Goed vegetarisch dieet

24-07-2016 16:08 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemiddag,



Vier jaar geleden ben ik begonnen met vlees uit mijn dieet te skippen maar sinds een jaar ben ik toch weer gestart met vlees eten.

Nu wil ik denk ik toch opnieuw vegetarier worden maar dit keer wel goed: de vorige keer at ik geen vlees, af en toe een vleesvervanger en dat was het.

Nu ik samenwoon is het een stuk makkelijker om vegetarisch te koken.

Op internet kan ik niet hele concrete dingen vinden behalve peulen en noten maar ik zou mijn god niet weten wat ik daar mee zou kunnen maken.



Wie heeft dus concrete dingen en recepten hoe ik het vegetarische dieet ditmaal goed kan aanpakken.

Kleine notitie: ik ben allergisch voor cashew, pistache en walnoten.



Alvast bedankt! :D
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 juli 2016 @ 08:19:

Nou nee, als vegetariër weet je vast het principe dat er 8 kg graan/groenvoer nodig is voor 1 kg vlees. Dus zelfs als alle vleeseters ineens soja gaan eten, is er nog steeds niet de hoeveelheid soja nodig, die men nu gebruikt voor de vleesindustrie. En de sojaboon is een goede vervanger van vlees. Fijn dat je principes hebt en jezelf daarom bepaalde producten ontzegt, maar mijn principe is toch wel dat mijn lichaam de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.



Misschien kun je ergens 'eerlijk geteelde soja' vinden?



Dat zei ik ook niet.



En ik krijg de juiste voedingsstoffen binnen, daar heb je geen soja voor nodig;)
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
De koeien uit de zuivel industrie eten wel soja waarvoor oerbossen gekapt worden.

Als je als vegetarier wel zuivel gebruikt werk je daaraan mee.
Niet alle koeien tegenwoordig. Ook daarin wordt ontwikkeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ayoka schreef op 26 juli 2016 @ 10:09:

De koeien uit de zuivel industrie eten wel soja waarvoor oerbossen gekapt worden.

Als je als vegetarier wel zuivel gebruikt werk je daaraan mee.Biologische koeien krijgen alleen biologisch voedsel.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
quote:CleopatraVII schreef op 26 juli 2016 @ 10:40:

[...]





Biologische koeien krijgen alleen biologisch voedsel.



Let je daarop wanneer je buitenshuis eet?

Dat de room of kaas van gras gevoerde dieren afkomt?



Ik vind het heel goed dat je om het milieu of dierenwelzijn vegetarier bent. Vind het alleen jammer dat ethische vegetariers niet (in) zien dat ze de verkeerde producten "boycotten".
Alle reacties Link kopieren
quote:houdoe schreef op 25 juli 2016 @ 13:35:

Maar waarom zou je perse vleesvervangers willen? Ik eet dat echt max. 1 keer per maand. Ik heb ook niet een groot budget, maar dat hoeft je absoluut niet te belemmeren om vegetarisch te eten!

Sterker nog, peulvruchten en bonen enzo zijn juist heel goedkoop.

Dat wil ik ook juist niet haha. Iedereen blijft daar echter over doorgaan.



Vis, kaas en eieren eet ik nog wel ja. Soja en Tempeh wil ik heeel graag mee (leren) koken maar dat moet je vaak goed marineren enzo toch, wil het lekker zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ayoka schreef op 26 juli 2016 @ 10:53:

[...]





Let je daarop wanneer je buitenshuis eet?

Dat de room of kaas van gras gevoerde dieren afkomt?



Ik vind het heel goed dat je om het milieu of dierenwelzijn vegetarier bent. Vind het alleen jammer dat ethische vegetariers niet (in) zien dat ze de verkeerde producten "boycotten".

Je kunt toch ook niet alles boycotten?

Als je vanuit het milieu opzicht vegetarier bent maar wel alle groenten eet die vanuit weet ik veel waar komen dan draag je nog steeds bij aan (relatief) veel uitstoot.

Theoretisch gezien zou je dan alles zelf moeten verbouwen en kweken wat vaak geen optie is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 juli 2016 @ 08:19:

[...]





Vlees is ook kankerverwekkend. Klopt ook als je er teveel van eet. Maar soja mag je bijv niet meer eten als je gevoelig bent voor hormoongevoelige kanker. Schijnt namelijk oestrogeenverhogend te werken.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Woepsie96 schreef op 26 juli 2016 @ 12:14:

[...]



Dat wil ik ook juist niet haha. Iedereen blijft daar echter over doorgaan.



Vis, kaas en eieren eet ik nog wel ja. Soja en Tempeh wil ik heeel graag mee (leren) koken maar dat moet je vaak goed marineren enzo toch, wil het lekker zijn?Als je vis/seafood eet heb je toch hartstikke veel keuze? Hoef je je helemaal niet aan gore bonen en kikkererwtenprutjes te wagen!
Shoot first, ask questions later!
quote:Woepsie96 schreef op 26 juli 2016 @ 12:14:

[...]



Dat wil ik ook juist niet haha. Iedereen blijft daar echter over doorgaan.



Vis, kaas en eieren eet ik nog wel ja. Soja en Tempeh wil ik heeel graag mee (leren) koken maar dat moet je vaak goed marineren enzo toch, wil het lekker zijn?Marineren is lekker maar als de bereiding niet goed is is het nog steeds zompig. Ik heb laatst tofu in de oven gebakken. Werd heel lekker krokant.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ayoka schreef op 26 juli 2016 @ 10:53:

[...]





Let je daarop wanneer je buitenshuis eet?

Dat de room of kaas van gras gevoerde dieren afkomt?



Ik vind het heel goed dat je om het milieu of dierenwelzijn vegetarier bent. Vind het alleen jammer dat ethische vegetariers niet (in) zien dat ze de verkeerde producten "boycotten".



Hoezo de verkeerde producten??



Ik ben tegen de bio-industrie, dan ga ik de bio-industrie toch niet alsnog steunen door bio-industrie melk en eieren te eten/drinken?



Hoe minder steun aan de bio-industrie hoe beter voor het milieu.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Gerookte makreel. Zongedroogde tomaatjes bevatten ook relatief veel eiwitten.

Het loont om eens te kijken wat de geschatte eiwitten in meerdere groenten zijn.

Maar na bereiding kan dat totaal anders zijn. Kort koken is wel bevorderlijk voor betere vertering.

Poep het niet volledig uit bij een onverteerbare schil. (Denk aan de koffiebonen die katten eten en waar een aardige prijskaart aan hangt.)



Sojabonen vind ik net als sojamelk niet te pruimen. Ik vind dat afschuwelijk spul.
Alle reacties Link kopieren
quote:CleopatraVII schreef op 26 juli 2016 @ 13:13:

[...]





Hoezo de verkeerde producten??



Ik ben tegen de bio-industrie, dan ga ik de bio-industrie toch niet alsnog steunen door bio-industrie melk en eieren te eten/drinken?



Hoe minder steun aan de bio-industrie hoe beter voor het milieu.



Je gaf aan om milieuproblemen geen sojaproducten te eten. Dan zou dat principe ook moeten gelden voor andere producten die meer schade veroorzaken?



De grootste vervuiler is de veeindustrie en de zuivelindustrie valt daar ook onder. Zijn goed voor zo'n 51% en meer.

Dus waarom dan de minst vervuilende (soja bestemd voor menselijke consumptie) weren en de grootste boosdoener blijven steunen?



Het is trouwens een een oprechte vraag. Ik begrijp echt niet waarom ethische vegetariers hier wel aan mee blijven doen.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:Ayoka schreef op 26 juli 2016 @ 15:10:

[...]





Je gaf aan om milieuproblemen geen sojaproducten te eten. Dan zou dat principe ook moeten gelden voor andere producten die meer schade veroorzaken?



De grootste vervuiler is de veeindustrie en de zuivelindustrie valt daar ook onder. Zijn goed voor zo'n 51% en meer.

Dus waarom dan de minst vervuilende (soja bestemd voor menselijke consumptie) weren en de grootste boosdoener blijven steunen?



Het is trouwens een een oprechte vraag. Ik begrijp echt niet waarom ethische vegetariers hier wel aan mee blijven doen.Ik gaf eerder al aan dat ik alleen biologische zuivel eet en drink. Jij hebt het nu over de bio-industrie. En daar doe ik dus inderdaad niet aan mee.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
quote:CleopatraVII schreef op 26 juli 2016 @ 16:46:

[...]





Ik gaf eerder al aan dat ik alleen biologische zuivel eet en drink. Jij hebt het nu over de bio-industrie. En daar doe ik dus inderdaad niet aan mee.



En ik vroeg je daarna of je buitenshuis ook alleen biologische zuivelproducten gebruikt. En in bepaalde vleesvervangers zit bijv ook ei of kaas. Weet je daar ook of het biologische dieren afkomt?



Het lijkt mij niet.

Vandaar dat ik het raar vond dat je van soja voor menselijke consumptie wel een punt maakt terwijl dat niet schadelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Soja niet schadelijk?? Er sterven hele diersoorten, plantensoorten en boomsoorten uit door het kappen van de oerwouden wat ZEER schadelijk is voor het milieu, niet alleen vanwege alle uitgestorven en uitstervende dieren/planten/bomen maar OOK omdat oerwouden veel CO2 opnemen wat nu dus steeds minder gebeurt EN er CO2 vrijkomt door het kappen van de bomen. Het percentage voor vegetariers mag dan kleiner zijn dan voor vleeseters, maar dat betekent NIET dat soja niet schadelijk is voor het milieu!



Ik eet buitenshuis echt vrijwel nooit iets van zuivel.



Vleesvervangers, zoals ik al eerder zei, eet ik eigenlijk bijna nooit, maar om toch antwoord te geven op je vraag: meestal zit er vrije-uitloopei in (geen bio-industrie, zoals scharrelei) en qua kaas weet ik niet, want ik eet zeer zelden vleesvervangers met zuivel. Als ik vleesvervangers eet, dan is het dus falafel, waar geen zuivel in zit, of, een keer in de paar maanden, een kroket of hamburger van de Vegetarische Slager, waar ook geen zuivel in zit.



Jij zegt 'het lijkt mij niet', nou, toevallig weet je ALTIJD of je iets biologisch eet, want daarvoor zijn biologische keurmerken uitgevonden.



Ik vind het raar dat jij zo'n punt maakt van iemand die meer voor het milieu doet dan jijzelf.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Dit is overigens totaal niet ontopic.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
quote:CleopatraVII schreef op 26 juli 2016 @ 17:16:

Soja niet schadelijk?? Er sterven hele diersoorten, plantensoorten en boomsoorten uit door het kappen van de oerwouden wat ZEER schadelijk is voor het milieu, niet alleen vanwege alle uitgestorven en uitstervende dieren/planten/bomen maar OOK omdat oerwouden veel CO2 opnemen wat nu dus steeds minder gebeurt EN er CO2 vrijkomt door het kappen van de bomen. Het percentage voor vegetariers mag dan kleiner zijn dan voor vleeseters, maar dat betekent NIET dat soja niet schadelijk is voor het milieu!



Ik eet buitenshuis echt vrijwel nooit iets van zuivel.



Vleesvervangers, zoals ik al eerder zei, eet ik eigenlijk bijna nooit, maar om toch antwoord te geven op je vraag: meestal zit er vrije-uitloopei in (geen bio-industrie, zoals scharrelei) en qua kaas weet ik niet, want ik eet zeer zelden vleesvervangers met zuivel. Als ik vleesvervangers eet, dan is het dus falafel, waar geen zuivel in zit, of, een keer in de paar maanden, een kroket of hamburger van de Vegetarische Slager, waar ook geen zuivel in zit.



Jij zegt 'het lijkt mij niet', nou, toevallig weet je ALTIJD of je iets biologisch eet, want daarvoor zijn biologische keurmerken uitgevonden.



Ik vind het raar dat jij zo'n punt maakt van iemand die meer voor het milieu doet dan jijzelf.Maar wat eet je dan als je bij iemand thuis gaat eten of uit eten gaat met niet vega mensen? Zoveel vega keus is er niet in normale restaurants.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:CleopatraVII schreef op 26 juli 2016 @ 17:16:

Soja niet schadelijk?? Er sterven hele diersoorten, plantensoorten en boomsoorten uit door het kappen van de oerwouden wat ZEER schadelijk is voor het milieu, niet alleen vanwege alle uitgestorven en uitstervende dieren/planten/bomen maar OOK omdat oerwouden veel CO2 opnemen wat nu dus steeds minder gebeurt EN er CO2 vrijkomt door het kappen van de bomen. Het percentage voor vegetariers mag dan kleiner zijn dan voor vleeseters, maar dat betekent NIET dat soja niet schadelijk is voor het milieu!



Ik eet buitenshuis echt vrijwel nooit iets van zuivel.



Vleesvervangers, zoals ik al eerder zei, eet ik eigenlijk bijna nooit, maar om toch antwoord te geven op je vraag: meestal zit er vrije-uitloopei in (geen bio-industrie, zoals scharrelei) en qua kaas weet ik niet, want ik eet zeer zelden vleesvervangers met zuivel. Als ik vleesvervangers eet, dan is het dus falafel, waar geen zuivel in zit, of, een keer in de paar maanden, een kroket of hamburger van de Vegetarische Slager, waar ook geen zuivel in zit.



Jij zegt 'het lijkt mij niet', nou, toevallig weet je ALTIJD of je iets biologisch eet, want daarvoor zijn biologische keurmerken uitgevonden.



Ik vind het raar dat jij zo'n punt maakt van iemand die meer voor het milieu doet dan jijzelf.



Overdreven reactie en geen antwoord op mijn vraag.



Soja bestemd voor mensenlijke consumptie is niet schadelijk voor het milieu.

Je kan onmogelijk weten wanneer je buitenshuis zuivel eet of het van gras gevoerde dieren afkomt.

Dus je boycot soja om de reden dat je , in ieder geval buitenshuis, zuivel zou moeten laten staan.





Ik hou er niet van om te meten wie meer of minder voor het milieu doet, gezien ik denk dat ethische vegetariers het vaak wel goed bedoelen maar gewoonweg niet weten dat hun eetgewoontes nog steeds schadelijk zijn.

Maar gezien je mij erop wil wijzen : ik ben veganist.



- ik ben trouwens niet tegen vegetarisme om wat voor reden mensen dan ook besloten hebben om geen vlees te eten. Hoe minder het eten, hoe beter
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vrijwel nooit bij iemand thuis eten, alleen bij mijn vriend (die ook vegetarier is en alleen biologische producten gebruikt), of bij goede vriendinnen, die al jaren weten wat ik wel en niet eet, of bij familie, die ook weten wat ik wel en niet eet.



Er is gelukkig steeds meer keuze in restaurants, laatst ging ik uit eten in een tapasrestaurant met collega's (waarvan niemand vegetarier) maar daar kon je dus steeds kleine hapjes bestellen, zoals aardappeltjes en champignons in knoflookolie (ik heb 6 hapjes gehad maar kan me niet meer herinneren wat nog meer).



En ik ben geen veganist he... Ik eet ook weleens pizza in een pizzeria (met kaas dus). En laatst met de barbecue op het werk at ik een groenteburger, die ze speciaal voor mij gekocht hadden. Dan ga ik niet moeilijk doen en vragen of er wel of geen soja in zit.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
quote:Ayoka schreef op 26 juli 2016 @ 17:34:

[...]





Overdreven reactie en geen antwoord op mijn vraag.



Soja bestemd voor mensenlijke consumptie is niet schadelijk voor het milieu.

Je kan onmogelijk weten wanneer je buitenshuis zuivel eet of het van gras gevoerde dieren afkomt.

Dus je boycot soja om de reden dat je , in ieder geval buitenshuis, zuivel zou moeten laten staan.



Ik hou er niet van om te meten wie meer of minder voor het milieu doet, gezien ik denk dat ethische vegetariers het vaak wel goed bedoelen maar gewoonweg niet weten dat gun eetgewoontes nog steeds schadelijk zijn.

Maar gezien je mij erop wil wijzen : ik ben veganist.



Het is wel een antwoord op jouw vraag.



Jij stelt dat soja niet schadelijk voor het milieu is. Dat is gewoonweg niet waar. En een leugen. Want het is wel schadelijk voor het milieu. Als jij jezelf dat wil voorhouden om goed te praten dat je wel soja eet, moet jij dat weten. Maar ga dan niet hier lopen verkondigen dat het niet schadelijk is.



Onmogelijk om te weten... Onmogelijk... Eens denken...

Handleiding hoe kom je erachter of iets buitenshuis biologisch is of niet:

1) het staat op de kaart

2) het staat op de website van het restaurant

3) je vraagt het aan een medewerker van het restaurant

4) je kijkt op de verpakking of er een keurmerk op zit



Nee, is volgens mij niet onmogelijk. Misschien wel voor jou?



Staat het niet op de kaart, niet op de website, weet geen enkele medewerker het of is er geen verpakking... Dan.... bestel je gewoon iets anders.



Overigens heeft bewustzijn voor het milieu niet alleen met eetgewoontes te maken.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Je wil het verschil niet zien tussen soja voor veevoer en soja voor menselijke compsumptie.

Voor de 1 worden oerbossen gekapt, voor de ander niet.



De zuivel die je buitenshuis gebruikt komt van dieren die deze oerbos-soja te eten krijgen.

Nou kan je vragen of het van grasgevoerde dieren afkomt, maar dat doe je buitenshuis niet want quote:"

Ik eet ook weleens pizza in een pizzeria (met kaas dus). En laatst met de barbecue op het werk at ik een groenteburger, die ze speciaal voor mij gekocht hadden. Dan ga ik niet moeilijk doen".



Maar goed, laat mijn vraag verder maar zitten. Ik ben waarschijnlijk te nieuwsgierig en als je het niet wil inzien, dan niet.
Alle reacties Link kopieren
Voor soja voor menselijke consumptie worden ook oerbossen gekapt.



Graag linkjes waaruit blijkt dat dit niet zo is.



Je quote me overigens verkeerd, want een groenteburger (met wel of geen soja erin) is voor menselijke consumptie, zoals je hierboven nog zegt, en daar worden volgens jou geen oerwouden voor gekapt. Dus waarom quote je dat gedeelte? Je had alleen het gedeelte over de kaas hoeven te quoten, al dan niet biologisch.



Ik denk dat jij iets niet wilt inzien, maargoed.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
quote:CleopatraVII schreef op 27 juli 2016 @ 09:49:

Voor soja voor menselijke consumptie worden ook oerbossen gekapt.



Graag linkjes waaruit blijkt dat dit niet zo is.



Je quote me overigens verkeerd, want een groenteburger (met wel of geen soja erin) is voor menselijke consumptie, zoals je hierboven nog zegt, en daar worden volgens jou geen oerwouden voor gekapt. Dus waarom quote je dat gedeelte? Je had alleen het gedeelte over de kaas hoeven te quoten, al dan niet biologisch.



Ik denk dat jij iets niet wilt inzien, maargoed.Je begrijpt hopelijk wel waarom oerbossen gekapt worden voor soja? Omdat er landbouwgrond nodig is voor het verbouwen van die soja. Die soja wordt trouwens nauwelijks gebruikt voor menselijke consumptie (lees bijvoorbeeld hier http://veggiechallenge.nl/soja-duurzaam/), maar laten we even aannemen dat dit toch zo is. Als we dan met z'n allen kikkererwten gaan eten in plaats van soja, dan worden die oerbossen nog steeds gekapt, maar dan voor kikkererwten. Het is totaal zinloos om soja te gaan vervangen door andere peulvruchten omdat je niet wil dat er oerbossen gekapt worden.



De grote vraag naar soja wordt dus niet veroorzaakt door de soja die bestemd is voor menselijke consumptie, maar door die van dieren. Het is mega inefficient om een koe eerst soja te laten eten om te laten groeien, en dan het vlees op te eten. Als iedereen vegetarisch zou eten en meteen de soja zou eten, dan zou er ook geen tekort aan landbouwgrond meer zijn en konden de oerbossen gewoon blijven staan.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven