Ze leeft van de lucht!

26-07-2016 09:26 40 berichten
Beste allemaal,



Mijn dochter van ruim twee en een half jaar heeft de afgelopen dagen buikgriep gehad met koorts, spugen en de hele ratteplan. Het gaat nu beter maar ze weigert te eten. Voordat ze ziek werd, at ze ook heel weinig en moest ik opletten dat de welbekende machtsstrijd niet de overhand nam. Op het kinderdagverblijf eet ze wel, maar daar gaat ze niet naartoe nu omdat we vakantie hebben. Ik weet dat ik het moet loslaten (ze is mijn derde en die andere twee hebben als peuter ook nooit geweldig gegeten) maar ze is zoveel afgevallen de laatste dagen en het was al geen vette.



Ter aanvulling: het consultatiebureau is tevreden; ze zit onderaan de curve maar verder gezond.



Hebben jullie dé tip? Of in ieder geval de gouden/zilveren/bronzen tip voor mij om het los te laten? Ze zal toch vanzelf wel honger krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Ze krijgt echt wel honger, desnoods voer je haar even toetjes zoals vla, yoghurt ofzo. Komt goed. Drinken is belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Zolang ze levendig blijft, niks aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Geen aandacht aan geven. Gewoon 3 maaltijden per dag, en eet je niet dan niet. Ze zal echt niet omvallen hoor dan gaat ze vanzelf eten.

En niet eten is ook geen tussendoortje. Volgens mij is het vrij simpel maar ik heb dan ook geen kind
Ja en?
Ze eet ook niet wat ze lekker vindt? Yoghurt, vla, pap, crackers, boterham met hagelslag, dat soort dingen?
Probeer te voorkomen dat het een strijd wordt.



Dus bied haar voldoende aan, maar eet ze niet, dan eet ze niet. Wel in de gaten blijven houden!
quote:snoopylynn schreef op 26 juli 2016 @ 09:31:

Geen aandacht aan geven. Gewoon 3 maaltijden per dag, en eet je niet dan niet. Ze zal echt niet omvallen hoor dan gaat ze vanzelf eten.

En niet eten is ook geen tussendoortje. Volgens mij is het vrij simpel maar ik heb dan ook geen kind Ze is net ziek geweest.
Ja, ze knapt echt op en drinkt. Ook niet veel, maar ze plast voldoende. Yoghurt, vla, danoon... Ze pakt niks, zelfs niet als papa of grote broer het geeft (normaal succes verzekerd).



Levendig is ze wel, ze speelt lekker (ook buiten).



Dank je wel voor jullie reacties!
Een monkeyplatter helpt misschien. Kan ze kiezen uit verschillende dingen, en misschien krijgt ze op die manier wat meer binnen.
Alle reacties Link kopieren
Eet ze echt niks? Geen fruit, brood, koek?

Al een lekkere smoothy geprobeerd?

Ik gooi er tegenwoordig een flinke schep havermout in en dat gaat er goed in.

Maar dat is geen antwoord op je vraag.

Beetje cliché maar: het gaat vanzelf weer over. Ze verhongeren zich evht niet. Het is maar een fase etc.
Hmm, denk dat ik het nog even zou aankijken. Misschien heeft ze gewoon echt nog geen honger door de buikgriep. Hoelang eet ze nu al niet?



En heeft ze echt helemaal niets gegeten?
Monkeyplatter (leuk woord) heb ik zojuist geprobeerd. Kan het zomaar zo zijn dat, omdat ze natuurlijk niet zo actief is geweest de laatste dagen, ze honger krijgt als er wat meer actie komt?



Gisteren heeft ze een piepkleinbeetje kipfilet op. Toen was het weer klaar.
Vindt ze het leuk te helpen met eten maken? Zo ja; samen pannenkoeken bakken.
Het duurde bij mijn dochter ook altijd even voordat ze weer wat meer at, al was het nooit een grote eter. Als ze nu al wel weer lekker speelt, dan komt de eetlust vast ook snel weer terug.
Ze kan toch nog gewoon wat last van haar maag hebben en dus geen eetlust? Vind ik niet zo heel gek hoor, na een flinke buikgriep. Moet geen weken duren natuurlijk.
quote:SallySpectra schreef op 26 juli 2016 @ 09:44:

Ze kan toch nog gewoon wat last van haar maag hebben en dus geen eetlust? Vind ik niet zo heel gek hoor, na een flinke buikgriep. Moet geen weken duren natuurlijk.Precies, misschien weer bang om te gaan spugen.
Ja, misschien bang om te spugen, daar zeggen jullie wat. De maag nog wat gevoelig, kan ook...



Ik wist wel dat jullie mij gerust konden stellen! Dank!
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik je dan nu toch niet weer gerust stel

Want ik verbaas me over alle reactie hier dat ze vanzelf weer gaat eten, dat kinderen zichzelf echt niet uit zullen hongeren etc.

Het komt niet vaak voor, maar sommige kinderen hongeren zichzelf dus wèl uit. Inclusief opname met dwangvoeding in het ziekenhuis.



Het zal ongetwijfeld niet zo zijn bij jouw meisje KittyBelin, maar blijf wel alert (al ben je dan volgens mij al prima). Als ze echt te lang niet heeft gegeten, dan aan de bel trekken.
Alle reacties Link kopieren
Al ze levendig is en goed drinkt dan hoeft je echt niet voor dwangvoeding naat het ziekenhuis



Hier is het vaak dat ze na een buikgriep nog lang weinig eten en dan ineens als je het niet meer verwacht dan gaat er weer een bord in



Hier mag je smiddags 1 snoepje, dat is een testmoment. Als ze die weigeren dan zijn ze echt ziek maar als ze die eten dan komt de rest wel vanzelf
Zoon had flinke buikgriep in het weekend en is sinds gisteren weer opgeknapt en levendig als altijd. Maar in eten heeft hij nog geen zin in, terwijl hij normaal erg goed eet. Ook geen snoep oid.

De ervaring leert dat het altijd een tijdje duurt. Komt goed dus!
Alle reacties Link kopieren
Ze associeert eten misschien met overgeven, en van op bed liggen krijg je natuurlijk ook geen honger en haar maag is waarschijnlijk nog niet volledig in orde.

Zo lang ze levendig blijft en goed drinkt, zou ik het proberen los te laten.



Die monkey platter zou ik er voorlopig even in houden, en zorg er misschien voor dat die constant bereikbaar is voor haar.

Sommige mensen eten nu liever graag als een vogeltje: de hele dag door kleine hapjes ipv 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes.



Vindt ze ijsjes lekker? Dan zou je smoothie kunnen bevriezen, krijgt ze toch nog wat eiwitten en vezels binnen ook.
Alle reacties Link kopieren
Bouillon? Misschien wil ze geen vast voedsel.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Zolang ze redelijk drinkt en plasluiers heeft zou ik het nog even aankijken. Na een echt stevige buikgriep kun je zelf ook nog wel een week zo'n beetje half-misselijk zijn en totaal geen eetlust hebben, ik denk dat dat voor kinderen niet anders is. Ik zou vanalles blijven aanbieden, vooral zachte dingen die weinig moeite kosten om te eten en die ze lekker vindt. Yoghurt, danoontje, fruit, knijpfruit, witbrood met vruchtenhagel, beschuitje met plakjes aardbei en banaan, zachte koek, ...



Misschien samen ijsjes maken van een soort ingevroren smoothie: leuk om samen te doen, ligt niet zwaar op maag, en zit tenminste nog iets aan voedingswaarde in. Ik heb gisteren met mijn zoon (ook net ziek geweest) bananenijsjes gemaakt: een banaan, een flinke schep volle yoghurt, een scheutje sinaasappelsap en een schepje honing lekker gladpureren in de blender, en dan in ijsvormpjes invriezen. Voor hem een feestje, en ik blij dat hij na drie dagen op knijpfruitjes te hebben geleefd ook eens iets anders binnen had...



Normaal ben ik erg van het water drinken, maar als zoon ziek is en weinig eet geef ik vooral vruchtensap (als hij dat wil en binnenhoudt): zit tenminste nog wat energie in. Appelsap, sinaasappelsap, multivitaminedrank etc. Want van alleen maar water en geen eten ga je je ook almaar slapper voelen.
Dank je wel allemaal! Ik ga zo toch even de huisarts raadplegen. Het lijkt toch slechter te gaan. De diarree (vieze kleur, nog viezere geur) komt weer terug en minder drinken. Ik ga het maar niet afwachten. Misschien is er een bacterien in haar buikje die nogal hardnekkig is. Het duurt me te lang.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat ze toch nog niet helemaal beter is en dat al de hele tijd voelde. Goed dat je de huisarts belt. Misschien ORS geven tegen uitdroging, zeker nu je aangeeft dat ze minder drinkt en diarree heft. Mijn dochter vindt de kindervariant met aardbei vaak nog wel lekker, ook al is ze ziek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven