Van potje naar wc

30-07-2016 21:49 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of meer moeders dit probleem hebben gehad en hoe ze het opgelost hebben.



Mijn dochtertje is al enige tijd zindelijk. Ook 'nachts. Het gebeurde van de een op de andere dag. Nooit een ongelukje gehad Hartstikke fijn natuurlijk.

Nu wil ze echter alleen maar poepen en plassen op het potje of op de wc boven (maar dan alleen plassen.)



Het vervelende is dat ze alleen op het wit groene ikea potje gaat. Ieder ander potje wordt geweigerd. En dat begint nu een beetje vervelend te worden, want het is geen handzaam ding en erg onhandig om steeds overal mee naar toe te nemen. Vooral nu de vakantie voor de deur staat en ik al genoeg spullen mee moet slepen voor mijn zoontje van 6 maanden.



Iemand tips, suggesties of ervaringsdeskundige
Mijn zoontje ging definitief over naar wc juist tijdens vakantie! Potje in de achterbak maar weinig gebruikt, op de terugweg niet meer nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een wc bril verkleiner?
Alle reacties Link kopieren
Hmm, dat zou wel heel fijn zijn als dat bij ons ook zou gebeuren.

Heb je voor die tijd wel op hem in gepraat of juist niet.
Mijn eerste reactie is om er gewoon nog even in mee te gaan. Ik weet niet hoe oud ze is, maar het gaat geen jaren meer duren voordat ze volledig op de wc gaat. Ik zou er in ieder geval geen halszaak van maken. Liever nog 1 jaar een wat groter potje mee op vakantie dan een terugval in zindelijkheid.



Maar toch een paar ideeën:

-Haar zelf een mooie brilverkleiner uit laten zoeken die makkelijk mee kan?

-Misschien iets anders wat het voor haar prettiger maakt uit laten zoeken om mee te nemen naar de wc? Een boekje, lampje, ketting?

-of misschien toch een drastische, maar dat kan niet bij elk kind: zeggen dat het potje bijna kapot is en dat ze dus wel op de wc zal moeten?
Alle reacties Link kopieren
Ja brilverkleiner hebben we. En daar gaat ze boven op de badkamer wel mee op de wc plassen

Probeer nu te onderhandelen met een Mega Mindy pak ????
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is ze?
Alle reacties Link kopieren
Sjors, ze is 3,5 jaar.

Maar idee dat potje versleten is lijkt me we wat. Al heb ik bij de opa's en oma's en Kdv al zo'n extra potje gekocht. Kans is groot dat ze zegt dat ze daar dan wil plassen
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Dat is eigenlijk de reden dat ik hier bij beide kinderen direct de wc heb geïntroduceerd en het potje nooit heb gebruikt. Ik zag zelf het voordeel van een potje niet zo. Er moet altijd een moment komen dat ze naar de wc leren gaan en het potje opgeruimd wordt.

Gewoon brilverkleiner gekocht en langzaam aan laten wennen aan de wc.



Misschien kan je met een beloning werken. Stickers. Cadeau wanneer ze 5X op de wc geweest is. Maar dat heb je vast al geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn trouwens dat iedereen normale reacties plaatst. Is de eerste keer dat ik een topic open ipv meelees
Alle reacties Link kopieren
Doorzetten. Ze is zindelijk, kan het dus ook op een andere wc. Dan maar een keer een ongelukje.
Alle reacties Link kopieren
Precies Tulpje. Belonen geprobeerd... Geen succes.

Bij haar broer ga ik direct over op de wc en sla ik het potje over
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar bijna hetzelfde topic geopend, misschien heb je wat aan de tips daar. Bij mijn zoon was het uiteindelijk gewoon afwachten tot het vanzelf goed kwam en hij zelf op de wc wilde. Alle trucjes, pushen en beloningen werkten bij hem niet en hebben we op een gegeven moment ook maar lekker losgelaten, want dat leverde bij iedereen alleen maar frustratie op. Dit is het topic:



Hoe van po naar wc, tips?
quote:Marietje37 schreef op 30 juli 2016 @ 22:01:

Sjors, ze is 3,5 jaar.

Maar idee dat potje versleten is lijkt me we wat. Al heb ik bij de opa's en oma's en Kdv al zo'n extra potje gekocht. Kans is groot dat ze zegt dat ze daar dan wil plassenWij hebben zoiets toen met de spenen gedaan. We hadden er nog een stuk of 3 en hebben gezegd dat als ze stuk gingen dat we geen nieuwe meer gingen kopen. Telkens als er 1 stuk ging gooide zoon die zelf weg en na de laatste hebben we hem er nooit meer over gehoord. Soms moet je iets gewoon als feit brengen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil ze niet op de wc? Mijn zoon was er enorm bang voor, dacht dat hij erin zou vallen en verzwolgen zou worden enzo. Bij hem zorgde dwingen (het 'de po is kapot en weg' idee) ervoor dat hij compleet over de rooie ging. Maar als het bij jouw dochter een andere reden heeft dat ze niet wil dan zal zij misschien minder heftig reageren.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 30 juli 2016 @ 22:05:

Ik heb vorig jaar bijna hetzelfde topic geopend, misschien heb je wat aan de tips daar. Bij mijn zoon was het uiteindelijk gewoon afwachten tot het vanzelf goed kwam en hij zelf op de wc wilde. Alle trucjes, pushen en beloningen werkten bij hem niet en hebben we op een gegeven moment ook maar lekker losgelaten, want dat leverde bij iedereen alleen maar frustratie op. Dit is het topic:



Hoe van po naar wc, tips?Bedankt. Tip van samen gaan plassen wil ik wel proberen. En anders toch maar afwachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 30 juli 2016 @ 22:09:

Waarom wil ze niet op de wc? Mijn zoon was er enorm bang voor, dacht dat hij erin zou vallen en verzwolgen zou worden enzo. Bij hem zorgde dwingen (het 'de po is kapot en weg' idee) ervoor dat hij compleet over de rooie ging. Maar als het bij jouw dochter een andere reden heeft dat ze niet wil dan zal zij misschien minder heftig reageren.Ze is er niet bang voor. Ze geeft aan dat ze op de wc wil als ze groot is, maar het vreemde is dat ze sochtends meteen zelf naar de wc op de badkamer gaat. Verkleiner en krukje pakt, plast en doorspoelt. Maar een ander toilet weigert ze, terwijl die van beneden exact hetzelfde is.
Mijn dochter is een stuk jonger en kan fysiek niet zelfstandig op het toilet. Daarom gaat ze vaak op het potje imdat ze dan zelf kan gaan. Ze heeft hetzelfde potje als jouw dochter. En laten we nou eerlijk zijn: het is toch net een troon? Ze zitten er heerlijk op, niet zo laag als op de meeste potjes, de 'pasvorm' is perfect. Ik snap ze wel. Mijn dochter ging op de wc op het moment dat er geen potje voor handen was. Maar ze gaat het liefst op het potje want ze wil 'het zelf doen'.
Nou, daar zou ik al heel blij mee zijn, die van mij wil nog een luier om om te poepen
Die Ikea pot is prachtig.

Maar ik zou ermee stoppen om hem overal mee naartoe te slepen. Onder het mom van: papa en mama nemen hun wc toch ook niet overal mee naartoe? En dan bij een dagje weg eerst samen even uitzoeken waar de wc is. Dan maar een keer een ongelukje, maar ik zou het potje niet meer overal naartoe meenemen. Nog wel op vakantie, want daar ben je langere tijd maar niet overal mee. En potje ook niet mee naar andere adressen. Gewoon niet meer doen.
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste heeft de afgelopen maanden dezelfde trucs gehad. Wel zindelijk, maar onder voorwaarden.



Wij zijn daar cold turkey mee gestopt. Dan maar een natte of vieze broek. Binnen twee weken deed kind het overal op de wc die er beschikbaar was.
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 30 juli 2016 @ 23:03:

Onze jongste heeft de afgelopen maanden dezelfde trucs gehad. Wel zindelijk, maar onder voorwaarden.



Wij zijn daar cold turkey mee gestopt. Dan maar een natte of vieze broek. Binnen twee weken deed kind het overal op de wc die er beschikbaar was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven