energie besparen-- tips

14-01-2008 21:54 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Onze huisbaas kwam vanavond langs met de mededeling dat we 100 euro meer per maand aan stroom moeten betalen dan vorig jaar. We wonen met 10 mensen in een (oud) studentenhuis.



Nu kwam hij met het voorstel dat als wij de energierekening dit jaar terug wisten te brengen, hij de huursverhoging laag houd.



Nu willen wij best aan het milieu denken, maar het is nu eenmaal een oud tochtig huis, nergens dubbele beglazing, overal gaten en kieren waar het door tocht etc.



Hebben jullie tips voor mij/ons om te bezuinigen? Zelf zijn we al op spaarlampen gekomen en verwarming uit als je niet in je kamer bent/ verwarming uit in de gemeenschappelijke ruimtes.. al staan die laatste zowiezo weinig aan.



Ik heb al rondgekeken op het internet, een aantal tips zijn goed bruikbaar, andere niet omdat je daar grote uitgaven voor moet doen en we zien de huisbaas dat nog niet doen (onszelf ook niet trouwens).



Eigenlijk moeten het dus low-budget, makkelijk uit te voeren ideeen zijn. Wie kan ons daarbij helpen?
-Stop de kieren dicht met kranten of met pur.

-'s Avonds gordijnen dicht

-Korter douchen

-Volle wasmachines draaien

-Volle vaatwasser draaien

-Minder koelkasten gebruiken

-Nieuwe elektrische apparaten aanschaffen, oude gebruiken soms meer stroom

-Was op een rekje hangen, geen droger dus

-Stekkers van alle apparaten die op stand by staan eruit. Computers, tv's, stereo's en alle apparaten met tiptoetsen

-Beperk het gebruik van apparaten die warm worden zoals ovens, fohns, broodroosters
- Als het een studentenhuis is, kijk dan eens of je (oude?) koelkast goed sluit. Heb eens gelezen dat er door versleten strips aan de deur echt massa's energie verloren gaan.

- Tochtstrips (van de Hema) langs de ramen en deuren.

- Voor zover ik weet moet je de verwarming niet helemaal dichtdraaien als je weggaat, maar laag zetten. Ik heb gelezen dat het minder energie kost om de kamer de hele tijd een beetje warm te houden, dan om van 5 ineens naar 20 graden te moeten

- Isolatiemateriaal (Gamma, van dat spul dat je ook voor je autoruiten doet tegen de zon) achter je radiatoren.



Vl43inder, wasdroger gebruikt inderdaad heel veel stroom. Maar was binnen drogen zorgt weer voor vochtige lucht, zodat je harder moet stoken om het warm te krijgen. Ideaal is dus: wasrekje buiten. (Maar ja, in dit weer wordt je was dan nooit droog...)



Ooit bestond er in A'dam een energie-team, of zoiets, die bij mensen met laag inkomen langskwam om te kijken hoe ze low-budget energiebesparing konden doen. Ging volgens mij van de gemeente uit. Misschien bestaat er nog steeds zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Als je dubbeltarief hebt: 's avonds en in het weekend wassen, drogen, strijken en al die andere dingen doen die veel stroom kosten. Echt, scheelt je bákken met geld.



Adapters enzo niet in het stopcontact laten zitten. Sluipstroom heet dat.



Ik heb zelf vandaag gekeken wat er bij mij veel stroom kostte. Hoe? Door alle groepen (heb er drie) af te zetten, en dan eentje aan doen. Kijken waar de meter harder van gaat draaien. En das van de groep op de eerste verdieping. Daar staan twee pc's, niet aan, zelfs niet standby. Maar wel aan de stekkerdoos. Dus ik ga zo'n stekkerdoos kopen waar een schakelaar op zit, kan ik in één keer al die pc's van stroom afsnijden.



Koelkast op tijd ontdooien schijnt ook nogal te schelen (ik ga het binnenkort uitproberen)
Alle reacties Link kopieren
Kieren dichtstoppen is op zich een goed idee maar zorg wel dat je blijft ventileren. Als alles potdicht zit, dus zonder ventilatie, wordt de lucht in huis vochtig waardoor je harder moet stoken om het behaaglijk warm te krijgen. En daarbij: als er niet geventileerd wordt heb je meer risico op koolmonoxidevergiftiging. Ik wil niemand bang maken, maar er zijn al veel mensen hieraan overleden doordat ze hun huis 'te goed' isoleerden.



En verder: trek een lekkere warme trui en dikke sokken aan en ga eens wat vaker bij je huisgenoten op visite. Dan kan de kachel in jouw kamer namelijk uit. Iets minder lang douchen. Als iedereen elke keer 1 of 2 minuten korter doucht bespaar je al heel veel, ook in water. Gezamenlijk koken en/of eten, dus niet ieder voor zich zijn eigen prutje koken, maar bijv. met een kookrooster.
Alle reacties Link kopieren
Verwarming helemaal uit spaart geen energie, tenminste niet als het daardoor erg koud wordt en je daarna enorm moet stoken om het weer dragelijk te maken. Beter kan je de ruimte op een minimum temperatuur houden (15 graden bv).



Verder tochtstrips en dikke/dubbele gordijnen die de tocht goed tegenhouden. Vloerkleden. Verlichting uit als je niet in die ruimte bent.

Inderdaad stekkers er uit. Nog beter is zo'n stekkerdoos die je in zn geheel uit kan doen (scheelt tijd/is makkelijk).
Alle reacties Link kopieren
ow, lekker mosterd ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gehoord dat het scheelt dat je eerst water verwarmd via de waterkoker en dan in een pan op het gas voor groente en aardappels. Zelf doe ik het altijd even klaarmaken in de magnetron.



Als ik het koud heb neem ik een cup of soup, heb je het direct warm. Ja en logische dingen als een uur voor je naar bed gaat al je verwarming uit zetten.



Wat al gezegd was, goedkoop isoleerspullen kopen bij de gamma, het hoeft niet veel te kosten. Wat iemand zei voor achter de verwarming is nu te koop voor 1 euro bij de action. Voor autoramen maar die isoleermatten kan je voor meer dingen gebruiken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ah kijk, energiebesparing. Daar heb ik ooit een campagne over gedaan! Dus ik zou ook wel wat tips voor je moeten hebben:



- Verwarming inderdaad niet helemaal uitzetten, opwarmen kost veel energie. Zet de verwarming overdag ipv op 20 graden, op 19 graden. Als je eraan gewend bent is dat een hele prettige temperatuur, en die ene graad scheelt veel op je energierekening.

- Wasrekje binnen is geen goed idee qua energiebesparing door idd de vochtige lucht. Zet het buiten, of in een kamertje waarvan je de ramen open kunt zetten en de deur dicht.

- Hang en zet niets voor de radiatoren. Geen banken, maar ook geen gordijnen (voel maar eens achter een gordijn, da's koud!).

Gordijnen natuurlijk wel dichtdoen 's avonds. Heb je luxaflex, zet die dan zo dat je om van binnen naar buiten te kijken, naar beneden moet kijken. Zo glijdt de opstijgende warme lucht erlangs, en blijft de koude lucht achter de luxaflex.

-Hou de meterstanden van gas en elektriciteit bij, elke week.

- Doe lampen uit als je de kamer verlaat. Spaarlampen zijn goed. Vergeet niet dat lampen met dimmers altijd energie gebruiken, ook al staan ze uit (en aan gebruiken ze veel energie)

- Laat geen opladers in het stopcontact hangen

-Kook met het deksel op de pan, en op een zo laag mogelijk vuurtje.

(MV, in de magnetron kost meer energie dan in een waterkoker of op gas)

Ik zie ondertussen dat er al meer gepost is, ik zal dit er even op zetten.
anoniem_43033 wijzigde dit bericht op 14-01-2008 22:36
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
- Waterbesparende douchekop aanschaffen (of zo'n flubbertje wat je in je huidige douchekop kunt zetten, bij de bouwmarkt te krijgen) scheelt meer energie dan je zou verwachten

- wassen op 40 graden (of lager) waar dat kan, ook voor witte was

- Koelkast niet in de zon zetten, en een handlengte van de muur af
Alle reacties Link kopieren
ik was sinds kort op 30 graden. Zelfs met mijn baby-was kan dit prima. Als je goed wasmiddel gebruikt, gaan de vlekken er allemaal uit!



Spaarlampen zijn goed, maar LED verlichting is nog beter. Wij zijn sinds een maandje overgestapt op led lampen. We hebben nu een spotjes-lamp in de woonkamer, met 4 spots. Die lamp verbruikt in totaal maar 6 watt. Dat is minder dan een spaarlamp. En de lamp gaat heeeeeel lang mee. In een goede bouwmarkt (hornbach ofzo) hebben ze die lampen. (ook in kleur, als je je huisje gezellig wil maken/houden).



http://www.tipsomtebesparen.nl/energie/elektriciteit



nog meer tips!



Succes!
wen schreef op 14 januari 2008 @ 22:33:

Ah kijk, energiebesparing. Daar heb ik ooit een campagne over gedaan! Dus ik zou ook wel wat tips voor je moeten hebben:



- Verwarming inderdaad niet helemaal uitzetten, opwarmen kost veel energie. Zet de verwarming overdag ipv op 20 graden, op 19 graden. Als je eraan gewend bent is dat een hele prettige temperatuur, en die ene graad scheelt veel op je energierekening.







Sjemig....vind je dát energiebesparend? :-O

Hier staat de kachel overdag op 16, als er niemand thuis is zelfs op 10, 's nachts staat ie ook op 10. Meestal zet ik hem tegen een uurtje of half 6 wat warmer, 18 of 19 graden, tot 19.00 dan gaat ie al naar de nachtstand. (het wordt hier bijna nooit kouder dan 13 graden)
Alle reacties Link kopieren
Huh, dan ben je wel een ijskonijn hoor :-O ;-)

16 graden is voor de meeste mensen echt geen prettige temperatuur meer. En ten opzichte van 20 graden is het natuurlijk wél energiebesparend.



Het hangt er ook een beetje vanaf wat voor ketel en wat voor huis je hebt, wat het beste 'verwarmingsbeleid' is. Wij hebben bv. een modulerende ketel en bijpassende thermostaat, waardoor het water met weinig energie constant een beetje warm blijft. Dan is het niet handig om de verwarming overdag uit te zetten, dat kost juist veel meer energie dan het kleine beetje dat er nodig is om de temperatuur de hele dag constant te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de verwarming altijd op 17/18 staan. 's Nachts ook, inderdaad in verband met dat opstoken in de ochtend wat meer kost dan het gewoon op dezelfde temperatuur laten staan.
Gebruik een snelkookpan.

Of de hooikistmethode. Breng rijst aan de kook, gas uit en pak de pan in in je dekbed. Een half uur, tot een uur later (ligt aan de hoeveelheid rijst) is je rijst gaar. En je bed is al opgewarmd.
Alle reacties Link kopieren
Haha, Einstein, da's een antieke, doch effectieve methode.



Wij hadden destijds een wedstrijd waarbij degene die ten opzichte van het jaar ervoor de meeste energie bespaarde, een mooie prijs kon winnen. Heel veel deelnemers stuurden ook hun tips in om energie te besparen. Hooikisten kwamen langs, maar ook dingen als 'veel op bezoek gaan bij vrienden en familie (en ze niet bij jou thuis uitnodigen), jezelf uitnodigen voor het eten bij anderen, jezelf maar 1 x per week wassen' enz. :-O



Nou ja, het ging er ook niet om hoe je jezelf geliefd kon maken, maar hoeveel energie je kon besparen.
Alle reacties Link kopieren
Aramilia schreef op 15 januari 2008 @ 06:08:

ik was sinds kort op 30 graden. Zelfs met mijn baby-was kan dit prima. Als je goed wasmiddel gebruikt, gaan de vlekken er allemaal uit!

Even totaal off-topic (want de tips die ik wilde geven, zijn allemaal al genoemd): Welk wasmiddel gebruik je dan in godesnaam, want mij lukt het gewoon soms niet eens op 60 graden. En dan hebben we (nog) niet eens een baby en heel normale huis-tuin en keukenvlekken....
Alle reacties Link kopieren
hoi,

ik heb er ook nog wel een paar; low budget, simpel & goed voor het milieu



-lang weekend (of langer) weg? zet de waakvlam van de geiser en de CV-ketel uit, bespaart tot zo'n ¤ 60 op je gasrekening..

-eén minuutje korter douchen, bespaart warm water én energie. Of laat je bad aan de buitenkant isoleren.

-zet de koelkast op een koele plaats, niet te dicht bij een verwarming, fornuis, van de muur af, stofvrij en ontdooi ingevroren producten in de koelkast.

-zet 's nachts je pc echt uit, bespaart al snel ¤ 10 per jaar.. En opladers blijven stroom gebruiken, haal ze dus uit het stopcontact. Denk aan kruimeldief, tandenborstel, mobiele telefoon enz..

Meer handige tips vond ik bij

energie tips!

Succes!
Alle reacties Link kopieren
volgens mij staan er op de site van nuon veel tips.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-08-2016 19:01
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven