Lijf & Lijn alle pijlers

afvallen en stemming

03-07-2016 14:24 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!



Ik weet niet goed of ik dit bij gezondheid moet plaatsen of hier..



Maar ik ben ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen met afvallen door op een gezonde manier te eten, wat minder te eten en te bewegen.



Een jaar terug was ik op m'n streefgewicht. 69 kilo bij een lengte van 1.68.



Nu hou ik het al een jaar vol, om op gewicht te blijven. Regelmatig (2 x per maand ofzo) had ik wel last van eetbuien, alleen lukte het om daar niet van aan te komen, omdat ik daarna de draad weer oppakte.



Het probleem is nu, dat ik steeds zo'n enorme hang heb naar snoep en andere zoetigheid. Dan kan ik me niet inhouden naar de supermarkt te gaan en bijvoorbeeld een zak snoep, zo'n grote reep milka chocolade en een grote zak maltesers te kopen. Thuis eet ik me dan misselijk. De rest van de dag en de volgende dag eet ik dan de rest op.



Ik kan op dat moment alleen nog maar aan eten denken en kan me echt niet inhouden om te eten.



Je raad het al.. Ik ben flink aan het aankomen. Soms gaat het een weekje goed en dan komt die craving weer..



Heb ook veel meer last van stress en vermoeidheid door m'n stage. Weet niet of dit ermee te maken kan hebben.



Verder kamp ik nog met wat vage klachten, zoals vermoeidheid, stemmingswisselingen en laatst had ik ineens een acne uitbraak in m'n nek. Begin zelf te denken dat het hormonaal niet helemaal lekker zit.



Ik wil heel graag verder kunnen met weer afvallen naar m'n streefgewicht maar door m'n wisselende stemming en eetbuien is dit heel moeilijk.



O ja, nog over de stemming.. Soms voel ik me een week heel fijn en on top of the world maar dit kan zomaar omslaan naar erg in de put en moeten huilen..



Heeft er iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Heb je in die therapie ook besproken dat je een eetprobleem hebt? Dus niet alleen als je veel eet, maar ook als je je aan beperkingen houdt? Want je klinkt niet helemaal relaxt over wat je wel en niet eet.



En zeker moet je zorgen dat je plezier hebt in het leven! Dat is zondermeer waar.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat heb ik niet besproken. Was me er ook niet van bewust dat ik een eetprobleem had/heb. Tenminste, ik had geen last van m'n strenge eetgedrag, omdat ik wilde afvallen en dat ook lukte.
Alle reacties Link kopieren
Kwam voor vandaag uit op 1300 kcal..

Niet gesport wel druk bezig geweest op stage.



Ben gestopt met hardlopen, want dat vond ik al een tijd niet meer leuk..

Denk nu aan 2 keer korfbal of judo icm een uur baantjes trekken per week.



Maar goed, over de kcal, ik zou wel wat meer binnen mogen krijgen dus..
1300 is inderdaad erg weinig, ik denk dat meer eten je zeker zal helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hulp vragen als je terugvalt in eetbuien maar ook als je te bang wordt om aan je gezonde minimale hoeveelheid voeding per dag te komen. Ga dan naar de huisarts.

Als je een gezond eetpatroon weet aan te houden, is dat prima. Maar te weinig en angst voor eten horen niet bij een gezond patroon.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het ook. Hoeveel kcal zou ik binnen moeten krijgen om gezond af te vallen?



Want ik denk dat m'n lichaam in de spaarstand kwam en ik daardoor gelijk kilo's aankwam.
Alle reacties Link kopieren
Verder kreeg ik nu iets te weinig verzadigde vetten, onverzadigde vetten en eiwitten binnen.



Kan in elk geval elke dag een gekookt eitje toevoegen aan m'n "rantsoen".
Het kan hormonaal zijn. Lees anders het boek "Menopauze, alles wat je dokter je niet vertelt", je hoeft niet in de menopauze te zitten om oestrogeendominatie te hebben. Die hormonen die je laten snakken naar suiker en zorgen voor een acne uitbraak die je op een bepaalde leeftijd niet meer verwacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:simply123 schreef op 26 juli 2016 @ 22:22:

Ik denk het ook. Hoeveel kcal zou ik binnen moeten krijgen om gezond af te vallen?

Want ik denk dat m'n lichaam in de spaarstand kwam en ik daardoor gelijk kilo's aankwam.Je hebt je info waarschijnlijk van mijnvoedingscentrum? Daar staat aangegeven wat voor jou het juiste aantal kcal is in een "normale" situatie (niet aankomen/niet afvallen). Daar zou je een paar honderd kcal. vanaf kunnen halen om af te kunnen vallen, maar blijf wel de juiste voedingsmiddelen eten. Dus bijv. niet je brood, enz. vervangen door snoep.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo2 schreef op 27 juli 2016 @ 08:48:

Het kan hormonaal zijn. Lees anders het boek "Menopauze, alles wat je dokter je niet vertelt", je hoeft niet in de menopauze te zitten om oestrogeendominatie te hebben. Die hormonen die je laten snakken naar suiker en zorgen voor een acne uitbraak die je op een bepaalde leeftijd niet meer verwacht.Goede tip. Lees sowieso graag dus zal eens voor het boek kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:TS_76 schreef op 28 juli 2016 @ 10:47:

[...]



Je hebt je info waarschijnlijk van mijnvoedingscentrum? Daar staat aangegeven wat voor jou het juiste aantal kcal is in een "normale" situatie (niet aankomen/niet afvallen). Daar zou je een paar honderd kcal. vanaf kunnen halen om af te kunnen vallen, maar blijf wel de juiste voedingsmiddelen eten. Dus bijv. niet je brood, enz. vervangen door snoep.



Daar heb ik inderdaad de eetmeter ingevuld.



Ga even kijken (en invullen natuurlijk), bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt ontzettend bekend! Ik ben ook veel afgevallen en had af en toe ook moeite met dat op gewicht blijven.

Wat mij geholpen heeft:

- Eerst eens uitzoeken hoeveel ik nou daadwerkelijk verbrandde. Op sportdagen rond de 2500 kcal, op actieve rustdagen 2000 kcal, en op 'niets doen' dagen zo'n 1700. Ik probeer me hier redelijk aan te houden op zo'n dag. Soms eet ik eens wat meer of minder.

- Meer vetten gaan eten. Een boterham met avocado en kaas. Of met pindakaas. Halfvolle kwark eten. Als vrouw mag echt wel 30 a 35% van je inname bestaan uit vetten. Daar worden je hormonen namelijk heel blij van.

- Hierdoor had ik ook minder behoefte aan zoet. Maar als ik die behoefte heb, verwerk ik die in mijn normale voeding. Bijv. lunch met boterham/rijstwafels met pindakaas, banaan en hagelslag. Pindakaas weeg ik meestal af, omdat het anders al snel een enorme laag wordt

- Snackjes inplannen! Klinkt flauw he? Maar ik gebruik myfitnesspal en daar plan ik af en toe een dag mee. Zo hou ik ruimte over voor een bakje ijs, een klein chocoladereepje, een zakje chips, etc

- Normale voeding dus lekkerder en leuker maken. Yoghurt met muesli, nee dankje. Maar lekkere halfvolle (of goede magere!) kwark met zelfgemaakte granola, hmmm. Dan zit er ook een minder groot gat tussen 'normaal' en 'iets lekkers'

- Dus ook lekkere dingen op brood!

- Tussendoortjes: fruit, worteltjes met hummus, af en toe een lekkere eiwitreep (sorry, vind ik echt lekker), een rijstwafel met pure chocolade
Alle reacties Link kopieren
quote:simply123 schreef op 28 juli 2016 @ 18:27:

[...]





Goede tip. Lees sowieso graag dus zal eens voor het boek kijken.Heb je ook last van bijv. verstoring in je menstruele cyclus? Dat je niet of onregelmatig ongesteld wordt sinds je bent afgevallen? Dit kan ook duiden op verstoring van wat Geronimo noemt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luisindepels schreef op 28 juli 2016 @ 19:14:

[...]



Heb je ook last van bijv. verstoring in je menstruele cyclus? Dat je niet of onregelmatig ongesteld wordt sinds je bent afgevallen? Dit kan ook duiden op verstoring van wat Geronimo noemt.

Dat niet, maar ik slik de pil dus zou niet weten of het effect dan ook op kan treden.

Het is wel zo dat als ik m'n laatste pil heb geslikt het een week duurt voor ik ongesteld wordt..



O is dat niks bijzonders?
anoniem_251181 wijzigde dit bericht op 29-07-2016 07:17
Reden: toevoeging aan bericht
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe update..



Ik ben er achter gekomen waarom het me niet meer lukt om af te vallen.



Eerst had ik m'n streefgewicht bereikt, dat maakte me even gelukkig. Maar eigenlijk bleef ik me voelen zoals toen ik dikker was. Dit komt, doordat ik te weinig zelfvertrouwen heb en me minderwaardig voel.



Ik vraag mezelf namelijk steeds af of ik wel goed genoeg ben, zoals ik ben.



Vroeger ben ik best wel gepest en ik denk dat dat gevoel daar vandaan komt. Meerdere therapieën hebben me niet geholpen om me beter te voelen over mezelf.



Het is nu denk ik dus tijd om zelfvertrouwen te gaan ontwikkelen en als het lukt af te vallen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven