Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Wij zijn weer terug van vakantie. Heerlijk om in een opgeruimd huis terug te komen. Gauw gestofzuigd (poes bleef thuis) en nu is alles netjes. Jammer van de was die mee terug is gekomen, maar verder hoef ik alleen maar de koelkast te vullen.
Alle reacties Link kopieren
Welkom terug minimalista! Hopelijk hebben jullie een fijne vakantie gehad. Heerlijk zo thuis komen indetdaad en die was ... ach joh voor je het weet heb je die weg. Doe lekker rustig aan, geen stress het is vakantie.



Vorige week ben ik begonnen om m'n knutsel ladekast op te ruimen. Wat een rommel wordt het daar eerst van zeg. De hele eettafel ligt vol met van alles en nog wat. Maar ik moet zeggen langzaamaan wordt de inhoud van de laden erg overzichtelijk. Dat voelt erg prettig. Straks maar weer rustig verder, nu eerst lekker slapen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook weer thuis. De kampeertroep,is grotendeels alweer weg, de was ben ik mee bezig. Dat duurt altijd even omdat ik ook slaapzakken moet wassen. Dat doe ik meestal pas als ik ze buiten kan drogen. Verder heeft mijn man de opruimziekte, echt geweldig! Achter de schotten op zolder heeft hij van alles en nogwat en er staan nu naar zijn zeggen alleen maar dingen die hij ook echt gebruikt. Kan het amper geloven maar de vuilnisbak puilt uit, er is dus in ieder geval heel veel weg. Verder heeft ie nog een kast met gereedschap enzo waar het ook een enorme puinhoop was. Daar is ie ook mee bezig. Mijn dochter is haar kamer nog steeds aan het uitmesten (maar ja, haar tempo ligt erg belabberd laag, dat heb je met 18 jarigen ) En de vliering staat op de planning.

Onze gang is nog afgekomen (op het schilderwerk na) voor onze vakantie. We hebben een grote kast gemaakt in een dooie hoek waar heel veel dingen in kunnen die niet in de keuken pasten of die al in de gang stonden in een andere kast die op een hele ongelukkige plek stond. Onze gang is nu superruim!

Het schilderwerk komt wel weer in september, als iedereen weer naar school is. Of misschien krijg ik de komende weken nog de geest, wie weet.

Oja, we hadden ook nog die vervelende lekkage. Die is verholpen, het plafond van de wc eruit gesloopt (was volledig beschimmeld) en een nieuwe erin gemaakt. Nu alleen nog de muur repareren op de kamer van mijn zoon (daar is gehakt om bij de afvoer te komen) Dat is nu lekker gedroogd nu, dus dat kan weer. Wat een waslijst zeg, nu ik het zo zie!
Alle reacties Link kopieren
WoW, goed bezig Phips! Ik wordt al moe als ik het alleen maar lees wat jullie allemaal gedaan hebben!



Wij hebben nu zoon bijna 4 is eens alle knutsels en tekeningen uitgezocht, het meeste van het kinderdagverblijf. Twee laden vol hadden we. Alles wat een onhandig formaat was, meer van hetzelfde of geen warme gevoelens in ons losmaakte hebben we weggegooid. Nu nog een mini-stapeltje met echt leuke / een tijdsbeeld gevende dingen en de feestmuts van de eerste verjaardagen van de kinderen. Eigenlijk moeten we dat eens per half jaar doen voortaan ipv eens in de 4 jaar...
Alle reacties Link kopieren
Dat is op deze leeftijd idd wel handig Nicole, de productie is meestal erg hoog . Uiteindelijk heb ik geloof ik een of twee per jaar bewaard, de eerste jaren meer.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag samen met mijn dochter de vliering onder handen genomen. Er kan een hele berg weg, alleen nog even manlief daar van overtuigen . Alle kleine spullen die bewaard moeten blijven (houten speelgoed, lego, eerste kleertjes en papierwerk) in plastic kratten. Alles uitgezocht, bij elkaar gedaan en achterin opgestapeld. De rest hebben we er allemaal afgehaald. Matjes en zulk soort grote dingen. Apart gezet wat moet blijven, dat gaat morgen weer terug. Dat zijn grotendeels dingen die we een paar keer per jaar nodig hebben, dus die moeten vooraan komen. En een enorme berg "weg". Ik hoop dat ik mijn man zo ver krijg het met me eens te zijn en morgen een ritje kringloop gaat maken. Een aantal dingen zal hij wel eerst willen proberen te verkopen. Daar stel ik dan wel een termijn voor ofzo. Klinkt erg belerend, maar ik heb geen zin om tot in lengte van dagen met die troep in de woon of slaapkamer te zitten . Of dat ie het weer terug gaat zetten.......

Echt heerlijk hoor, zo'n gigaopruiming!



Zijn er nog mensen in de opruimmodus verder?
Alle reacties Link kopieren
Het is niet te geloven maar slechts 1 ding blijft (en dat was ook nog eens iets waar ikzelf ook nog over twijfelde) en er mocht best nog wel veel weg dat echt van mijn man was en waarvan ik dacht dat dat gewoon weer terug de vliering op moest. We kunnen er bijna een logeerkamer op maken, zo leeg is ie nu . Vanmorgen hadden we dus een ontzettend volle auto voor kringloop en vuilstort. Verder verf besteld voor de gang, tegels uitgezocht voor de badkamer, ik sta er zelf versteld van. Zo meteen nog even de dingen terug leggen op de vliering die we er gisteren afgehaald hadden maar nog niet teruggelegd hebben.
Ik probeer deze vakantie iedere dag een plank/bak/la te doen en verder overal wat rommeltjes weg te gooien. De eerste week had ik ongeveer 1 vuilniszak vol.
Ja, jullie zijn goed bezig! 2 koffie, een goed voornemen!



Ik lees hier al een tijdje mee en ben zelf ook druk bezig. Afgelopen week alle boeken, dvd's en cd's gedaan. Vandaag 6 verhuisdozen (!) vol naar een goed doel gebracht :-)

Liep hier enorm tegenaan te hikken, dus ben best trots op mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Top! Voelt lekker hè? Ik moet de neiging onderdrukken steeds op de vliering te gaan kijken
Hier ook goed bezig geweest. Inmiddels hebben we de werkkamer opgeruimd (vriend is docent en aan het eind van het schooljaar komen we om in het papier). Verder de administratie uitgezocht en netjes opgeborgen en één van de zolderkamers opgeruimd. Vriend is in etappes bezig om van ons oerwoud weer een tuin te maken en ik vind het heerlijk om alles weer netjes te hebben, zowel in zicht als in de kasten. Op de tuin na, hebben we nog 2 opruimstukken te gaan; de schuur en de tweede zolderkamer. We gaan echter eerst de hal doen. Muren verven, vloer vervangen en misschien ook een nieuwe kapstok.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ook aansluiten?

Hier een zolder wat qua opruimen aan een grote beurt toe is. Alleen hoe en waar te beginnen? In de afgelopen 16 jaar toch teveel verzameld haha.

En hoe scheiden jullie de dingen in wat wel of niet houden?



Daarbij zit er druk achter omdat dochter na de zomer naar de middelbare school gaat en geen speelgoed meer op haar kamer wil hebben. En zoon wil een lego tafel op zolder haha.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd...
Alle reacties Link kopieren
Welkom Stonesour! Dat scheiden gebeurt hier in fases. Er zijn altijd dingen die in eerste instantie niet wegmogen maar waar later van blijkt dat het toch weg mag. Weggooien doe ik alleen met troep, het meeste krijgt via de kringloop een nieuw leven. Het is toch fijner dat iemand er blij mee is dan dat het bij ons op zolder ligt te verstoffen?

Ik begin en spreek met mezelf een tijd af. Niet te lang, 30 minuten ofzo en dan blijkt dat je heel wat kunt doen. Maak drie dozen of hoeken: houden, twijfel, weg. De twijfel doos komt later nog een keer, de houden doos hier trouwens ook. Weg gaat meteen weg.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig hier allemaal!



Ik probeer het zo te scheiden Stonesour:

- dingen die we (in de nabije toekomst) gebruiken: houden en per categorie opbergen

- dingen met emotionele waarde: houden en zoveel mogelijk bij elkaar per categorie (een mooie doos met spulletjes van vroeger, zowel voor mezelf als voor de kinderen)

- andere dingen: op Marktplaats, naar de kringloopwinkel of in de container



Wel makkelijker gezegd dan gedaan hoor. Ik heb vooral moeite met dingen die niet waardeloos genoeg zijn om in de container te gooien, maar die ik toch te oud/net niet mooi genoeg/te klein (waxinelichtjes, paperclips, potloodjes, dat soort grut) vind voor de kringloopwinkel. En de 'misschien heb ik het ooit nodig en dan heb ik er spijt van dat ik het weggedaan heb' dingen.
Alle reacties Link kopieren
En hoe te beginnen: ik zou beginnen met de 'quick wins': grote dingen die weg kunnen, dingen die niet op zolder horen maar op een andere vaste plek en dingen die duidelijk rommel zijn. Als het goed is heb je dan in korte tijd al een mooi begin gemaakt en hopelijk wat meer ruimte om in te werken. Daarna doe ik het meestal per categorie, bijv campingspullen, spulletjes van vroeger, kinderspeelgoed, etc. En niet alles tegelijk, elke keer een beetje.
Ik heb laatst toch een dicht pak ongeslepen potloden weggegooid. Ik bedacht me, hoeveel hebben we er nog die al wel geslepen zijn, en hoe vaak per jaar schrijven we iets met een potlood? Volgens mij kunnen we nog tot 2100 vooruit met de diverse stompjes.

Ik vind het dan wel lastig om iets nieuws weg te gooien, maar verder kun je er ook niks mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:2koffie schreef op 04 augustus 2016 @ 20:37:

Ik heb laatst toch een dicht pak ongeslepen potloden weggegooid. Ik bedacht me, hoeveel hebben we er nog die al wel geslepen zijn, en hoe vaak per jaar schrijven we iets met een potlood? Volgens mij kunnen we nog tot 2100 vooruit met de diverse stompjes.

Ik vind het dan wel lastig om iets nieuws weg te gooien, maar verder kun je er ook niks mee.Bij mij liggen ze nog, ik kan het niet over mijn hart verkrijgen ze weg te flikkeren. Ook al heb ik ook genoeg tot 2100 ja. En ik heb hier allerlei adviezen gehad om ze naar een school te brengen of in zo'n schoenendoos naar Afrika etc, maar ik heb dus wel honderd van dit soort dingetjes, waarvan het een dan hier naartoe zou kunnen en het andere daarheen. En dat is me dan weer zoveel moeite voor een miniem dingetje dat het toch weer in huis blijft liggen wachten tot ik er de puf voor heb.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nieuwe kast in onze keuken: heerlijk veel ruimte nu! Ik heb me voorgenomen om hem voor max 80% te vullen ipv vol te proppen, zodat er altijd nog wat bij kan zonder dat het direct een zooi wordt.



En de kinderkapstok werd te klein met 3 haakjes, waardoor we altijd rondslingerende vesten en tassen hadden. We hebben nu een Ikea keukenrail opgehangen waar je naar gelang de situatie haken aan toe kunt voegen en vanaf kunt halen. Heerlijk flexibel, het staat mooi in onze hal en nog een heel goedkope oplossing ook! Dit is het idee (plaatjes van internet geplukt):



Alle reacties Link kopieren
Leuk, slim idee!

Die kleine prulletjes kunnen toch ook gewoon naar de kringloop? Bij ons hebben ze een hele afdeling met zulk soort spul, de "schoolcampus" zeg maar
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke en handige ideeën komen er voorbij! Hier is knutsel ladekast bijna klaar. Heb veel losse dingen in sorteerbakken gedaan, dat ruimt echt fijn op! Nog een groot etui voor alle losse pennen en dit project is af



Ik heb nog 3 weken voordat ik het ziekenhuis inga, dus hoop tijd genoeg om badkamer kast nog eens goed op te ruimen.
Alle reacties Link kopieren
Voordat ik het mocht vergeten, alvast heel veel sterkte Toughcookie! En al het goede voor na de operatie!
Alle reacties Link kopieren
Mag ik me melden? Ik ben zo slecht in orde houden in huis... Maar raak wel geinspireerd van dit topic en ik zag al wat handige tips.
Alle reacties Link kopieren
Welkom bucklebunny! Dit topic is fijn om elkaar te inspireren om orde in huis te krijgen/houden.



Thnx Phips! Het gaat trouwens om een transplantatie en geen operatie.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar de wens blijft hetzelfde



Welkom bucklebunny!
Alle reacties Link kopieren
Toughcookie ik las op de vorige pagina's van je NAH, sterkte met je opname!



De inspiratie heeft gewerkt, 1 vuilniszak zooi weggedaan.. Morgen nog maar een kamer doen !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven