Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en Volwassen deel 5

14-04-2016 12:32 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 zat vol. Dus we gaan gauw verder in deel 5 van het beugelkletstopic.

Hier kunnen alle stoere vrouwen (mannen zijn ook welkom hoor!) met een beugel (of bijna-beugel-bekkies) zich verzamelen en mee kletsen over het leed dat beugels heet.



Veel van ons zijn/worden geopereerd aan hun mond (kaakoperatie(s)) i.c.m. het dragen van een beugel. Dus daarover mag je natuurlijk ook mee kletsen!



Sinds kort is er ook een Facebook-pagina voor Beugels en Volwassenen van het Viva Forum. Hier delen we foto's!



Deel 4 vind je hier.
Alle reacties Link kopieren
Ligatuurtjes! Zo heten ze inderdaad!

Had ze vorige maand ook al, maar Pff heb wel veel pijn maar me ene tand is al weer een stuk verschoven in een paar uur tijd. Me man ziet het ook!

Hier 18 augustus weer dus gewoon 4 weekjes!

Ze hoopte dat alle slotjes nu blijven zitten, maar er zit wel heel veel druk op me tanden dus ze zei ook het kan ook weer los schieten! Maja we zien het wel! Duimen dat het blijft zitten tot 18 augustus.



Fijn dat het zo snel klaar was! Hier duurde het langer door het los schieten steeds
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik ben ook weer bij de ortho geweest.

Alles ziet er goed uit. Ik ben weer terug naar de dikste draad (had blijkbaar een dunnere de vorige keer..?) en een soort ijzerdraad powerchain erover om net wat extra kracht te geven. Volgende afspraak is voor over 9-10 weken, begin oktober. Ze had het over wat tanden roteren, dus ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Overigens heeft mijn ortho nu ook de draad op bepaalde plekken verbogen, om wat specifieke puntjes op de i te zetten. Ik moet zeggen, die voel je echt enorm zitten!



Overigens, wat is jullie kijk hierop? Mijn ortho heeft een contract met een kaakchirurg. Ik loop dus ook bij die chirurg. Hij komt af en toe in de praktijk om mee te denken met de ortho bij intakes etc. Ook kan de ortho direct afspraken maken bij deze chirurg, zodat ze alles op elkaar kunnen afstemmen. Helaas zit mijn kaakchirurg wel in Haarlem, en ik woon in Hoorn. Dus voor de opnames etc moet ik wel ver weg.

Maar nu zei iemand dus dat mijn ortho ook geld krijgt bij iedere verwijzing naar die chirurg, en dat ik dus moet oppassen met mijn ortho. Dat ze waarschijnlijk meer aan het geld denkt. Hoe zien jullie dit? Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop. Ikzelf ben van mening dat ik nu wel bij een goede chirurg terecht kom. Waarom zou je een contract maken met een slechte chirurg?
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat alles er goed uitziet Mepi! Hopelijk doet de verbogen draad snel wat hij moet doen ;)



Volgens mij is dat contract-verhaal echt lariekoek. Een orthodontist krijgt vastgestelde tarieven voor behandelingen. Verwijzingen zitten daar voor zover ik weet niet bij. De orthodontist kan wel een hoger tarief rekenen bij een medische indicatie, maar dat is afhankelijk van de zorgverzekeraar en niet van de chirurg. Ik zou gewoon vertrouwen oo de langdurige samenwerking van de ortho en de chirurg: ze weten gewoon goed wat ze kunnen verwachten van de ander.



Ik heb eenzelfde situatie: kan geopereerd worden in het ziekenhuis waar ik werk, maar daarmee heeft mijn ortho geen langdurige samenwerking, wel met een ziekenhuis paar steden verder. Niet ideaal, maar ik vind het een prettig idee dat ze graag samenwerken (net als wij dat liever doen met de ene collega dan met de andere lijkt me).

Anders kan je het tuurlijk ook nog aan de ortho vragen, volgens mij moet hij op zoiets gewoon eerlijk antwoorden.

Succes alvast!
Alle reacties Link kopieren
Het zijn allemaal vastgestelde tarieven vanuit de overheid. Kosten mogen dus niks verschillen als het dezelfde behandeling is. Mogelijk heeft de een dan een andere visie als de ander. Laat jr daar eerst maar eens goed over informeren!



Ik ben net ook weer voor de controle geweest. Gaat super vlot! Heb een onwijze diasteem ontwikkeld rechts onderin naast me hoek tand.

Nieuw draad ( 16,5 ) dacht ik! Dus nu het derde verschillende draad. Boven en onder een chain over de voortanden voor me diastemen. Zo ga je van geen ruimte naar heel veel ruimte!

Ik lig lekker met een bak ben en Jerry ijs op de bank. Auwa!

Zou even wat foto's op de fb pagina zetten!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ortho mocht inderdaad een hoger tarief rekenen omdat het een medische route is. Deed ze niet, omdat zij vindt dat ze hetzelfde doet, en ik daarvoor niet meer zou hoeven betalen. Voor mij dus enorm positief.



En update: De pijn is nu al redelijk weg aan het gaan. Niet heel goed kunnen eten, maar ondertussen kan ik nu al veel meer
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een orthodontist die goed te vertrouwen is en dus niet voor het geld gaat (dus dat maakt dat contract-verhaal nóg ongeloofwaardiger toch, al mag het dus ook gewoon niet ;))



Wat fijn dat het al zoveel beter gaat met de pijn! Hopelijk snel weer hele land geen last (tot de volgende controle, uiteraard :p).
Alle reacties Link kopieren
@Mepi Ik kreeg pas een berichtje van iemand die ook in de FB groep zit. Zij is onderzoeksjournaliste en wordt ook geopereerd in Haarlem. Dit is volgens haar (onderzoek naar gedaan) de beste van NL. Dus ik zou die afstand maar even voor lief nemen! :-)
Alle reacties Link kopieren
Hè prut, werd vannacht wakker van een tik in mijn mond: slotje los aan onderbeugel... Ortho is komende week op vakantie, hopelijk lukt het om snel afspraak te maken als hij weer terug is...in ieder geval een week met los slotje dus. :(
Alle reacties Link kopieren
@lala oh wat balen zeg! Hier zit gelukkig alles nog! Dus hopelijk houd het dit keer wel tot de 18de! Hoop dat je snel kan als ze terug zijn!
Alle reacties Link kopieren
Joehoe, ook hier bingo! Slotje niet los, maar kapot. Dus de draad is los en weet niet hoelang al? Tand lijkt al een stukje te zijn verschoven (niet goed). Gelukkig is er een andere praktijk waar ik zo al terecht kan!



@Lala Geen plaatsvervanger bij die van jou? Dat is wel echt balen.
Alle reacties Link kopieren
@ JanneM, fijn dat je terecht kan! Verschuiven van die tanden kan erg snel gaan, niet leuk. Hopelijk snel weer terug!



Ging voor de zekerheid nog ff checken over de ortho-sluiting: deze week zijn er gelukkig wel aantal assistentes! Morgen 9:15 slotje plakken en dan meteen maar controle die eigenlijk 15e gepland stond... Voordeeltje bij een nadeel ;)

Blij dat ik het nog even checkte..vraag me af waarom ze dan zeggen dat ze twee weken dicht zijn. Denk om het een beetje rustig te houden qua planning omdat er nog wel veel op vakantie zijn.
Alle reacties Link kopieren
@Lala Oh wat fijn dat je morgen gelijk terecht kan! Ja, ik denk dat ze dat inderdaad expres doen. Wel onhandig dat je het niet weet! Mijn ortho is wel echt helemaal dicht, maar heeft twee vervangers waar je terecht kan (wel andere locaties). M'n slotje is vanmorgen gefixt. Echt top! Voelde m'n tand gelijk weer in het rijtje schuiven (bizar dat dat zo snel gaat!) en heb nu wel 'n beetje last, maar goed. Blij dat ik in ieder geval zo snel terecht kon!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het zo snel kon JanneM en nog beter dat het weer snel verbetert! Ben ook heel blij dat ik morgen al mag, irriteer me flink ;).

Klinkt alsof jouw ortho het met die vervanger goed geregeld heeft, fijn!

Hopelijk heb je niet te veel last vandaag. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn lala dat je toch snel terecht kan



Jannem fijn dat je tand weer snel terug schuift



Hier gelukkig niet dicht alleen afgelopen keer iemand anders gehad omdat de vaste assistent die ik normaal heb met vakantie was! Komende afspraak kijkt de ortho mee ben benieuwd of ze me dan een beetje een datum voor de onderkant kan geven en of ze tevreden is met de gang van zaken rond de stand van me kiezen enzo!

Maar nog even geduld tot de 18de ben pas anderhalve week geleden geweest????
Hallo!



Heb alleen de OP gelezen.

Ben 33 jaar en mijn tandarts adviseert een beugel.

Ik twijfel nog of ik daar zin in heb, maar hij vindt het noodzakelijk dus denk dat het wel verstandig is.

Mijn ondergebit is scheef en geeft teveel druk op mijn bovengebit.

Hebben jullie alles zelf moeten betalen? Of goed verzekerd?

Ik kan pas vanaf 1 januari overstappen op andere verzekering..

Alles zelf betalen is erg duur, iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik heb iets met reparaties en elastiekjes: net springt er weer een af! Naja, kan het vrijdag weer ff op laten zetten.. 1 sec werk weer.

Verder wel nuttige controle (na reparatie van stukke slotje): vierkante draad boven, onder nieuwe elastiekjes en ligatuurtjes om hoektanden. Assistente was heel tevreden, erg leuk!



@ Lynn: jullie hebben dus je 'eigen' assistente? Grappig, wij gewoon wie er vrij is. Hoe zit dat bij de andere beugelaars hier? Wel benieuwd!



@Evda: ja het is duur, maar voor goede mondgezondheid wel goede investering? Als tandarts het echt nodig vindt, kan je het misschien via medische indicatie proberen. Dan krijg je het vergoed uit basisverzekering. Werkt alleen als je ook operatie moet hebben. Is dat nodig bij jou?

Qua verzekering valt vaak vies tegen wat ze vergoeden. Vaak is het net zovwals je kwijt bent aan premie, ook omdat je vaak wachttijd hebt bij een nieuwe verzekering. Is altijd uitzoeken waard, maar vrees dat het tegenvalt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen eigen assistente haha! Gewoon wie er op dat moment vrij is. Zijn wel allemaal dames bij mijn ortho. De ortho zelf is een man, dat dan weer wel. Maar 't zijn allemaal even vriendelijke vrouwen! Eentje is wel iets hardhandiger dan de rest, maar ach ;p



@Evda Je bent nog hartstikke jong en de kans bestaat dat je op latere leeftijd misschien last gaat krijgen van je gebit? Ben je al op gesprek geweest bij een ortho? Dat lijkt me een goede eerste stap. Misschien kan het inderdaad vergoed worden (medisch). Ik zou niet overstappen van verzekering als ik jou was. Helemaal als je al een x aantal jaar bij je huidige verzekering zit. Bij een nieuwe verzekeraar gaan ze waarschijnlijk nog lastiger doen. Bij mij is alles medisch en wordt dus vergoed. Ik denk dat ik het niet had gedaan als het niet vergoed zou worden (slotjesbeugel + kaakverbreding en dubbele kaakoperatie, en nog een kleinigheidje in het buitenland waardoor totaal 3 operaties). Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Als het mag, zou ik het leuk vinden om met jullie mee te schrijven. Ik heb zo goed als mogelijk dit laatste topic proberen door te lezen en lees dat een aantal van jullie ook al flinke operaties heeft moeten doorstaan. Ik ben nu 31 (sinds vandaag ) en na lang twijfelen besloten er toch voor te gaan. Eind september heb ik mijn eerste operatie, boven- en onderkaakverbreding. Boven krijg ik dan dus een hyrax. Is het heel erg pijnlijk om deze later zelf te verbreden? En zijn de operaties jullie mee of tegen gevallen? Kaakchirurg geeft aan dat ik in principe geen pijn hoef te lijden, maar kan me nauwelijks voorstellen dat het niet heel erg veel zeer gaat doen. Hoe de onderkaak verbreed gaat worden, is een beetje langs me heen gegaan omdat de kaakchirurg dit nog wilde afstemmen met de orthodontist.

Vervolgens dan uiteraard een hele tijd een beugel. Hebben de meeste keramische slotjes? En blijven deze net zo goed (of slecht) zitten? En hebben jullie last van verkleuringen van de slotjes? Ik wil het liefst keramische omdat ik toch een hele tijd met dat ding zal moeten rondlopen maar niet als er te veel nadelen aan zitten.

Als laatste moeten dan zowel onder- als bovenkaak een stuk naar voren gezet worden.



Degene die verbreding van de kaak hebben gehad. Zie je dan ook direct al een verandering aan je gezicht of is dat echt pas na de 2e operatie? En zijn veranderingen groot en moest je echt wennen aan je nieuwe gezicht? Veel vragen sorry, maar ik vind het dan ook heel erg spannend allemaal.



Bij mij worden overigens alleen de operaties vergoed en niet de beugel zelf. Ik viel blijkbaar net buiten de grens om alles vergoed te krijgen. Operaties zitten (dacht ik) doorgaans gewoon in je basisverzekering. Al met al zal ik denk €3.000 betalen voor het gehele proces (exclusief eigen risico)
Alle reacties Link kopieren
Hey Mariskam! Welkom!



Ik heb zelf nu de hyrax boven gehad. De operatie viel mij reuze mee. Ik heb geen pijn gehad aan de hyrax. Tijdens mijn operatie zijn ook mijn verstandskiezen getrokken, daar heb ik wel last van gehad.

Het verbreden met de beugel zelf doet ook totaal geen pijn (bij mij). Je voelt alleen wat druk, en dat neemt weer af. Ik zelf zie weinig verschil, maar anderen zien wel iets van verschil. Het spleetje tussen je voortanden zal trouwens heel snel komen! Ik had na 3x draaien al wat ruimte.

Ik heb zelf de metalen slotjes. Ik vind het totaal niet erg dat anderen zien dat ik een beugel heb. Ik vind het iets waar ik trots op kan zijn.



Ik wens je alvast veel succes Het zal het allemaal waard zijn!
Alle reacties Link kopieren
@lala ja klopt ik heb normaal elke 4 weken de zelfde vind ik trouwens ook wel fijn. Alleen met vakantie en bij reparaties tussen door een keer iemand anders gehad, de ortho is een vrouw hier en daar kom ik elke 3 maanden.



Hier krijg ik een groot deel wel vergoed voor me beugel! Maar ook zonder die vergoeding had ik het gedaan! Irriteerde me zo aan me gebit en de kans dat ik later anders veel last zou krijgen was zo groot!
Alle reacties Link kopieren
@Mariska Gefeliciteerd met je verjaardag! Staat je een hoop te wachten zo te lezen. Een onderkaakverbreding heb ik eigenlijk nog niet eerder over gehoord/gelezen. Ben wel benieuwd inderdaad hoe ze dat gaan doen! Ik heb zelf ook een bovenkaakverbreding gehad en helaas is het mee niet meegevallen.. Ik vond het behoorlijk heftig en heb ook echt veel pijn gehad. Het aandraaien was bij mij een ramp (ik had een TPD-schroef en geen hyrax btw). Niet om je te ontmoedigen, want zoals ik het lees had Mepi dus helemaal geen last... Maar ik heb echt even afgezien. Hou er rekening mee dat je na de operatie misselijk kunt zijn en misschien kun je vooraf vragen of je hiervoor iets krijgt? Ik heb twee keer moeten overgeven na de operatie en eh dat was geen pretje met een doorgezaagde bovenkaak en zo'n ding in je gehemelte.



Om wel positief te zijn: ondanks de pijn, het overgeven en de verdere ongemakken (even niet goed kunnen eten en zelfs drinken was bij mij lastig, kwijlen en even uit de running zijn) zou ik het zo weer doen! Het verschil bij mij is echt bizar. Mijn gezicht is zeker al anders dan voorheen, ik heb nu een normale tandenboog (stond schots en scheef). Ik zie nu wel duidelijk dat mijn kaak nog scheef staat en kan niet wachten tot de tweede operatie zodat het allemaal helemaal recht staat. Heb trouwens ook metalen slotjes en vind dit helemaal prima.



Succes :-)
Bedankt voor de info!

Wow operaties? Dat is niet eens in me op gekomen, ik ben echt een leek op dat gebied..

Ik zal eerst eens op intake gaan bij een orthodontist en dan eens het kostenplaatje bekijken.

Heb begrepen dat VGZ zo'n 1500 vergoed, maar dat doen ze misschien niet als ze al van tevoren weten dat ik een beugel ga nemen..denk dat ik de intake dus ook uistel tot 2017..

Hebben jullie witte slotjes of metaalkleurige?
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je hier iets aan: https://www.independer.nl ... dontie-vanaf-18-jaar.aspx

Een aantal verzekeringen hanteren dus ook een wachttijd. Ik zou dit even goed checken voordat je overstapt. Valt helaas allemaal vies tegen wat er vergoed wordt!
Alle reacties Link kopieren
@ JanneM, wij hebben ook allemaal vrouwelijke assistentes. Mijn ortho is een man, maar er werkt ook een vrouw. Wordt altijd keurig en leuk geholpen, dus ik klaag niet (behalve over die elastiekjes :p).



@ Lynn: kan inderdaad wel voorstellen dat het fijn is hoor, zelfde assistente altijd, zeker als je het goed kan vinden. Is het dan niet alleen wat minder flexibel plannen, of valt dat wel mee?



@ Mepi: blijft gaaf wat je allemaal al hebt gehad! Hopelijk loopt vervolg soepel.



@ Mariskam: welkom! Gefeliciteerd

Goed dat je hebt gekozen om het te ondergaan. Ik hoop van harte dat het goed loopt. Ik krijg zelf alleen kaakverlengende operatie, dus met die hyrax of tpa heb ik geen ervaring. Het is voor een goed doel allemaal! Hoop dat je wat hebt aan de ervaringen hier.



@ Evda: je moet inderdaad vaak een medische verklaring inleveren waarop je aangeeft niet een grote behandeling te verwachten.. Slim van van verzekeraar, onhandig voor ons.

Ik heb zelf keramische slotjes en ben er heel blij mee, maar je moet zelf je keuze maken. Je blijft altijd wel wat zien natuurlijk (al heb ik vandaag zelfs witte ligatuurtjes gehad! Vorige keer waren die nog gewoon metaalkleur).
lala89 wijzigde dit bericht op 03-08-2016 05:15
Reden: Typo
% gewijzigd
inderdaad onhandig lala, want je gaat natuurlijk geen dure tandarts verzekering nemen als je niks duurs van plan bent haha..



Wat zijn witte ligatuurtjes en keramische slotjes?

Echt geen idee hoe het allemaal zit en wat het mooist staat.

Vallen witte slotjes minder op?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven