korte meerdaagse georganiseerde tourtjes geweest (regenwoud-tour, safari, zoutvlakten-jeeptour etc... meestal 3 of 4 dagen). Soms heel leuk in een klein groepje, maar zelfs dan ben ik er na 3 of 4 dagen wel klaar mee. Maar vaak zat er ook wel een of twee (of meer) vreselijke types bij, die bijvoorbeeld altijd al de beste stoel in de jeep of het busje claimden, die racistische praatjes uitkraamden en het personeel van een hotel beledigden waar je bij stond, die wilde apen gingen voeren waar het niet mocht, waardoor die apen vervolgens andere toeristen gingen aanvallen om nog meer eten te krijgen, etc. Ik moet er niet aan denken om nog langer dan 4 dagen met zulke mensen te zitten opgescheept.



En ik hou nogal van uitslapen en als ik dan van die Afrika-schema's zag met opstaan om 7 uur, corvee voor het koken en afwassen en de tenten inpakken enzo.... aaarghhh, vreselijk toch! Corvee in je vakantie! En hup daar gingen ze alweer door, 12 uur in hun gezamenlijke bus naar de volgende plek. Zonder tijdens die reistijd te kunnen kletsen met mensen uit het land zelf.

Ik sliep lekker uit in mijn hotelkamertje (of ging vroeg op om zonsopgang te fotograferen, en dan nog even tukken), en ging uit eten (toch spotgoedkoop daar) en had geen corvee en ging nog eens even wat langer genieten van de omgeving. En onderweg naar de volgende plek zat ik vrijwel altijd naast iemand uit het land, leuk om meer over hun leven te leren!



En ik weet van tevoren helemaal nog niet waar ik op 'dag 23' zin in heb. Dat benauwt me ook aan die reisschema's van groepen, dat je dus al van tevoren ziet wat je dan 'moet' gaan doen en waar je zult zijn. Ik bepaal het liever zelf elke dag. En soms blijf ik ergens langer of korter dan ik eerst had gedacht.



Maar ik heb inderdaad een collega die dat juist heel fijn vindt, zo'n schema en dat alles al geregeld en bepaald is. Dus als je zo'n type bent is het wel heel geschikt.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven