Werk & Studie alle pijlers

Vrouwelijke software ingenieer

29-07-2016 21:16 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,



De titel zegt het al. Ben aan het twijfelen over de opleiding, met name omdat het zo'n mannenwereld is. Zijn er dames die dit van beroep zijn, en hoe bevalt het jullie? X
quote:pejeka schreef op 29 juli 2016 @ 22:48:

[...]





Jij je zin. IBM, Apple, Windows, enz. het zijn allemaal bedrijven die door vrouwen zijn bedacht, geleid en groot gemaakt. En ik verzin gewoon dat het mannen waren die in die wereld naam hebben gemaakt. Bill Gates is eigenlijk Bessy Gates, en ze laat haar kleine broertje de optredens doen ofzo... Als jij daar gelukkig van wordt...Zonder vrouwen als Ada Lovelace die het eerste computer programma geschreven heeft waren deze bedrijven er nooit geweest. Ja ze zijn allemaal opgericht door mannen, maar zoals in vele wetenschappen was een van de grondleggers een vrouw. Die bedrijven kwamen pas heel veel later. Of dacht je dat die bedrijven de computer bedacht hadden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Courage-- schreef op 29 juli 2016 @ 23:05:

[...]



Ja hè!

Maar ik kan dan net zo goed enorm genieten van een vrouwelijke projectleider met ballen en dito technische kennis.



TO; ik hoop dat je inmiddels je antwoord hebt gevonden hier: gewoon doen!

Je wordt inderdaad binnen de ICT niet afgerekend op man, vrouw, donker, licht, lesbi of niet.

Als je je werk maar goed doet!Ik had midden jaren '80 (ik begon net met werken) een vrouwelijke collega die een computersysteem beheerde. Ze deed het fantastisch, maar zeker in die tijd had ze nog wel eens te kampen met sceptische klanten. Die dan vaak dachten dat ze de secretaresse aan de lijn hadden als zij opnam en dan vroegen naar de "deskundige". Ze wist hen altijd netjes, respectvol, maar wel duidelijk van repliek te dienen en dankzij haar kennis van zaken dwong ze vanzelf respect af. Wereldwijf en nog steeds een goede vriendin.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:tara82 schreef op 29 juli 2016 @ 23:09:

[...]





Zonder vrouwen als Ada Lovelace die het eerste computer programma geschreven heeft waren deze bedrijven er nooit geweest. Ja ze zijn allemaal opgericht door mannen, maar zoals in vele wetenschappen was een van de grondleggers een vrouw. Die bedrijven kwamen pas heel veel later. Of dacht je dat die bedrijven de computer bedacht hadden?De eerste computer kwam van IBM toen het hele gedoe nog een mannenbusiness was. En natuurlijk zijn er vrouwen geweest die meegewerkt hebben. Dat hoor je mij ook niet zeggen. Maar het is gewoon niet anders. De meeste computerbedrijven en succesvolle computerprogramma's zijn door mannen op poten gezet. Daarmee wil ik vrouwen heus niet tekort doen. Ik vind het alleen zo kinderachtig dat te ontkennen, alsof het een soort wedstrijd moet zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
@Pejeka: het doet er nu gewoon niet toe. Cut the crap!
quote:Vl43inder schreef op 29 juli 2016 @ 23:16:

@Pejeka: het doet er nu gewoon niet toe. Cut the crap!Inderdaad, graag - genoeg is genoeg.
Tja, ik heb ook wel eens te maken met sceptische lui. Nooit van binnen ICT trouwens. Maar toen mijn nieuwe auto bij de dealer klaar stond werd ik gebeld en er werd gevraagd of meneer Vl43inder ook thuis was. Zijn auto stond klaar.



Heb mijn man dus gebeld dat hij mijn auto moest gaan ophalen



Zulks moet je altijd in je voordeel laten werken tuulk.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 29 juli 2016 @ 22:07:

[...]





Niet dus. Het gaat in dit topic of een vrouw in een (vermeend) mannenberoep zou kunnen functioneren. Dus dan draai ik de zaak eens om en vraag aan alle vrouwen hier of ze mannen ook in een vrouwenberoep zouden accepteren (zoals in een KDV bijvoorbeeld). Acceptatie moet over en weer zijn toch?

Hoe graag sommige mensen het ook willen mannen zijn gewoon anders dan vrouwen Meer spieren, vrouwen meer vet bv. Ook kwa inzichten zijn we echt wel anders. Zelfs een hele vrouwelijke man zal toch echt als een man denken en niet als vrouw. Zo hebben we ook genetisch bepaalde inzichten en dingen die de een beter kan dan de ander of waar de man meer tot aangetrokken is dan de vrouw.

Dat het niet meer verboden of heel vreemd is als de ene sekse een beroep uitoefent dat duidelijk voor het overgrote deel door de andere sekse word uitgevoerd is prima. En er zullen ook heus wel mannen zijn die de typisch vrouwenberoepen prima uitoefenen en visa versa. We zijn echter NIET gelijk. Nu niet en nooit niet.

Wat software betreft denk ik zelf, als ik zo in mijn omgeving kijk, dat vrouwen méér hebben met software dan mannen. Die zijn weer meer van de hardware.

Een vrouw en een man hebben ook echt een andere manier van handelen, andere manieren en andere smaak. De natuur is gewoon de natuur en dat ontkennen vind ik eigenlijk een beetje dom.

Een pauw is echt niet minder dan haar mannetje maar die mooie veren heeft ze toch echt niet. De leeuwin is degene die jaagt, niet de leeuw. Er is geen enkel dier dat echt gelijk is wat dat betreft. Zowel het mannetje als het vrouwtje hebben zo hun specialiteiten, dingen waar ze beter in zijn dan het andere geslacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 29 juli 2016 @ 23:16:

@Pejeka: het doet er nu gewoon niet toe. Cut the crap!Hahaha, ik maakte 1 opmerking, anderen bléven mij maar vragen om "bewijs", ik heb daar netjes op geantwoord, en nu ben IK opeens degene die op moet houden met de "crap"... grappig...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 29 juli 2016 @ 23:24:

[...]



Hoe graag sommige mensen het ook willen mannen zijn gewoon anders dan vrouwen Meer spieren, vrouwen meer vet bv. Ook kwa inzichten zijn we echt wel anders. Zelfs een hele vrouwelijke man zal toch echt als een man denken en niet als vrouw. Zo hebben we ook genetisch bepaalde inzichten en dingen die de een beter kan dan de ander of waar de man meer tot aangetrokken is dan de vrouw.

Dat het niet meer verboden of heel vreemd is als de ene sekse een beroep uitoefent dat duidelijk voor het overgrote deel door de andere sekse word uitgevoerd is prima. En er zullen ook heus wel mannen zijn die de typisch vrouwenberoepen prima uitoefenen en visa versa. We zijn echter NIET gelijk. Nu niet en nooit niet.

Wat software betreft denk ik zelf, als ik zo in mijn omgeving kijk, dat vrouwen méér hebben met software dan mannen. Die zijn weer meer van de hardware.

Een vrouw en een man hebben ook echt een andere manier van handelen, andere manieren en andere smaak. De natuur is gewoon de natuur en dat ontkennen vind ik eigenlijk een beetje dom.

Een pauw is echt niet minder dan haar mannetje maar die mooie veren heeft ze toch echt niet. De leeuwin is degene die jaagt, niet de leeuw. Er is geen enkel dier dat echt gelijk is wat dat betreft. Zowel het mannetje als het vrouwtje hebben zo hun specialiteiten, dingen waar ze beter in zijn dan het andere geslacht.Helemaal met je eens, en ik denk dat we er ook een stuk op vooruit zouden gaan dat gewoon te erkennen in alle aspecten van ons dagelijks leven, in plaats van krampachtig vast te houden aan "man en vrouw zijn in feite inwisselbaar qua denken en doen".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik spreek niet voor of namens anderen. Ik heb je niet om bewijs gevraagd oid maar erger me wel aan je inbreng. En nu is het wat mij betreft klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik doe het en ik vind het echt fantastisch. Nu ben ik aan het doorgroeien naar een consultant-achtige rol.



Het bedrijf waar ik werk heeft de laatste jaar echt geprobeerd om meer geschikte vrouwen aan te nemen, en het gevolg is een heel prettige sfeer op het werk. Helaas kom ik nog weleens bij klanten terecht die wat ouderwetser zijn op dat gebied en ik merk echt wel dat ik dat minder prettig vind werken.



Communicatie is heel belangrijk. Verreweg de meeste problemen bij bedrijven zijn mensen problemen en geen technische problemen.
Alle reacties Link kopieren
@Vl43inder daar hebben ze nou de negeerknop voor uitgevonden he.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 29 juli 2016 @ 22:07:

[...]





Niet dus. Het gaat in dit topic of een vrouw in een (vermeend) mannenberoep zou kunnen functioneren. Dus dan draai ik de zaak eens om en vraag aan alle vrouwen hier of ze mannen ook in een vrouwenberoep zouden accepteren (zoals in een KDV bijvoorbeeld). Acceptatie moet over en weer zijn toch?



TO vraagt of ze zo'n opleiding wel kan doen zonder veel problemen.



Gaat dus niet over 1 of andere KDV.
Sexuele dimorfie is van ondergeschikt belang voor het geprogrammeerde. Engineers hebben wellicht veel meer overeenkomstige Myers-Briggs personality types (om er maar een pseudo wetenschap in te betrekken).

Ik kom bijvoorbeeld al jaren uit in hokje INTJ. Van alle mensen is 0,8% INTJ-vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Dat mannen beter zouden zijn in programmeren/ICT is gewoon dikke vette onzin.



Voor een ieder die er meer over wil weten kan ik dit boek aanraden: https://www.amazon.co.uk/Unlocking-Club ... 0262632691
quote:Sorcha_ schreef op 29 juli 2016 @ 23:56:

@Vl43inder daar hebben ze nou de negeerknop voor uitgevonden he.Is die uitgevonden door een man of vrouw, vraagje wat ineens in me opkomt
Alle reacties Link kopieren
quote:IrishCassidy schreef op 29 juli 2016 @ 23:59:

[...]





Is die uitgevonden door een man of vrouw, vraagje wat ineens in me opkomt
quote:Sorcha_ schreef op 29 juli 2016 @ 23:56:

@Vl43inder daar hebben ze nou de negeerknop voor uitgevonden he.



Voor mij werkt dat niet prettig, vind het daardoor ook niet nodig.



Wel goed geprogrammeerd overigens, ik heb m weleens getest. Alleen happy flow, dat dan weer wel. Lijkt me potentiële performance killer trouwens.
@Pejeka, of je googelt Ada Lovelace even.
quote:Vl43inder schreef op 30 juli 2016 @ 00:19:

[...]



Wel goed geprogrammeerd overigens, ik heb m weleens getest. Alleen happy flow, dat dan weer wel. Lijkt me potentiële performance killer trouwens.

Whaha, zullen een keer een stress test organiseren?

Iedereen zet 90% op de negeer en dan een dagje klikken? (of zo lang als het gaat)
quote:mariposita schreef op 30 juli 2016 @ 10:31:

@Pejeka, of je googelt Ada Lovelace even. Of Joan Clarke.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 29 juli 2016 @ 23:28:

[...]





Helemaal met je eens, en ik denk dat we er ook een stuk op vooruit zouden gaan dat gewoon te erkennen in alle aspecten van ons dagelijks leven, in plaats van krampachtig vast te houden aan "man en vrouw zijn in feite inwisselbaar qua denken en doen".Wie houdt daar krampachtig aan vast dan? Wel eens van diversity gehoord? Dat speelt momenteel bij ieder fatsoenlijk bedrijf (zo niet: snel wegwezen want die overleven het niet).
Alle reacties Link kopieren
quote:Courage-- schreef op 29 juli 2016 @ 23:05:

[...]



Ja hè!

Maar ik kan dan net zo goed enorm genieten van een vrouwelijke projectleider met ballen en dito technische kennis.



TO; ik hoop dat je inmiddels je antwoord hebt gevonden hier: gewoon doen!

Je wordt inderdaad binnen de ICT niet afgerekend op man, vrouw, donker, licht, lesbi of niet.

Als je je werk maar goed doet!Ik hoop het. Want los van het feit dat ik een vrouw ben, moet ik er nog bij vermelden dat ik hoofddoek dragende Marokkaanse moslim vrouw ben. Een trotse natuurlijk, maar pfff. Vandaar eigenlijk mijn twijfels. Het heeft meer met mijn eigen onzekerheid te maken. Maar het blijft een spannend gebied voor mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Techniek1985 schreef op 30 juli 2016 @ 11:24:

[...]





Ik hoop het. Want los van het feit dat ik een vrouw ben, moet ik er nog bij vermelden dat ik hoofddoek dragende Marokkaanse moslim vrouw ben. Een trotse natuurlijk, maar pfff. Vandaar eigenlijk mijn twijfels. Het heeft meer met mijn eigen onzekerheid te maken. Maar het blijft een spannend gebied voor mij.



You go girl!



Laat je niet door je eigen onzekerheden tegen houden en maak gebruik van je volle potentieel.



Misschien zien vrouwen jou over tien jaar succesvol zijn en zullen door jouw voorbeeld gesterkt zijn om hetzelfde te studeren.
quote:Techniek1985 schreef op 30 juli 2016 @ 11:24:

[...]





Ik hoop het. Want los van het feit dat ik een vrouw ben, moet ik er nog bij vermelden dat ik hoofddoek dragende Marokkaanse moslim vrouw ben. Een trotse natuurlijk, maar pfff. Vandaar eigenlijk mijn twijfels. Het heeft meer met mijn eigen onzekerheid te maken. Maar het blijft een spannend gebied voor mij.

Ow cool!

Dat zal wel even wennen voor ze zijn haha. Maar nogmaals: zodra ze zien dat jij kan programmeren (of wat je ook gaat doen), dan komt dat wel goed hoor.

De vooroordelen heb je wat dat betreft in elk beroep hoor, dat is in deze richting niet meer of minder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven