Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 4

21-05-2016 13:24 3028 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB





Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Alle reacties Link kopieren
Uitvaartverzekering hebben wij niet. Net als wat bliemetjesolifant zegt, wij kunnen het betalen dus waarom verzekeren.



Over nieuwe badkamers: wij hebben de badkamer ook niet te duur gemaakt, maar wel met een bad, dat vond ik het geld waard.

We zijn nu bezig met het uitzoeken van een vloer. De houten vloer die we mooi vinden is moeilijk verkrijgbaar en dus (heel) duur. Vinden we dat waard is nu de vraag, maar we komen er niet echt uit.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een uitvaartverzekering. Maar die heeft mijn moeder afgesloten toen ik klein was, die stond tot begin dit jaar op haar naam en nu op mijn naam. Betaal er 60 euro per jaar voor, welke ik dus in 1 keer betaal. Of het ooit genoeg is, geen idee. Maar anders gooien ze me maar in een karntonnen doos, ik merk er toch niks meer van
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:Roxy21 schreef op 26 juli 2016 @ 23:41:

Uitvaartverzekering hebben wij niet. Net als wat bliemetjesolifant zegt, wij kunnen het betalen dus waarom verzekeren.



Over nieuwe badkamers: wij hebben de badkamer ook niet te duur gemaakt, maar wel met een bad, dat vond ik het geld waard.

We zijn nu bezig met het uitzoeken van een vloer. De houten vloer die we mooi vinden is moeilijk verkrijgbaar en dus (heel) duur. Vinden we dat waard is nu de vraag, maar we komen er niet echt uit.

Hier zit dus standaard een bad, aparte douche en een handen radiator in. Alleen is er niet veel keuze voor de tegels.



De vloer was is ons huidige huis ook niet goedkoop. We hebben nu een jatobe houten vloer. Een dure vloer die niet overal verkrijgbaar is. Ik kwam hem destijds ergens goedkoop tegen en hebben hem gelijk gekocht. De vloer ligt er nu nog steeds mooi bij na 10 jaar. Het is deze het geld waard geweest. Het enige nadeel van de vloer is de groef. Aangezien we in het nieuwe huis vloerverwarming krijgen en ik absoluut geen groef meer wil zal het daar geen jatobe vloer worden. Wat wij beide erg jammer winnen want wij vinden het een erg gave vloer nog steeds. We hadden gehoopt dat er ceramische tegels en pvc was in dezelfde kleur, maar helaas deze hebben nog niet gevonden. Nu hebben nog niet heel veel gezocht, maar de eerste resultaten lijken negatief te zijn.



Wij hebben trouwens wel allebei een overlijdenszekering allebei vanuit huis meegekregen. De kosten zijn rond de 1 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
Mijn orv is ook ooit door mijn moeder afgesloten en staat sinds kort op mijn eigen naam. Kost nog geen drie euro per maand. Ik heb het geld en heb daar toch verder niets meer aan als ik dood ga, maar voor mijn moeder zal het denk ik krap worden in de periode dat ze de kosten moet voorschieten op de erfenis dus die verzekering is wel nuttig. Daarnaast weet ik dat mijn moeder het fijn vind om gewoon iemand te kunnen bellen als een van ons dood zou gaan en er dan iemand komt om te helpen regelen.
Wij hebben wel een uitvaartverzekering. Die kost maar een paar tientjes per jaar, en daarvoor wordt mijn nabestaanden een hoop gedoe uit handen genomen op een moment dat ze wel wat anders aan hun hoofd hebben (wij zijn verzekerd bij Dela, een naturaverzekering, dus dan betaalt de verzekeringsmaatschappij de uitvaart niet alleen, maar regelt die ook). Van ons spaargeld kan ik makkelijk een uitvaart betalen, maar dat was nog niet zo toen ik 'm afsloot. En wie zegt dat het altijd zo blijft? Daarnaast is een uitvaartverzekering de enige verzekering die je zeker nodig gaat hebben, dus geen weggegooid geld wat mij betreft.



Omdat we sinds vorig jaar in een nieuwbouwhuis wonen hebben we ook voor allerlei keuzes gestaan; alles was immers nieuw, dus we moesten heel wat keuzes maken.

Onze keuken is helemaal naar mijn zin. Ik heb niet het duurste van het duurste genomen, maar ook niet speciaal erg bezuinigd op dingen. Ik ben nog steeds erg blij met alle keuzes die we gemaakt hebben.

Alleen in het toilet en de badkamer had ik achteraf misschien toch wel dingen anders willen doen. Zo vind ik het fonteintje in het toilet dat een van m'n buren heeft stukken mooier dan het fonteintje dat wij hebben. Aan de andere kant: er is niets mis met ons fonteintje, en in de tijd dat we die keuze moesten maken had ik het geld er niet voor over, dus daar heb ik me al bij neergelegd. Ik vind het wel jammer dat ik in het toilet en de badkamer standaard tegels heb gekozen, maar dat heeft een reden. We hadden een afspraak om de tegels uit te kiezen bij een bedrijf op een uur rijden van onze woonplaats, vrij kort voor de deadline dat die keuze bekend zou moeten zijn. De dag ervoor werd mijn man echter met hartklachten opgenomen in het ziekenhuis. Mijn hoofd stond dus helemáál niet naar tegels of andere sanitairdingen. Ik ben wel naar die afspraak gegaan, heb de mooiste standaardtegels uitgekozen en ben daarna weer doorgereden naar het ziekenhuis. Ik zag het op dat moment echt niet zitten om honderdduizend soorten tegels te bekijken en daar dan ook nog eens in m'n eentje over te beslissen. Achteraf had ik liever grotere tegels gehad dan de standaard 15x20 (muur) en 20x20 (vloer) die we nu hebben. Maar ja, ze zitten er nu eenmaal op, we doen het er maar mee (en ze zijn echt niet lelijk hoor, dus we kunnen er prima mee leven. Het is alleen het idee dat het ook heel anders had kunnen zijn, dat het een beetje jammer maakt).

Er zijn nog wel een paar kleine dingetjes die we nu wellicht anders zouden doen, maar al met al zijn we heel blij en tevreden met ons huis en willen we hier nooit meer weg.
Bij ons is dat misschien ook van belang: ik kom uit een familie (en omgeving) waar men ontzettend veel helpt, en waar dus ook begrafenissen gezamenlijk geregeld worden. Bij de begrafenis van mijn vader hebben mijn moeder, broer en ik ons helemaal kunnen richten op het afscheid en hoe wij dat wilden, terwijl familie en vrienden alle andere dingen deden (kaarten schrijven, boodschappen halen, koken, koffie zetten voor mensen die kwamen, alles). Dat zorgt er wel voor dat ik een stuk minder behoefte heb aan een specifieke UV die ook zorg draagt voor de begrafenis.



En over keukens en badkamers: man en ik gaan dus (hopelijk) binnen een jaar of 5 naar een huis verhuizen waar we oud willen worden, en in zo'n huis zou ik vooral voor de keuken en woonkamer wel investeren. Dus ik zou de keuken precies naar wens willen, en een houten vloer in plaats van laminaat nemen. Dat doe ik nu niet, want daarvoor woon ik te kort in mijn huidige huis. Maar ik zie het wel gebeuren dat we in dat geval eerst een jaar of wat in dat huis wonen, zodat we weten wat we vervelend vinden of waar we bijvoorbeeld het liefst zitten, zodat we de verbouwing pas doen als we het huis goed kennen .
Alle reacties Link kopieren
Hier ook wel een uitvaartverzekering en ook 1 afgesloten voor de kinderen. Die van ons zijn van huis uit afgesloten. In totaal betalen we 25 euro per maand aan de uitvaartverzekeringen. Maar hier is momenteel ook geen geld om de uitvaart van te betalen. Wel een ORV die uitkeert, maar daarvan is de hypotheekverstrekker de 1e begunstigde. Daar blijft dan wel wat van over, doordat we al een deel afgelost hebben. Wij hebben die aflossing middels een schenking gedaan, dat was 1 van de voorwaarden van de belastingdienst (hij moest gebruikt worden voor het financieren van een woning, aflossen hypotheek of verbouwing aan de woning). De verbouwing was al betaald, dus dan voor de aflossing van de hypotheek. Onze verbouwing betrof ook de badkamer en wij hebben ook voor tegels gekozen die wel mooi vonden, maar wel betaalbaar waren. In de offerte waren ze van een bepaald bedrag uitgegaan voor het tegelen en wij hebben tegels uitgezocht die nog iets goedkoper waren. De keuken die in ons huis zit is nog van de vorige bewoners en uit 2005. Wij hebben het huis gekocht in 2008. De keuken was dus nog maar 3 jaar oud. Daarom ervoor gekozen om hem te laten zitten. Ik had hem zelf nooit zo uitgezocht,maar ik kan er mee leven. Inmiddels hebben we wel het bijpassende ontbijttafeltje weggehaald. Wij gebruikten dat nooit, ja het stond vol met rommel, omdat de eettafel 2 stappen verder staat. Op de plek van het ontbijttafeltje staat nu een kastje. Want ik miste dus kastruimte in mijn keuken. Het kastje komt bij mijn ouders vandaan. Zij hadden er geen plek voor en bij ons past hij precies op die plek.
Alle reacties Link kopieren
Interessant dat het hier ongeveer 50/50 is met mensen die wel en niet een uitvaartverzekering hebben. Een tijdje terug was er hier een topic over en daar had 95% een uitvaartverzekering. Diverse mensen riepen daar dat het in alle gevallen (ook met een goede overlijdensrisicoverzekering, deels afgeloste hypotheek en flinke buffer) oliedom en zeer egoistisch was ten opzichte van de nabestaanden om niet verzekerd te zijn. Want je zou nooit weten of je die buffer later nog steeds hebt? Ik denk dan: daar ben je zelf toch bij? Mochten wij onze buffer kwijtraken door bijv werkloosheid en nog wat andere rampspoed, en ook ons huis is onverkoopbaar geworden om de een of andere reden, dan kunnen we toch prima alsnog zo'n verzekering nemen? Tenzij je tegelijk heel ziek wordt en niet meer geaccepteerd wordt door de verzekeraar. Dan nog hebben we ouders die het prima op kunnen en willen hoesten. Nou kun je natuurlijk best scenario's verzinnen waarbij ook dat niet meer kan en er echt een probleem is, maar als je alles zo enorm wilt dichttimmeren tegen elk mogelijk risico heb je volgens mij geen leven meer. En dan moet je eigenlijk ook dichttimmeren dat je verzekeraar failliet gaat in de komende 60 jaar dat de verzekering wellicht nog loopt, want die kans is dan in ons geval denk ik nog groter.



Voor het regelwerk zou ik ook geen uitvaartverzekering willen, dat doen wij in de familie ook liever zelf. Ik heb er helemaal geen zin in als zich daar iemand mee komt bemoeien. Daarnaast kies je toch altijd een uitvaartondernemer (en wil ik die graag vrij kunnen kiezen) die je met dingen kan helpen indien nodig. Ik zou bij een uitvaartverzekering denk ik ook een geldpolis willen en geen naturapolis, want ik zie in de naturapolissen diverse dingen staan die wij denk ik niet nodig zullen hebben en andere dingen niet die we wel graag zouden willen. Ik ga er even verder over dubben, want enerzijds lijkt me het wel prettig om onze buffer niet voor begrafenissen 'vast' te hoeven zetten en heb ik uitgezocht dat je redelijk quitte speelt met wat je betaalt en hoeveel je ervoor krijgt. Anderzijds is het voor ons (nu) geen noodzaak en kun je moeilijk nog switchen als je je eenmaal hebt vastgelegd. Het kan wel, maar het is heel erg onvoordelig doordat de premie constant blijft als je bij je verzekeraar blijft en enorm omhoog gaat - door je toegenomen leeftijd - als je overstapt. Dat staat me dan weer tegen, ik vind het niks om me voor zo lang vast te moeten leggen en misschien geconfronteerd te worden met wijzigingen in de verzekering die me niet aanstaan (waarbij je dan wel kunt opzeggen en overstappen, maar dat is dan weer een dure grap).
quote:Bloemetjesolifant schreef op 26 juli 2016 @ 22:17:

Niet verzekeren wat je zelf kunt betalen.

Ja, dit. Als je twijfelt of je nabestaanden het kunnen betalen, kun je eventueel nu al hun bankrekening als extra tegenrekening van je spaarrekening opgeven, zodat ze daar zo bij kunnen mocht je plotseling overlijden.



Verzekeren is een typische Hollandse gewoonte. Vaak onnodig en duur. Ik heb voor mijn katten bijvoorbeeld mijn eigen 'verzekering' geregeld. Ik stort per kat elke maand 15 euro op een aparte spaarrekening. Daar betaal ik eventuele dierenartsrekeningen van. Mijn vorige kat was veel ziek. Toch was ik nog steeds goedkoper uit op deze manier. Ook omdat dierenverzekeringen een eigen risico hebben en van alles uitsluiten.
quote:Skaep schreef op 27 juli 2016 @ 10:50:

[...]



Ja, dit. Als je twijfelt of je nabestaanden het kunnen betalen, kun je eventueel nu al hun bankrekening als extra tegenrekening van je spaarrekening opgeven, zodat ze daar zo bij kunnen mocht je plotseling overlijden.



Verzekeren is een typische Hollandse gewoonte. Vaak onnodig en duur. Ik heb voor mijn katten bijvoorbeeld mijn eigen 'verzekering' geregeld. Ik stort per kat elke maand 15 euro op een aparte spaarrekening. Daar betaal ik eventuele dierenartsrekeningen van. Mijn vorige kat was veel ziek. Toch was ik nog steeds goedkoper uit op deze manier. Ook omdat dierenverzekeringen een eigen risico hebben en van alles uitsluiten.



Wij hebben inderdaad ook geen verzekering voor onze hond. Ik heb genoeg op de buffer om dierenartskosten van te kunnen betalen, en voor een hond als de onze betaal je vlot 12 euro per maand - en dan zijn inentingen en sterilisatie uitgesloten, net als ziektes die vaak bij het ras voorkomen. Daardoor betaal je je dus nog scheel aan dierenartskosten, met wat pech.



Een ORV hebben wij trouwens niet om de hypotheek af te lossen (dat redden we ook op 1 salaris, ongeacht welk), maar om de achterblijvende partner de mogelijkheid te geven onbetaald verlof te nemen voor 1-2 jaar, als de situatie (met kinderen etc.) dat vraagt. Op deze manier kunnen wij elkaar de ruimte geven om te rouwen, en kinderen goed te begeleiden in dat rouwproces, mocht een van ons inderdaad overlijden. Dat vind ik dus wél een noodzakelijke verzekering, in ons geval.
quote:nicole123 schreef op 27 juli 2016 @ 10:08:

Interessant dat het hier ongeveer 50/50 is met mensen die wel en niet een uitvaartverzekering hebben.

Dat is inderdaad opvallend, want meestal zijn we hier zeer eensgezind over waar je wel of niet geld aan uitgeeft.

Het gaat inderdaad om meer dan een financiële keus alleen. Ik vind de redenering van Tr0tter (de enige verzekering die je altijd nodig hebt) op zich logisch. Maar mijn huidige nabestaanden en ikzelf willen inderdaad ook volledige vrijheid in hoe we onze uitvaart inrichten en daarom niet vast zitten aan de beperkingen van een verzekering. Daarbij ga ik emigreren, dus daar zou het (als ik nu een verzekering had gehad) waarschijnlijk ook spaak lopen.



De (verschillen in) tarieven verbazen me wel. Ik neem even het voorbeeld van Cybermeisje, die 60 euro per jaar betaalt. Stel dat je dit was gaan betalen vanaf het moment dat je 0 was en je wordt 80. Dan nog heb je 'maar' 4.800 euro betaald, terwijl de gemiddelde uitvaart echt wel wat duurder is. Waar leeft zo'n verzekeringsondernemer dan van?
Skaep: Hoogstwaarschijnlijk van de rentes (al met al loopt dat flink door, over 80 jaar) en het feit dat 'ie een berg eisen stelt aan de begrafenis (max 50 mensen, koffie met cake, standaardkist, 1 toespraak, 2 liedjes, voor meer betaal je extra). Gok ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bloemetjesolifant schreef op 27 juli 2016 @ 11:14:

Skaep: Hoogstwaarschijnlijk van de rentes (al met al loopt dat flink door, over 80 jaar) en het feit dat 'ie een berg eisen stelt aan de begrafenis (max 50 mensen, koffie met cake, standaardkist, 1 toespraak, 2 liedjes, voor meer betaal je extra). Gok ik.Rente idd. En wij hebben voor oudste een verzekering afgesloten toen hij werd geboren. We betalen 5 euro per maand (dus 60 euro per jaar). Het verzekerd bedrag is begonnen met 5000 euro (ligt nu hoger, want wordt jaarlijks geindexeerd). Voor dat bedrag kunnen we dus de uitvaart kopen mocht dat nodig zijn. (hij is nu 6, bedrag is nu zo'n 5500 euro), Daarvoor kunnen we dus idd de een standaarduitvaart van betalen. Maar wij krijgen dus gewoon een bedrag, dus er kan in ieder geval een redelijk normale uitvaart van betaald worden. Willen we meer en kunnen we dat betalen dan kunnen we daar dus ook gewoon voor kiezen. Bijvoorbeeld van onze eigen buffer.
Rente, dat zal het zijn. Of belegt een verzekeringsondernemer ook? En waarschijnlijk heel veel mensen die hun uitvaartverzekering nooit gebruiken. Niet omdat ze niet dood zijn gegaan, maar gewoon omdat ze om wat voor reden dan ook hun verzekering (moeten) stopzetten.
Alle reacties Link kopieren
Haha Skaep. Ik denk dat we allemaal eensgezind zijn dat we ons geld bewust uitgeven, maar waaraan verschilt wel toch? Ik denk dat het met vakanties en uitjes ook zo is dat de ene helft hier juist aan dit soort ervaringen veel geld besteedt, terwijl de andere helft er juist weinig aan uitgeeft.



Ik denk dat Cybermeisje ook voor ongeveer 5000 euro verzekerd is (correct me if I'm wrong Cybermeisje!). Als ze bijv een begrafenis van 10.000 euro wil dan zal er 5000 euro bijbetaald moeten worden. Zoals ik al schreef, speel je redelijk quitte bij een uitvaartverzekering aan wat je aan premie inlegt en wat je ervoor terugkrijgt, als je zo'n 85-90 jaar wordt (als je jonger overlijdt dan heb je 'winst'). Dit geldt zowel als je jong begint en dan weinig per jaar inlegt als wanneer je pas als je ouder bent een verzekering neemt en dan wat meer premie per maand betaalt. De winst voor de verzekeraar zit hem zoals ik begrepen heb in het beleggen van de premie, die een heel lange en stabiele bron is voor ze. Voor hun financiele bedrijfsvoering is dat heel prettig en weinig risicovol, waardoor ze geen heel hoge winsten hoeven te maken om risico's mee af te dekken. En verder zullen ze wat winst maken door mensen die toch hun verzekering opzeggen, wat die hebben ingelegd is pure winst voor de verzekeraar. Al met al is het een 'voordeligere' verzekering dan bijv een telefoonverzekering, fietsverzekering, spullen-die-buiten-de-deur-kwijtraken-verzekering en al die andere verzekeringen die relatief veel premie vereisen en weinig uitbetalen en waar veel mee gefraudeerd wordt zodat de premie voor iedereen weer hoger wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 27 juli 2016 @ 11:33:

Ik denk dat Cybermeisje ook voor ongeveer 5000 euro verzekerd is (correct me if I'm wrong Cybermeisje!). Als ze bijv een begrafenis van 10.000 euro wil dan zal er 5000 euro bijbetaald moeten worden.



Volgens mij klopt dat wel. Maar ik denk niet dat ik er nog veel inspraak over heb over hoeveel mijn begrafenis uiteindelijk gaat kosten, ik ben er natuurlijk niet meer bij.

We hebben het pas geleden wel gehad over dat we eventueel eens wat centraal vastleggen over contactgegevens, wachtwoorden e.d. Als ik zou komen te overlijden moet mijn familie toch mensen kunnen contacteren of rekeningen op kunnen zeggen. Want aangezien dat steeds lastiger wordt om dat nog via ene andere weg dan het internet te regelen is het toch handig om dat op een of andere manier vast te leggen.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Niet verzekeren wat je zelf kunt betalen. Wij hebben dus geen uitvaartverzekeringen omdat we die prima van onze buffer kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen uitvaartverzekering, omdat we het zelf kunnen betalen. Daarnaast weiger ik om zoveel te betalen voor een uitvaart. Ik hoef geen fancy kist, 100 rouwkaarten, herdenkingsmonument enz. Ik heb al eens gegoogled en voor minder dan 3.000 euro heb je ook een crematie in mijn omgeving.

Ik denk dat ik het toch maar eens vast ga leggen wat ik maximaal wil. Ik vind het flauwekul om er veel geld aan uit te laten geven.



Sommige vinden dat een mooie uitvaart helpt bij het rouwproces, maar ik vind ze zelf echt niet helpen, ik raak er altijd onwijs van slag van.



Ook geen ORV, dat is gezien de hypotheek en inkomsten niet nodig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen ORV, verder zijn we redelijk goed verzekerd. Rechtsbijstand, inboedel, opstal, reis en annuleringsverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering. Man all risk met zijn auto en ik gewoon WA



@Badkamer, ik weet de situatie niet helemaal natuurlijk maar is die 15.000 euro voor verandering aan de badkamer via de aannemen? Hier betaal je altijd de hoofdprijs, dan kan je het beter uitbesteden bij een keukenboer. Ik zou het wel echt naar mn zin willen hebben. Daar heb je ook lang plezier van maar ik ben ook heel erg house proud. De oplever badkamers die ik ken zijn heel erg 'zwembad' kleedruimte achtig zeg maar. Alles extreem basis maar sommige nieuwbouw huizen hebben een luxere afwerking. De vorige eigenaar heeft hier veel geld uitgegeven aan de badkamer en keuken. De keuken is uit 2002 maar zit er heel modern en goed uit.



@Vloer, wij hebben beneden een eiken vloer en boven laminaat.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Hier wel ORV trouwens.



@badkamer/keuken; Wij hebben de badkamer en keuken van de vorige bewoners laten zitten. Ziet er nog prima uit. Badkamer zou ik zelf denk ik anders gedaan hebben, maar de huidige badkamer is prima. De keuken is van 2010, dus nog relatief nieuw en ook helemaal prima. We hebben er nog even over gedacht om het bubbelbad dat de vorige bewoners in de bijkeuken hebben gebouwd er weer uit te slopen, maar bij nader inzien vinden we dat ding best fijn, dus voorlopig blijft ie.



@vloer; daar hebben we ook best over getwijfeld. We hebben de houten vloer van de vorige bewoners laten opschuren en die ziet er nu weer heel mooi uit!
Alle reacties Link kopieren
Bubbelbad in de bijkeuken, wat grappig.



Wij hebben ook de houten vloer van de vorige bewoners laten opschuren en die zag er ook weer heel mooi uit, totdat peuterzoon er honderden putten en krassen in maakte. Ach ja, er moet ook geleefd worden. Ik ben blij dat we niet een heel nieuwe vloer hebben laten leggen, dit was al duur genoeg.



Wij hebben een ORV om ongeveer dezelfde reden als Bloemetjesolifant. Hij was niet nodig voor de hypotheek en is er niet aan gekoppeld, waardoor we vrijheid hebben om het geld in te zetten waar dat nodig is. Bijvoorbeeld voor het tijdelijk stoppen met werken of gedurende lange tijd minder werken van de overblijvende ouder, of voor nog iets heel anders, zodat we bij het wegvallen van een van ons kunnen kijken naar wat de behoefte is in plaats van beperkt te worden door de financiele situatie. Als we geen kinderen hadden gehad dan zouden we geen ORV genomen hebben.
Goed punt, nicole van die vloer.. Wij hebben hier natuurlijk nu ook een kleine die waarschijnlijk de vloer wel weer zal beschadigen als ie wat mobieler wordt ;) Dan ben je blij dat je geen nieuwe vloer hebt gekocht. Zelfde geldt trouwens voor meubels: Ik denk dat we voorlopig ook nog maar geen nieuwe bank gaan uitzoeken ofzo.
Hier dezelfde situatie: wij kopen ook geen nieuwe (of: dure) meubels tot het echt de moeite waard wordt. Ik weiger ons (op komst zijnde) kind de hele tijd te corrigeren als er voeten of ranja op de bank gaat, dan vind ik het meer de moeite om onze tweedehands Ektorp een keer van een andere hoes te voorzien als het nodig is. Ik hecht weinig waarde aan mooie meubels - zolang het een beetje logisch in de kamer past en het zit lekker vind ik het goed.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alleen de verplichte verzekeringen voor de hypotheek/huis. En daarnaast nog fietsverzekeringen omdat fietsen hier vaak gestolen worden en we ook geen schuur hebben waar ze in kunnen.

Dit jaar is een nieuwe fiets van mij gepikt en vorig jaar een goede fiets van mijn partner, helaas was daar de verzekering al van verlopen. Gelukkig kon ik toen een nieuwe fiets uitzoeken, zou ik ook kunnen doen vanuit onze buffer maar de kans op diefstal is hier in de stad zó groot..
Ik ben mijn verzekeringen aan het opschonen. Ik heb geen uitvaartverzekering, en ik heb mijn inboedelverzekering opgezegd. Wat ik over heb zijn een aansprakelijkheidsverzekering (moet wettelijk), een zorgverzekering (moet wettelijk), een opstalverzekering (moet, als mijn huis verkocht wordt vervalt deze), een spaarverzekering bij mijn hypotheek (vervalt als mijn huis verkocht wordt), een verzekering voor een vervoermiddel en een rechtsbijstandverzekering. Best goed om dit soort zaken eens door te lopen.





Even terugkomend op uitgaven doen en zo. Zojuist viel me een topic op, op een andere pijler, waarin iemand schreef dat ze gisteren ergens was en diegene gebruikte iets nieuws, en dat was zo fijn, dat had ze zelf ook maar direct besteld. Ook al had ze een soortgelijk product, wat iets minder fijn was. De nickname kwam me ergens bekend van voor en dus ging ik even loepen, en ja hoor: eind vorig jaar een topic over schulden, loonbeslag en betalingsregelingen. Ze schreef toen dat ze wel meer lucht kreeg maar nog lang niet van de schulden af was.

Daar kan ik dan niet bij he, dat je dan nu zomaar iets besteld omdat het nieuw en handig is, terwijl je iets hebt wat ook voldoet (of iig voldeed totdat ze gisteren dat nieuwe zag).

Denk dat dat nou net het verschil is tussen ons en mensen die van loon naar loon leven...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven