Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Is afhankelijk van het schema dat je wil gaan volgen. ER zijn schema's op hartslag (dan heb je dus een hartslag meter nodig) je hebt schema's op tempo (dan zou je je snelheid moeten weten) maar er zijn er ook met een omschrijving rustig tempo, vlot tempo, snel tempo etc en dan heb je dus niet meer nodig dan een horloge voor het bijhouden van de duur.

Intervallen je eventueel bij hectometer paaltjes kunnen doen dan heb je de afstanden.

ik ben zelf altijd pas wedstrijden gaan lopen als ik de afstanden al goed beheerste. Na twee jaar pas mijn eerste halve marathon wedstrijd gelopen maar in training liep ik die toen al heel lang. Maar ik heb bewust eerst naar een snelle 10km tijd toegewerkt en vervolgens pas een halve marathon wedstrijd gepland toen ik voor mezelf vond dat ik hem snel genoeg kon.

Maar op zich hoeft de opbouw van 10km naar een halve marathon niet zoveel tijd in beslag te nemen. bereken dat je ongeveer 10% (hooguit 15%) per week aan duur uit kunt bouwen in je trainingen.

Wat is hetgeen je angst aanjaagt bij het lezen op internet?

al eens overwogen je aan te sluiten bij een loopgroep/atletiek vereniging. Hardlopen is zoveel meer dan het volgen van een schema.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie, baukje



Ik heb nog geen schema uitgekozen, en eigenlijk door de onervarenheid. Als ik jouw post nu lees dan vraag ik me af of het niet te ambitieus is, die halve marathon. Misschien kan ik me beter eerst concentreren op een goede 10km en daar wat wedstrijden in lopen, al is het voor mijn zelfvertrouwen.



De angst die ik krijg heeft denk ik te maken met mijn onervarenheid en wellicht een beetje naïviteit.

Ik weet niet of ik wil trainen op hartslag of tempo, ik heb er geen ervaring in en ik weet (nog) niet wat wijsheid is, wat bij mij past. Die afstanden leken mij ook een probleem, ik dacht dat dat wellicht met zo'n horloge op te lossen is, maar er is vast een goedkopere oplossing voor. hectometer paaltjes bijvoorbeeld, goede tip!
Jane Welkom!



Ik ga in November mijn eerste halve marathon lopen. Ik loop dan iets meer dan een jaar. Ik heb in dit jaar een aantal 10 km westrijden gedaan.



Ik loop 2 keer in de week bij een vereniging en dan hou ik hun schema aan. 1 x interval en 1 x lange duurloop. En de derde keer in de week hou ik een schema aan wat ik van Internet heb. Geen idee meer van welke site. Maar dat is vaak een korte loop met een aantal versnellingen. Hoe vaak in de week loop je nu zelf?



En ik sluit me bij baukje aan, hardlopen is meer dan alleen een schema volgen. Ik leer ook zoveel op de vereniging over lopen, loophouding, eten etc



En naar mate je langer traint verdwijnt de angst ook wel hoor. Ik heb bijvoorbeeld dit weekend voor het eerst 18 km gelopen en dat geeft ook meer vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Dankje, Sue!



Wat goed, die 18km. Dat komt al in de buurt van die 21, hè. ;)

Ik loop drie keer in de week en ik doe daarnaast nog aan bootcamp. (2x p/w)



Wat bedoelen jullie met: hardlopen is meer dan een schema volgen.? Uiteraard loop ik altijd met plezier. Het is voor mij geen 'moet' en ik dacht een schema te moeten volgen om progressie te boeken. Ik loop nu alleen duurlopen zonder interval. Ik zal eens kijken naar een club in de buurt en hoe dat in zijn werking gaat.
Alle reacties Link kopieren
Met enkel duurlopen kom je er ook wel alleen het is heel inefficient trainen. Zodanig inefficient dat je het risico loopt na een tijd zelfs stil te komen staan in ontwikkeling of nog erger op een gegeven moment weer langzamer gaat lopen. Maar er zijn zoals gezegd ook schema's met 10min inlopen, 10min vlot tempo, 5 mint rustig en dan nog 10x1min snel. Iets in die trant dan om een voorbeeld te geven. Daar heb je dan geen toeters en bellen voor nodig. Ik heb de eerste jaren ook met enkel een stopwatch getraind. Op een gegeven moment had ik dan wel op afstandmeten gekeken waar mijn km punten ongeveer lagen zodat ik kon controleren bij een testloop of ik op 'schema' liep.

Ik ben helemaal voor een eerste een snelle 10km. Maar van de opbouw in afstand van 10 naar 21km hoef je niet af te schrikken. Van 10 naar 20 is gemakkelijker dan van 0 naar 10, veel gemakkelijker zelfs.

Een goed schema is heel belangrijk. Maar een standaard schema is voor een gemiddeld persoon die verder geen hobbels onderweg tegenkomt. En ja wie is gemiddeld en wordt nooit ziek , zit nooit is een periode niet goed in zijn vel etc. Dan zou je zo'n schema moeten aanpassen. Daarnaast wordt er bij een loopgroep gericht gewerkt aan goede randvoorwaarde. Goede warming up, goede cooling down, werken goede evenwicht en corestabilty, goede loophouding en looptechniek. Dat is wat ik bedoel met dat hardlopen meer is dan een schema volgen.
Alle reacties Link kopieren
@Baukje Ik vond het trainen naar de 10 km inderdaad heel erg zwaar en moeilijk, terwijl het nu vrij makkelijk gaat met meer km. Enig idee waardoor dat komt? Natuurlijk een effectievere training, meer ervaring enzo. Jij weet er echt wel super veel van, vandaar dat ik het gewoon maar vraag.



Tja, ik denk dat mijn vriend het idd niet zo leuk vind om te 'verliezen'. Is van het type: stoppen/opgeven is falen. Ik denk wel eens stiekem dat ik eigenlijk beter ben, omdat ik altijd veel hoger in het vrouwenklassement eindig (bovenste 25%), dan hij in het heren klassement (middemoter). Maar daar ga ik hem niet mee plagen, anders wil hij straks niet meer mee.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dianaf je kunt het vrouwen klassement niet vergelijken met het mannenklassement. De meeste vrouwen missen nu eenmaal de geringste vorm van competitie drang en bereidheid tot het gaat je te gaan dus met een beetje aanleg en een redelijke vorm van fanatisme sta je bij de dames al heel gemakkelijk op het podium, bij de heren is dat zelfs in de hogere leeftijd categorieën wel anders.

Er zijn overigens rekenformules om prestaties van mannen en vrouwen en van verschillende leeftijden te vergelijken. http://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/#tab-0-start Moet je gebruik maken van prestatie index. (misschien eerst zelf uitvogelen voordat je het je vriend laat zien).

En zoveel weet ik er niet van hoor, maar ik draai inmiddels al wat jaartjes mee, lees alles wat los en vast zit over hardlopen, wil graag in discussie gaan met mijn trainer of de trainers van de kinderen en probeer op die manier mijn kennis te verrijken.

En dat van die 0 naar 10km of eigenlijk moet ik zegen van 0 naar 5km want de stap van 5 naar 10km is al weer een stuk gemakkelijker. Na 15 toe wordt het weer gemakkelijker. Althans dat is wat ik heb ervaren en wat ik van anderen hoor. Er zit wel een klein addertje onder het gras met de stap naar de halve marathon. Of je vind het nog gemakkelijker of je bent eigenlijk geen echte duurloper. Ik wilde het eerst niet geloven maar heb het inmiddels regelmatig om mij heen gezien dat zelfs ervaren lopers soms problemen kunnen ervaren met de stap naar de halve marathon. Dan gaat ineens hun lichaam protesteren.

Ik plaag er mijn partner gerust mee hoor. Toen ik nog maar 2 1/2 maand hardliep ging ik hem al voorbij op de 10km. Dat heeft wel wat in hem los gewakkerd want hij liep al heel lang maar ineens werd hij ook fanatieker en heeft sindsdien zijn tijden behoorlijk aangescherpt. (maar gelukkig blij hij nog netjes achter mij!)
Alle reacties Link kopieren
Welkom Jane!



Vandaag mijn laatste training met Evy gedaan (snik...). Het programma ging out with a bang: vier keer twee minuten versnellen plus vier minuten gewone snelheid lopen, plus tien minuten opwarmen en uitlopen. Het klinkt niet zwaar nu ik het zo opschrijf maar dat was het wel degelijk. Toch was het een fijne training, ik vind het altijd leuk om te merken dat ik, als ik denk dat ik niet meer kan, toch nog ergens energie vandaan kan halen om door te gaan. En ik merk dat ik veel sneller herstel dan eerst. Vroeger had je me na twee minuten hard rennen horizontaal af kunnen voeren, nu kon ik makkelijk door blijven lopen. Bijzonder hoe je lichaam kan veranderen als je serieus met sport aan de slag gaat.
Ik merk dat ik de laatste tijd weinig heb gelopen. Tijd voor actie. Morgen kan ik misschien niet lopen maar zaterdagochtend is weer de bedoeling. En dan ga ik een soort schema opstellen. Ik ga namelijk 6 aug op kamp. 4 aug kan ik ook al niet lopen. Dus ik probeer er even tussendoor te plannen. 5aug wil ik nog wel gaan lopen dus. En dan 2 of 3 augustus. En dit weekend. Dan heb ik in ieder geval drie keer hardgelopen voordat ik een week op kamp ga. Misschien dat ik morgen bij mijn ouders ga slapen. Dan loop ik namelijk zaterdag een ander rondje. Wat ook wel even heel erg verfrissend kan werken.



Grr. Ik baal even van mezelf
Alle reacties Link kopieren
Cerulli weet je al hoe je het nu verder in gaat vullen met de trainingen?



sproetjespost vooraf goed plannen werkt in het algemeen het beste inderdaad want anders schiet het lopen er voortdurend bij in.



Vanavond een fijne interval training. 8x1200 en dan de 1200 zodanig opgebouwd dat de eerste 400m in een nog relatief rustig tempo mocht,het tweede rondje sneller en het derde rondje nog sneller.

Voor zaterdag een 30km trail gepland staan. Geen wedstrijd maar gewoon een groepsloop. Heb er zin in.
Alle reacties Link kopieren
Baukje hoe lang doe je daar nou zo ongeveer over, 30 km?
Alle reacties Link kopieren
Hier schiet het lopen er ook even bij in. Lopen als het warm of benauwd is blijkt voor mij echt niet te werken. Vandaag weer n poging.



Na volgende week loop ik sowieso 3 weken niet ivm vakantie (eerste dagen zou nog kunnen, daarna op fietsvakantie, geen optie om loopspullen mee te nemen).



Ik heb besloten een stap terug te doen met Evy, niet 11-11-8 maar 8-10-8. Ik zit gewoon nog niet op t niveau.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Kom op! Jullie kunnen het!



Sproetjespost, ik zet mijn "loopafspraken" altijd in mijn agenda. Daardoor weet ik zeker dat ik tijd heb en wordt het moeilijker om niet te gaan.



Baukje, ik ben er nog niet helemaal uit. Ik denk dat ik het de komende tijd op 10 kilometer houd en op snelheid ga trainen, maar ik weet niet goed hoe en wat. Het internet staat vol met schema's en adviezen, maar ik weet niet goed waar te beginnen en wat voor mij goed zou werken. Ik blijf sowieso lopen maar ik heb wel een nieuw doel nodig om gemotiveerd te blijven.



Heel lange trainingen zijn doordeweeks niet realistisch. Als ik echt mijn best zou doen zou ik er wel tijd voor kunnen vrijmaken maar ik ken mezelf: op de lange termijn houd ik dat niet vol. Ik vond Evy's structuur wel fijn: een keer 35 minuten, een keer intervaltraining, en een keer een langere training (die ik in het weekend deed). Ik ben dus eigenlijk op zoek naar iets in die trant.



Adviezen en ideeen zijn heel erg welkom!
Alle reacties Link kopieren
Cerulli, je kunt dat gewoon blijven doen toch?

Je hebt niet per se een schema nodig, zeker niet als je niet een heel specifiek doel hebt. Met de drie soorten trainingen die je noemt blijft je conditie op peil en kun je afstand of snelheid ook verbeteren, en je hebt de vrijheid om af te wisselen.

Kijk of er in het najaar een leuke 10 km is ergens en werk daar naartoe.



Toevoeging: ik loop ook gemiddeld drie keer per week. In drukke periodes soms maar twee keer; nu het vakantie is weer wat vaker.

Mijn richtlijn is dat mijn loopje nooit hetzelfde is als die ervoor. Dus heb ik de vorige keer een tempoloop van 8 km gedaan, dan ga ik nu voor een korte, intensieve interval van 5 of 6 km, of voor een rustige duurloop van 12 km.

De afstanden zijn afhankelijk van waar ik voor train; op dit moment bouw ik op naar een halve marathon en zijn mijn duurlopen langer en mijn intervallen zeldzamer. Voor een 10km-wedstrijd doe ik meer in een hoger tempo maar minder lang.

En als ik geen concrete wedstrijd gepland heb, kijk ik gewoon waar ik zin in heb. Dan vind ik het belangrijker om te blijven gaan dan om een bepaalde tijd of snelheid te lopen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Jane, welkom! Snap dat je door alle informatie door de bomen het bos niet meer ziet. Je komt er pas achter wat bij je past door gewoon iets te proberen.

Ik zou je wel aanraden om eerst een (paar) 10km-wedstrijd(en) te lopen voordat je een halve marathon doet. Je versterkt zo niet alleen je basis, maar raakt ook alvast gewend aan wedstrijdomstandigheden. Dat scheelt weer zenuwen als je aan de start van een halve marathon staat.



Baukje, toevallig had ik net gelpleisters gwkocht, ben benieuwd of ze helpen. Succes zaterdag, gaaf zeg zo'n lange trail!



Net een temporun van 40 minuten gedaan, dat ging heerlijk. Daarna een stukje achteruit gerend tijdens de cooling down, ik had ergens gelezen dat dat goed is voor de spieren en pezen, net als opzij rennen. Het belast dezelfde spieren net iets anders. Was best leuk, maar ook best lastig om rechtdoor te rennen en niet in de brandnetels te belanden.
What a nuanced anxiety
Vandaag 45 minuten gelopen in rustig tempo en elke 8 minuten even versnellen.
Alle reacties Link kopieren
Streepjes sokken soms is het beter inderdaad gewoon weer even een stapje terug te doen. Strakjes na je fietsvakantie gewoon weer lekker gaan opbouwen.

Cerulli heb het hier al meer geschreven maar hardloopwijzer heeft best wel goede schema's. Een wat langere duurloop per week is ook voldoende.

Gizz morgen ga ik waarschijnlijk over die 30km heel lang doen want ik loop met een groep mee en dat is gezellig keuvelen, mensen die allemaal foto's willen maken dus waarschijnlijk halen we nog geen 10km/hr. Vorige week zondag heb ik in mijn eentje in training 28km gelopen maar dat is dan met tempo blokken en tussendoor rustig , plus nog in en uitlopen. daar he bik toen 2hr16 over gedaan. Mijn snelste 30km wedstrijd ging in 2hr18. Maar ook dat was een training voor de marathon een paar weken later.
Hoi lopers,



@streepjessokken, inderdaad goed om dan een stapje terug te doen. als je die vervolgens wel weer doet dan voelt dat beter dan het steeds niet lukken van de volgende les!



@tyche, achteruit rennen! grappig gezicht zal dat zijn geweest en inderdaad maar oppassen dat je niet in de brandnetels stapt.



ik heb gisteren weer gelopen. 5km precies, daar doe ik 35 minuten nog over. dus tempo ligt niet zo hoog.. de 1, 2 en 5de km gingen in 6.30 min per km. best snel voor mij. maar km 3 en 4 had ik een nieuwe route uitgekozen die ik niet eerst verkend had. ik wist dat het een zandpad was, maar er waren blijkbaar net trekkers langsgekomen, dus zat vol diepe sporen. Ook liep ik in de zon op dat moment, dat was geen goede combi



ik ga dus maar een ander rondje uitzoeken.

ik ga dit nog 2x doen en dan wil ik weer een paar minuten uitbreiden naar de 40 en 45 min lopen. en dan, als ik niet zoveel tijd heb, misschien eens een 3km en dan wat sneller?! nou ja, klein beginnen :-)



9 weken terug dacht ik dat ik na 2 min hardlopen een hartaanval zou krijgen, en nu..nu denk ik dat pas na 35 min hahha
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Goal en Baukje. Vandaag 8-10-8 gelopen, ook dat ging niet goed

8 lukte, 10 was veel gesmokkel en de laatste 8 werden er 2 maal 2. Het is naast luchtvochtigheid ook een mentale kwestie, zeker, maar ook echt vermoeidheid. Ik ga komende week nog 1 of 2x en dan een lange pauze. Zo is t ook niet leuk.



Goal, jij hebt snel opgebouwd! Leuk hè, eerst boezemde 2 minuten je bijna angst in en nu.... irritant dat losse zand hè.

Baukje, weer petje af hoor.

Tyche, ik wou dat ik je had zien lopen!

Patty, ik wou dat ik het kon!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Gewoon doorgaan Streepjessokken na je fietsvakantie zal je conditie ook niet naar nul zijn gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Nee da's wel weer een voordeel!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik lees dat het inplannen goed zou werken. Ik ga het eens proberen. Dank je wel ladies.



Vanmorgen heb ik weer lekker gerend en hoe! 2x 14 minuten terwijl ik de vorige keer steeds bleef steken (en het lukte vaak ook niet eens) op 4x 7 minuten. Ik heb nu besloten gewoon te gaan rennen, kijken hoe lang ik het kan volhouden en dat dan twee keer doen (of drie keer als ik een slechtere loopdag heb. Ik denk dat dat me verder brengt dan het vasthouden aan een schema en het een moetje van maken.



Aankomende week nog twee keer hardlopen en dan een week op kamp. Gelukkig beweeg ik dan ook wel genoeg haha.
Heel veel succes trouwens, Baukje, vandaag! 30 km, tof hoor! Ik moet er nog lang niet aan denken haha. Ik ben al blij als ik de 4 Mijl straks in één keer kan lopen



Cerulli, als je de trainingen van Evy zo fijn vond, kun je dan niet zelf iets in die trant gaan plannen in je agenda? De ene keer een rustige duurloop, andere keer een intervaltraining etc.?



Tyche, wat een uitdaging hahaha. Achteruit rennen. Ik zou bijna een spiegel meenemen



Goal, ik heb hetzelfde wat 'het denken aan een hartaanval' betreft. Ik vond het in het begin ook maar heel moeilijk te geloven dat ik dit zou kunnen. Nu ben ik blij!



Streepjessokken, probeer in ieder geval niet te balen. Het is natuurlijk jammer als het even niet gaat zoals je het had gewild, maar laat het los. Je bent gegaan en daar mag je trots op zijn.



Fijne dag vandaag!
@streepjessokken, ik heb evy in 9 weken gedaan.. ben bij de 2de week gestart omdat ik dacht dat ik wel iets van conditie had haha..

ik heb echter per week maar 2 lessen gedaan, omdat ik gewoon geen tijd heb om 3x per week te hardlopen, zowel niet vanwege mijn ziekte als vanwege mijn gezin.. na 2 lessen ben ik doorgegaan naar de volgende week!



@sproetjespost, wel voorzichtig doen hoor.. een schema is er vaak niet voor niets..

mijn man kan bijvoorbeeld het hele jaar niets aan.sport doen en dan in januari wel aan de plaatselijk 10 km meedoen en best een redelijke tijd lopen, maar zijn gewrichten zijn daar echt niet op berekend.. dus als dhij daarna doorzet loopt hij meestal gauw tegen kleine blessures aan!



wel fijn gevoel hè dat je steeds langer kan!



waar kopen jullie fijne hardloopkleding? ik heb nu een broek van de scapino voor een 10tje, en die zit best oké maar de shirts vind ik helemaal niets!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een driekwart tight van de Hema, een hele korte van H&M en bij kou jat ik de lange van vriend (wel n merk), hemdje van Decathlon en shirtje van H&M, nog niks met lange mouw en een jasje van Nike van Marktplaats.

Sokken van Hema en Decathlon. Bh van Hunkemoller maar ik wil n andere, deze biedt net te weinig steun.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven