Maleisië Topic

18-04-2012 06:12 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die geïnteresseerd is in, op vakantie gaat naar, vragen heeft over of woont in dit mooie land (en Singapore hoort daar natuurlijk ook bij )
Alle reacties Link kopieren
Goeie reis Sensotouch en FF!!



Bloesem, als voorbeeld: vanmiddag geluncht bij een eenvoudig restaurant (met bakken, heerlijk), eten (rijst, 2x groente en veel kip) en drinken voor 1.50 euro pp.
quote:mayou schreef op 28 juli 2016 @ 12:44:

Goeie reis Sensotouch en FF!!



Bloesem, als voorbeeld: vanmiddag geluncht bij een eenvoudig restaurant (met bakken, heerlijk), eten (rijst, 2x groente en veel kip) en drinken voor 1.50 euro pp.Klinkt goed Mayou. Stomme vraag misschien , maar kennen ze ook aardappelproducten. Daar zijn onze jongens dol op :-)
Alle reacties Link kopieren
Bloesem, bij Indiase restaurants kun je vaak wel 'aloo gobi' (aardappel/bloemkool curry) of iets vergelijkbaars krijgen.

Broodjes van 7 Eleven heel ver links laten liggen, niet te eten

Als je westers eten wilt kunnen kiezen, hebben ze bij ketens als Old Town White Coffee een uitgebreid menu waar zowel Maleise/Chinese als westerse gerechten op staan voor hele redelijke prijzen. Geen topkwaliteit, maar daar is de prijs ook naar.
Alle reacties Link kopieren
Ja, of bij de Coffeebean of vergelijkbare zaken, daar hebben ze ook westers eten.



Maleisische mensen (dat zijn dus alle bevolkingsgroepen) eten ook aardappelen ja, maar niet zoals wij, geen (puree/gekookte/gebakken) aardappels-groente-vlees-jus. De aardappelen zitten door gerechten heen verwerkt, dus bijv gekookte stukjes aardappel met boontjes en dat eten ze dan met andere gerechtjes die je dus uit die bakken opschept en rijst.
Gaat helemaal goed komen, dank jullie :-)

Andere vraag: wanneer is het "vruchtenseizoen" in Maleisie? In het vruchtenseizoen laten de oerang oetans zich minder zien bij de opvangcentra, dus als het in juli/augustus vruchtenseizoen is hoef ik daar geen excursie naar te boeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen google het even. Schiereiland en Borneo lopen vast niet gelijk. Het is hier nu seizoen voor Doerian, Mangosteen en Ramboetan als je dat met. 'vruchtenseizoen' bedoelt, maar het is niet echt mangotijd.
Ja, had al gegoogeld, maar werd niet wijzer. Op de site van de excursie aanbieder staat alleen dat wanneer er vruchtenseizoen is de oerang oetans zich waarschijnlijk niet laten zien tijdens voedertijd. Ik denk dan: geef meteen even aan wanneer vruchtenseizoen is
Ik ben enkele jaren geleden in eind juli bij Semenggoh geweest (opvangcentrum nabij Kuching op Borneo), toen waren er veel Orang Oetans te zien. Maar ik weet niet of dat door het seizoen kwam of dat we gewoon mazzel hadden.
Alle reacties Link kopieren
Stuur de aanbieder een email en vraag het hem. Ik hou wel van 'vruchtenseizoen', eet me suf aan doerian!
Alle reacties Link kopieren
Home sweet home!

Ook al ga ik veel dingen van Maleisie zeker missen. In dit geval toch weer blij om thuis te zijn. Want ja nog steeds niet helemaal fit en dan slaapt je eigen bed het allerlekkerste.



Op onze laatste dag hebben FF en ik elkaar nog ontmoet in Singapore. Was gezellig! Hebben boottochtje gedaan en gegeten in China Town. Als toetje deden we een Westers MC Donalds ijsje om vast weer in Westerse sferen te komen ;)

Op het vliegveld nog schoenen gekocht. Toch nog!! Was nog niet gelukt en ik had mijzelf beloofd dat ik op vakantie schoenen mocht kopen haha.
Alle reacties Link kopieren
Vruchtenseizoen is het natte seizoen. Juli en augustus komen de Oerang Oetangs wel naar de voederplatforms. Wij hebben wel een uur moeten wachten. Maar dat hoef je echt niet nu al allemaal te boeken. Ter plaatse zo geregeld.



We hadden trouwens van de week van een duikinstructrice gehoord dat er in Sandakan best regelmatig incidenten zijn met ontvoeringen en dat het niet veilig is om daar heen te gaan. En dat omwille van het toerisme er niet over gepraat wordt, zeker niet in die omgeving. 2 weken geleden is er weer een ontvoering geweest. Geloof dat nu ook door België een negatief reisadvies gegeven is. Dat hoorde is iig van Belgen.
quote:Dali78 schreef op 29 juli 2016 @ 11:58:

Vruchtenseizoen is het natte seizoen. Juli en augustus komen de Oerang Oetangs wel naar de voederplatforms. Wij hebben wel een uur moeten wachten. Maar dat hoef je echt niet nu al allemaal te boeken. Ter plaatse zo geregeld.



We hadden trouwens van de week van een duikinstructrice gehoord dat er in Sandakan best regelmatig incidenten zijn met ontvoeringen en dat het niet veilig is om daar heen te gaan. En dat omwille van het toerisme er niet over gepraat wordt, zeker niet in die omgeving. 2 weken geleden is er weer een ontvoering geweest. Geloof dat nu ook door België een negatief reisadvies gegeven is. Dat hoorde is iig van Belgen.Sandakan zijn we om die reden ook niet van plan. We zullen ons beperken tot Sarawak. Een dag of 4.
Maar wel goed te horen dat de Oerang Oetangs naar de voederplatforms komen in juli/augustus.



Nieuwste schema is als volgt



4 nachten KL (acclimatiseren, aquarium, stad, vuurvliegjes, olifantenopvang, batu caves, dagje Malaka misschien)

4 nachten Kuching (bakoNP, Damai Beach, Semenggoh Oerang Oetang opvang, Kuching) >>> vlucht Kuching-Kota Bahru

5 nachten Perhentians (waarschijnlijk Coral View Resort; Tuna Bay ziet er mooier uit maar is echt veel duurder)

3 nachten Cameron Highlands (eerste dag is een lange reisdag dus vandaar 3 nachten en geen 2, dan hebben we 2 dagen in de CH)

1 nacht KL en vlucht naar NL



We hebben 3 weken de tijd (inclusief reis)
Alle reacties Link kopieren
De reisdag van Perhentian naar CH is niet zo vermoeiend hoor. Boot tochtje van een half uur en 4 uurtjes in de minibus. 3 nachten CH is echt 1 teveel, naar goed, jouw reis. En je gaat volgend jaar pas, dus tijd zat om je schema aan te passen.



Ja er zijn ontvoeringen, maar niet veel en alleen gericht op lokalen. Die van 2 weken geleden was -waarschijnlijk- in Lahad Datu, niet in Sandakan en het is niet eens zeker dat ze zijn gekidnapt.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben 2 dagen in CH dat is toch prima. Ik wilde dat ik er toen langer de tijd had, vond het prachtig. Theeplantage bezoeken, mossy forest, aardbeienplantage erna steamboot maaltijd. Ik heb ter plekke excursies geboekt, hartstikke leuk en was zo gezellig dat de groep nog steeds Facebook en Whattsapp contact heeft. Was een Maleisische familie en een Omaanse. Ik ga er zeker weer eens wat langer terug.



Ik zat ook wel in een prachtig oud Engels hotel, met een heerlijke tuin. Het duurde even voordat we door hadden dat de grote struiken onze Kerststerren waren.. Wat kunnen die groot worden!
Dat schema blijft lastig en gewoon heel persoonlijk. In een ander topic wordt iemand zo wat voor gek verklaard om voor 4 dagen naar Borneo te gaan. Ik denk dat dat prima kan als je je beperkt tot Bako NP en omgeving Kuching.

Is gewoon heel persoonlijk :-)



Ik heb op Borneo trouwens een heel leuk hotel gevonden : permai rainforest resort. Hele gave boomhutten! Helaas maximale bezetting 2 personen. Erg jammer;om nou 2 boomhutten te boeken gaat prijstechnisch een beetje ver. Ik ga ze wel mailen, want misschien mogen er 2 matrassen bij
Alle reacties Link kopieren
Permai rainforest resort heeft ook hutjes voor meer dan 2 personen. Mijn zoon en ik zaten vorig jaar in een boomhut, super!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook in Permai Rainforest Resort gezeten. Als je naar Kuching gaat voor een paar dagen zou ik of voor Kuching kiezen of voor Permai. Vanuit beide plekken kan je dezelfde excursies boeken. In Kuching hebben we in Besaga gezeten, had een lekker zwembadje voor de kinderen. In Permai zit je meer in de jungle, is wel wat meer afgelegen en basic. Boomhutten zijn gaaf maar idd voor 2 personen.
quote:daantje75 schreef op 30 juli 2016 @ 12:14:

Permai rainforest resort heeft ook hutjes voor meer dan 2 personen. Mijn zoon en ik zaten vorig jaar in een boomhut, super!\



Ja klopt, maar geen boomhut helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels weer in Nederland. En dat vind ik ineens kouuuuuud na 7 maanden tropische omstandigheden haha Wel heerlijk om weer onder familie en vrienden te zijn, kaas te kunnen eten en vanaf morgen mijn eigen huis weer in te kunnen. Maar toch ook wel een beetje weemoedig, wat heb ik genoten van het reizen...



Singapore de laatste twee dagen was leuk, inderdaad nog even met senso gemeet, was gezellig! Verder geshopt tot mijn backpack écht niet meer voller kon haha



Wat betreft Sabah: ik heb me als toerist echt geen seconde onveilig gevoeld. Die ontvoeringen zijn inmiddels echt niet meer op toeristen gericht; daar is te beveiliging veel te hoog voor opgeschroefd .Ja, in het weekend dat ik rond Mabul/Sipadan aan het duiken was, was er wel weer een overval op een Maleisische vissersboot geweest en natuurlijk is dat heel naar, maar als toerist heb je daar weinig last van. Overigens vind ik Sarawak ook heel veel te bieden hebben, dus als je toch al niet wéken de tijd hebt, zou ik Sabah inderdaad overslaan, genoeg te zien in Sarawak alleen al.
Zo, terug van vakantie en nu kan de voorpret voor Maleisie beginnen. Duurt nog even (juli) , maar ben wel al ticketprijzen in de gaten aan het houden. Naar Singapore zag ik net tickets voor 500 euro retour vanaf Amsterdam. Niet duur! Maar ik vlieg liever op Kuala Lumpur; hopelijk komen daar ook snel mooie prijzen van voorbij. Ik heb in mijn hoofd zitten dat ik rond de 500 euro wil betalen (vlucht met 1 tussenstop, totale reisduur ongeveer 16 uur)



Verder nog steeds aan het dubben over de accomodatie op de Perhentians. Coral View komt eigenlijk steeds op diverse fora als beste naar voren, maar van de foto's van de badkamers word ik niet vrolijk. Is er echt geen accomodatie met een fatsoenlijke badkamer op de Perhentians te vinden? En ik lees verschillende verhalen over het strand bij Coral View. Is dat wit fijn zand of meer kiezel?



Verder nog aan het uitzoeken hoe het zit met de wasservice in hotels. Weet iemand wat dat kost en hoe lang je je was kwijt bent? En komt deze gestreken terug?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook van Singapore naar KL vliegen he, met Silk Air. Als je bij Sin. Airlines Ams-KL invult komt dat vanzelf te voorschijn, waarschijnlijk kost het niets meer.



En het zand bij CV, tja het is zand... De badkamer die ik had was ok, wat mieren en hier en daar een beetje bladderend, het blijft een land met een hoge vochtigheidsgraad he.

Wasservice is meestal een dag en het hangt van het aantal sterren van het hotel af of je het al dan niet gestreken terugkrijgt.
Ik kijk via skyscanner en kom dan op die mooie prijs. Via de airline zelf komt er een (veel) hogere prijs. Ik wacht dus maar gewoon af.
Alle reacties Link kopieren
Bloesem, zelfs in luxere hotels heb ik afgebladderde en schimmelige badkamers gezien. Dat is nou eenmaal vaak zo, in vochtige landen. Als het maar schoon is, toch?



Mijn ticket dit jaar was net onder de 500 euro (Turkish Airlines, 1 overstap, mei/juni), de andere tickets waren allemaal 600 euro of meer. 500 euro in het hoogseizoen lijkt me absoluut een bodemprijs.



Laundry service is heel wisselend, meestal tussen de 12 en 24 uur. Soms gestreken, soms niet. Ik betaalde in guesthouses zo'n 1,5 à 2 euro voor een lading. Maar ik kan me voorstellen dat luxere hotels meer vragen of per item rekenen.
Klopt, schoon is het belangrijkst! Ja, 500 euro lijkt me ook een bodemprijs inderdaad. Zodra die voorbij komt boek ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven