Uitlaten hond met trauma

27-07-2016 19:42 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeienavond,



de komende drie weken hebben wij de hond van mijn ouders te logeren: een geredde flatcoated retriever uit Kroatie. Nu is het zo dat deze hond erg bang is voor auto's. Bij mijn ouders thuis is dit geen probleem.

Wij wonen echter gewoon in een woonwijk waar dus wel auto's rijden en staan.

Op het moment dat ik de riem pak probeert hij door de achterdeur te rennen, plast hij in de tuin zodat hij niet meer mee hoeft. Op de heenweg buiten slentert hij achter me aan en op de terugweg trekt hij zo hard dat ik hem eigenlijk met twee handen tegen moet houden (wat niet lukt omdat ik nog een chihuahua bij me heb).





Ook zit hij aan de diarree, op zich niet heel vreemd i.v.m. stress maar dit heeft hij nu in totaal vier dagen: twee dagen thuis en nu dus twee dagen hier. Wanneer is het verstandig om naar de dierenarts te gaan? Als hij het morgen heeft wil ik dan eigenlijk langs gaan maar het is nog maar de vraag of hij morgen überhaupt wel iets laat vallen. (en als iemand weet hoe ik diarree het beste van kunstgras af kan krijgen: Graag!)



Wie weet dus hoe ik deze hond op een zo fijne, comfortabele, niet-stressvolle manier kan uitlaten en beweging kan laten krijgen?

De tuin in is geen optie: hij plast zo veel dat het niet prettig is in onze kleine tuin.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat het rot is voor de hond, ik heb me bescheurd om je OP.
Alle reacties Link kopieren
Dit is de reden waarom ik twijfels heb om straathonden vanuit het buitenland naar Nederland te halen. Honden die jarenlang op straat hebben geleefd worden ineens met alle goede bedoelingen van de straat geplukt, in een gezin gedropt met kinderen, andere honden en katten. Deze honden kennen alleen maar een leven als straathond en leven in een gezin is uiterst stressvol voor ze. De enige die hier beter van worden zijn die stichtingen die heel veel geld verdienen. Ik blijf van mening dat het beter is om zwerfdieren op locatie te helpen dmv sterilisatieprojecten en scholing.
life is worth waiting for
Eens Aurorae. En hier zitten de asiels ook bomvol.
Op zich ben ik daar niet tegen maar ik dacht dat de mensen waar zulke honden bij terecht komen wel gescreend worden?
Ja nouja gedeeltelijk eens.

Screening gebeurt inderdaad, maar het hangt maar af van de organisatie hoe streng ze hierin zijn en hoe de begeleiding is.
Alle reacties Link kopieren
- Dubbel zekeren tijdens het uitlaten (tuig en halsband of halsband en jachtlijn bijvoorbeeld).

- 's ochtends vroeg (ja, gewoon echt eerder voor opstaan) en 's avonds laat uitlaten, verder alleen in de tuin

- kunstgras schoonmaken met tuinslang of emmer sop, verder nu even het welzijn van de hond voor laten gaan op het fris houden van je kunstgras

- Doe hersenwerk met hem en laat hem werken voor zijn voer. Gooi bijvoorbeeld telkens een brokje waar hij achteraan moet, laat hem kunstjes doen, ga clickeren met hem.





Ik vind het overigens heel triest dat deze hond bewust angstig gehouden wordt voor auto's omdat de hond blijkbaar continu de kans krijgt om weg te lopen. Waarom zetten je ouders zich niet gewoon in voor de hond (en) zijn veiligheid?
Alle reacties Link kopieren
quote:MissBliss schreef op 27 juli 2016 @ 19:54:

Heel vroeg en heel laat met hem alleen gaan wandelen, dan heb je veel minder auto's.



Verder eens met de rest.



En de tijden ertussen in een matje in de tuin of desnoods de douchevloer leggen. Er zijn van die plasopvangmatjes voor puppy's.

Maar zou voor de hond waarschijnlijk beter zijn als hij/zij in zijn eigen omgeving blijft.

Met jou of iemand anders die met hem in het huis van jouw ouders wil blijven.

Lastig hoor.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Toen ik een hondje zocht ben ik met kind ook naar het asiel geweest maar mooi dat ik toch geen hond meekreeg. In principe plaatsten ze geen honden bij jonge kinderen. Toen hebben we maar een puppy gekocht bij iemand die een nestje had.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aurorae2016 schreef op 27 juli 2016 @ 21:04:

Dit is de reden waarom ik twijfels heb om straathonden vanuit het buitenland naar Nederland te halen. Honden die jarenlang op straat hebben geleefd worden ineens met alle goede bedoelingen van de straat geplukt, in een gezin gedropt met kinderen, andere honden en katten. Deze honden kennen alleen maar een leven als straathond en leven in een gezin is uiterst stressvol voor ze. De enige die hier beter van worden zijn die stichtingen die heel veel geld verdienen. Ik blijf van mening dat het beter is om zwerfdieren op locatie te helpen dmv sterilisatieprojecten en scholing.Dat zeker ook. De dierenasiels, honden én katten, puilen hier ook uit.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Over een uurtje is trouwens een mooie tijd om de hond uit te gaan laten, lekker rustig op straat. En dan morgenochtend weer vroeg op voor de volgende ronde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aurorae2016 schreef op 27 juli 2016 @ 21:04:

Dit is de reden waarom ik twijfels heb om straathonden vanuit het buitenland naar Nederland te halen. Honden die jarenlang op straat hebben geleefd worden ineens met alle goede bedoelingen van de straat geplukt, in een gezin gedropt met kinderen, andere honden en katten. Deze honden kennen alleen maar een leven als straathond en leven in een gezin is uiterst stressvol voor ze. De enige die hier beter van worden zijn die stichtingen die heel veel geld verdienen. Ik blijf van mening dat het beter is om zwerfdieren op locatie te helpen dmv sterilisatieprojecten en scholing.Ik snap je standpunt deels, echter worden deze honden ook mishandeld, geslagen, aangereden en uitgehongerd. Wat is er dan beter voor zo´n beestje? Een hond kan, met de goede aandacht en tijd, veel angsten overwinnen. Je moet er alleen wel de tijd in stoppen en afwegen of het (verwachtte) resultaat haalbaar is qua tijd en aandacht ten aanzien van het probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Woepsie96 schreef op 27 juli 2016 @ 22:14:

[...]



Hmm.. Onze hond werd opgevangen toen hij 5 maanden was dus wel nog vrij jong.

Ik snap je standpunt deels, echter worden deze honden ook mishandeld, geslagen, aangereden en uitgehongerd. Wat is er dan beter voor zo´n beestje? Een hond kan, met de goede aandacht en tijd, veel angsten overwinnen. Je moet er alleen wel de tijd in stoppen en afwegen of het (verwachtte) resultaat haalbaar is qua tijd en aandacht ten aanzien van het probleem.



(zoals dus bij deze hond die thuis zelden auto's ziet en er eigenlijk nooit mee in aanraking komt maar er wel bang voor is en mijn ouders het dus zo laten en in het begin ook bang was voor mannen, waar we dus aan zijn gaan werken en daar nu vrijwel geen tot helemaal geen moeite meer mee heeft.

En de reden daarvoor vind ik schandalig. Hou die hond gewoon veilig op eigen terrein ipv het dier steeds weg te laten lopen!

Ten tweede vind ik het heel erg triest om een hond, die men BEWUST angstig houdt voor auto's, drie weken midden in een woonwijk te plaatsen (waarbij de oppasser niet eens de hond mee kan nemen naar een autoluw gebied). Voor eigen plezier ook nog eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Woepsie96 schreef op 27 juli 2016 @ 22:14:

[...]



Hmm.. Onze hond werd opgevangen toen hij 5 maanden was dus wel nog vrij jong.

Ik snap je standpunt deels, echter worden deze honden ook mishandeld, geslagen, aangereden en uitgehongerd. Wat is er dan beter voor zo´n beestje? Een hond kan, met de goede aandacht en tijd, veel angsten overwinnen. Je moet er alleen wel de tijd in stoppen en afwegen of het (verwachtte) resultaat haalbaar is qua tijd en aandacht ten aanzien van het probleem.



(zoals dus bij deze hond die thuis zelden auto's ziet en er eigenlijk nooit mee in aanraking komt maar er wel bang voor is en mijn ouders het dus zo laten en in het begin ook bang was voor mannen, waar we dus aan zijn gaan werken en daar nu vrijwel geen tot helemaal geen moeite meer mee heeft.



Wil ook niet zeggen dat alle stichtingen slecht zijn maar er zijn stichtingen die er grof geld mee verdienen en totaal geen nazorg geven.

Ik vind het vreselijk dat honden in die landen zo slecht worden behandeld maar ik denk niet dat het helpt door ze allemaal naar Nederland te brengen. Voorlichting aan kinderen zal al een goed begin zijn. Mijn zus heeft gewerkt in een dierenasiel en daar worden ook verschrikkelijke gevallen binnengebracht alleen hoor je daar veel minder over. Ze zullen het ontkennen maar sommige asielen hebben een afmaakdag.
life is worth waiting for
Alle reacties Link kopieren
En? Hoe ging het nu met uitlaten?
Alle reacties Link kopieren
waarom halen we probleem honden uit het buitenland ?? dat is alleen maar elende. ik snap dat niet. de asiels zitten hier ook vol. haal daar een hond.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 27 juli 2016 @ 23:36:

En? Hoe ging het nu met uitlaten?Mijn vriend heeft hem gisterenavond en vanochtend uitgelaten. Volgens hem was hij redelijk rustig. Het was dus laat en vroeg, dat scheelt al een hoop inderdaad, de hoeveelheid auto's.
Alle reacties Link kopieren
quote:Woepsie96 schreef op 28 juli 2016 @ 09:45:

[...]



Mijn vriend heeft hem gisterenavond en vanochtend uitgelaten. Volgens hem was hij redelijk rustig. Het was dus laat en vroeg, dat scheelt al een hoop inderdaad, de hoeveelheid auto's.Heb je wel een goede halsband en riem? Zou het verschrikkelijk vinden als hij van schrik losrukt en wegloopt.
life is worth waiting for
quote:oomguust schreef op 28 juli 2016 @ 00:36:

waarom halen we probleem honden uit het buitenland ?? dat is alleen maar elende. ik snap dat niet. de asiels zitten hier ook vol. haal daar een hond.Alsof daar alleen welopgevoede honden zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Woepsie96 schreef op 28 juli 2016 @ 09:45:

[...]



Mijn vriend heeft hem gisterenavond en vanochtend uitgelaten. Volgens hem was hij redelijk rustig. Het was dus laat en vroeg, dat scheelt al een hoop inderdaad, de hoeveelheid auto's.Mooi zo! En dubbel zekeren hoor, je wil toch niet dat hij bij jou ontsnapt wegloopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:winkelfanaat schreef op 27 juli 2016 @ 21:00:

Ondanks dat het rot is voor de hond, ik heb me bescheurd om je OP.Haha, je bent niet de enige. En dat samen met het te-dikke-kat-topic, geweldig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aurorae2016 schreef op 28 juli 2016 @ 10:43:

[...]





Heb je wel een goede halsband en riem? Zou het verschrikkelijk vinden als hij van schrik losrukt en wegloopt.Die zijn beiden echt goed ja. Hij zat te los toen hij hier kwam maar die hebben we al strakker gedaan. En het is niet zo dat hij echt aan het rukken is, richting huis lijkt hij in een soort trance te zijn waarin hij alleen bezig is met zo snel mogelijk weer thuis komen dus hij hoort ook niet heel veel meer, vet vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Even een update voor diegenen die willen: ik loop steeds hetzelfde rondje met hem zodat deze hopelijk vertrouwd wordt. Als ik de riem pak probeert hij minder naar buiten te rennen maar hij gaat nog steeds wel trillen. Buiten is hij, ondanks dat er geen verkeer is, nog steeds angstig. Wel is hij minder angstig zonder verkeer dan met verkeer.

Op de terugweg trekt hij (gelukkig) een heel stuk minder hard. Als hij toch gaat trekken praat ik tegen hem (ik vertel hem een verhaal, ik ga niet lief tegen hem praten om hem te ''troosten'') als afleiding en dit lijkt ook te helpen. Ook ga ik dan heel langzaam slenteren waardoor hij daarna bijna niet tot niet meer trekt.
Fijn om te lezen dat hij er al een beetje aan went. Hij boft maar met jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven