Geld & Recht alle pijlers

Makelaar zegt te werken voor verhuurder

26-07-2016 23:34 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie wil even meedenken met deze kwestie en weet meer?



Mijn broer huurt een huis. Dit huis heeft hij via een makelaar kunnen bezichtigen. Daarna is het contract opgesteld door de makelaar met de mededeling dat het kantoor verder niets van doen heeft met het gehuurde. Het contact en de betalingen zijn dan ook gedaan met en bij de huiseigenaar.



Nu heeft hij zijn huur opgezegt en deze loopt af einde juli. Die dag valt op een zondagen de eigenaren zijn tevens dit weekend op vakantie. De eigenaren hebben een voor bezichtiging gedaan met broer en afgesproken wat er in originele staat gebracht moet worden. Door vakantie kan er door de eigenaar geen eindinspectie gedaan worden.



Zonder broer ervan te verwittigen heeft de eigenaar toestemming gegeven aan het makelaarskantoor om de eindinspectie te verrichten. Echter willen zij dit a.s vrijdag doen omdat zij niet werken op zondag. Mijn broer is dit weekend nog bezig in het huis en is dus vrijdag niet klaar. Volgens de makelaar moet broer de sleutels door de bus gooien a.s zondag op kantoor van de makelaar.



Ben ik nu gek of klopt dit niet helemaal en is dit puur in voordeel van huis eigenaar? Te eerste is het kantoor een dik uur rijden en ten tweede heeft hij geen overeenkomst met deze makelaar en voert deze alleen bezichtigingen uit voor pand eigenaar.



Mijn broer heeft gezegt hier niet mee akkoord te gaan en gezegt dat de eindinspectie op de laatste dag van de maand mag plaatsvinden tevens sleuteloverdracht. Of eventueel is hij bereid maandagochtend naar het huis te gaan voor een afspraak. De makelaar gaat hier vrij brutaal op in door hem te negeren en te eisen wat eerder is voorgesteld.



Van de eigenaar is niets te bekennen nu. Die laat het akkefietje compleet over aan makelaar. Iemand tips?
Wat staat er in het contract TO? Ik vind het wel ok van de makelaar dat hij zondagavond de sleutels in de bus mag gooien.
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 27 juli 2016 @ 00:42:

Even wat anders.



Als de makelaar voor de verhuurder werkt mag hij zelf geen kosten in rekening brengen aan de huurder.Is dit zo? Mijn broer heeft namelijk aan het begin van het contract 275 euro kosten moeten betalen. Ik ga hem zijn rechtbijstand maar laten bellen, als hij dat inmiddels nog niet heeft gedaan. Ik heb hem nog niet gesproken vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook raar dat de verhuurder zich door de makelaar laat vertegenwoordigen zonder de huurder daarvan in kennis te stellen. Het is dat deze makelaar ook de bezichtigingen doet en broer hem daarvan al kende, dus het zal wel kloppen, maar anders zou hij er als huurder verstandig aan doen geen zaken met de makelaar te doen, en de sleutel bij de verhuurder zelf in de bus te gooien.





Zie voor bemiddelingskosten:

https://www.woonbond.nl/p ... rderen-bemiddelingskosten
óu sont les neiges d'antan

quote:merano schreef op 27 juli 2016 @ 16:53:

Ik vind het ook raar dat de verhuurder zich door de makelaar laat vertegenwoordigen zonder de huurder daarvan in kennis te stellen. Het is dat deze makelaar ook de bezichtigingen doet en broer hem daarvan al kende, dus het zal wel kloppen, maar anders zou hij er als huurder verstandig aan doen geen zaken met de makelaar te doen, en de sleutel bij de verhuurder zelf in de bus te gooien.





Zie voor bemiddelingskosten:

https://www.woonbond.nl/p ... rderen-bemiddelingskostenEn waarvoor heeft de verhuurder dan een makelaar in de arm genomen? Toch zeker om hem te vertegenwoordigen, dus daar heeft de huurder zich aan te houden.
Verhuurder is zelf op vakantie dus hij laat zich vertegenwoordigen door de verhuurmakelaar is gewone gang van zaken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Antroposoofje schreef op 27 juli 2016 @ 16:12:

[...]



Is dit zo? Mijn broer heeft namelijk aan het begin van het contract 275 euro kosten moeten betalen. Ik ga hem zijn rechtbijstand maar laten bellen, als hij dat inmiddels nog niet heeft gedaan. Ik heb hem nog niet gesproken vandaag.Ja, maar dit staat los van het issue wat je broer nu heeft.
Aangezien de vraag naar huurwoningen meer is dan het aanbod,gaat het tegenwoordig andersom.

De verhuurder hoeft niet te betalen maar de huurder ALS die zich ingeschreven heeft ter bemiddeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 27 juli 2016 @ 17:06:

Verhuurder is zelf op vakantie dus hij laat zich vertegenwoordigen door de verhuurmakelaar is gewone gang van zaken.Dat moet hij dan de huurder ook even vertellen. Die is toch niet helderziend?
óu sont les neiges d'antan

Die verhuurmakelaars schrijven iedereen aan die woonruimte te huur aanbiedt op social media.

Maar verhuren kun je zo zelf wel op facebook...
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 27 juli 2016 @ 17:21:

[...]



Dat moet hij dan de huurder ook even vertellen. Die is toch niet helderziend?ja dit vind ik ook erg vreemd.
klinkt bekend dit... welke plaats betreft het? Klinkt als mijn buurvrouw, hoop ik echter niet voor je broer!!
Alle reacties Link kopieren
quote:milena1 schreef op 26 juli 2016 @ 23:55:

[...]





Eerste werkdag er NA lijkt me logischer.Vindt jij het ook logisch dat als de uitbetaaldatum van je salaris in het weekend valt dit na het weekend wordt overgemaakt? Of heb je liever dat het voor het weekend wordt gestort?
Alle reacties Link kopieren
Maandag is al de eerste van de volgende maand. Ik ben benieuwd hoe jullie reageren als hier iemand komt klagen dat hij/zij vanaf de eerste van de maand een woning huurt, maar pas aan het einde van de dag de sleutel krijgt....
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 27 juli 2016 @ 23:07:

Maandag is al de eerste van de volgende maand. Ik ben benieuwd hoe jullie reageren als hier iemand komt klagen dat hij/zij vanaf de eerste van de maand een woning huurt, maar pas aan het einde van de dag de sleutel krijgt....Dat gebeurt ook vaak zat. Ik kan immers niet ieder huurcontract om negen uur in de ochtend tekenen...
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Alle reacties Link kopieren
En TO, nog nieuws?
Alle reacties Link kopieren
Rotterdam, Maylo.



Verhuurmakelaar is akkoord gegaan met a.s maandag nadat broer zijn rechtsbijstand heeft benaderd. Hij houdt de zaak warm bij zijn bijstand en neemt ook direct een adcvlcaat als de borg niet wordt terug betaald.



Bedankt allemaal voor de reacties. Hij bleek ook inderdaad de bemiddelingskosten te mogen terug vorderen omdat makelaar nu ook wordt betaald door verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het nu op maandag kan.
Goed zo, goed van je broer!!

Welke woonplaats betrof de huur? Krijg echt het sterke vermoeden dat het om het huis naast ons gaat
Alle reacties Link kopieren
Had al gereageerd, rotterdam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven