Werk & Studie alle pijlers

Wat is jouw roeping?

16-01-2013 18:55 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is jouw roeping in het leven en hoe heb je dat ontdekt? Ik heb het dan voornamelijk over welk werk bij je past. Hoe oud was je toen je het wist? Welke factoren hebben je tegengehouden bij het vinden van je roeping en welke factoren hebben je geholpen?
Alle reacties Link kopieren
Laatst zat ik op de bank over random dingen te denken, en ineens kreeg ik het gevoel alsof ik het ineens allemaal snapte. Het gaat allemaal om macht. De mens leeft op macht. Zonder macht zul je ook eerder levensmoe worden en minder zin hebben in dingen en dus depressief of vervelend worden. Alles is ineens een stuk rustiger in mijn hoofd. Moet ik dit nu als een roeping beschouwen? Is mijn roeping macht?
Alle reacties Link kopieren
Ik was 3 jaar oud toen ik het wist, en ik ben tot op de dag van vandaag trouw gebleven aan wat ik toen al voelde.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 42 en weet nog steeds niet wat mijn roeping betreft werk is.

Werk in de ict, en dat gaat mij makkelijk af en geeft een goed salaris, maar echt voldoening, nee.
Alle reacties Link kopieren
Mijn roeping is rijk zijn en er 'n beetje bijhobby-en als reisfotograaf.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:WitPaard schreef op 29 juli 2016 @ 01:35:

Laatst zat ik op de bank over random dingen te denken, en ineens kreeg ik het gevoel alsof ik het ineens allemaal snapte. Het gaat allemaal om macht. De mens leeft op macht. Zonder macht zul je ook eerder levensmoe worden en minder zin hebben in dingen en dus depressief of vervelend worden. Alles is ineens een stuk rustiger in mijn hoofd. Moet ik dit nu als een roeping beschouwen? Is mijn roeping macht?Koekoek.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik geloof niet dat ieder mens een roeping heeft. Ik geloof ook niet dat elk mens een passie heeft. Ik in elk geval niet. Wel heb ik altijd geweten dat ik moeder wilde worden en dan fulltime moeder zonder baan. Dat is gelukt en dat vond ik heerlijk. Ik heb nooit voldoening gevonden in buitenshuis werken. Ik besef heel goed dat het een luxe is dat ik deze droom waar heb kunnen maken. Ik ken zat vrouwen die tegen hun zin altijd gewerkt hebben omdat ze het financieel anders niet konden redden. Een vrouw hier in de straat is nu 55 en net gestopt met werken in de supermarkt. Ze heeft het werk nooit echt leuk gevonden maar ze durfde het nooit aan om financieel afhankelijk te zijn van haar man. Nu heeft ze spijt dat ze niet veel eerder is gestopt met werken.
quote:WitPaard schreef op 29 juli 2016 @ 01:35:

Laatst zat ik op de bank over random dingen te denken, en ineens kreeg ik het gevoel alsof ik het ineens allemaal snapte. Het gaat allemaal om macht. De mens leeft op macht. Zonder macht zul je ook eerder levensmoe worden en minder zin hebben in dingen en dus depressief of vervelend worden. Alles is ineens een stuk rustiger in mijn hoofd. Moet ik dit nu als een roeping beschouwen? Is mijn roeping macht?Tjeetje, en wat had je toen geslikt/gesnoven?
Alle reacties Link kopieren
Een roeping zou ik het niet willen noemen, daar denk ik eerder aan bij dominees enzo. Maar ik heb al wel heel mijn leven een sterk idee wat ik wil gaan doen, wat bij me past en hoe ik een stukje kan bijdragen aan verbetering in de maatschappij, hoe klein ook. Namelijk in het basisonderwijs werken en een écht goede juf zijn, die oog heeft voor alle kinderen. Dat die kinderen later terugkijken naar dat jaar op de basisschool en denken: "Hé, die juf had echt oog voor mij, ik ben toen echt gezien en ze heeft me toen echt geholpen met extra verrijkingswerk / uitleg zodat ik eindelijk optelsommen snapte / die lastige situatie bij mij thuis / etc.". Of dat echt gaat lukken weet ik natuurlijk niet, maar da's wel mijn droom .
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel mijn roeping zijn, het zit iig in mijn genen. Ben een echt docentenkind en ben uiteindelijk, na wat laat-puberale omzwervingen, op mijn 30e ook in het onderwijs terecht gekomen.



Ik had ooit een baan waar ik me steeds meer ging vervelen, behalve als het een topdrukke hectische dag was. Nadat ik een cursus voor middelbare scholieren gaf wist ik dat ik dát heel leuk vond. Ben opnieuw gaan studeren en zonder enige echte leservaring voor de klas gesprongen en dat doe ik nog steeds. Het vlakt nu wat af, maar ik had echt een haat-liefde verhouding met het werk. Voor een echte (af en toe best onzekere) introvert trekt het lesgeven heel veel energie, maar aan de andere kant krijg ik binnen school een enorme impuls om álles te doen wat er mogelijk is.



Het klinkt vast een beetje sneu, maar mijn werk is ook grotendeels wel mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
Of het echt een roeping is weet ik niet. Ik zie mijzelf gewoon geen ander werk meer doen. Ik kan ook maar met twee doelgroepen werken: jongeren en bejaarden. De jongeren, dat is mijn werk (onderwijs). De bejaarden, dat is mijn vrijwilligerswerk. Ik heb geen geduld om met volwassenen te werken. Ik ben zelf vrij rusteloos maar met jongeren heb ik een engelengeduld. Er is altijd nog hoop bij jonkies. Bij bejaarde mensen heb ik altijd in mijn achterhoofd zitten dat ze vaak ook reden hebben om flink te mekkeren op alles en iedereen. Ik luister graag naar verhalen over vroeger en de meeste ouderen vertellen graag. In de tussentijd vervang ik een kitrandje of hang een lamp op. Zou het vrijwilligerswerk ook niet willen missen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:madille schreef op 16 januari 2013 @ 19:09:

[...]





Ik hoor wel veel dat mensen die kinderen krijgen voelen alsof ze nu meer een doel in het leven hebben. Ik moet zeggen dat ik wek veel denk aan kinderen krijgen. Als ik niu kinderen zou hebben, is die stressor (kan ik ze krijgen, wanneer gaan we ze nemen) weg en kan ik me daarna misschien beter voorstellen wat ik wil? Zal wel geen goede reden zijn om kinderen te nemen...Ik heb juist minder 'doel' in mijn leven. Sinds mijn kind ben ik juist wat rustiger en heb veel minder last van bewijsdrang.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 29 juli 2016 @ 12:15:

[...]





Ik heb juist minder 'doel' in mijn leven. Sinds mijn kind ben ik juist wat rustiger en heb veel minder last van bewijsdrang.Zo ervaar ik dat ook. Een kind is toch al een verrassingspakketje an sich qua karakter en voorkeuren. Je kunt vaak ook niet meer dan 'go with the flow' en hier en daar bijsturen. Je herontdekt de kleine dingen in het leven die heel waardevol zijn. Al is het maar vijf minuten alleen op het toilet kunnen zitten
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat vond je als kind leuk om te doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht mijn roeping was personal trainer worden en mensen helpen naar hun doelen, maar na 10 jaar ben ik dit beroep wel zat eigenlijk er zit te weinig diepgang in, ik wil mensen echt mentaal helpen maar ook iets leren, ik zit te twijfelen of te overwegen weet ik nog niet zeker of ik hypnotherapeut wil worden of docent terug naar school dus en een baan zoeken in het onderwijs. Ik weet wel zeker dat ik mijn personal training carrière wil gaan afbouwen....
Alle reacties Link kopieren
Ik wist als klein meisje al dat ik verpleegkundige wilde worden. Door te luisteren naar mijn omgeving een MBO-opleiding in een ander vakgebied gedaan, waarbij ik in het tweede jaar al riep dat ik verpleegkunde wilde doen ipv de opleiding die ik deed. Mijn opleiding wel afgemaakt en daarna doorgegaan naar de Hbo-v, waar ik eindelijk op mijn plek zit!

Dus ik denk dat de zorg wel mijn roeping is. Het enige waar ik nu tegenaan loop, is dat ik nog geen flauw idee heb in welke richting ik zou willen werken na het afstuderen. Gelukkig duurt dat nog drie jaar.
Ik weet het nog steeds niet en ik vind ook niets echt leuk.
Hmmm het enige wat ik altijd zeker wist is dat ik moeder wilde worden. Daarnaast wil ik zinvol werk hebben, maar dat kun je op allerlei manieren invullen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven