Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 4

21-05-2016 13:24 3028 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB





Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Dat overzetten op de naam van 'erven van rekeninghouder' wist ik wel; mijn moeder vond dat verschrikkelijk confronterend toen ze een paar dagen na het overlijden van m'n vader inlogde in haar internetbankieren. Het is heel correct, maar wel vervelend om te zien.
Alle reacties Link kopieren
@ dianaF, wij zochten hetzelfde op. Vind de uitleg bij de rabobank toch het duidelijkst. Heb ook nog bij ABN en ING gekeken, maar daar is de uitleg minder duidelijk. Het komt vermoedelijk op hetzelfde neer.
Alle reacties Link kopieren
Goede uitleg, bedankt! Handig om te weten.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 28 juli 2016 @ 10:13:

Daar had ik nog nooit over nagedacht Heaven, van dat kort na elkaar overlijden. Voor ons geen issue, omdat we kinderen hebben die dan alles zullen erven, maar ik vind het wel een interessant punt. Hoe heb je 'kort' dan gedefinieerd? Wat als er een week tussenzit? Wat als de een direct overlijdt na het auto-ongeluk en de ander eerst nog een half jaar in coma ligt?Even opgezocht, er staat onder het kopje "rampenbepaling" in het eerste lid dat de helft naar familie 1 en de helft naar familie 2 gaat indien we rechtens gelijktijdig overlijden. In het 2e lid staat vervolgens "indien ik als laatste kom te overlijden en ik heb eerder de nalatenschap van mijn overleden partner ontvangen" en dan gaat ook de helft naar familie 1 en de andere helft naar familie 2. Volgens mij kan de langstlevende partner dat altijd veranderen, maar als diegene dus bijvoorbeeld in een coma ligt, blijft de situatie hetzelfde. De langstlevende zou dan bewust zelf zijn/haar testament moeten veranderen.
quote:Bloemetjesolifant schreef op 28 juli 2016 @ 09:42:

Wij hebben geen testament, omdat de huidige erfwetgeving overeenkomt met onze huidige wensen. Wel zitten we na te denken over hoe we het willen doen als de gup er is, want ik weet niet of ik zo enthousiast ben over het idee dat ik (bijvoorbeeld) zou overlijden en mijn kind een vordering ter grootte van de erfenis op mijn man zou hebben, vooral omdat dit door de (standaard) rente extreem snel oploopt. Dat maakt het voor mijn man heel moeilijk om neutraal weer in een nieuwe relatie of nieuw huwelijk te stappen, helemaal als het zou gebeuren als we beide nog (heel) jong zijn. Dus daar dub ik nog wat over. Hoe hebben jullie dat (indien van toepassing) gedaan?

Volgens mij kan je man ip naar eigen goedachten doen met die vordering wat hij wil.

Maar.... als hij overlijdt en de vordering was 100.000. Dan gaat de 100.000 errst naar je kind. Het restbedrag bijv 50.000 wotdt dan verdeeld dus bij bijv nog 4 andere kinderen en geen nwe partner 10.000 voor ieder
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 28 juli 2016 @ 10:13:

Daar had ik nog nooit over nagedacht Heaven, van dat kort na elkaar overlijden. Voor ons geen issue, omdat we kinderen hebben die dan alles zullen erven, maar ik vind het wel een interessant punt. Hoe heb je 'kort' dan gedefinieerd? Wat als er een week tussenzit? Wat als de een direct overlijdt na het auto-ongeluk en de ander eerst nog een half jaar in coma ligt?



Er is in de wet standaard opgenomen dat als niet bepaald kan worden wie als eerste is overleden dat het dan op deze manier gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan een vliegtuig crash of een auto ongeluk waarbij je beide dood bent voor er hulp te plaatste is.

De standaard termijn voor een clausule zoals heaven omschrijft is een maand maar dat kan je als je wilt verlengen of verkorten.
quote:zecora schreef op 28 juli 2016 @ 12:53:

[...]



Volgens mij kan je man ip naar eigen goedachten doen met die vordering wat hij wil.

Maar.... als hij overlijdt en de vordering was 100.000. Dan gaat de 100.000 errst naar je kind. Het restbedrag bijv 50.000 wotdt dan verdeeld dus bij bijv nog 4 andere kinderen en geen nwe partner 10.000 voor ieder



Dat klopt. Maar: stel dat ik overlijdt, en ik laat 100.000 euro na. Dat is 50.000 voor man, en 50.000 voor kind. Man vindt een andere vrouw, trouwt, krijgt kinderen, de hele mikmak, en overlijdt 20 jaar na mij. Dan zou met een normale rekenrente mijn erfgenaamkind 50.000 *1,06^20 = ruim 160.000 euro krijgen. Dat wordt dus éérst uit mijn mans' vermogen (eventueel gedeeld met zijn nieuwe vrouw) gehaald, vóór dat de rest volgens de normale erfwetten verdeeld wordt. Dat betekent dat mijn kind een extreem groot deel van zijn toekomstige nalatenschap krijgt, terwijl ik vind dat zijn nieuwe vrouw en kinderen ook gewoon een eerlijk deel zouden moeten krijgen.



Snappen jullie mijn dilemma? Als dit allemaal gebeurt terwijl we boven de 50 of 60 zijn, en er geen nieuwe kinderen meer komen, dan is er geen enkel probleem. Maar nu, half 20 met een kind op komst, kan dit een heel vervelende situatie opleveren, als er echt wat aan de hand is. En dit is allemaal hypothetisch natuurlijk, maar ik zit er wel over te denken. Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zodra mijn ex er vandoor ging gelijk een testament op laten maken met een zgn. drietrapsclausule erin. Anders zou hij via mijn kinderen alsnog mijn geld kunnen erven, mochten we in een buitengewoon ongunstige volgorde overlijden....
quote:Bloemetjesolifant schreef op 28 juli 2016 @ 13:21:

[...]





Dat klopt. Maar: stel dat ik overlijdt, en ik laat 100.000 euro na. Dat is 50.000 voor man, en 50.000 voor kind. Man vindt een andere vrouw, trouwt, krijgt kinderen, de hele mikmak, en overlijdt 20 jaar na mij. Dan zou met een normale rekenrente mijn erfgenaamkind 50.000 *1,06^20 = ruim 160.000 euro krijgen. Dat wordt dus éérst uit mijn mans' vermogen (eventueel gedeeld met zijn nieuwe vrouw) gehaald, vóór dat de rest volgens de normale erfwetten verdeeld wordt. Dat betekent dat mijn kind een extreem groot deel van zijn toekomstige nalatenschap krijgt, terwijl ik vind dat zijn nieuwe vrouw en kinderen ook gewoon een eerlijk deel zouden moeten krijgen.



Snappen jullie mijn dilemma? Als dit allemaal gebeurt terwijl we boven de 50 of 60 zijn, en er geen nieuwe kinderen meer komen, dan is er geen enkel probleem. Maar nu, half 20 met een kind op komst, kan dit een heel vervelende situatie opleveren, als er echt wat aan de hand is. En dit is allemaal hypothetisch natuurlijk, maar ik zit er wel over te denken. Wat denken jullie?

Ik vraag me eigenlijk af of de bd daarmee rekent, dat hypothetische bedrag van 6%.



Zet me wel weer aan het denken. Ik wil nl liever niet dat zwager (=broer van man) van mij erft.

Dus stel dat zowel wij als kind in 1x komen te overlijden dan deelt hij dus samen met mijn zussen de erfenis.

Bij man kan ik hier sowieso niet over beginnen. Ik begon er ooit over dat ik dochter bij ons overlijden graag naar zus zag gaan. Dat zag hij heeeel anders. (Maar gelukkig woont zwager in het buitenland dus een evt rechter zou denk ik sneller voor zus inNL kiezen. Maar goed. Iets regelen met alleen mijn toestemming is lastig
Alle reacties Link kopieren
quote:Bloemetjesolifant schreef op 28 juli 2016 @ 13:21:

[...]





Dat klopt. Maar: stel dat ik overlijdt, en ik laat 100.000 euro na. Dat is 50.000 voor man, en 50.000 voor kind. Man vindt een andere vrouw, trouwt, krijgt kinderen, de hele mikmak, en overlijdt 20 jaar na mij. Dan zou met een normale rekenrente mijn erfgenaamkind 50.000 *1,06^20 = ruim 160.000 euro krijgen. Dat wordt dus éérst uit mijn mans' vermogen (eventueel gedeeld met zijn nieuwe vrouw) gehaald, vóór dat de rest volgens de normale erfwetten verdeeld wordt. Dat betekent dat mijn kind een extreem groot deel van zijn toekomstige nalatenschap krijgt, terwijl ik vind dat zijn nieuwe vrouw en kinderen ook gewoon een eerlijk deel zouden moeten krijgen.



Snappen jullie mijn dilemma? Als dit allemaal gebeurt terwijl we boven de 50 of 60 zijn, en er geen nieuwe kinderen meer komen, dan is er geen enkel probleem. Maar nu, half 20 met een kind op komst, kan dit een heel vervelende situatie opleveren, als er echt wat aan de hand is. En dit is allemaal hypothetisch natuurlijk, maar ik zit er wel over te denken. Wat denken jullie?



Je rekent met samengestelde rente en dat is niet heel gebruikelijk in het erfrecht volgens mij. Als je rekent met enkelvoudige rente kom je op 110.000 euro uit. Nog steeds veel geld, maar wel minder, dus daar zou je voor kunnen kiezen.

Je kunt ook vast laten leggen dat het kind geen recht heeft op rente over de vordering of zelf een lagere rente vaststellen. Je mag niet (belastingvrij) kiezen voor een hogere rente dan de wettelijke rente of 6% maar je kunt altijd een langere rente vast laten stellen. Zo zou je bijvoorbeeld aan de notaris kunnen vragen of je kunt vastleggen dat het bedrag van de erfenis wordt wordt geïndexeerd aan de hand van de inflatie van de periode tussen de twee overlijdens.
quote:Zwartvlekje schreef op 28 juli 2016 @ 13:35:

[...]





Je rekent met samengestelde rente en dat is niet heel gebruikelijk in het erfrecht volgens mij. Als je rekent met enkelvoudige rente kom je op 110.000 euro uit. Nog steeds veel geld, maar wel minder, dus daar zou je voor kunnen kiezen.

Je kunt ook vast laten leggen dat het kind geen recht heeft op rente over de vordering of zelf een lagere rente vaststellen. Je mag niet (belastingvrij) kiezen voor een hogere rente dan de wettelijke rente of 6% maar je kunt altijd een langere rente vast laten stellen. Zo zou je bijvoorbeeld aan de notaris kunnen vragen of je kunt vastleggen dat het bedrag van de erfenis wordt wordt geïndexeerd aan de hand van de inflatie van de periode tussen de twee overlijdens.Hmm, dat is wel een goed idee. De samengestelde rente is inderdaad niet standaard als ik het zo opzoek, maar dat is wel iets om te checken. Indexeren kan ook, en zou je ook vast kunnen leggen dat je het doet aan de hand van de waarde van iets? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als het geld vastzit in het huis, je er effectief geen rente over berekent, maar wel de waarde van de vordering laat meestijgen of meedalen met de waarde van het huis over de periode.
Alle reacties Link kopieren
quote:Avondzon schreef op 27 juli 2016 @ 21:51:

Mijn schoonouders hadden het ooit heel goed. Ze hebben geen uitvaartverzekering, dat was ook niet nodig: 2e huis, boot enz. De situatie is nu zodanig veranderd, dat er geen geld (meer) is voor een uitvaartverzekering. Wij zullen dus opdraaien voor de onkosten als ze komen te overlijden. Zij hadden ook nooit verwacht dat hun leven zo zou gaan lopen.Ik ben dan ook wel benieuwd wat er gebeurd is als je dat wilt delen. Of hadden ze overal hypotheek op. Bij een tweede huis denk ik aan een huis wat je zo kunt betalen.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Zo, weer terug van een leuke, maar helaas vanwege pechdingen niet zo'n consuminderige vakantie. oa een lekke tent, een auto waar tegenaan gereden werd en een lek luchtbed :P We wilden binnenkort voor een keuken gaan kijken maar laten dat nog maar even :P

Nu eerst even bijlezen.
Wat een pech op vakantie, Shenandoah! Jeetje!



Wij hebben opeens een gekke mee/tegenvaller: we zijn aangereden terwijl we geparkeerd stonden, dus hebben wat krassen en deuken die gedekt zijn door de verzekering van de tegenpartij, en onze auto is niet zo veel waard. Dus nu gaan we (waarschijnlijk) opeens een andere auto kopen, omdat de inruilwaarde van de auto + de kosten voor de schade een best leuk bedrag vormen samen, en we er dan niet gek veel bij hoeven doen voor een auto waar we beter met kind in passen. Dat had in de huidige auto wel gekund, maar dan hadden we wel over een jaar of 2 iets anders moeten hebben, en dat hoeft nu dus wss niet. We geven dus meer geld uit, maar al met al lijkt het een goede deal te worden.



En we zitten nog wat te kijken m.b.t. de vakantie, want het lijkt echt rotweer te worden in onze regio. Dus eens zien of we inderdaad gewoon thuisblijven en hier chillen, of dat we toch een paar dagen richting het zuiden gaan..
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt dat dan bloemetje? kan je gewoon de schade laten uitbetalen inplaats van repareren?



Balen Shenandoah, vette pech!



Ik zit even naar verzekeringen te kijken, man heeft net een andere autoverzekering genomen dus dat is weer wat goedkoper voor dezelfde dekking. Ik heb nu ook een auto dus die kosten komen er helaas weer bij.



Wij hebben onze inboedel/opstal en de hele bubs nu bij SNS, volgens de consumenten bond erg goed en gelukkig hebben we ze nooit nodig gehad maar het kan een stuk goedkoper. Iemand ervaring met nederlanden van nu? Zag bij de voorwaarden staan van de inboedel verzekering dat ze niet uitkeren bij kortsluiting, lijkt me toch wel redelijk balen en veel voorkomend?
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Ha, ik heb een extra bron van inkomen! Tijdje geleden aangemeld bij verhuren via PeerbyGo en heb al ruim €25 verdiend met de verhuur van 3 artikelen voor een dagje. Moest de spullen wel zelf afleveren en ophalen dus zoveel verdient het eigenlijk niet maar ik vind het leuk om te proberen en zie wel of ik er nog aan mee blijf doen.

De afleveradressen waren in de buurt op 5 en 10 min rijden.
Alle reacties Link kopieren
Als je dat afleveren en ophalen een beetje kunt combineren dan scheelt het natuurlijk wel. Heb er ook even naar gekeken want man heeft best veel klusspullen, die amper gebruikt worden, maar het kan (nog) niet bij ons in de buurt. Hij wil ze niet wegdoen, ook al wordt het amper gebruikt. Al een aantal dingen op de site zien staan die wij ook hebben.
Wij kunnen inderdaad de schade gewoon laten uitkeren, in plaats van de boel laten repareren. Wat ook wel logisch is: theoretisch zou de waarde van onze auto met het bedrag van de schade omlaag moeten gaan. Wij hebben alleen een garage die auto's met schade vaak exporteert, en er daardoor een hogere prijs voor krijgt dan dat bedrag, waardoor we (met een schade van 700 euro) er een euro of 400 op vooruit gaan.



Wij hebben overigens alle verzekeringen bij een assurantiekantoor ondergebracht; dat kost ons een euro of 5-6 per maand meer dan anders (op een totaal van bijna 60 euro, excl zorgverzekering) maar zorgt ervoor dat we altijd 1 aanspreekpunt hebben en ontzettend vlot en fijn geholpen worden. Ik blijf dus daar voor de service , erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de badkamer en keuken bijna af en hebben hiervoor niet alleen heel erg gelet op wat we mooi vinden, maar ook vooral op wat praktisch is qua onderhoud en schoonmaken. Zo hebben we in de badkamer grotere tegels, 30x60 (minder voegen, maar vooral erg mooi). Bij de tegels zit er best een verschil in kwaliteit, hoe snel je kalkaanslag krijgt enzo. In de bijkeuken zullen we dan weer echt voor het goedkoopste gaan. Daarnaast hebben we voor kranen uit de muren gekozen in de badkamer en wc en een extra diep aanrechtblad, zodat je fatsoenlijk achter je kraan kan schoonmaken, ipv dat gehannes altijd op die paar cm.

In de woonkamer en gang hebben we keramisch laminaat. Wel wat duurder, maar ben er nu al zo blij mee! We hebben overal vloerverwarming, maar wilden eigenlijk heel graag een houten vloer. Maarja, wel 2, best wel drukke honden in huis. Zat niet echt heel erg te wachten op om de zoveel tijd schuren en lakken en gebruikssporen, en toen kwamen we dit tegen. Iedereen voelt er even aan, omdat ze niet geloven dat het geen hout is :-)



Met de nieuwste hypes meelopen doe ik ook niet, zeker niet als het duur is. Denk altijd goed na als ik iets koop, en als ik al iets vergelijkbaars heb zal ik zeker niet snel een net iets andere versie kopen. Dat is toch zonde zeg
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer terug van vakantie - behoorlijk goedkoop, want we zijn gaan kamperen en met kleine kinderen kan je toch niet uit eten en dergelijke. Wel ontzettend leuk! Ik krijg in mijn omgeving wel eens te horen 'dat ik ook wel moet genieten' als ik vertel dat we zo veel mogelijk sparen, maar ik zou met een (nog grotere ) zak geld niets ander doen!
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
quote:wilma36 schreef op 29 juli 2016 @ 14:47:

Als je dat afleveren en ophalen een beetje kunt combineren dan scheelt het natuurlijk wel. Heb er ook even naar gekeken want man heeft best veel klusspullen, die amper gebruikt worden, maar het kan (nog) niet bij ons in de buurt. Hij wil ze niet wegdoen, ook al wordt het amper gebruikt. Al een aantal dingen op de site zien staan die wij ook hebben.ja precies. ik kijk het nog even aan, of het echt een nieuwe substantiële bron van inkomsten kan zijn voor ons. Maar momenteel komt het erop neer dat ik op zaterdagochtend een artikel moet afleveren en op zondagochtend weer met de auto moet ophalen en dat dan voor €10. Ben er netto een uur mee bezig (van zolder halen, even afnemen, halen & brengen) en dan is €10 natuurlijk een schijntje. Maar goed, eerst maar eens kijken of het nog interessant wordt. Bijv. als iemand in 1x veel klusapparaten wil lenen. Of een backpack voor 2 weken. Wie weet.
quote:fiool schreef op 30 juli 2016 @ 20:25:

Ik ben weer terug van vakantie - behoorlijk goedkoop, want we zijn gaan kamperen en met kleine kinderen kan je toch niet uit eten en dergelijke. Wel ontzettend leuk! Ik krijg in mijn omgeving wel eens te horen 'dat ik ook wel moet genieten' als ik vertel dat we zo veel mogelijk sparen, maar ik zou met een (nog grotere ) zak geld niets ander doen!Klinkt goed, fiool! Dat heb ik dus ook. Dat ik het er met meer luxe niet perse leuker op vind worden. Als ik zou moeten kiezen tussen twee weken kamperen of twee weken in een all inclusive hotel, dan weet ik het wel!
Na aanleiding van een eerdere post toch mij ook ingeschreven voor peerby. Zijn ook wat buurtgenoten actief. Ze zochten echter alleen geen spullen die ik heb.

Als ik zo dat lijstje invul heb ik best wat spullen staan die ik kan uitlenen, vooral kinderspul, terrasheater, kampeerspullen, ladder etc

Gereedschap durf ik niet zo aan, wat als je het kapot terug krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Shenandoah schreef op 31 juli 2016 @ 15:35:

Na aanleiding van een eerdere post toch mij ook ingeschreven voor peerby. Zijn ook wat buurtgenoten actief. Ze zochten echter alleen geen spullen die ik heb.

Als ik zo dat lijstje invul heb ik best wat spullen staan die ik kan uitlenen, vooral kinderspul, terrasheater, kampeerspullen, ladder etc

Gereedschap durf ik niet zo aan, wat als je het kapot terug krijgt.Is ook eng, wij hebben wel echt goed/duur gereedschap. Het is via Peerby wel verzekerd dacht ik. Ik weet ook nog niet of ik er echt serieus mee door wil gaan hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven