Werk & Studie alle pijlers

Leerkrachten en vakantie

21-07-2016 15:31 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat? Echt niet meer bezig zijn met je werk in de vakantie?

Elk jaar weer duurt het een poosje voordat ik niet meer denk aan mijn werk.

ik heb nu al even vakantie, maar heb elke nacht nachtmerries over allerlei uiteenlopende dingen ook van school.

Ook schieten er elke dag wel dingen van mijn werk door mijn hoofd. Heb ik dat wel goed gedaan? Was dat wel ok? Terwijl ik echt geen vervelende dingen meegemaakt heb met kinderen of ouders.

Ik voel me best raar , een soort uitzondering, maar ik zouin gedachten best eens 'uit' willen zetten.

Iemand tips of herkenning?
Ik ben ook in mijn hoofd soms nog met mijn werk bezig.
Hier ook echt even afkicken. De laatste weken zijn gewoon vaak erg druk, nou hadden we ook nog afscheid van meerdere collega's die met pensioen gingen en ben ik 28wkn zwanger! Het was echt op m'n tandvlees lopen. Ik ben de eerste week echt even van slag geweest. Droomde elke nacht de vreemdste dingen over school en dan na week 1 is het klaar. Probeer het echt af te sluiten. Spullen inderdaad wegleggen, en met jezelf afspreken dat je in de laatste week weer lekker bezig mag zijn met je klas. Laat het los!! Verstand op nul! Succes !!
Alle reacties Link kopieren
quote:cupcakegirl schreef op 21 juli 2016 @ 15:39:

Is toch niet specifiek voor een leerkracht? Ik heb ook een tijdje nodig om af t schakelen en te kunnen ontspannen. Jammer dat ik maar 3 weken heb ipv 6Eens! Altijd die leerkrachten die denken dat ze het zwaarder hebben dan andere werkenden!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig is het onderwijs een grote piekbelasting. Er moet het hele jaar door op hoog tempo worden gepresteerd. En ieder jaar is het weer te 'snel' zomervakantie in verband met zaken die nog afgerond moeten worden. Het kan niet anders dan dat je moet 'afkicken'. Laat het over je komen, en geniet van de resterende vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig gaat de hele maatschappij hard, zo hard als je zelf wilt. Volgens mij maakt het niks uit of je leerkracht bent. Vakantie betekent uit je structuur. En uitrusten. Wat voor werk je ook doet. De caissière bij de super op de hoek kan haar werk net zo zwaar ervaren als ik het mijne in m'n klassen...



Als je echt zo'n gigantische last hebt van afkicken buiten proporties, dan moet je misschien toch een beetje gaan nadenken over of je beroep niet te hoog gegrepen is, of stop met de glorificatie van leerkrachten en werkdruk.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap idd niet waarom dat in het onderwijs anders is. Mijn broer zit in het onderwijs en die vindt het volkomen normaal en nodig dat ze zo lang vakantie hebben, want er zijn s avonds immers ook wel eens vergaderingen en om drie uur moet je ook nog nakijken. Okee...
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wel iets verkeerd zeggen nu, maar het zijn vooral vrouwen die hun werkdruk op een voetstuk plaatsen in het onderwijs. Ik denk zelf dat dat komt omdat vrouwen toch meer kicken op het 'nodig zijn' ofzo en vergeten dat de school waar ze voor werken gewoon een bedrijf is, waar dankbaar misbruik gemaakt wordt van jezelf ernstig belangrijk vinden...
Alle reacties Link kopieren
quote:Bep1963 schreef op 21 juli 2016 @ 21:07:

Tegenwoordig is het onderwijs een grote piekbelasting. Er moet het hele jaar door op hoog tempo worden gepresteerd. En ieder jaar is het weer te 'snel' zomervakantie in verband met zaken die nog afgerond moeten worden. Het kan niet anders dan dat je moet 'afkicken'. Laat het over je komen, en geniet van de resterende vakantie!Ja, want er is geen enkele andere beroepsgroep waar het hele jaar op hoog tempo gepresteerd moet worden
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
quote:vandale schreef op 21 juli 2016 @ 20:59:

[...]





Eens! Altijd die leerkrachten die denken dat ze het zwaarder hebben dan andere werkenden!dit.
Geen leerkracht, maar werk wel met kinderen. In mijn vakantie heb ik niet echt afkicktijd nodig.

De structuur is wel belangrijk, ik werk op een BSO waar ik al jaren op dezelfde tijd de kinderen haal. Rond die tijd voel ik altijd een zekere onrust omdat het toch elke dag weer haasten is om op tijd te zijn. Idioot, ik weet het, maar als je 17 jaar in dat ritme werkt....



Net als dat ik heel lang van slag was in de vakanties als ik vroege dienst had. Normaal werk ik tot 18:30, dus 19:00 uur thuis. TV aan, RTL boulevard, nieuws, GTST. Als ik dan tot 16:30 werk omdat ik vroege dienst had was ik van slag omdat die programma's nog niet op tv waren.



Is dat ook afkicken??
Alle reacties Link kopieren
Ik werk niet in het onderwijs, maar heb ook een tijd gehad dat ik wakker lag van mijn gepieker over het werk. Tot ik op een dag besloot 'dit ga ik niet meer doen, het is maar werk'. Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar het werkte meteen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 21 juli 2016 @ 20:59:

[...]





Eens! Altijd die leerkrachten die denken dat ze het zwaarder hebben dan andere werkenden!

Dat heb ik niemand hier zien schrijven (en nog nooit een collega horen beweren).

Ik zie wel vaak dat docenten zich willen verdedigen tegen de 'beschuldiging' dat ze veel vakantie hebben. Dat is blijkbaar een feit waar je je voor moet schamen? We hebben ook veel vakantie (wat niet gelijk staat aan 'niet werken', trouwens). Gelukkig wel, anders zou ik het niet trekken, en ik weet dat daar zeker niet de enige in ben. Is dat omdat er allemaal watjes in het onderwijs werken? Of omdat het misschien echt een pittige baan is?



Tuurlijk hebben andere werkenden het ook zwaar. Dat doet toch niets af aan het feit dat dat in het onderwijs ook zo is?

Docenten zijn gewend hun werk mee naar huis te nemen, het is nu eenmaal niet af na de laatste les. Dat maakt loslaten denk ik moeilijker (en nee, dat geldt niet alleen voor docenten, en ookniet voor alle docenten).



On topic: het is herkenbaar, en afleiding helpt inderdaad. Ben je een beginnend docent? Ik merk dat je echt moet leren om vakantie ook echt vrij te zijn.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Dat verdedigen dat kennen we zo onderhand wel ja; ), heb ik vaak moeten doen en begin ik niet meer aan.

En ik denk ook dat, loslaten, dit niet alleen geldt voor het onderwijs maar ook voor andere takken.

Ik vind ook dat we veel vakantie hebben erg veel zelfs.

Wat mij dan best weleens onzeker maakt is dat ik andere mensen uit het onderwijs hoor met een Burn out , dat het ze opbreken om van alles ernaast te doen behalve lesgeven.

Zoals nakijkwerk vergaderingen, plannen schrijven gesprekken, voorbereiden.

Ik probeer zelf nooit nakijkwerk mee te nemen naar huis. Dat lukt bijna altijd. Met een toets bijvoorbeeld niet daar wil ik rustig voor gaan zitten.

En dan werk ik liever langer door, zodat ik thuis ook echt bij mijn gezin kan zijn.

Nakijken laten wij ook veel door kinderen doen en ja dan kijk ik dat altijd nog door. Toetsen doe je natuurlijk zelf. En verder denk ik tja het hoort gewoon bij je werk. Voorbereiden doe ik ook thuis op een vrije dag of ik zorg dat ik erg vroeg op mijn werk ben

Ik ben een perfectionist en een piekeraar. Wil graag dat mensen me aardig vinden. Dus als er dan vrije momenten zijn , gaat de piekvermogen aan en stopt lastig.

Nu na 2 weken vakantie gaat het me steeds beter af.



Leuk alle reacties !
Alle reacties Link kopieren
Werk zelf als verpleegkundige in een ziekenhuis, vaak erg hoge werkdruk. En maar 2,5 week vakantie in de zomer (waarbij ik dus echt geen zin heb om over werk na te denken).

Wat bij mij helpt is relativeren. Dus als ik eens denk dat ik iets fout heb gedaan/vergeten ben, ga ik het volgende rijtje af:

1) gaat de patient er dood aan, of houdt hij er 'schade' aan over? (klinkt heel hard, maar het is natuurlijk wel het allerergste dat in ons beroep kan gebeuren)

2) kan ik er nu nog iets aan veranderen/maakt het verschil als ik er nu nog iets aan zou veranderen?

3) wat is het allerergste dat kan gebeuren door datgene wat ik graag anders had willen doen?



Boze patienten/familie/ouders/artsen daar maak ik me al niet meer druk om, die zijn er ook wel als ik alles (in mijn ogen) wel perfect heb gedaan.



Oh en: ik ga op de laatste werkdag voor mijn vakantie nog wel even heel bewust alle werkzaamheden in mijn hoofd na, zodat ik echt kan afsluiten. Gun mezelf thuis bij wijze van spreken nog een uurtje om aan werk te denken, maar daarna gaat echt de knop om.



Misschien kun jij ook op die manier naar je werk gaan kijken? Accepteren dat niet alles perfect kan. Dt jij je best doet, meer kun je niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk je met je extra werkuren wel dat je je salaris krijgt voor een x aantal uur per jaar. In het onderwijs is het normaal geworden om extra te werken in je vrije tijd. Dat is dus een keuze hè, die je ook anders kan maken.



Fijne vakantie!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Ik volg een opleiding en heb al 3 weken vakantie. Toch gaat er nog steeds van alles door mijn hoofd. Komt ook bij dat ik deze week heb kennisgemaakt op mijn nieuwe stageplaats en ik daardoor weer ga malen. Gelukkig gaan we bijna op vakantie. Ik denk dat ik Het daar wel wat meer los kan laten.
quote:S-Meds schreef op 21 juli 2016 @ 23:26:

[...]



dit.



To klaagt toch helemaal niet dat zij het zwaarder heeft dan anderen?

Ik lees dat ze zich afvraagt of anderen dit ook hebben en hoe die hier mee omgaan.



Waar staat het stuk dat zij , als leerkracht, het zwaarder heeft?
Alle reacties Link kopieren
Ja zeker. Ik maak de gehele vakantie notities in mijn telefoon als ik een idee heb voor het komende schooljaar. Ik lees ook vakliteratuur in de vakantie. Ik vind mijn werk superleuk, dus ik doe het met plezier.



Ik ben inmiddels geen groepsleerkracht meer, maar dat is wel een enorme piekbelasting hoor! Ik heb dat in andere banen niet zo erg meegemaakt, en ik had er ook geen idee van voordat ik zelf in het onderwijs zat. Sowieso vind ik de werkdruk wel degelijk stevig, mag ik dat zeggen? Overuren worden ook niet uitbetaald (anders dan in andere sectoren volgens mij?).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog bezig mijn master af te ronden en hierdoor zijn mijn zomervakanties vaak 'bijwerkvakanties'. Wat ik doe om toch te kunnen uitrusten is om op vakantie te gaan of even een weekend naar mijn ouders. Dan neem ik geen werk mee en ben ik even compleet weg (telefoon uit doen helpt bij mij ook). Thuis werk ik dan vaak om de dag en maak ik to-do lijstjes en een planning wanneer ik een vrije dag heb. Samengevat; inplannen wanneer je, je druk mag maken over school. Lijkt me raar als je niet een keer denkt aan school in die 5-6 weken vakantie, maar probeer wel zoveel mogelijk er van te genieten! Die vakanties zijn er niet voor niets...je werkt er hard genoeg voor ;). (en já andere beroepen ook, maar zo af en toe mogen leraren hun baan ook zwaar vinden, net als andere mensen).
anoniem_262727 wijzigde dit bericht op 12-02-2018 21:16
1.26% gewijzigd
Ik heb een ruime ervaring in het bedrijfsleven, maar ook ervaring met het voor de klas staan. Het voor de klas staan met al het werk eromheen vond ik veel zwaarder dan het werken in het bedrijfsleven.



Voor een klas met kinderen staan, vreet energie. Er wordt steeds meer van een leerkracht verwacht en de betaling is er niet naar als ik het vergelijk met mijn huidige salaris. 's Avonds had ik nog een berg nakijk- en ander werk. Tegenwoordig is het ook nog zo dat ouders voor elk wissewasje mailen en dan ook nog direct antwoord verwachten. Ook buiten schooltijd. Er wordt op de basisschool zelfs verwacht dat je meeloopt met de avondvierdaagse. Zelf dacht ik ook altijd dat leerkrachten overdreven, maar ik zie nu wel in dat die vakanties echt verdiend zijn. Het compenseert enigszins de vele onbetaalde uren die er gemaakt worden. Ik vind dus niet dat leerkrachten zeuren!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 26 juli 2016 @ 10:41:

Ik heb een ruime ervaring in het bedrijfsleven, maar ook ervaring met het voor de klas staan. Het voor de klas staan met al het werk eromheen vond ik veel zwaarder dan het werken in het bedrijfsleven.



Voor een klas met kinderen staan, vreet energie. Er wordt steeds meer van een leerkracht verwacht en de betaling is er niet naar als ik het vergelijk met mijn huidige salaris. 's Avonds had ik nog een berg nakijk- en ander werk. Tegenwoordig is het ook nog zo dat ouders voor elk wissewasje mailen en dan ook nog direct antwoord verwachten. Ook buiten schooltijd. Er wordt op de basisschool zelfs verwacht dat je meeloopt met de avondvierdaagse. Zelf dacht ik ook altijd dat leerkrachten overdreven, maar ik zie nu wel in dat die vakanties echt verdiend zijn. Het compenseert enigszins de vele onbetaalde uren die er gemaakt worden. Ik vind dus niet dat leerkrachten zeuren!Volledig mee eens, en ook ik heb ruime ervaring in zowel het bedrijfsleven als (verschillende typen van) het onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
De nachtmerries gaan hier afnemen zeker over school!

Hetgene wat vaak door mijn hoofd schoot/schiet is dat ik het heel erg vind als mensen me niet aardig vinden. Dat je naar eer en geweten werkt en ze het nog steeds niet goed vinden en erover klagen tegen anderen. En ook weleens tegen mij.

Dit is gelukkig al een aantal jaren terug gebeurd maar dat kan me dan ineens weer bezighouden.

En ja dat is zonde van je tijd maar hoe blok je dat?

Ik denk dat mannen en vrouwen daar ook echt verschillend in zijn.

Mijn man heefte vakantie en denkt weken niet meer aan zijn werk ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:binkie schreef op 02 augustus 2016 @ 08:03:

De nachtmerries gaan hier afnemen zeker over school!

Hetgene wat vaak door mijn hoofd schoot/schiet is dat ik het heel erg vind als mensen me niet aardig vinden. Dat je naar eer en geweten werkt en ze het nog steeds niet goed vinden en erover klagen tegen anderen. En ook weleens tegen mij.

Dit is gelukkig al een aantal jaren terug gebeurd maar dat kan me dan ineens weer bezighouden.

En ja dat is zonde van je tijd maar hoe blok je dat?

Ik denk dat mannen en vrouwen daar ook echt verschillend in zijn.

Mijn man heefte vakantie en denkt weken niet meer aan zijn werk ;)



Ik denk dat dat weinig te maken heeft met man/vrouw zijn, maar meer met het type dat jij bent.

Ik heb nu vakantie en vind het heeeeerlijk om me te richten op mijn gezin. Ik heb helemaal geen zin om me met werk bezig te houden. Dus dat doe ik ook niet. Ik heb toch niet voor niets vakantie?

En soms schiet er iets werkgerelateerd door mijn hoofd: prima.

En als het schooljaar weer begint, ga ik er voor de volle 100% voor. Maar in de vakantie moét niks.



Zo ben ik. Maar een ander kan daar heel anders in staan.
quote:binkie schreef op 02 augustus 2016 @ 08:03:

Hetgene wat vaak door mijn hoofd schoot/schiet is dat ik het heel erg vind als mensen me niet aardig vinden. Dat je naar eer en geweten werkt en ze het nog steeds niet goed vinden en erover klagen tegen anderen. En ook weleens tegen mij.



Heb je dan niet het idee dat het aan die andere mensen ligt, als jij je werk naar eer en geweten hebt gedaan? Dan kun je het misschien makkelijker van je af laten glijden?



Als je in het onderwijs werkt heb je met heel veel mensen te maken: tientallen leerlingen, (meestal) 2 ouders per leerling, soms meer dan 100 collega's als je in het VO werkt. Er zal altijd wel iemand vinden dat jij iets fout doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 02 augustus 2016 @ 09:01:

[...]





Heb je dan niet het idee dat het aan die andere mensen ligt, als jij je werk naar eer en geweten hebt gedaan? Dan kun je het misschien makkelijker van je af laten glijden?



Als je in het onderwijs werkt heb je met heel veel mensen te maken: tientallen leerlingen, (meestal) 2 ouders per leerling, soms meer dan 100 collega's als je in het VO werkt. Er zal altijd wel iemand vinden dat jij iets fout doet.Das waar ja!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven