Ervaringen EMDR

17-07-2016 15:02 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had de zoekfunctie al even gebruikt, maar kwam alleen oudere topics tegen, dus vandaar dat ik besloten heb een nieuwe te openen.



Sinds een aantal maanden ben ik onder behandeling bij een psycholoog, naar aanleiding van een opdracht die ik daar gekregen heb is er behoorlijk wat losgekomen dat ik jarenlang zorgvuldig had weggestopt. Hierop stelde mijn psycholoog voor om EMDR te gaan proberen. Hier heb ik morgen mijn intake voor, maar ik zie er vreselijk tegenop. Ik weet hoe het principe van EMDR werkt, maar hoe ziet zo'n sessie eruit? En is het de bedoeling dat je de heftige ervaring/het trauma volledig beschrijft aan degene die de EMDR doet, of mag je dat beeld voor jezelf houden? Momenteel kan ik er nog niet over praten namelijk en ben ik de schok van de ontdekking van het geheel nog niet te boven.



Hopelijk zijn er hier dames (of heren) die mij hier wat meer duidelijkheid over kunnen geven.
Hoi Polkat,

succes, ik hoop dat het je gaat brengen wat je nodig hebt.

Ik heb er in mijn proces in ieder geval heel veel aan gehad. Ik kon niet praten over de beelden die ik zag maar dat gaf niet. Er kwam veel los na de EMDR en het lukte me steeds makkelijker om hierover te vertellen. Nog altijd kan ik niet alles uitspreken, het lijkt alsof er iets blokkeert in mijn keel, waardoor de woorden, die ik wel in mijn hoofd heb, niet uit mijn mond komen. Maar het meeste wel.

Als tussenstap heb ik schrijven en tekenen gebruikt om beelden uit mijn hoofd te krijgen. Daar gebeurde overigens hetzelfde als met mijn keel: sommige dingen kreeg ik niet opgeschreven of getekend.

EMDR heeft bij mij veel opengebroken waarmee ik vervolgens met de psycholoog verder kon. Geen wondermiddel, maar wel fantastisch!

Sterkte!
ik heb ok emdr gehad



paar jaar terug voor trauma maar toen kreeg ik dissociaties tijdens de emdr waardoor we gestopt zijn

en nu voor angst.

misschien, heeeeeeeel misschien hierna nog voor trauma. maar ik heb hetzelfde probleem als jou. Ik kan de beelden niet uitspreken dus dat wordt moeilijk

Ik heb pas 1keer gehad voor angst. met piepjes. tot nog toe niks positiefs gemerkt
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf vorige week een emdr behandeling gehad. Had gedacht dat ik gisteren weer 1 zou krijgen maar ze wil er elke keer een week praten tussen doen.

Ik vond het heftig. Erg emotioneel tijdens de behandeling, ademhaling niet onder controle te krijgen.

Maar na de sessie wel enorm rustig en wazig. Idd gevoel van paar wijntjes op. Radio in auto konp ik niet verdragen. Mocht van psycholoog ook 3 dagen echt geen drank nemen of luide muziek luisteren.

Merk dat ik afgelopen week erg labiel en emotioneel was. Ben benieuwd naar volgende week.

Hier deed ze het met een pen.

Eerst moest ik zelf mijn hoofd heen en weer bewegen en dan nam zij het over na ongeveer 10 sec.

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb volgende week mijn eerste emdr afspraak.

Ik vind het ook fijn deze reacties te lezen.

Echter ben ik bang dat ik ook te nuchter ben voor zoiets. Ik moet zo natuurlijk niet ingaan dat besef ik me wel.

Ik hoop met de emdr eindelijk de heftige emoties wat te kunnen afzwakken waardoor ik mn leven weer verder kan gaan zien te leven.
Alle reacties Link kopieren
@womansintuit ion

Ben zelf ook heel erg nuchter, maar het overviel me echt wel even.

De setting, de soort trance waar je in zit en je pijnlijkst3 dingen benoemen.

Ik ga morgen weer. Benieuwde hoe het dan zal gaan.

Succes volgende week.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het krijgen voor net een iets ander doel denk ik...

Ik heb een enorme boosheid en verdriet in me zitten, die een soort van ptss hebben opgeleverd.

Als ik alleen al denk aan de reden waar het verdriet en boosheid vandaan komt, schiet ik in enorme emotie die ik niet kan bedwingen.

(Lees: schreeuwen tegen mn kinderen, spullen kapot gooien, degene die mijn gevoel veroorzaakt opzoeken en enorme ruzie mee maken).

De psycholoog wilde middels emdr zorgen dat die emoties wellicht wat minder zullen gaan worden, zodat niet meer mijn hele dagen erdoor beïnvloed worden.

Het zal mij benieuwen.
Alle reacties Link kopieren
Ook bij mij is ptss vastgesteld. Herken wel wat je zegt qua boosheid en verdriet.

Schijnt bij ptss heel effectief te zijn.

Hoop ontzettend dat je er baat bij zult hebben.

Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je reactie.

Dat hoop ik zelf ook. Ik ken mezelf niet meer terug en heb enorme onrust boosheid en verdriet die ervoor zorgen dat alles om me heen er niet meer toe doet voor mijn gevoel.

(Wat een scheiding al niet met je kan doen, wanneer je geen reden/uitleg krijgt... )
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook EMDR gehad en met goed resultaat. Het heeft niets met nuchter zijn te maken. Je leert je hersenen dat een bepaalde gedachten losgekoppeld wordt van de emotie die je er nu bij hebt. Is niet iets magisch of hypnotisch, het is iets neurologisch.

Ik weet van een vriendin die in het ziekenhuis werkt dat het daar veelvuldig onder personeel wordt gebruikt tegen werktrauma's.

Hoop dat het voor jullie ook zo goed uitpakt.
Alle reacties Link kopieren
Fingers crossed. Ik hoop het echt want ik verpest niet alleen mijn eigen leven zo, maar ook die van mn kids en mn ex.



To, heb jij de eerste afspraak al gehad of wanneer had je die staan?
Hier nog een tevreden gebruiker (ptss, lampjes volgen)



Zeer positief erover. Ik plande het expres aan t einde vd week zodat ik het wknd had om bij te komen.

Eke sessie was anders. Soms kwam er verdriet vrij, lachkick, misselijkheid maar al met al heel tevreden.

De heftige emoties van de aangepakte onderwerpen voel ik gewoon niet meer.



Het werkt zo apart wat je hersenen op dat moment doen. Ik was op den duur zo blij dat ik een lachkick kreeg omdat ik me bedacht joh als ik nou eens wat wensen doe tijdens t volgen van t lichtje..... Paar minuten was ik misselijk dus ja....



Geluk had ik ook met mn psycholoog, super!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn eerste afspraak staan voor half augustus, mijn therapeut is nu eerst op vakantie dus wilde pas daarna starten. Ze had ook alvast een sessie van tevoren kunnen doen, maar omdat het niet te voorspellen is hoe ik ga reageren wil ze er zijn zodat ik haar altijd kan bereiken.



Ik ben vooral bang voor het paniekgevoel. Ik kan dat momenteel direct oproepen, zodra ik denk aan hetgeen waarvoor ik emdr ga krijgen raak ik in totale paniek en wil ik alleen maar vluchten. In plaats van vluchten moet ik er nu alleen vol in gaan en dat vind ik doodeng.



Fijn trouwens om te lezen dat er meer mensen nu in het traject zitten, dan weet ik in ieder geval dat ik niet de enige ben.
Die paniek is tijdens zo'n therapiesessie helemaal niet erg, wel even tegen je therapeut zeggen dat je daar last van hebt, dan kan hij/zij er goed op inspelen.

Een van de dingen die kan helpen tijdens zo'n paniekgevoel, is jezelf er van bewust maken dat je veilig bent. Het klinkt een beetje alsof je, zodra je de situatie oproept in je hoofd, in een soort herbeleving schiet. De kunst is om op zo'n moment je 'rationele' brein in te schakelen, waardoor je je ervan bewust wordt waar je daadwerkelijk bent (in het nu). Dit kan met een heel eenvoudige oefening:

Zodra je de paniek voelt, noem je (hardop) 5 dingen die je ziet. Dan 5 dingen die je hoort. Dan 5 dingen die je ruikt. Daarna doe je hetzelfde, maar dan met 4 dingen, dan 3, dan 2, dan 1.

Of, als de paniek niet zo hevig is: omschrijf (hardop) de ruimte waarin je op dat moment bent en benoem ook: hier ben ik nu. Bijvoorbeeld: ik ben nu hier, in deze kamer met blauw geschilderde muren. Ik ben nu in deze kamer, met links van mij een bruine, houten stoel. Enzovoorts.



Voordat ik met EMDR ben begonnen, heb ik samen met mijn therapeut heel veel van dit soort oefeningen gedaan. Het heeft mij ontzettend geholpen, misschien kan het jou helpen.



Veel succes in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
quote:uggs schreef op 30 juli 2016 @ 12:43:

Ik ben vooral bang voor het paniekgevoel. Ik kan dat momenteel direct oproepen, zodra ik denk aan hetgeen waarvoor ik emdr ga krijgen raak ik in totale paniek en wil ik alleen maar vluchten. In plaats van vluchten moet ik er nu alleen vol in gaan en dat vind ik doodeng.



Ik vond het eerlijk gezegd heerlijk toen dat gevoel kwam en ik er veilig met de therapeut mee aan de slag kon.

Het is gek, maar als je weet dat je veilig bent en een professional je goed helpt als het naar wordt, kan het als een soort positief gevecht worden.

Mijn idee was: ik vecht en ik weet bij voorbaat al dat ik dit ga winnen. Overigens kreeg ik het gevoel erbij pas toen ik net met de eerste EMDR sessie begon.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een behandeling gehad Uggs?
Alle reacties Link kopieren
Lief dat je het vraagt. Ik heb volgende week mijn eerste behandeling. Het ging mentaal best goed de laatste tijd, drukte alles vakkundig naar de achtergrond, maar nu het dichterbij komt krijg ik weer last van flashbacks en zie ik er enorm tegenop en ben ik vooral weer bang voor wat komen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte en succes komende week.

Ik heb afgelopen vrijdag weer 1 gehad.

Ben stom geweest en heb savonds een glas rosé gehad.

's nachts last gehad van wandelende mensen in mijn slaapkamer en helemaal van mijn padje.

Weet niet of t aan de rosé ligt icm de emdr..Maar was een hele rare ervaring.

Welke dag heb je de emdr?
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik heb ook EMDR gehad voor een aantal angsten met paniekaanvallen. Ik moest aangeven waar ik aan dacht en dat proberen in beelden voor me te zien. De therapeut herhaalde mijn woorden en ik moest ondertussen haar vingers volgen met mijn ogen. Ook had ik een koptelefoon op waardoor piepjes te horen waren en kreeg ik tikjes op mijn knieën tussendoor. Het duurde 2 uur bij mij voordat er niks meer opkwam in mijn hoofd. Net alsof het leeg was. Ik heb daarna 3 dagen het gevoel gehad alsof ik in een bubbel leefde. Wat ik meteen merkte was dat de paniek weg was. En dat is nog steeds zo. Ik krijg nog wel angstgedachten maar voel er niks meer bij lichamelijk. EMDR heeft mij heel goed geholpen. Succes. Wees niet bang. En ben eerlijk over wat je echt denkt of ziet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu met je Uggs?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vandaag geweest en ik vond het erg moeilijk. Heb vooral veel gehuild. Mede probleem is dat ik me mijn hele leven heb aangepast en dat dus ook met de emdr doe. Geheel onbewust trouwens. Ik ben continue bezig met 'doe ik het wel goed?'. Dit had de therapeut vrij snel door. Ik heb wel een hoop dingen gevoeld, maar tot de kern kom ik niet. Dan sla ik dicht. Heel frustrerend. Volgende week weer. Ik denk wel dat emdr me uiteindelijk kan gaan helpen, maar ik heb een lange weg te gaan. Nu ben ik vooral moe en heb ik hoofdpijn.
Alle reacties Link kopieren
Vind je het moeilijk om tot de kern te komen omdat het te pijnlijk voor jou is om het te benoemen of schaam je je om het te vertellen tegen de therapeut.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet. Ik denk dat mijn muur gewoon zo groot is dat ik zelf ook niet meer weet wat ik voel en waar dit vandaan komt. Dus misschien een combinatie van beiden. Alsof ik de dingen niet mag voelen, maar weg moet stoppen en doen alsof alles goed gaat (zoals ik al mijn hele leven alles weg lach).
Alle reacties Link kopieren
Als je kunt huilen ben je al een heel eind op weg denk ik. Iemand met een muur om zich heen gaat echt niet zitten huilen bij een therapeut. Je voelt en laat het er uit, misschien weet je nog niet precies wat het is, maar dat komt wel.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je ook wel weer gelijk in Allesmag. Ik loop al langer bij de psycholoog en heb daar ook nog nooit gehuild, dus ik denk dat dit in ieder geval een goed begin is.
Ik heb ook een aantal keer EMDR gehad, maar bij mij bleven het bijna onbeladen plaatjes. Een beetje zoals wanneer iemand iets vertelt en je je daar een voorstelling van maakt. Niet van mij. Ik kon er niet bij. Nog steeds niet. Een paar weken geleden 1 keer wel, tijdens een gesprek met een arts over waarom dat aanraken bij mijn buik zo moeilijk voor me was. Toen werd ineens 1 plaatje werkelijk, mij gebeurd, echt. Ik ben gauw gevlucht heb een uur lang keihard liggen huilen. (Dit was tijdens een korte opname.) Nadien was het weer een plaatje. Normaal huil ik nooit. Echt boos of verdrietig ben ik ook amper.

Het kan zijn dat je onbewust geleerd hebt hoe je die lading weghoudt. Zo is het bij mij. Dat maakt het moeilijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven