Kan je een SOA o.i.d. krijgen zonder geslachtsgemeentschap

28-07-2016 19:07 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af of men een geslachtsziekte, soa of HIV etc kan oplopen zonder:



- geslachtsgemeenschap

- seksuele handelingen



Dus dat t ergens zo maar vandaan komt, bijvoorbeeld onhygiënische toiletten.



Ik heb het wel eens gevraagd aan een arts (bij bloedbank), maar daar kwam niet echt een overtuigend antwoord uit.

Hoor: "Ik denk het niet "



Dank.



ER STAAT EEN FOUT IN DE TITEL, MAAR DIE KAN IK NIET WIJZIGEN - T in titel, Sorry!
Een SOA is een Seksueel Overdraagbare Aandoening.

Het woord zegt het al, toch?

En dat ze bij de bloedbank "denken" dat HIV niet van een wc-bril kan komen....... Dan heb je daar een nogal onwetende arts getroffen
Alle reacties Link kopieren
Nee.



Vroeger misschien nog wel via bloeddonaties, maar nu worden de bloeddonateurs eerst goed getest.
Vivo per lei
https://www.thuisarts.nl/soa/heb-ik-soa
Alle reacties Link kopieren
•Zwangere vrouwen die besmet zijn met een soa, kunnen infecties doorgeven aan hun kind.



•Hiv en hepatitis B kunnen ook worden doorgegeven door gebruik van besmette injectienaalden, of door prikaccidenten



In bepaalde omstandigheden bestaat er een kleine kans dat je door sociaal contact besmet raakt met een soa:

•Schaamluizen en schurft zijn parasieten die overgedragen kunnen worden via ongewassen beddengoed, gezamenlijk gebruik van ongewassen handdoeken en ondergoed.



•Genitale wratten kunnen ook overgedragen worden via gezamenlijk gebruik van ongewassen handdoeken, washandjes,… Het virus bevindt zich in de huidschilfers die op deze voorwerpen kunnen zitten.



•Trichomonas kan overgedragen worden via een besmette wc-bril (in een warme omgeving kan deze parasiet urenlang overleven in urine, vaginaal afscheidingsvocht en sperma). De besmette vloeistof moet dan wel in contact komen met de slijmvliezen van bv vagina, penis of aars, wat op zich moeilijk is.



•Hepatitis B kan overgedragen worden door gezamenlijk gebruik van tandenborstels en drugspuiten.



•De kans is heel klein om herpes via sociaal contact (bijv. gezamenlijk gebruik van handdoeken,…) over te dragen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vivaforum weet raad als je de arts niet vertrouwd
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je een SOA oplopen zonder seks?



In bepaalde situaties kun je een SOA doorgeven of krijgen zonder seksueel contact.

sJe kunt een SOA oplopen via besmet bloed. Bijvoorbeeld bij een tatoeage die is gezet met een besmette naald, of bij een piercing die onhygiënisch is uitgevoerd. Of als je een scheermesje of (bij drugsgebruik) naalden of spuiten gebruikt van een persoon die met een SOA is besmet. Door besmet bloed kun je zonder seks geïnfecteerd raken met de SOA’s hepatitis B en HIV.

sAls je zwanger bent, kun je HIV, hepatitis B en syfilis overdragen op je baby. Tijdens de geboorte kan de baby besmet worden met HIV, hepatitis B, syfilis, chlamydia, gonorroe en herpes genitalis.

sHet virus dat zorgt voor genitale wratten kun je zonder seks ook met je vingers of met een handdoek overdragen. Ook schaamluis kan zonder seks via beddengoed of handdoeken worden overgedragen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kortom, ja, er zijn genoeg opties om een soa te krijgen zonder seks



Welke wilde je graag?
Posten op de sexpijlerT zonder firewall ook altijd link...
quote:Nicotientje schreef op 28 juli 2016 @ 19:17:

Vivaforum weet raad als je de arts niet vertrouwd +
quote:mwcactus schreef op 28 juli 2016 @ 20:21:

[...]





+ Rare reacties aangezien ze daar te horen kreeg 'Ik denk het niet'. Dat is geen antwoord. Hoe moet ze daarop vertrouwen dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 28 juli 2016 @ 19:32:

Kortom, ja, er zijn genoeg opties om een soa te krijgen zonder seks



Welke wilde je graag?







Best leerzaam trouwens, ik wist echt niet alle punten van BGB's rijtje .
Mijn moeder had koortslip. Dit is infectie met het herpes simplex virus.

Ik heb koortslip, waarschijnlijk overgenomen van mijn moeder.

Als tiener (keurig maagd) had ik vaak blaasjes en korstjes in mijn mondhoeken.



Half Nederland heeft het koortslipvirus.



Je kan een ander besmetten door bijvoorbeeld uit hetzelfde glas te drinken of je lippenbalsem te delen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je niet met je punanie erop gaat zitten te schuren kun je geen soa krijgen van een toiletbril. Net zo min als dat je zonder sex zwanger kan worden in het zwembad.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Bianca heeft het antwoord helder en correct opgeschreven, meer valt er niet over te zeggen.
Altijd in voor een lekkere leuke middag
Alle reacties Link kopieren
quote:FlyingBird- schreef op 28 juli 2016 @ 21:32:

Mijn moeder had koortslip. Dit is infectie met het herpes simplex virus.

Ik heb koortslip, waarschijnlijk overgenomen van mijn moeder.

Als tiener (keurig maagd) had ik vaak blaasjes en korstjes in mijn mondhoeken.



Half Nederland heeft het koortslipvirus.



Je kan een ander besmetten door bijvoorbeeld uit hetzelfde glas te drinken of je lippenbalsem te delen.



Een koortslip is toch (in de meeste gevallen) geen SOA?



"Het herpesvirus is een van de meest voorkomende virussen bij de mens. In Nederland is 50% tot 70% van de inwoners drager van het virus. Er zijn twee typen herpes simplex virus. Een koortslip wordt meestal veroorzaakt door type 1. Type 2 veroorzaakt meestal herpes genitalis, een SOA. Het is ook mogelijk dat een koortslip wordt veroorzaakt door herpes simplex virus type 2 of de SOA herpes door type 1." bron
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven