Lijf & Lijn alle pijlers

VEEL te zwaar: tijd voor actie!

11-07-2016 20:38 301 berichten
Dag allemaal,



Ik ben veel en VEEL te zwaar. Ik wil graag 50 (!) kilo afvallen, en ik ben er nu 7 kwijt.



Zijn er meer mensen met een fors overgewicht die mee willen schrijven? Ik zie dat er veel topics zijn van mensen die een kilo of 10 kwijt willen, maar dat voelt nog een beetje te ver weg.



Ik las vanmiddag hier een topic waarin mensen die veel afgevallen waren beschreven wat ze allemaal weer kunnen doen nu ze zoveel minder wegen, dat motiveerde me enorm. Ik heb een dochter waar ik vooral heel graag een gezonde moeder voor wil blijven.



Ik hoop dat ik hier gelijkgestemden vind en dat we voor het eind van het jaar al heel wat kilo's minder hoeven mee te torsen.
quote:Padoempats schreef op 28 juli 2016 @ 21:37:

Heel herkenbaar, single! Hou vol!



Doen jullie aan sport?

Ik heb een uitgesproken hekel aan sportscholen en ik vind t moeilijk om een sport langer vol te houden dan 3 maanden; ik heb er echt een gruwelijke hekel aan. Maarja, het is wél goed voor me....Gewoon bewegen is ook heel erg goed: wandelen, fietsen, zwemmen, dansen.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief van je thee, bedankt!



Meiden met dipjes, knuffel voor jullie. Hoop dat het herpakken lukt, koppie op en gaan!



Ik heb zelf nog geen misstappen begaan de afgelopen maanden, maar die gaan vast nog komen. Ben enorm gebrand op het behalen van mijn streef gewicht. Dat betekend trouwens niet dat ik nooit meer wat lekkers eet. Dat plan ik in binnen mijn dagpunten en dat gaat voor als nog prima.



Vanmorgen weegmoment, klapper van -1.7 kg. Super fijn na de + van vorige week!

Qua beweging, ik heb honden en wandel dagelijks een uur in het bos of op de hei. Daarnaast zwem ik 2 a 3 keer per week een uur en doe ik regelmatig een workout via youtube, walk away the pounds van leslie sansone 5 km voor extra beweging. Ik ben benieuwd wanneer ik de -30 kg bereik. Nog 4 te gaan ( en dan nog 20..)
Alle reacties Link kopieren
Mag ik meeschrijven? Ik moet ongeveer 25 kilo afvallen. Echter ik weet soms gewoon niet meer waar ik moet beginnen. Wel/geen suiker, sapvasten, shaken, weightwatchers, sporten. Ik ben een beetje de weg kwijt op dieet gebied.

Naast dat ik te zwaar ben heb ik pcos en sinds mijn 16e al gedoe met mijn schildklier.

Ik wil afvallen maar ook een betere gezondere versie van mezelf worden.

Ik woon overigens in het buitenland en ben veel alleen met mijn kinderen. Dat laatste helpt echt niet mee.
Bloem wat goed



Welkom sparood de wereld van het diëten is groot ook hier in het topic volgt ieder zijn eigen weg. Kijk vooral wat haalbaar voor je is wat denken jij dat je lang zal volhouden?
Bloem wat fijn zeg, zo'n duikvlucht naar beneden!



En sparood, welkom! Als je echt geen idee hebt waar je moet beginnen, is het dan niet fijn om naar een diëtist te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ook ik zou graag meeschrijven als jullie dat oké vinden?

6 maanden geleden bevallen en wil nu de strijd aan gaan met de kilo's. Momenteel 105kg bij 175cm. Streefgewicht is 70. Ik volg geen specifiek dieet. Let op met wat ik eet en sta 2x pw op de crosstrainer.



Groetjes
Tuurlijk kan dat Watermeloenn. Veel succes.



Oh en ik vind jou heel lekker
Alle reacties Link kopieren
Nou een diëtist is niet zo makkelijk te vinden in mijn nieuwe thuisland. Ik ben wel lid geworden van weight watchers en probeer daarbij zo gezond mogelijk te eten (weinig suiker, toevoegingen, fast food etc.). Ik ben nu in Nederland op vakantie maar als ik over 1.5 week terugga wil ik in ieder geval meer gaan bewegen.

Ik weeg nu 97 kilo bij 1.72. Mijn streef is 72.

Lange weg te gaan dus!
Welkom Watermeloen!



En Spa, ik heb ook wel eens weight watchers gedaan, ik vond het behoorlijk goed te doen, en gezond eten leer je daar prima. Hoe lang ben je daar al mee bezig? En mag ik vragen waar je woont? Ik kan me voorstellen dat het in een ander land sowieso al lastig is om een gezond eetpatroon aan te houden, al het eten is dan misschien ook anders of nieuw.



Ik ben zelf overgestapt naar een koolhydraatbeperkt dieet, ik mag maar één maaltijd die veel koolhydraten per dag eten. Dat werkt voor mij heel goed, omdat ik het heel moeilijk vind om de hele dag (goede) keuzes te maken. Nu weet ik gewoon: ik mag geen snoep, geen brood, en geen pasta, behalve tijdens die ene maaltijd per dag. Ik ben -wat eten betreft- best wel zwart/wit.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Saoedi Arabië. Ik woon er ook nog niet zo heel lang dus het is nog wel wennen. Vandaar dat ik dus ook niet zomaar even naar de diëtist kan ????. Het eten is daar redelijk vergelijkbaar met hier, maar zaken zoals lekker brood en volkorenpasta of spelt is moeilijk te vinden.



Ik ben sinds 1.5 week bezig maar nog niet heel erg streng. Vakantie en verjaardagen, uitjes e.d. gooien roet in het eten. Maar het is goed om alles bij te houden en zo overzicht te krijgen in wat ik allemaal eet.

Over 11 dagen is mijn vakantie over een dan ga ik wel de touwtjes wat strakker aan trekken.



Padoempats jouw plan klinkt ook goed. Ik ben sowieso van plan om de broodmaaltijd te laten vallen want ik kan daar nauwelijks lekker en voedzaam brood vinden. Dus ik zal dan ook met wat anders gaan lunchen. S morgens eet ik meestal havermout meer plantaardige melk en fruit. Of muesli met yoghurt. Ik wil nu een groene sap toevoegen in de ochtend.
quote:friezinnetje2014 schreef op 29 juli 2016 @ 20:54:

Tuurlijk kan dat Watermeloenn. Veel succes.



Oh en ik vind jou heel lekker



Ik ook enne welkom watermeloen



Hier een onverwachtse meevaller van -9 ons
Alle reacties Link kopieren
Hèhè, eet allemaal maar een kilo van mij...



Padoem wat slim om dan inderdaad één maaltijd met koolhydraten te nemen. Weer je waar je aan toe bent en is de verleiding op andere momenten minder.



Saoedi Arabië, gaaf! Werk je daar?



Wat fijn Single, een behoorlijke meevaller!



Hoe vaak staan jullie op de weegschaal? Ik ben geneigd om het nu iedere ochtend te doen, haha. Ik ben telkens zo benieuwd of er al wat af is, de dagen kunnen mij niet snel genoeg gaan.



Fijn weekend!
Alle reacties Link kopieren
Niet leuk... vanmorgen op de weegschaal gestaan... Ben ruim een kilo aangekomen. Teller eindigde bij 102,7. Ben de hele week uit eten geweest met collega's toen ik in het hotel zat. En gisteren bij thuiskomst een pizza in de oven. Dit weekend maar weer extra opletten.

Maandag ga ik beginnen met hardlopen, nu echt.



Goed weekend iedereen.
En gezond weer op

HOU MAAR OP MET CALORIEËN TELLEN

Mensen met overgewicht wordt vaak aangeraden om de energiewaarden op voedselverpakkingen bij te houden. Dit heeft geen enkele zin, want de ene calorie is de andere niet. Maar de dieetindustrie wil hier niets van weten.

Door William Cortvriendt

Stel, u bezit contant geld uit verschillende landen. Laten we zeggen dat u driehonderd euro hebt, vijfhonderd Britse ponden en tweehonderd Noorse kronen. Vervolgens wordt u gevraagd hoeveel kasgeld u bezit, waarop u de bedragen 300 + 500 + 200 optelt en antwoordt dat u 1000 bezit. Iedereen zal erkennen dat deze rekensom en dit antwoord grote nonsens zijn. Een euro, een Britse pond en een Noorse kroon hebben immers elk een andere waarde en mogen niet zonder meer bij elkaar worden opgeteld. Toch is dit precies wat de voedingsmiddelenindustrie, overheden en vele diëtisten en artsen dagelijks doen met calorieën in verschillende voedingsmiddelen. Het aantal calorieën van een bepaald voedingsmiddel zegt echter weinig over de hoeveelheid energie die het daadwerkelijk aan ons lichaam levert. Door deze rekenmethode worden we allemaal, bedoeld of onbedoeld, op grote schaal misleid!

Het tellen van calorieën is sowieso overbodig als u de juiste voeding eet.



Het aantal calorieën in voeding wordt als volgt berekend: één gram koolhydraten of eiwitten is vier kilocalorieën, één gram vet negen kilocalorieën. Door het aantal grammen aan koolhydraten, vet en eiwit in een maaltijd met deze respectievelijke caloriewaarden te vermenigvuldigen, wordt het totale aantal calorieën ervan berekend. Aan de hand van dit getal zou u dan kunnen voorkomen dat u te veel eet. Maar hoe raar het in eerste instantie ook moge klinken, de ene calorie in onze voeding is de andere niet en deze getallen mogen dus niet zomaar bij elkaar worden opgeteld! Het verschil begint al bij de vertering. Koolhydraten worden doorgaans heel efficiënt verteerd en in bruikbare energie omgezet zonder al te veel verlies. In sommige gevallen, zoals bij koolhydraten in vezelrijke voeding, is dat proces al minder energie-efficiënt. En een gram eiwit verteren kost nog veel meer energie. Gedurende het verteringsproces, waarbij eiwitten worden afgebroken tot aminozuren, verliezen we algauw dertig procent van de oorspronkelijke energiewaarde. Indien ons lichaam daarna de aminozuren wil aanwenden voor energie, dan moeten deze eerst nog worden omgezet in glucose door een complex proces dat gluconeogenese wordt genoemd en dat opnieuw veel energie kost.

Hierdoor levert eiwit maximaal slechts twee kilocalorieën per gram op en niet de altijd gehanteerde vier kilocalorieën. Bovendien worden eiwitten en vetten in tegenstelling tot koolhydraten meestal niet rechtstreeks aangewend voor energie, maar doorgaans eerst gebruikt als bouwstof voor hersenweefsel, celmembranen en spieren, en voor de synthese van allerlei biologisch actieve stoffen zoals enzymen, afweerstoffen en hormonen. Deze voortdurende opbouw en afbraak van weefsels, celmembranen en biologisch actieve stoffen kost ons lichaam energie. De eiwitten en vetten die we tot ons nemen, ondergaan dus vaak een zodanig lange stofwisseling in ons lichaam, dat uiteindelijk slechts een zeer klein deel als netto energie beschikbaar komt. Bovendien wordt een deel van de eiwitten nooit aangewend als energie, maar in de lever afgebroken en door de nieren als ureum uitgescheiden. Soms zullen de uit onze voeding afkomstige eiwitten en vetten uiteindelijk geen positieve, maar een negatieve bijdrage aan onze energiehuishouding leveren.

Het bovenstaande is ook in diverse onderzoeken aangetoond. Zo blijkt dat onze lichaamstemperatuur na een eiwitrijke of vetrijke maaltijd meer stijgt dan na een koolhydraatrijke maaltijd. Dit komt doordat de verschillende stappen in de stofwisseling van eiwitten en vetten energie kosten, die verloren gaat als warmte, terwijl koolhydraten efficiënt (dus zonder al te veel verlies aan warmte) kunnen worden omgezet in vetweefsel. Ook is aangetoond dat niet elke gram koolhydraten dezelfde hoeveelheid energie oplevert. Bij het verwerken van verteerbare koolhydraten uit industrieel bereide voeding gaat minder energie verloren dan bij het verwerken van langzaam (en dus moeizamer) verteerbare koolhydraten, zoals die in groente en fruit. Dit betekent dat een gram snel verteerbare koolhydraten meer bijdraagt aan uw (over) gewicht dan een gram langzaam verteerbare koolhydraten.

Er is nog een andere belangrijke reden waarom de ene calorie in voeding zo kan verschillen van de andere calorie. Calorieën in natuurlijke vetten en eiwitten blijken namelijk te zorgen voor een gevoel van verzadiging, waardoor we vanzelf tijdig ophouden met eten. Dit is volledig anders bij calorieën uit snel verteerbare koolhydraten, die zorgen voor hoge pieken van glucose in het bloed. Deze hoge pieken worden altijd gevolgd door een hoge insulinespiegel, die op zijn beurt zorgt voor een razendsnelle en overmatige daling van het glucose in het bloed, met als resultaat dat we binnen een paar uur weer rammelen van de honger. Deze bevindingen zijn volledig in overeenstemming met onderzoeken die aantonen dat vetzucht en overgewicht niet zozeer het gevolg zijn van gebrek aan zelfbeheersing, waardoor we te veel zouden eten, maar juist van het consumeren van industrieel gemanipuleerde koolhydraatrijke voeding.

Het moge dus duidelijk zijn dat de calorie geen geschikte eenheid is om de (netto) hoeveelheid energie die voeding levert aan te duiden. Dergelijke gegevens op etiketten van verpakte voedingsmiddelen of in dieetboeken en -websites kunt u dus maar beter negeren.

Ook het advies van diëtisten of artsen aan te dikke mensen om calorieën te tellen is onzinnig. Het tellen van calorieën is sowieso overbodig als u de juiste voeding eet. Voeding die geen label heeft, maar vers is, en waarvan ons lichaam – door vele honderdduizenden jaren evolutionaire aanpassing aan de natuur –geleerd heeft de netto energiewaarde feilloos in te schatten, waarna het ons tijdig het signaal geeft dat we verzadigd zijn. Onderzoeken laten zien dat het omschakelen van industriële naar verse en natuurlijke voeding de enige manier is om blijvend van overgewicht en vetzucht af te komen.

Onderzoeksresultaten waarvan de voedingsmiddelen- en dieetindustrie u liever onkundig laten. Als ze ze zelf al kennen./

WILLIAM CORTVRIENDT is arts, onderzoeker en auteur van de bestseller Hoe word je 100? en het vorig jaar verschenen Maak je niet dik. Momenteel vinden de opnames plaats voor een meerdelige tv-documentaire gebaseerd op zijn boeken.
Ik las bovenstaand artikel net in HP de tijd, interessant vond ik! En ik ben ook benieuwd of het waar is, wat vinden jullie ervan?
Zeker interessant heb een beetje ja/nee gevoel bij dat stuk ik deel de mening dat niet elke calorie het zelfde is maar om te stoppen met tellen vind ik erg kort door de bocht want hij zegt dat het beter is om alleen natuurlijke dingen te eten. Ik zou dan wel eens willen weten wat je dan mag eten?



Ik let zelf ook niet altijd op de calorieen omdat ik makkelijk een eiwit tekort op loop kijk vaak wel naar de hoeveelheid eiwitten en vezels die er in zitten en liefst zo weinig mogelijk suiker en zout.
Ik geloof dat ze zeggen dat hoe meer de producten bewerkt zijn, hoe gemakkelijker het is voor je lichaam om het te verteren. Dat klinkt best logisch, een puddinkje met veel suiker lijkt me inderdaad gemakkelijker verteerbaar dan een groot stuk vlees. Ik ben zelf een beetje allergisch voor de "puur" hype, waar het met name om biologische producten en "superfoods" lijkt te gaan. Biologisch eten is uiteraard goed, maar niet per se beter voor je gezondheid, laat staan dat je er sneller van afvalt.
ik denk hoe puurder hoe gezonder maar daarin kan je ook doorslaan ik zal b.v altijd kiezen voor vers of diepvries groenten i.p.v blik of glazen potten groenten omdat die gewoon meer bewerkt zijn. Maar al die superfoods zijn niet aan mij besteed.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik aanhaken? Ik stond net op de weegschaal en zag het ronde 100 verschijnen :( Veel teveel dus bij 1.80 Ik ben eerder al eens 20 kg afgevallen maar de slechte gewoontes zijn me bijgebleven, helaas.

Dat is dus nu m'n eerste doel, een gewoon gezond eetpatroon. Niet extreem lijnen, maar m'n eetprobleem bij de wortel aanpakken.

Ik ben begonnen met een eetmeter bij te houden. Niet direct om calorieën te tellen, maar om inzicht te houden in wat ik naar binnen schuif.

Verder wil ik weer voelen wat voor honger ik heb, is het echt honger of probeer ik iets op te vullen met eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb myfittnesspal. Super. Ik mag een bepaald aantal vetten suikers eiwitten etc.... ik vul sochtends in wat ik ga eten. Lekker makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mbt het artikel sluit ik me aan bij de reactie van Padoem.



Succes Racoony. Hier ook nog zoekende naar 'is het honger, verveling, gewoonte of een rotgevoel weg willen eten'.



Ik maak ook gebruik van mfp. Hele fijne app die inderdaad verder kijkt dan alleen de kcal.



Ik zal komende week iets meer moeten gaan eten. Bij mij is het altijd òf het één òf het ander. Zit nu een week rond de 1000 à 1100 kcal per dag. Maar schijnt beter te zijn om rond de 1500 te zitten dus. Ik moet iets minder zwart-wit en iets meer grijs gaan denken
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen! Ik wil ook aanhaken, maar ik twijfel nog of ik het ga doen. Eerst een hart onder de riem voor jullie.



Goed bezig!
"People, what a bunch of bastards"
Alle reacties Link kopieren
@watermeloenn herkenbaar. Ik ben ook zo'n alles-of-nikser. Probeer inderdaad echt tussen de 1500 en 1700 te zitten. Maar bovenal gewoon eten: 3 maaltijden en 3 tussendoortjes. Ik gebruik de 21dayfix app om een dagmenu samen te stellen. Dat is gebaseerd op een vast aantal blokjes proteïne, koolhydraten, fruit en groente. Door die blokjes af te vinken kan ik gevarieerd eten. Heb zelfs het gevoel dat ik veel eet. Maar ik snaai nu niks meer tussendoor. Ik las in 'liefde ipv chocola' hoeveel calorieën er eigenlijk insluipen als je om de dag een gevulde koek eet en een halve zak chips per dag. Dat was best een eyeopener....en orde van de dag hier
Welkom Racoony!



En Diddie: wat houdt je tegen om te beginnen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn toewijding voornamelijk. Ik ben nog wel eens impulsief en als ik het ga doen, dan wil ik het goed doen. Dus daarom wil ik er nog even over nadenken. Halfslachtige lijnpogingen heb ik ondertussen wel gehad
"People, what a bunch of bastards"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven