Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond eten op vakantie

30-07-2016 20:35 30 berichten
Hi allemaal,



Ik ben een midweek weg geweest naar Italië en ben voor mijn gevoel 30 KG aangekomen.Exact weet ik niet, durf niet op de weegschaal te staan .

Elke avond uit eten, ijsje hier en daar. Ik weet t, ik doe t toch zelf. Ieder pondje komt door t mondje.

En dat is bij mij te zien



Maar goed. Tijdens de vakantie, kan ik dus niet sporten. Stedentrip...Maar ik loop relatief wel veel meer dan een normale werkdag.



Nu ga ik nog 2 weken weg en ik moet geen walrussen formaat gaan aannemen..

Ik ga proberen toch te sporten de komende vakantie, maar hoe doen jullie dat met eten?



Ik zit overigens in een hotel, dus zelf koken gaat niet. Maaltijd salades in supermarkten zijn ook niet gezond, gezien er 600 kcal in zitten(door de dressing).



Tips zijn van harte welkom!
In plaats van het ijsje hier en daar:

een schijf watermeloen. (Hangt af van het land natuurlijk.)



Kan je als lunch een groentesoep met een bruine boterham nemen?

In plaats van frietjes met gefrituurde vis.



Een vriendin van me neemt havermout mee in haar koffer. In de hotelkamer alleen wat heet water opgieten.

Misschien vind je deze lekker, met gedroogd fruit erdoor.

https://www.ekoplaza.nl/p ... fast-havermout-rood-fruit



Wat staat er op het menu van het hotel?
Alle reacties Link kopieren
Juist op vakantie eet ik vaak gezond.

In zuid-europa heb je zoveel lekker fruit en groente. Ik kan in Italië of Griekenland gerust lunchen met alleen tomaat of perzik, lekker van de groenteboer.

En tussendoor eet ik ook vrijwel niks, behalve dat incidentele ijsje. Maar ook niet elke dag.

Ook als ontbijt kun je lekker een stuk fruit halen bij de groenteboer.



Dan kun je in de avond alsnog lekker uit eten
Joh gewoon genieten! Als je weer thuis bent dan herinner je je toch liever dat leuke uitstapje dan hoe lekker het bord van je tafelgenoot eruit zag terwijl jij op je gestoomde visfiletje zat te kauwen. Waarmee ik niet zeg dat je èn ijs èn die gefrituurde vis èn dat toetje moet eten, maar geniet vooral.



Verstandig zijn kan ná de vakantie wel weer.
Een midweek is toch vier dagen? Volgens mij kun je in vier dagen geen 30 kilo aankomen.



Als ik jou was zou ik wel wegen dan weet je hoe groot de schade is en wat je kunt verwachten na twee weken soortgelijk eetgedrag op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Je kan er voor kiezen om 4 dagen gewoon lekker te genieten en het na je vakantie op te pakken... die vier dagen extra zullen je heus geen 30kg extra bezorgen.



Als je het toch gezond wilt aanpakken; zit er een fitness in het hotel? Zo ja, maak er gebruik van! Smorgens een half uurtje cardio is heerlijk en geeft je een soort houvast voor de rest van de dag.



Ontbijt in een hotel bestaat vaak al uit Veel ongezond eten. Kies voor yogurt of bruin brood met een stuk fruit.



Smiddags een lekkere salade (laat bij voorkeur de dressing) of brood met ei (ei geeft een verzadigd gevoel)



Avond; kies voor veel groenten en probeer sausen te vermijden



Verder veel (alleen) water drinken.



Trakteer jezelf wel 1x op wat lekkers



Fijne vakantie!
quote:FlyingBird- schreef op 30 juli 2016 @ 20:42:

In plaats van het ijsje hier en daar:

een schijf watermeloen. (Hangt af van het land natuurlijk.)



Kan je als lunch een groentesoep met een bruine boterham nemen?

In plaats van frietjes met gefrituurde vis.



Een vriendin van me neemt havermout mee in haar koffer. In de hotelkamer alleen wat heet water opgieten.

Misschien vind je deze lekker, met gedroogd fruit erdoor.

https://www.ekoplaza.nl/p ... fast-havermout-rood-fruit



Wat staat er op het menu van het hotel?



Ik ben een havermout liefhebber en altijd met water dus dat zit goed!



Ik eet geen achterlijke dikmakers hoor. Zoals patat en frituur.



Ik eet in de vakantie te veel koolhydraten heb ik het idee. Met name Italië was een opgave op salades o.i.d. te vinden.



Ontbijten doe ik wel met koolhydraten. Middag wordt naar aanleiding van jullie tips fruit en ik hoop in de avond een gezonde maaltijdsalades ofzo.
Je kunt natuurlijk best gebruik maken van de supermarkt in een hotelkamer. Plastic bordje en bestek, klein mesje, bakje om wat in te bewaren of te husselen...Kun je zo zelf een salade maken voor onderweg, bijvoorbeeld. Lekker in een park gaan opeten.



En wat betreft proberen te sporten, wandelen helpt bij mij altijd goed, stevig wandelen. Pak niet de metro in de stad, maar loop kriskras door de stad/een woonwijk (zo leuk om te zien hoe ze buiten het centrum wonen) naar je bestemming. Goed de pas er in, dan verband ik aardig wat!
Gewogen. Schade is beperkt gebleven tot 1.8kg thank god



Opletten geblazen, moet er ook weer af
Alle reacties Link kopieren
Och ja, ik ken het probleem. Ik trek dan na de vakantie de broekriem weer wat strakker en ben dan het aangekomen gewicht vrij snel weer kwijt (maandje)

Als je de komende twee weken toch wil opletten dan zou ik kiezen voor meer eiwitten dan koolhydraten. Als je in het hotel ontbijt, luncht en dineert dan zou ik voor het ontbijt kiezen voor roerei en bijvoorbeeld tomaat/ komkommer of een schaaltje yoghurt en daar zelf wat fruit bij doen. Voor lunch zou ik de salade kiezen en vragen of de dressing apart kan. Ik zou desnoods zelf een flesje balsamico azijn meenemen en dat over mijn salade doen. Avondeten is wat lastiger. Ik zou in jouw geval dan gaan voor de gegrilde zalm, de kipsate maar dan zonder de sate. Heldere soep vooraf. Of het vegetarische gerecht, meestal zit hier vrij veel groente bij.

En die toetjes kan je in alle gevallen, en elke dag gewoon overslaan
quote:winkelfanaat schreef op 30 juli 2016 @ 21:02:

Och ja, ik ken het probleem. Ik trek dan na de vakantie de broekriem weer wat strakker en ben dan het aangekomen gewicht vrij snel weer kwijt (maandje)

Als je de komende twee weken toch wil opletten dan zou ik kiezen voor meer eiwitten dan koolhydraten. Als je in het hotel ontbijt, luncht en dineert dan zou ik voor het ontbijt kiezen voor roerei en bijvoorbeeld tomaat/ komkommer of een schaaltje yoghurt en daar zelf wat fruit bij doen. Voor lunch zou ik de salade kiezen en vragen of de dressing apart kan. Ik zou desnoods zelf een flesje balsamico azijn meenemen en dat over mijn salade doen. Avondeten is wat lastiger. Ik zou in jouw geval dan gaan voor de gegrilde zalm, de kipsate maar dan zonder de sate. Heldere soep vooraf. Of het vegetarische gerecht, meestal zit hier vrij veel groente bij.

En die toetjes kan je in alle gevallen, en elke dag gewoon overslaan Alleen ontbijt is in het hotel. De rest is eigen invulling.
Alle reacties Link kopieren
quote:ViveMarie schreef op 30 juli 2016 @ 21:04:

[...]





Alleen ontbijt is in het hotel. De rest is eigen invulling.Dan eet je alles wat ik bedacht heb tijdens het ontbijt.
quote:ViveMarie schreef op 30 juli 2016 @ 21:02:

Gewogen. Schade is beperkt gebleven tot 1.8kg thank god Dat is na 4 dagen vakantie? Dan levert 14 dagen dus 6,3 kilo extra op.
Alle reacties Link kopieren
In je idee ben je een stuk zwaarder gekomen maar in de praktijk zal dat reuze meevallen!! Je mag best ook wel eens een paar dagen (of weken) wat meer eten. Geen probleem als je verder maar gewoon normaal en gezond eet



Maar, aangezien je om tips vroeg: eet fruit, salades, yoghurt (wel volle yoghurt doen anders krijg je straks te weinig binnen), drink veel (dat vult ook!), drink lekkere smoothies met fruit/yoghurt/groenten/havermout en wat ze er tegenwoordig allemaal doorheen gooien, koop af en toe een gevlochten brood of maiskolf bij de straatverkoper als je in zo'n land bent waar ze dat hebben, en het belangrijkste is dat je geen stress hebt om wat je eet!!!



Zelfs als je in die 2 weken wat aan zou komen, gaat dat er wel weer af hoor als je daarna weer gezond gaat eten en gaat bewegen
quote:elske1975 schreef op 30 juli 2016 @ 21:07:

[...]





Dat is na 4 dagen vakantie? Dan levert 14 dagen dus 6,3 kilo extra op.Dat is niet hoe het werkt, dat snap je zelf toch ook wel hoop ik?
quote:Rue schreef op 30 juli 2016 @ 21:52:

[...]

Dat is niet hoe het werkt, dat snap je zelf toch ook wel hoop ik? Leg eens uit waarom niet? Ik ga ervan uit dat TO tijdens die 14 dagen hetzelfde eetpatroon aanhoudt als tijdens de midweek. Daar is ze zelf in ieder geval bang voor.
quote:elske1975 schreef op 30 juli 2016 @ 21:54:

[...]





Leg eens uit waarom niet? Ik ga ervan uit dat TO tijdens die 14 dagen hetzelfde eetpatroon aanhoudt als tijdens de midweek. Daar is ze zelf in ieder geval bang voor.Omdat je ook vocht vasthoudt als je ineens een ander eetpatroon hebt. Omdat, als je een keer een week wat slechter eet en de eerste dag een kilo aankomt, je ook niet een week later ineens zeven kilo zwaarder bent. Een kilo vet staat gelijk aan 7000 kcal. Dan moet je echt de hele dag niks anders doen dan vette troep eten.
Dan zou je met zo'n eetpatroon in een jaar 163,8 kilo aankomen. Ik mag toch hopen dat je zelf ook snapt dat dat niet klopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop bij een diëtiste en ga volgende week op vakantie, de tips die ik kreeg waren:

Vooral regelmaat proberen te houden, dus ontbijt, lunch en diner en 2 tussendoortjes.

Veel water drinken.

Bij elke maaltijd, ook al is het vet/slecht of te veel (niet te druk om maken) altijd proberen genoeg groente te eten. Ook al zit je bij de Chinees op pizzaria, neem dan salade of rauwkost erbij en eet om na elke 2 happen een hap groente.

Heb je overdag een ijsje of cocktail of zoiets gehad, sla dan het toetje over.



Dit zijn zo ongeveer de richtlijnen die ik heb gekregen
Tijdens een stedentrip loop je zoveel dat je dat extra eten best kunt hebben.

Ik zou niet speciaal op mijn eten letten als ik jou was behalve die tip van hierboven; heb je overdag al een ijsje op dan 's avonds geen toetje.
Genoeg tips om gezondere keuzes qua voeding te maken. Ik probeer in de vakantie iedere dag een uur stevig door te wandelen. Zo zie je ook gelijk wat van de omgeving.
Ik val eigenlijk altijd af tijdens vakanties. Vooral omdat ik minder snaai en meer loop. Een cocktail, toetje, ijsje, pizza gaat er dan prima in. Gewoon naar je lichaam luisteren. Bij honger eten, bij geen honger niet eten. Niet elke avond voor/hoofd/na doen en niet elke dag pannenkoeken bij het ontbijt. Met een beetje normaal doen moet het wel goed komen, toch?
Alle reacties Link kopieren
Beetje balans..en daarna extra sporten...

Geniet!!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon veel groente wat fruit..niet 2 X opscheppen etc

Lekker wandelen
Alle reacties Link kopieren
Ik neem in hotel vaak ook maar paar happen van toetje..en van lekkere dingen..dan eet ik, niet hele stuk vlees, maar paar happen en ver veel groente en salade etc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven