Geld & Recht alle pijlers

Hoe kom ik het beste op voor mijn rechten hier?

29-07-2016 15:12 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Okee, om even een korte samenvatting te maken:

Ik ben al 2 jaar niet meer op vakantie geweest wegens mijn werk.

Ik doe namelijk een BBL opleiding en ik moet nog 1 jaartje maar het probleem wat zich steeds voordoet is: Geld!



Ik wil dus deze zomer weer graag op vakantie maar steeds krijg ik weer advies van mijn ouders om in september of oktober te gaan omdat het dan goedkoper is.

Het probleem daarmee is dan dat er dan haast geen zon meer schijnt op de plekken waar ik heen wil.

Op mijn werk heb ik er al over gesproken over dat ik in september op vakantie wil maar zij vragen dan: 'Moet je dan niet naar school? Je bent nog student'



Op zich hebben ze wel gelijk maar ik vind het gewoon vervelend worden.

Ik heb leuk werk, daar niet van (eindelijk leuk werk na al die jaren) maar ik heb steeds het idee dat eigenlijk iedereen om me heen me helemaal niets leuks gunt.



Zelfde geval als met mijn rijlessen, ik wil graag weer verder met mijn rijlessen maar toen zeiden mijn ouders steeds: 'Ja, als je op jezelf woont!'. (Inmiddels woon ik al bijna 2 maanden zelfstandig)

En ik schaam me al jaren dat ik nog geen rijbewijs heb nadat ik na 7 lessen wegens financiële redenen moest stoppen. Soms geeft het me ook het gevoel dat ik als een loser gezien wordt door anderen die hem al wel hebben.



Ik heb steeds het idee dat anderen steeds voor me bepalen wat ik moet doen terwijl ik inmiddels al volwassen ben (ik ben 22 jaar).

Steeds als ik daarover discussieer met mijn ouders zeggen ze steeds: 'We willen je alleen maar helpen!' (Ik heb namelijk een lichte vorm van autisme).



Maar ik word er gewoon niet meer goed van.

En ik vind het niet eerlijk ook.



Hoe los ik dit probleem op?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 29 juli 2016 @ 15:55:

Er zijn ook rijscholen waar je in nature kunt betalen, heb je helemaal geen geld voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 29 juli 2016 @ 15:55:

Er zijn ook rijscholen waar je in nature kunt betalen, heb je helemaal geen geld voor nodig.Zie de reportage van Alberto Stegeman
Alle reacties Link kopieren
Voor welke rechten wil je opkomen? Vakantie en rijles zijn geen rechten, maar luxe.



Beheer je je geld zelf of doen je ouders dat? Wordt er een kasboek bijgehouden? Het voordeel van een goed en eerlijk ingevuld kasboek is dat je weet waar je je geld aan uitgeeft en wat er over blijft om te sparen.



Maak je opleiding af, volg een vervolgopleiding. Vakantie en rijles komen vanzelf. Als 22 jarige hoef je je niet te schamen als je niet op vakantie kunt of nog geen rijbewijs hebt.
Dutch.



Je hebt een lichte vorm van autisme zeg je. Beheren je ouders jouw geld, dat je geen eigen keuzes kan maken in je uitgaven? Dan zal daar vast een goede reden voor zijn. (Ik beheer het geld van mijn licht autistisch broertje om dezelfde redenen)



Het is uiteindelijk aan jouw om te bepalen hoeveel zeggenschap je wilt hebben over jouw geld. Let wel, het is veeeel makkelijker om je ouders het te laten beheren. Zij kunnen makkelijker vooruitkijken. Rekeningen, abbonementen, zorgkosten, toeslagen... Het verandert zo snel dat het praktisch niet bij te houden is voor een normaal persoon, laat staan een autist. Het is verstandig om je te laten helpen, maar dan moet je daar wel vrede mee hebben.



Geloof je oprecht dat anderen je niets leuks gunnen? Dan is jouw autisme behoorlijk aanwezig.



En sorry, maar rijbewijs en vakantie zijn luxes waar je geen recht op hebt! Ik had mijn rijbewijs op mijn 24e, en dat is geen enkel probleem. Vakantie kon tijdens mijn studie ook niet ieder jaar, behalve dan met mijn ouders mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 29 juli 2016 @ 15:41:

[...]





Dat is toch totaal niet relevant in dit verhaal?

Ik lees nergens dat TO onbedoeld advies krijgt.



TO vertelt haar ouders dat ze deze zomer (in het hoogseizoen) graag op vakantie wil gaan, wat tevens goed uitkomt met haar BBL-opleiding. Haar ouders zeggen haar dat ze beter in september/oktober kan gaan, omdat dat goedkoper is. Gezien dit niet handig is in combinatie met haar opleiding en dit niet is wat TO wil, vind ik dit wel degelijk in de categorie goed bedoeld ongevraagd advies passen.



Ik denk dat TO het advies van haar ouders (te) serieus neemt en het daarom lastig vindt een eigen keuze te maken. Ik (ook diagnose ASS) herken dit bij mezelf. Ik kan het advies van mensen (vooral die dicht bij me staan) ook heel serieus nemen, zelfs als het gaat om iets dat ik helemaal niet wil of totaal anders zie. Dan vraag ik me altijd af wat ik met dat advies moet. Zie ik het soms verkeerd? Maak ik de juiste keuze? Is mijn keuze raar? Waarom zouden mensen me er anders op aanspreken? Ik kon me ontzettend vervelend voelen als ik dan toch voor mezelf koos en niet deed wat de ander adviseerde. Ik had het idee dat anderen twijfelden aan mijn keuzes en er vanuit gingen dat ik ondoordachte beslissingen nam. Nu kan ik hier beter mee om gaan en weet ik dat het goed bedoeld ongevraagd advies is waar je niet per se iets mee moet doen.



Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar ik dacht deze twijfel te lezen in wat TO schrijft.
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 29-07-2016 17:00
Reden: aanvulling
% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Na 7 lessen moeten stoppen met je rijbewijs ivm financiele redenen, getuigt naar mijn idee ook niet echt naar een volwassen kijk op financien. 7 * zo'n 50 euro? = 450 euro wat je kon besteden aan je rijbewijs. Weet niet of je toen tegenslagen hebt gehad als onverwachte rekeningen oid. Maar met 450 euro ga je je rijbewijs denk ik niet halen. Hou er ook rekening mee dat het soms niet allemaal even soepel zou kunnen lopen als dat je zelf graag zou willen. Wat dat betreft, volgens mij is het ook dúúrder om het niet af te kunnen maken, en later weer te starten. Aangezien je dan een beetje uit de flow bent, dingetjes weer opnieuw moet oefenen en je daar gewoon weer meer tijd aan kwijt bent.
Ik was rond de 2500 euro kwijt met rijlessen/theorielessen/theorieexamens/praktijkexamens

Dus spaar maar even flink door ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 29 juli 2016 @ 15:50:

[...]



DatWat anderen al zeggen, verwend! Zoals jij redeneert snap ik helemaal dat je ouders je nog begeleiden. Eerst maar eenss je eigen broek ophouden zodat je die vakantie en rijlessen kan betalen..
Mijn mening, mijn keuze.
TO, klopt het dat hier een dieper probleem ligt? Dat je je nu focust op de vakantie en de rijlessen, maar dat je eigenlijk heel graag zelfstandig(er) zou willen zijn dan dat je nu bent? En dat je ook het gevoel hebt dat je daar aan toe bent, maar dat je het gevoel hebt dat je ouders je tegenhouden?



In dat geval is het goed om te laten zien dat jij meer verantwoordelijkheid aan kunt. Probeer bijvoorbeeld eens een poosje een kasboek bij te houden en maak een spaarplan om je rijbewijs te kunnen betalen. Laat zien dat je beide dingen vol kunt houden, en dat je ondertussen nog gezond blijft leven (dus: gezond koken, normaal eten, op tijd naar bed, niet (te vee)l roken en drinken, evt medicatie innemen...). Grote kans dat je ouders daardoor zien dat jij meer aankan, met als gevolg dat ze je meer vrijheid gaan geven.



Alternatief is om te gaan kijken naar een vorm van (ambulante) begeleiding, zodat je ouders die zorgtaken niet meer hebben voor je en je een normale, gezonde verhouding op kunt bouwen met hen.
Alle reacties Link kopieren
"Maar ik word er gewoon niet meer goed van.

En ik vind het niet eerlijk ook.



Hoe los ik dit probleem op?"



Nou zeg. Je vindt het niet eerlijk? Ik denk niet dat mensen om je heen dit zeggen om jou te pesten, hoor. Ze zeggen dat om je bewust te maken van sommige consequenties van eventuele acties die je wilt doen.



Hoe los je het op? Door goed de voor- en nadelen van iets wat je wilt op een rijtje te zetten voor jezelf en dan zelf te beslissen.



In september op vakantie gaan, is inderdaad niet handig als school dan weer begint. Dan loop je natuurlijk kans om achterop te raken met de lesstof.

Als jij zelf voor die tijd een weekje weg wilt en je kan het nu wel betalen, moet jij dat toch zelf weten?
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 29 juli 2016 @ 19:25:

In dat geval is het goed om te laten zien dat jij meer verantwoordelijkheid aan kunt. Probeer bijvoorbeeld eens een poosje een kasboek bij te houden en maak een spaarplan om je rijbewijs te kunnen betalen. Laat zien dat je beide dingen vol kunt houden, en dat je ondertussen nog gezond blijft leven (dus: gezond koken, normaal eten, op tijd naar bed, niet (te vee)l roken en drinken, evt medicatie innemen...). Grote kans dat je ouders daardoor zien dat jij meer aankan, met als gevolg dat ze je meer vrijheid gaan geven.



Alternatief is om te gaan kijken naar een vorm van (ambulante) begeleiding, zodat je ouders die zorgtaken niet meer hebben voor je en je een normale, gezonde verhouding op kunt bouwen met hen.



Het advies in je 1e alinea zou ik overslaan, daarmee bevestig je juist je afhankelijkheid naar je ouders toe en ondermijn je het advies dat je geeft in de 2e alinea, wat juist wel bijdraagt aan het losmaken van je ouders en helpt zelfstandiger te worden. Ook doordat ambulante begeleiding professionals zijn die dit ook als doelstelling hebben en naast de cliënt staan en niet boven de cliënt, zoals de ouders. De meerwaarde om dit te bewijzen naar je ouders toe zie ik niet.



quote:plumplum schreef op 29 juli 2016 @ 16:12:

[...]



Dan vraag ik me altijd af wat ik met dat advies moet. Adviezen van mensen die je serieus neemt, als raadgevers, kan je proberen te begrijpen. Vervolgens kan je de daaruit voortvloeiende wijsheid proberen te integreren in je eigen beslissingsproces. Soms zijn adviezen gewoon slecht, maar kunnen ze voortkomen uit legitieme zorgen waaraan je zelf wellicht onvoldoende gedacht hebt. Soms zijn adviezen ook gewoon slecht en niet meer dan dat. Probeer het advies ook los te zien van de adviesgever. De correlatie tussen een goed advies en het gegeven dat het je ouders zijn heb ikzelf nog niet gevonden. Logisch ook, anders zou 80% van de NLse populatie goede adviesgevers zijn, enkel omdat ze een kind hebben en spontaan een advies geven. Goed is relatief, dus dan zou die overige 20% kinderloze populatie wel erg slecht moeten zijn en dat in verband moeten staan met het gegeven dat ze geen kinderen hebben. Neem je ouders dus ook niet zonder meer te serieus. Het zijn ook maar mensen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe je het oplost, is door niet met mensen te bespreken wat je wil doen. Mensen zijn nu eenmaal geneigd om - gevraagd of ongevraagd - hun mening te geven.



Je ouders vind ik daarbij wel een ander verhaal: je bent nog relatief jong, je zit nog op school, je hebt het financieel niet ruim en je woont nog thuis, dan is het eigenlijk normaal dat je ouders zich met je bemoeien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven