Consuminderen, hoe doe ik het?

26-07-2016 15:39 30 berichten
Ik merk aan mijzelf dat ik het kopen een beetje beu ben. We kijken kritischer naar wat we echt nodig hebben, maar nog blijft dat gevoel dat het minder kan allemaal. Dat uit zich met name in het huishouden, we blijven wassen, opruimen, tuinieren... Ik wil niet meer zo'n slaaf van mijn eigen huishouden en portemonnee zijn. We willen eigenlijk minder doen in huis en meer doen buitenshuis. Dus minder geld naar spullen, meer uitgaven naar uitjes, uit eten, ervaringen opdoen.



Maar ik merk dat ik het moeilijk vind. Ik vind zo, bijvoorbeeld, me thuis voelen in huis erg belangrijk. Dus blijf ik planten in huis halen, moet er een vloerkleed komen en ik twijfel al lange tijd over een bankstel. Daarnaast houd ik eenmaal van aankleding, ik wil niet rondfietsen met een kale bakfiets, maar mag er een kek kussentje in en een deken is voor frisse dagen ook handig, maar dat mag dan geen praktische deken zijn, het moet wat voor mij doen. Nu is onze dochter twee en willen we graag tuinspeelgoed kopen, maar moet de tuin ook wat meer uitstraling hebben, dat het voor mij een fijne plek is om te zijn.



Ik word gewoon al weer gek van twijfel als ik mijzelf al lees. Zoals je leest, leef ik dus in een constante staat van 'ik wil'. En ik wil dat juist meer loslaten maar het lukt me niet goed.



Het stomme is, als ik de deur uit ben, denk ik daar geeneens aan en kan echt genieten van de tijd samen als gezin. Maar kom ik thuis, dan bevalt het me weer niet en wil ik weer inrichten, blij zijn met de ruimte om mij heen. Ik ben enorm gevoelig voor sfeer, dus het is wel een ding voor mij.



Zelf heb ik er ook aan zitten denken, door de inrichting stuk voor stuk aan te pakken. Wel koop ik nu vaker tweedehands, zodat de ecologische voetdruk kleiner wordt (ook iets waar ik vaak aan denk) en het is goedkoper. Maar het blijft uiteindelijk toch weer spullen die mijn woning vullen.



Maar ik dacht: vraag het ook eens hier. Ik krijg altijd scherpe feedback die me wat dieper na laat denken over zaken en kom dan uiteindelijk tot een goede oplossing of op een goed idee.



Hoe consuminder ik en leg ik die aandacht weer naar wat ik echt wil? Lekker naar buiten, ervaringen opdoen, herinneringen maken, me niet zo afhankelijk voel van wat ik bezit?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleet schreef op 26 juli 2016 @ 17:06:

[...]



Goede vragen Dianaf. Ik heb er over nagedacht en ik denk dat het uit mijn onzekerheid te halen is. Ik kan niet zo goed besluiten wat ik wil omdat ik bang ben dat mensen er geen goede mening over hebben. Als ik bezoek krijg is mijn huis piekfijn opgeruimd omdat ik niet wil dat mensen denken dat ik een slons ben. Dat komt van vroeger uit, mijn moeder was best een neat-freak en heeft zo vaak haar mening over mijn poets - en opruimgedrag geuit, dat ik automatisch invul voor anderen dat zij dezelfde mening op nahouden, en ik wil niet dat mensen slecht over mij denken.



Zelfde komt dan ook neer op mijn inrichting. Ik heb een liefde voor oude spullen, houd van vintage, bohemian, van felle kleuren maar ook van mooie aardetinten. In mijn omgeving heb ik niemand die eenzelfde soort smaak er op na houd dus, ook weer die angst om afwijkend te zijn.



Het stomme is, ik waardeer mijzelf om die smaak, dat ik me kan verdrinken in sfeer, dat ik houd van schoonheid om me heen. Maar toch overheerst die dagelijkse onzekerheid dat. Daarnaast heb ik ouders (of ja, alleen een vader nu) die wel met geld kunnen rollen, maar het niet doen. Daar ben ik mee opgevoed, dat vind ik een prima eigenschap, maar het houd me wel tegen om gewoon eens iets te kopen waar ik gek op ben.



Ik kan enorm destructief met mijzelf bezig zijn, zoals je leest. Constant die afweging maken tussen 'verantwoord' en 'wat wil ik nu echt, en wat boeit het wat anderen er van denken?'



Invullen voor een ander is killing. Dat doe je als direct gevolg van de opmerkingen van je moeder die nog door je hoofd zingen. De gedachten aan die herinnering houden het gevoel van afwijzing levend. Terwijl de uitspraken in het verleden plaats vonden, herhaal je ze zelf nu nog in je hoofd op het moment dat je bezoek krijgt. Sta je ervoor open om afstand te doen van die gedachten?



Wat is het ergste dat kan gebeuren als je afwijkend bent?
Alle reacties Link kopieren
Of neem je zelf voor om alleen nog op marktplaats te shoppen voor je huis. Zelfs mijn accessoires zijn voor 90% van marktplaats. En dat zijn gewoon ideeen die ik heb gejat van interieurmagazines en pinterest. Er zijn een paar leuke sites, Designsponge, Apartmenttherapy en TheDesignfiles waar interieurs van echte mensen in staan met een verhaal erbij.



Zag ik in zo'n reportage een koperen vlieg (je hebt ook de koperen krab) op de salontafel, verhaal erbij dat de bewoonster die op een Parijse rommelmarkt had gevonden (het summum voor buitenlanders: Parise fleamarket) en dat het een asbak is. Ik vind dat ding een paar weken later op marktplaats.



Ik zag een paar keer een lampenvoet in de vorm van een paardenhoofd op een plaatje. Vond ik briljant want ik vind gewone lampen saai en ik ben groot paardenfan. Ik heb er dagelijks voor moeten zoeken, 'lamp' en 'paard' intypen op marktplaats. Na 6 weken had ik ze, zelf gaan houden bij een hele aardige mevrouw in een schattig brocante huisje aan het water. Nieuwe kappen erop en nu staan de brocante paardenhoofden in mijn retro-huis.



Hetzelfde geldt voor de koperen retro zwaluwen voor aan de muur, mijn vazen met gezichten (oerlelijke man en vrouw maar ik moet elke keer lachen als ik ze naar me zie kijken), alle lampen lampen (behalve de hanglampen) in mijn huis. Op sommige dingen zoek ik heel gericht en andere dingen liep ik tegenaan.



'Art deco' is ook altijd een mooie zoekterm op marktplaats (retro niet voor accesoires, dan krijg je alleen oranje formica meuk). Prachtig rond houten beeldje van een kat gezien: verliefd op. Helaas overboden, meerdere mensen vonden het een prachtig ding. Dan gaat mijn zoektocht weer verder.



Op die manier ben je veel tijd kwijt (maar als het je hobby is, is het leuk), en kom je aan spullen waar voor jou meteen een verhaal aan vast zit (zelf gevonden en soms ook zelf opgehaald bij mensen thuis)en die niet iedereen in zijn huis heeft.



Vervolgens zou je voor een aantal nieuwe dingen kunnen sparen of voor je verjaardag vragen. Bijvoorbeeld een echt heel mooie woondeken van Missoni of Hay (die zijn meer dan 200,-) of mooi servies dat je dan door de jaren heen aanvult.

Het is belangrijk om als je veel oud en vintage hebt, het wel te mixen met wat nieuw mooi spul. Anders gaat je eigen huis teveel op een vlooienmarkt/kringloopwinkel lijken. Andersom lijkt een huis met alleen maar nieuw spul uit de winkel weer te veel op een toonzaal/vtwonen rapportage. De mix laat je stijl, smaak en persoonlijkheid zien.



Op die manier verzamel je allemaal mooie dingen om je heen waarbij je niet de neiging krijgt ze weg te kieperen en ze weer te vervangen door andere meuk.



En met betrekking tot je smaak en de mening van anderen: Daar moet je je volledig overheen zetten. Maar het ideeen pikken van plaatjes/internet en daar je eigen draai aan geven, geeft je wel een houvast, want dan ben je dus niet de enige die daar voor gaat.

Hetzelfde geldt voor 'mode-items'. Daar hoef je je niet perse tegen te verzetten, sommige mode-items zijn hele goede ideeen en gaan jaren mee (persoonlijk vind ik dat bijvoorbeeld voor de glazen stolpen, ook al heb ik ze zelf niet- vind dat echt mooi).
Hoi dames,



Daar ben ik weer. Excuses dat het wat lang geduurd heeft.



Bedankt voor alle adviezen en ervaringen, heb er echt veel aan. Ik heb op dit gebied wel wat stappen gezet, ik heb voor mijzelf besloten gewoon te gaan voor wat ik echt mooi vind en laat me niet meer verleiden door VT Wonen of inrichtingen van anderen die helemaal mijn smaak niet zijn.



Ik heb voor mijzelf beter bepaald wat ik echt mooi vind: voornamelijk mooi hout, leer, natuurlijke stoffen en structuren maar ook van kleur.



Deze week heb ik vitrinekasten gekocht op Marktplaats om op te hangen, daar gaat de Star Wars verzameling van man in en voor mijzelf heb ik eindelijk een custom order op Etsy geplaatst voor een triangle shelf waar ik al heel lang op aasde, maar nog over twijfelde. Heb ze hier nog niet gezien namelijk en dat speelt een beetje in op mijn onzekerheid. Maar heb het dus nu gewoon aangeschaft.



Ook zijn we bezig met de verkoop van ons huidige bankstel, heb nu een beige stoffen bank waar ik gewoon niet blij meer mee ben en ben verliefd op een bruin leren bankstel. Dus we gaan deze verkopen en het mooie bankstel gewoon aanschaffen. Al een kleed voor erbij gevonden, gaat heel mooi worden. En dan de rode muur in de verf, die gaat donkergroen worden.



Bedankt voor alle adviezen, heeft me echt het laatste zetje gegeven om in plaats van te dromen, gewoon te gaan doen. Ik verheug me nu helemaal rot op ons nieuwe plekje.
Dat klinkt niet echt als consuminderen.
Ik begrijp wat je bedoeld Goede Fee. Maar het zal voor de toekomst zorgen voor consuminderen. Al is het nu al een verandering dat ik eerst spullen een tweede leven geef alvorens nieuwe te kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven