Koelkast schoonmaken

24-07-2016 13:59 101 berichten
Wisten jullie dat wordt aangeraden om elke week je koelkast schoon te maken? Dus alles eruit en met een sopje alle planken, bakken en rubbers schoonmaken. Ik doe dat niet wekelijks

Hoe vaak maken jullie de koelkast schoon?

(Waarom dit topic? Omdat ik zo moet gaan schoonmaken, en ieder excuus aangrijp om het uit te stellen ).

Hoe vaak koelkast schoonmaken?

Totaal aantal stemmen: 205

Elke dag Geen stemmen
Een keer per week (2%)
Twee keer per week Geen stemmen
Om de week (2%)
Elke maand (10%)
Per kwartaal (14%)
Half jaar? (30%)
Als het nodig is (30%)
Oh, moet dat? (11%)
quote:Marloes85 schreef op 25 juli 2016 @ 07:10:

[...]





Hier ook zoiets maar net zoals een bult anderen hier ga ik nav dit topic van de week toch maar eens aan de slag...Ik heb het toevallig vorige week nog gedaan, dus ik kan er weer even tegen
dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:BriannaF schreef op 24 juli 2016 @ 15:09:

Ik heb speciaal voor de koelkast theedoeken aangeschaft, die ik als een soort van kastpapier over de platen leg. Als er iets gelekt heeft vervang ik de theedoek. Scheelt enorm in schoonmaken.

#luiehuisvrouw



Handig, ga ik ook doen.



En ik maak denk ik 1x per jaar schoon, of wanneer het echt op begint te vallen dat het toch wel vies is.
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van dit topic zonet de hele koelkast uitgeruimd en uitgesopt!



Doe het vrij regelmatig hoor, maar nu had ik goeie reminder THX!
Come fly with me on a jetplane
Alle reacties Link kopieren
Ook heb ik, door dit topic, de grote keukenlade met voorraad aangepakt, op mijn vrije dag nog wel, ben net klaar.

Meer dan de helft is weg
Alles komt goed, alleen de rest niet
Ik maak de koelkast wekelijks schoon en voordat ik op vakantie ga, maak ik de koelkast leeg en sop het van binnen en buiten uit. Resultaat je komt terug van vakntie en je hebt een schone koelkast. Zo maar even boodschappen doen
Ik heb dus "1 keer/maand" vermeld, maar de rubberen randjes echt wekelijks met een tandenborstel.

Tijd geleden was ik bij een familielid, haar koelkast zag er netjes uit vanbinnen maar ik zag echt zwarte vlekjes SCHIMMEL in die randjes. Wat smerig zeg! Sindsdien doe ik elke week die randjes.
quote:Ttass28 schreef op 25 juli 2016 @ 16:04:

Ik maak de koelkast wekelijks schoon en voordat ik op vakantie ga, maak ik de koelkast leeg en sop het van binnen en buiten uit. Resultaat je komt terug van vakntie en je hebt een schone koelkast. Zo maar even boodschappen doen Echt wekelijks alles binnen en buiten soppen? Wauw
Alle reacties Link kopieren
Een of twee keer per jaar haal ik alles leeg. Ik vind dat veel werk, al die glazen planken afwassen en de groentelades enzo. Alle bakjes/plankjes uit de koelkastdeur ook en die demonteer ik dan ook om overal tussen te komen. Vaker kan en wil ik dat niet.



De vriezer na de feestdagen. Dan is hij bijna leeg en het is buiten koud genoeg om wat er nog wel in zit even op het balkon te zetten.



Mensen die wekelijks de koelkast doen, die halen toch niet alle planken eruit dan?
Hallo?!
quote:_Doortje_ schreef op 25 juli 2016 @ 18:31:

Een of twee keer per jaar haal ik alles leeg. Ik vind dat veel werk, al die glazen planken afwassen en de groentelades enzo. Alle bakjes/plankjes uit de koelkastdeur ook en die demonteer ik dan ook om overal tussen te komen. Vaker kan en wil ik dat niet.



De vriezer na de feestdagen. Dan is hij bijna leeg en het is buiten koud genoeg om wat er nog wel in zit even op het balkon te zetten.



Mensen die wekelijks de koelkast doen, die halen toch niet alle planken eruit dan?3 plankjes en 3 deurbakjes. Een paar minuten werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 25 juli 2016 @ 18:37:

[...]



3 plankjes en 3 deurbakjes. Een paar minuten werk.In een paar minuten kun je toch nooit alle planken uit je koelkast trekken en afwassen, afdrogen en al die bakjes demonteren, poetsen en weer monteren?
Hallo?!
quote:_Doortje_ schreef op 25 juli 2016 @ 18:39:

[...]





In een paar minuten kun je toch nooit alle planken uit je koelkast trekken en afwassen, afdrogen en al die bakjes demonteren, poetsen en weer monteren?

3 planken en 3 bakjes er uit halen is nog geen halve minuut werk. Sopje staat klaar dus even soppen, laat zeggen 2-3 minuten. Drogen ook zoiets, terugleggen weer minder dan een halve minuut. Ik hoef niks te monteren of demonteren.



Edit; de kast zelf is ook in minder dan een minuut gesopt.
Alle reacties Link kopieren
Te weinig.....
quote:_Doortje_ schreef op 25 juli 2016 @ 18:39:

[...]





In een paar minuten kun je toch nooit alle planken uit je koelkast trekken en afwassen, afdrogen en al die bakjes demonteren, poetsen en weer monteren?



Hier zijn die dingen er dus ook quasi niet uit te krijgen en al helemaal niet in.

Al paar keer bijna de "toppen" doen kraken en afscheuren (en dan kan heel de koelkast dus naar 't stort).



En die planken zijn hier zo groot dat ik er zowat mee onder de douche mag.

Anders staat heel mijn keuken onder water.

Verre van praktisch.



Het enige wat er een beetje vlot in en uitgaat is de groentenlade onderaan.



(Man heeft de koelkast gekocht toen ie alleen woonde. "Praktischiteit" stond toen blijkbaar niet in zijn woordenboek.)
Ik maak hem om de week helemaal schoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:BriannaF schreef op 24 juli 2016 @ 15:09:

Ik heb speciaal voor de koelkast theedoeken aangeschaft, die ik als een soort van kastpapier over de platen leg. Als er iets gelekt heeft vervang ik de theedoek. Scheelt enorm in schoonmaken.

#luiehuisvrouw



Wat een gouden tip!

Ik maak de koelkast maximaal eens per jaar helemaal schoon, maar dit lijkt mij superhandig. Kan ik overstappen naar eens per 5 jaar ????
Wees blij!
quote:_Doortje_ schreef op 25 juli 2016 @ 18:31:

Een of twee keer per jaar haal ik alles leeg. Ik vind dat veel werk, al die glazen planken afwassen en de groentelades enzo. Alle bakjes/plankjes uit de koelkastdeur ook en die demonteer ik dan ook om overal tussen te komen. Vaker kan en wil ik dat niet.



De vriezer na de feestdagen. Dan is hij bijna leeg en het is buiten koud genoeg om wat er nog wel in zit even op het balkon te zetten.



Mensen die wekelijks de koelkast doen, die halen toch niet alle planken eruit dan?Ja, mijn koelkast ziet er nieuw uit. Ik kan niet tegen beslagen lades.
quote:Ttass28 schreef op 27 juli 2016 @ 10:48:

Ja, mijn koelkast ziet er nieuw uit. Ik kan niet tegen beslagen lades.Ik maak mijn koelkast hooguit drie keer per jaar schoon, maar ik heb echt nog nooit last gehad van beslagen lades hoor. Dat lijkt me eerder een teken dat je teveel schoonmaakt dat je koelkast te vochtig is van binnen (waardoor dat vocht condenseert op het plastic).
Gemiddeld eens per maand denk ik, maar vooral als het nodig is. Dan sta ik ineens de koelkast schoon te maken terwijl ik alleen de kaas wilde pakken die beschimmeld bleek te zijn. Zo gaat dat eigenlijk altijd.
En opeens zie ik dit topic weer staan en denk ik, ik had zoveel te doen vorige week dat die koelkast er weer bij ingeschoten is. Morgen ga ik het doen, nu echt!!



Ik heb trouwens wel bewondering voor de mensen die dat elke week of elke maand doen...
Eens in de 2 jaar omdat ie dan gaat lekken....
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het om de week.

Dan zoek ik ook gelijk de etenswaren uit, maak alles schoon en deel het weer netjes in.

Het netjes indelen doe ik sowieso elke week met de grote boodschappen en waar nodig haal ik nog even een doekje overheen.



Echt veel werk is het niet als je het altijd bijhoudt.

Ik zet de spullen die ik opeet graag weg in een schone omgeving.
quote:consuelabananahammok schreef op 02 augustus 2016 @ 22:55:

Ik doe het om de week.

Dan zoek ik ook gelijk de etenswaren uit, maak alles schoon en deel het weer netjes in.

Het netjes indelen doe ik sowieso elke week met de grote boodschappen en waar nodig haal ik nog even een doekje overheen.



Echt veel werk is het niet als je het altijd bijhoudt.

Ik zet de spullen die ik opeet graag weg in een schone omgeving.Daar heb je eigenlijk wel een goed punt...
Alle reacties Link kopieren
Doorgestuurd vanaf een andere topic. (Waar nog veel gekkere schoonmaak gewoontes werden genoem. )



Ik maak standaard elke week de koelkast schoon. Elke vrijdag doe ik de grote boodschappen. Haal de koelkast leeg, kijk wat er nog fris uit ziet en of er niets over datum is en maak alles schoon inclusief de rubbers.



Heb deze gewoonte ook omdat wij een kleine koelkast hebben, tafelmodel. Terwijl we wel met 7 personen zijn. 1. Ik vind een grotere koelkast niet nodig. 2. Met een grotere koelkast ga je automatisch meer eten kopen want er is toch wel ruimte in de koelkast. 3. Ik heb echt geen zijn om elke week zo'n grote Amerikaanse koelkast schoon te maken.
Als er iets lekt (bijna nooit) dan maken we het direct schoon en kijk elke week na wat er evt. over datum is. Eigenlijk is dat meestal niets maar soms nog net een half kropje sla of drie champignons in het bakje.



Dan eens per twee weken/maand even de plankjes afnemen in enkele minuten en klaar is kees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven