Partner drinkt teveel

26-07-2016 08:46 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Graag doe ik mijn verhaal omdat ik even mijn ei kwijt moet en omdat ik benieuwd ben naar jullie reacties. Soms heb ik het idee dat ik met mijn gedachten in een negatieve spiraal zit en dus niet meer positief kan denken. Let's go....



Mijn partner en ik zijn al ruim 10 jaar samen. De afgelopen 4 jaar heeft mijn man best pittige psychische problemen gehad. Burn-out, depressie en angststoornis. Wij hebben diverse hulpverlening gehad (nu nog steeds) en manlief slikt medicijnen om de scherpe randjes van zijn angststoornis weg te nemen. Dit lijkt goed te helpen. De afgelopen vier jaar heeft in het teken gestaan van vechten tegen deze problemen en dit heeft een behoorlijke druk op omze relatie gelegd. Ik heb namelijk alles in het teken van hem en het bewaren van de harmonie in huis gezet. Nu vier jaar later heeft hij alles redelijk onder controle en is hij naar eigen zeggen best gelukkig met hoe het nu gaat.



Maar nu is er het volgende probleem. Hij drinkt teveel. Manlief heeft altijd graag een borrel gelust. In de afgelopen maanden is het diverse keren voorgekomen dat ik hem in de vroege uurtjes dronken van de bank heb geplukt, terwijl hij de volgende dag weer moest werken. Het is zelfs een keer voorgekomen dat hij op zijn hoofd is gevallen en een lichte hersenschudding heeft opgelopen. Doordeweeks drinkt hij elke avond een sixpack bier en in het weekend drinkt hij minimaal 10 pilsjes en als er dan nog wijn is drinkt hij deze fles ook leeg. Als ik hem vraag waarom hij dit doet, dan krijg ik als reactie dat hij piekert over zijn werk en geen rust heeft in zijn hoofd. Het komt soms ook voor dat hij in een euforisch vrolijke stemming is en het naar eigen zeggen 'verdient' heeft. En dit gebeurd vaak terwijl ik lig te slapen. Hij heeft al een paar maanden gesprekken bij de verslavingszorg. Maar wat een slappe hap is dat zeg... Hij moet een dagboek bijhouden over hoeveel hij drinkt. En als hij dan teveel gedronken heeft krijgt hij van deze mevrouw 'op zijn kop', is hij twee dagen nuchter en valt weer in het oude patroon.

Mijn man heeft geen kwade dronk, maar kan wel heel irritant worden en verzeilen in eindeloze discussies met mij als hij teveel op heeft en wordt dan ook echt onredelijk. Naast dat ik mij over deze situatie zorgen maak (ik hou heel veel van hem en zou niet weten wat ik zonder hem moest), drijft het ons ook uit elkaar. Ik vind dat het stinkt, en vind hem echt onaantrekkelijk op zulke momenten. Ik betrap mezelf erop dat ik constant controleer hoeveel alcohol hij op heeft. Merk aan mezelf dat ik 'op' ben. Eerst de psychische problemen en nu staat er een alcoholprobleem voor de deur.



Ik ben benieuwd naar jullie reacties op mijn verhaal en misschien is er iemand die in hetzelfde schuitje zit, zodat we ervaringen uit kunnen wisselen.
Dragisa, dat viel te verwachten hier. Alcohol=scheiden en kind weghouden. Daar is TO nog lang niet aan toe en is misschien ook wel helemaal niet nodig. Wat je zegt: iemand verdient ook nog steeds een kans.
Alle reacties Link kopieren
quote:siriusblack schreef op 26 juli 2016 @ 10:09:

[...]



Inderdaad. Advies om te scheiden wordt hier wel heel snel gegeven. En natuurlijk is het niet goed voor de kleine maar de man verdient wel een kans.

Dus je bent zwanger?..en je man zuipt.

.

Oh....zo....ja....

.

Dat gebeurde bij mij niet.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Het lijkt mij verstandig dat TO mee gaat naar het eerst volgende gesprek bij verslavingszorg, om aan te geven dat het echt uit de hand loopt en dat hij intensievere hulp nodig heeft. Desnoods opname.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 26 juli 2016 @ 10:05:

Wat wordt er weer voorbarig gedaan met rechters en omgangsregelingen en scheidingen.

Er bestaan gewoon mensen die een verslaving kunnen overwinnen hoor, met de juiste hulp.

De man van TO is ziek, en gebruikt alcohol om zijn gevoelens uit te schakelen, niet omdat hij het zo lekker vindt. Ik vind dat zo iemand een kans verdient om beter te worden, in plaats van dreigen hem zijn kind af te nemen.



Ik vind de reacties over omgangsregelingen en scheidingen eerlijk gezegd nogal voorbarig. Mijn man weet dat hij een probleem heeft en is daarom in behandeling bij de verslavingszorg.

Natuurlijk weet ik dat er weinig positiefs over alcoholisten te melden is. Maar juist in het belang van ons kind wil ik er alles aan gedaan hebben om dit te overwinnen, en niet zomaar mijn spullen pakken. Ook een scheiding is schadelijk voor een kind. For the record: ik zit niet meer in de zorgende rol, ik koop geen alcohol voor hem. En wanneer hij drinkt negeer ik het en neem afstand, hij weet wat het met mij doet.

Zijn er mensen die ervaring hebben in het omgaan met een alcoholist en tips kunnen geven hoe je dit samen kan overwinnen? Ik vind het echt heel erg moeilijk, want nuchter is hij de leukste en liefste man die er is!
quote:Dragisa schreef op 26 juli 2016 @ 10:05:

Wat wordt er weer voorbarig gedaan met rechters en omgangsregelingen en scheidingen.

Er bestaan gewoon mensen die een verslaving kunnen overwinnen hoor, met de juiste hulp.

De man van TO is ziek, en gebruikt alcohol om zijn gevoelens uit te schakelen, niet omdat hij het zo lekker vindt. Ik vind dat zo iemand een kans verdient om beter te worden, in plaats van dreigen hem zijn kind af te nemen.Hij krijgt de kans om beter te worden want hij gaat al naar de verslavingszorg. Maar hij doet het niet terwijl hij weet dat er een baby aankomt. Een alcoholist is geen vader materiaal, een kind niet met een alcoholist willen laten opgroeien is niet om hem te straffen maar om het kind te beschermen. Ziek of niet je geeft je kind er een valse start mee in het leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:siriusblack schreef op 26 juli 2016 @ 09:20:

[...]



Haar kind alleen achterlaten bij hem lijkt je een beter plan? Hij heeft dan gewoon recht op een omgangsregeling. En zolang hij netjes naar verslavingszorg blijft gaan kan hij in principe gewoon door gaan maar dan zonder dat TO daar toezicht op heeft.Ja dat is gewoon de consequentie van een kind nemen met een dergelijk instabiele man.
quote:elle5460 schreef op 26 juli 2016 @ 10:12:

[...]



Dus je bent zwanger?..en je man zuipt.

.

Oh....zo....ja....

.

Dat gebeurde bij mij niet.Elle, je opmerkingen helpen echt niet hoor. Dat jij een psychisch zieke geliefde in de steek zou laten moet jij weten, maar ik vind het nogal een vreemd advies.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 26 juli 2016 @ 10:10:

Dragisa, dat viel te verwachten hier. Alcohol=scheiden en kind weghouden. Daar is TO nog lang niet aan toe en is misschien ook wel helemaal niet nodig. Wat je zegt: iemand verdient ook nog steeds een kans.Natuurlijk verdient hij een kans. Maar daarom zou ik nog steeds een ultimatum stellen, zodat hij weet dat het menens is. Hij moet zelf namelijk zijn gezin ook een kans geven door er alles aan te willen doen om van de drank af te komen. De hulp die hij nu heeft, werkt duidelijk niet. Een alcoholist als vader is verschrikkelijk schadelijk voor een kind. Het is dus niet dat ze bij hem weg moet (als hij niets aan zijn drankprobleem doet) omdat het een lamlul van een vent is, maar voor haar kind.
quote:mwcactus schreef op 26 juli 2016 @ 10:13:

[...]





Hij krijgt de kans om beter te worden want hij gaat al naar de verslavingszorg. Maar hij doet het niet terwijl hij weet dat er een baby aankomt. Een alcoholist is geen vader materiaal, een kind niet met een alcoholist willen laten opgroeien is niet om hem te straffen maar om het kind te beschermen. Ziek of niet je geeft je kind er een valse start mee in het leven.Beter worden is dus uitgesloten?
Alle reacties Link kopieren
Je kan het niet samen overwinnen. Op het moment dat je er zo over denkt, zit je al in het systeem. Je man zal het moeten doen en hiervoor gemotiveerd moeten zijn. Daar is vaak wel een eye-opener voor nodig. Maar omdat er sprake is van dubbelproblematiek (verslaving en psychiatrie) en hij matig gemotiveerd is, is de prognose gewoon heel erg slecht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 26 juli 2016 @ 10:14:

[...]





Elle, je opmerkingen helpen echt niet hoor. Dat jij een psychisch zieke geliefde in de steek zou laten moet jij weten, maar ik vind het nogal een vreemd advies.

Het spijt me, je hebt gelijk...

Maar ik ben nogal een beschermengel inzake mijn kinderen..en ja, ook iemand anders zijn kind.

.

Want als hij nou drinkt, en hij heeft de baby op de arm?

Lieve heer, sta me bij...moet er niet aan denken.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem wat informatie in de hand drukken maar mezelf er verre van houden. Ik zou hem niet gaan bekritiseren of controleren. Dat heeft alleen averechts effect.



Als het huwelijk geen symbiose meer is maar hij alleen nog maar extra last veroorzaakt en te weinig inbrengt dan zou ik hem dringend voorstellen te moven met zijn fles.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Patatje2016 schreef op 26 juli 2016 @ 10:13:

[...]





Ik vind de reacties over omgangsregelingen en scheidingen eerlijk gezegd nogal voorbarig. Mijn man weet dat hij een probleem heeft en is daarom in behandeling bij de verslavingszorg.

Natuurlijk weet ik dat er weinig positiefs over alcoholisten te melden is. Maar juist in het belang van ons kind wil ik er alles aan gedaan hebben om dit te overwinnen, en niet zomaar mijn spullen pakken. Ook een scheiding is schadelijk voor een kind. For the record: ik zit niet meer in de zorgende rol, ik koop geen alcohol voor hem. En wanneer hij drinkt negeer ik het en neem afstand, hij weet wat het met mij doet.

Zijn er mensen die ervaring hebben in het omgaan met een alcoholist en tips kunnen geven hoe je dit samen kan overwinnen? Ik vind het echt heel erg moeilijk, want nuchter is hij de leukste en liefste man die er is!De behandeling die hij nu heeft, werkt niet, zeg je zelf. Kan hij niet naar een verslavingskliniek nu de baby er nog niet is? Dan kan hij nuchter beginnen met een nieuwe start. Dit samen overwinnen zonder de juiste hulp lukt gewoon niet. Dan open je volgend jaar eenzelfde topic, alleen zit je dan met een kind waar jij in je eentje de zorg voor draagt omdat hij zich lam zuipt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 26 juli 2016 @ 10:15:

[...]





Beter worden is dus uitgesloten?Zeker niet, maar hij moet zelf zorgen dat hij andere hulp krijgt die wel werkt. Niet hierin blijven hangen terwijl hij er geen slok minder om drinkt.
Bij hem aankaarten dat die paar maanden verslavingshulp voor jou nietvokdoende zijn om het op dit moment vol te houden. Dat je op bent. En je over je zwangerschap druk wilt maken en niet over hoeveel hij drinkt.

Dat je ziet dat hij hulp heeft enz. Maar dat je opgebrand bent. En toch wel graag fit wilt zijn voor als de baby komt. Of hij daar ideeën over heeft.

Misschien heeft hij wel een zetje nodig.
Alle reacties Link kopieren
Overigens als hij bij de reguliere verslavingszorg loopt, is hij waarschijnlijk niet op zijn plek gezien zijn psychiatrische achtergrond. Je moet eigenlijk een traject hebben voor dubbeldiagnose. http://www.ledd.nl/
quote:elle5460 schreef op 26 juli 2016 @ 10:16:

[...]



Het spijt me, je hebt gelijk...

Maar ik ben nogal een beschermengel inzake mijn kinderen..en ja, ook iemand anders zijn kind.

.

Want als hij nou drinkt, en hij heeft de baby op de arm?

Lieve heer, sta me bij...moet er niet aan denken.Daar moet ik ook niet aan denken. Daarom moet die man dringend hulp krijgen, in re andere vorm dan wat hij nu krijgt. Ik zou pleiten voor opname. Als dat faalt of man weigert, dan zou ik inderdaad de biezen pakken. Maar iemand direct volledig afschrijven vind ik totaal liefdeloos.
Alle reacties Link kopieren
Wat blauwe emmer zegt

weet je, leuk als je dit gevecht wil aangaan als je puur en alleen jezelf ermee benadeelt, prima, maar dat is niet meer het geval

en je hebt tenslotte al vier jaar geofferd aan hem



Je bent zo handig geweest zwanger te worden, ben dan ook zo handig om dag te zeggen tegen papa totdat (als ) het beter gaat ooit met papa.
Lorem Ipsum
quote:Patatje2016 schreef op 26 juli 2016 @ 10:13:

[...]



Ik vind de reacties over omgangsregelingen en scheidingen eerlijk gezegd nogal voorbarig. Mijn man weet dat hij een probleem heeft en is daarom in behandeling bij de verslavingszorg.

Natuurlijk weet ik dat er weinig positiefs over alcoholisten te melden is. Maar juist in het belang van ons kind wil ik er alles aan gedaan hebben om dit te overwinnen, en niet zomaar mijn spullen pakken. Ook een scheiding is schadelijk voor een kind. For the record: ik zit niet meer in de zorgende rol, ik koop geen alcohol voor hem. En wanneer hij drinkt negeer ik het en neem afstand, hij weet wat het met mij doet.

Zijn er mensen die ervaring hebben in het omgaan met een alcoholist en tips kunnen geven hoe je dit samen kan overwinnen? Ik vind het echt heel erg moeilijk, want nuchter is hij de leukste en liefste man die er is!



Jij kan dit voorbarig vinden ik vind jou eigenlijk rijkelijk laat reageren. Het is nogal een vreemde volgorde om eerst zwanger te worden van een labiele alcoholist en je er dan pas eens druk om te gaan maken dat hij zuipt en hoe dat eens opgelost kan worden. Je had al veel eerder moeten nadenken over de gevolgen voor het kind. Nu grenzen stellen zodat je kind kosten wat het kost niet met een alcoholist hoeft op te groeien is nu al veel te laat eigenlijk maar dikke kans dat het niet binnenkort over is en dan is het niet zo raar na te denken over weggaan om je kind te beschermen.



quote:Dragisa schreef op 26 juli 2016 @ 10:15:

[...]





Beter worden is dus uitgesloten?Zeg ik dat? Ik zeg alleen dat een alcoholist niet geschikt is als vader. Desnoods gaan ze uit elkaar tot het beter gaat maar op deze manier die duidelijk niet werkt doorploeteren en een kind geboren laten worden vind ik echt niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:siriusblack schreef op 26 juli 2016 @ 10:02:

[...]



Nee maar ik lees wel dat mensen haar adviseren om hem te verlaten. Dat lijkt mij ook niet de juiste weg.



Ik ben van mening dat het goed is om eerst (met serieuze hulp!) cold turkey te stoppen. Áls dat werkt, kunnen ze verder kijken.



Als dat niet werkt, denk ik dat TO inderdaad weg moet. Want je laat je kind anders gewoon in een slechte en schadelijke omgeving opgroeien.

Dus op dat moment lijkt me dat zeker wel de juiste weg.
quote:pamelacourson schreef op 26 juli 2016 @ 10:15:

[...]





Natuurlijk verdient hij een kans. Maar daarom zou ik nog steeds een ultimatum stellen, zodat hij weet dat het menens is. Hij moet zelf namelijk zijn gezin ook een kans geven door er alles aan te willen doen om van de drank af te komen. De hulp die hij nu heeft, werkt duidelijk niet. Een alcoholist als vader is verschrikkelijk schadelijk voor een kind. Het is dus niet dat ze bij hem weg moet (als hij niets aan zijn drankprobleem doet) omdat het een lamlul van een vent is, maar voor haar kind.Ik ben het me je eens hoor (en met de anderen die dit zeggen), maar ik vond het wat voorbarig om meteen maar te gaan roepen dat ze weg moet en dreigen met rechters en dergelijke. Dat is voor een paar stappen verder.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik vind helemaal niet dat je per direct weg moet.



Ik vind wel dat je man per direct moet stoppen met drinken. Mét hulp.



Samen kan je dit niet overwinnen. Zeker niet in de geringe tijd die jullie hebben (ivm kind op komst).
hij heeft ernstige psychische problemen waar hij medicatie voor krijgt en een alcoholprobleem. Die twee houden elkaar in stand. hij is dus al jaren niet in staat zich te gedragen als een volwaardig vader en echtgenoot. Ik zou hem de deur uitzetten en alleen als zijn drankprobleem onder controle is weer overwegen hem weer binnen te halen.
quote:vitamined schreef op 26 juli 2016 @ 10:28:

[...]





Ik ben van mening dat het goed is om eerst (met serieuze hulp!) cold turkey te stoppen. Áls dat werkt, kunnen ze verder kijken.



Als dat niet werkt, denk ik dat TO inderdaad weg moet. Want je laat je kind anders gewoon in een slechte en schadelijke omgeving opgroeien.

Dus op dat moment lijkt me dat zeker wel de juiste weg.



Dit is een gevaarlijke methode gebleken voor alcoholisten die ook kalmeringsmedicatie slikken. Hij heeft meer hulp nodig dan dat hij nu heeft. Maar blijkbaar heeft niet hij een probleem, maar Patatje. De vraag is of hij het ook echt als probleem ervaart.



Ik trek me terug uit dit topic. Ik kan niet begrijpen hoe je willens en wetens een kind wilt laten opgroeien bij een alcoholist, want het alcoholprobleem was er ook al ten tijde van het hele zwanger willen worden proces. Ik zeg wel: weg bij die man en pas als hij clean is, is een band met kind en to weer mogelijk.
quote:Patatje2016 schreef op 26 juli 2016 @ 10:13:

[...]

Mijn man weet dat hij een probleem heeft en is daarom in behandeling bij de verslavingszorg.





Jij hebt ook een probleem en jullie ongeboren kind ook. Jij scheept je kind op met een alcoholist als vader. Je man is verslaafd aan alcohol. Dat betekent dat je je baby, peuter, kleuter, 8-jarige, puber (die nodigt hij misschien wel uit om met hem mee te drinken) nooit met hem alleen kan laten. Iemand die drinkt is onbetrouwbaar en kan dus niet alleen zijn met een kind. Echt helemaal nooit.



TO, ik heb de indruk dat je aan struisvogelpolitiek doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven