Miele of AEG wasmachine en droger?

11-07-2016 13:46 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijd om een nieuwe droger én wasmachine te kopen. En dan het liefst voor de komende minstens 15 jaar.



Eisen voor de wasmachine zijn:

-Geschikt (lees groot genoeg) voor gezin met 2 kinderen, nu nog klein

-De meest gangbare programma's instelbaar qua temperatuur en centrifugetoeren (dus niet enkel standaardprogramma's maar afzonderlijk instelbaar naar wens).

-Timer

-Zuinig (zo zuinig mogelijk)

-Koolborstelloze motor

-Geen fancy nieuwe snufjes zoals Twin Dos en weet ik wat Miele allemaal nog meer verzint.



Eisen voor de droger:

-Condens

-Warmtepomp

-Zo zuinig mogelijk



Wat ik weet over Miele is dat het de beste moet zijn. Maar tijden veranderen en is dat nu nog steeds zo? Gaan de Mieles van tegenwoordig net zo lang mee als vroeger?

Of is AEG dan een vergelijkbare keuze? Die zijn een stuk goedkoper. En de AEG droger van mijn ouders is 15 jaar of misschien nog wel langer meegegaan.



Het probleem wat ik met Miele heb gemerkt is dat je met uitgebreidere machines (dus met meer programma's en meer instelfuncties) meteen aan de enorm dure modellen zit én je al die fancy shit er meteen bij krijgt. Wat we dus niet willen.



Budget is niet heel erg een issue, als het maar echt goede machines zijn. (Oke er is een grens, ik vind €1800,- voor een wasmachine wel erg duur).



Alvast bedankt voor jullie input!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bosch sinds een jaar. Super fijn, 1600 toeren, zeer zuinig en vulcapaciteit van ik geloof 8 kilo. Erg tevreden. Kostte iets van 800 euro.

Ik heb een droger van Zanussi van ruim 11 jaar oud. Eeg tevreden. Nog nooit wat mee gehad. Doet het nog perfect. Was nog geen 400 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd een Miele wasmachine gehad. Na 22 jaar net vervangen voor een AEG. Spijt dat ik niet weer een Miele heb gekocht. De AEG wasmachine maakt veel meer lawaai.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Ik twijfel enorm. Maar misschien is een simpelere Miele wasmachine van 800/900 euro en een AEG droger met warmtepomp nog zo'n slecht idee niet. Ik wil inderdaad ook zelf bepalen hoeveel en welk wasmiddel ik gebruik. Maar eens langs een BCC om wat te bekijken.
Ik heb een Miele met twindos maar gebruik het systeem nooit. De twindos wasmiddelen zijj vrij prijzig en alleen bij Miele te verkrijgen.



Als je voor een Miele gaat zou ik een goedkoper type nemen. Over mijn Miele droger ben ik vrij tevreden. Met name bij 8 kilo witte was valt het droogresultaat wat tegen (of ik prop de machine toch iets te vol). Dat wil zeggen dat kastdroog toch nog iets te vochtig is.
Ik heb een AEG was/droogcombinatie, die bevalt heel goed. De was is droog als het uit de droger komt en vrijwel alle programma's zijn naar wens aan te passen. In het najaar is hij 5 jaar oud, over de levensduur kan ik dus niet zoveel zeggen. Enige vervelende is wel dat de wasmachine 8 kilo is en de droger 4, daar moet je dus wel rekening mee houden als je altijd de droger gebruikt. Als ik me niet vergis kostte hij tussen de 800 en 900 euro.



Mijn ouders hebben in januari een Siemens met alle moderne snufjes gekocht, ding is al 3 keer kapot geweest in die tijd. Dan heb ik toch liever mijn ouderwetse wasmachine waarin ik mijn wasmiddel zelf kan doseren.
Alle reacties Link kopieren
Update, het zijn 2 Boschmachines geworden. Voornamelijk omdat die nog wel in Duitsland worden geproduceerd en ze toch beduidend goedkoper zijn dan Miele.



Bedankt voor de bijdrages iedereen en sorry voor de late reactie, heel druk geweest met een verhuizing
Alle reacties Link kopieren
Goede keuze als het echt een Duitse machine is want Bosch/Siemens produceert ook elders hun machines en Miele is ook stuk minder dan vroeger zou eerder voor een Asko gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 17 augustus 2016 @ 07:48:

Goede keuze als het echt een Duitse machine is want Bosch/Siemens produceert ook elders hun machines en Miele is ook stuk minder dan vroeger zou eerder voor een Asko gaan.Ja daar hebben we expliciet op gelet, enkele serienummers worden nog wel geproduceerd in Duitsland, er staat ook 'made in Germany' op. Of dat ook voor de droger geldt weet ik trouwens niet, enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Kan zou zeggen zoek ff naar type plaatje en je weet het. Ik geloof wel dat de meeste Home Proffesional series uit Duitsland komen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt
Alle reacties Link kopieren
BOSCH.............
Ik heb al e.e.a. gelezen aan meningen.
Nu had ik mijn keuze min of meer al bepaald, maar de huidige AEG beviel mij uitstekend. Normaal neem ik dan opnieuw hetzelfde merk. Maar prijsverschil is en beter wasresultaat zijn na 25 jaar ook overweging waard.

Alleen heb ik nu een machine van AEG zien staan met een trommel van 1 - 8 kg. Die zelf weegt en bepaalt hoeveel water die gebruikt.
Heb nu een spaarknop en kort wassen programma.

Die 1 - 8 kg geeft vragen. Reviews bevestigen het deels, maar testen geven AEG beter wasresultaat dan bijvoorbeeld BOSCH en SIEMENS in de goedkopere prijsklasse. Hoe simpeler, hoe liever. Hoe minder dure toeters en bellen, hoe liever ik het heb. Zelf kunnen instellen heeft mijn voorkeur.
Ik las één review dat een wasje 4 uur had geduurd, maar ook heel veel lof.
Een kleinere kan ook voor mij. Waarschijnlijk is een nieuwere stiller, zuiniger en schoner.
Lees nu hier dat ook goedkopere B-merken zijn de lijken op de A-merken. Is nieuw voor mij.

Maar moet definitieve keuze nog maken. De volgende dag kan die in huis zijn. :)
Dar kan ook door even naar een winkel te gaan en er af te rekenen of aan te betalen bij winkel die naam moet hoog houden. Risico is dan laag dat het retour moet.

Wie geeft zinnige - eigen voorbeelden van hoe die 1 - 8 kg werkt?
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
07-06-2018 17:14
Ik heb al e.e.a. gelezen aan meningen.
Nu had ik mijn keuze min of meer al bepaald, maar de huidige AEG beviel mij uitstekend. Normaal neem ik dan opnieuw hetzelfde merk. Maar prijsverschil is en beter wasresultaat zijn na 25 jaar ook overweging waard.

Alleen heb ik nu een machine van AEG zien staan met een trommel van 1 - 8 kg. Die zelf weegt en bepaalt hoeveel water die gebruikt.
Heb nu een spaarknop en kort wassen programma.

Die 1 - 8 kg geeft vragen. Reviews bevestigen het deels, maar testen geven AEG beter wasresultaat dan bijvoorbeeld BOSCH en SIEMENS in de goedkopere prijsklasse. Hoe simpeler, hoe liever. Hoe minder dure toeters en bellen, hoe liever ik het heb. Zelf kunnen instellen heeft mijn voorkeur.
Ik las één review dat een wasje 4 uur had geduurd, maar ook heel veel lof.
Een kleinere kan ook voor mij. Waarschijnlijk is een nieuwere stiller, zuiniger en schoner.
Lees nu hier dat ook goedkopere B-merken zijn de lijken op de A-merken. Is nieuw voor mij.

Maar moet definitieve keuze nog maken. De volgende dag kan die in huis zijn. :)
Dar kan ook door even naar een winkel te gaan en er af te rekenen of aan te betalen bij winkel die naam moet hoog houden. Risico is dan laag dat het retour moet.

Wie geeft zinnige - eigen voorbeelden van hoe die 1 - 8 kg werkt?
25 jaar dat gaat Miele tegenwoordig ook niet meer neer door toepassing van mindere matrialen ( aluminium lagerkruis) wat niet bestand is tegen lagere temperatuur wassen in combinatie van ( over ) doseren net vloeibare wasmiddel.

Zou in de goedkope klasse echt gaan voor een Beko is de beste machine die er is. En die 1-8 kilo erg leuk allemaal maar volle machine is gewoon goedkoopste manier van wassen.

En wasresultaat wordt voornamelijk bepaald door temperatuur en juiste hoeveelheid water ( gros van de machines zijn erg zuinig met water) Als dat te regelen valt is een pré maar wasprogramma,s van 4 uur :steam:

Hier 8 kilo wasgoed en hangt na 45 minuten weer fris aan de lijn.
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
07-06-2018 17:14
Ik heb al e.e.a. gelezen aan meningen.
Nu had ik mijn keuze min of meer al bepaald, maar de huidige AEG beviel mij uitstekend. Normaal neem ik dan opnieuw hetzelfde merk. Maar prijsverschil is en beter wasresultaat zijn na 25 jaar ook overweging waard.

Alleen heb ik nu een machine van AEG zien staan met een trommel van 1 - 8 kg. Die zelf weegt en bepaalt hoeveel water die gebruikt.
Heb nu een spaarknop en kort wassen programma.

Die 1 - 8 kg geeft vragen. Reviews bevestigen het deels, maar testen geven AEG beter wasresultaat dan bijvoorbeeld BOSCH en SIEMENS in de goedkopere prijsklasse. Hoe simpeler, hoe liever. Hoe minder dure toeters en bellen, hoe liever ik het heb. Zelf kunnen instellen heeft mijn voorkeur.
Ik las één review dat een wasje 4 uur had geduurd, maar ook heel veel lof.
Een kleinere kan ook voor mij. Waarschijnlijk is een nieuwere stiller, zuiniger en schoner.
Lees nu hier dat ook goedkopere B-merken zijn de lijken op de A-merken. Is nieuw voor mij.

Maar moet definitieve keuze nog maken. De volgende dag kan die in huis zijn. :)
Dar kan ook door even naar een winkel te gaan en er af te rekenen of aan te betalen bij winkel die naam moet hoog houden. Risico is dan laag dat het retour moet.

Wie geeft zinnige - eigen voorbeelden van hoe die 1 - 8 kg werkt?
Ik heb die AEG voor 8 kilo die zelf weegt. Als ik de was erin doe weegt de wasmachine het aantal kilo's en past de duur van het programma daarop aan. Dus een kleine was is dan sneller klaar. Ook zit er een tijdsbesparingsknop op, je kunt instellen of de was dan 3 uur, 1,5 uur of 45 minuten (of zoiets. weet het niet precies) duurt. Ik ben heel blij met die AEG. Hij is heel stil, makkelijk te gebruiken en de was komt er bijna droog uit
Ik ben zelf erg tevreden met Bosch/ Siemens. Deze beide merken zijn exact dezelfde machines alleen met een ander merk erop.

Als je bijv een Bosch neemt raad ik aan eentje te nemen uit de hogere series, bijv een 8 series dan heb je een degelijkere bouwkwaliteit van de onderdelen.

Deze bijv: https://www.bosch-home.nl/productoverzi ... WAW32542NL

Maar je hebt hem ook in een variant met 9kg lading, en/ of met 1600 toeren ipv 1200.

Tegenwoordig zijn alle wasmachines ' eco' / energiezuinig dat betekent dat de wasprogramma's ca 2.5 uur lang duren (heel lang inweken). Dat is bij deze ook zo, maar als je een keer haast hebt druk je op de ' speed-perfect' knop, dan vergeet hij het eco gedoe , en is het programma in een uur klaar.

Deze machine heb je voor rond de 600 euro in huis. Ik zou geen Miele nemen, die zijn ruim 2x zo duur en mijn ervaring met Miele is dat je na een jaar of 7 toch onderdelen moet laten vervangen. En omdat de aanschaf zo duur was, dan doe je daar ook maar. Dus als je er zeg 12 jaar mee wilt doen dan betaal je voor een Miele 1200 euro aanschaf+ 400 euro aan reparaties. Dan kun je beter elke 7 jaar een nieuwe Bosch kopen. En vaak gaat je Bosch ook gewoon langer mee zonder defecten.
Dank voor alle reacties.

Is stuk informatie om verder en gerichter te zoeken.
Merken zijn prima, maar als het duurder is of niet te koop zonder extra kosten voor aflevering. Garantie is nog steeds wel beperkt beschikbaar binnen grenzen.

Mijn AEG had een reparatie nodig door knoppen die niet meer uit gingen.
Was net buiten de garantie, maar was kleine klus.
Verder zat er een beugel in de trommel en paar keer filter verstopt.
In langer dan 25 jaar gebruikt en dus geen grote kosten gehad. De laatste 5 jaar was er een verplaatsing nodig. Daardoor is een onbalans geweest.
Technische levensduur is nu bereikt. Is ook een paar keer iets te vol gestopt.

Ik heb bij normale verkooppunten een aantal machines zien staan.
Testen zijn vaag en niet allemaal gratis. Oudere modellen uit series die mogelijk niet allemaal hetzelfde kunnen.

Bepaalde merken geven ver weg en onbekend via internet alleen maar te bestellen. Dat is voor mij een :nope: Ik ga alleen naar bekend en vertrouwen en dat is waarvan ik zeker ben dat ik persoonlijk contact kan maken.

Dat van die trommel heb ik ook ergens iets over gelezen. Is dan weten wat het verschil is. Bedankt voor het aangeven van dat verschil.

Die 1 - 8 kg vulgewicht zal best wel goed wassen. Maar het zou dan in meting van combinatie met schuim en dosering verschil in resultaat geven. Die 4 uur was iemand die de was niet lekker vond ruiken? Of er waren twee verschillende. Dat weet ik even niet meer. Ik kan wel gokken dat als er een schuimdetector zit voor uitspoelen en iemand verhoogd de dosering. Ja, met wat fantasie zal dan extra spoelen nodig zijn? Ik weet niet hoe het werkt. Wat is standaard? Die deed er steeds meer wasverzachter in en nog rook het niet lekker. Geloof niet dat ik zo'n review serieus moet nemen als iemand die begrijpt wat er nodig is.
Energie is voor mij de hoeveelheid elektra het meest interessant. Heb anders teveel last van verstopping van het riool en de afvoer.
Heeft ook met vloeibaar en poeder te maken. Zelf doseren vind ik dan i.v.m. bevuiling en hardheid water belangrijk.
Waterontharder zit in wasmiddelen als het goed is. (Staat op pak.)

Die 1 - 8 kg zou dan wel gunstig zijn met minder water om het te verwarmen. Grotere trommel geeft ook meer resultaat, omdat het gewoon meer in laagje water gaat zonder veel sop. Maar dan raak ik het begrip kwijt.

Hoe minder elektronica, hoe minder lastige reparaties er kunnen zijn.
Liefst zo simpel mogelijk, want ik stel liefst zoveel mogelijk zelf in wat ik nodig vind. Ik giet ook een oplossing sop in de machine als de was anders aangetast kan worden. Er zit wel een stop op voor niveau. (Heb handleiding en internet veel bekeken en van oude machine veel standaard weetjes voor het eerst gezien. Handig zo'n slangetje om water er uit te laten lopen. Scheelt dweilen... )

Dus wat meer gebruikersbeschrijvingen van die grote trommel met 1 tot 8 kg. Nu gebruik ik vooral 4 - 6 kg vullen. Af en toe moet ik twee machines doen en dat zou dan in een was kunnen. Een half wasje en korte was doe ik ook steeds meer. Een periodieke hete was om de leidingen open te houden en door te spoelen. Schoonmaakmiddelen in een zak gaan er ook in, maar er is twijfel of dat niet ook slijtage heeft gegeven. Kan ook anders.

Meer ervaringen zijn heel welkom. Ik ga nu wel ook op andere merken kijken.
Ik ga alleen voor wasmachine. Huidige AEG is droog en ophangen is vaak na een of twee dagen weer klaar.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 08-06-2018 14:02
7.77% gewijzigd
P.S.: Kleine grappig zoekresultaat. Op kleine was kreeg ik Trawassie met wasmachine.
Jo_tasy schreef:
08-06-2018 09:13
Ik heb die AEG voor 8 kilo die zelf weegt. Als ik de was erin doe weegt de wasmachine het aantal kilo's en past de duur van het programma daarop aan. Dus een kleine was is dan sneller klaar. Ook zit er een tijdsbesparingsknop op, je kunt instellen of de was dan 3 uur, 1,5 uur of 45 minuten (of zoiets. weet het niet precies) duurt. Ik ben heel blij met die AEG. Hij is heel stil, makkelijk te gebruiken en de was komt er bijna droog uit
Is ook het resultaat van mijn huidige machine AEG. Heeft tussendoor extra centrifugeren tijdens spoelen.
Dosering wasmiddel is dan wel een vraag. Ik heb alle reacties samen gevat.
Wel iets meer gerichte informatie over die merken. Materiaal van de trommel en de ophanging.
Nu is de rubber waarschijnlijk versleten en stond in onbalans. Moest een keer verplaatst worden.

Standaard heb ik vaak 4 - 6 kg was, maar ik kan - als ik me niet vergis - een handleiding downloaden.
Van een ander merk stond dat er ook.

Nogmaals, allemaal bedankt voor meer gedetailleerde informatie.
Ik ga ook nog wat oude consumentengidsen van consumentenbond opzoeken. Ik kan niet verder dan een jaar terug.
Sommige modellen die te koop staan zijn iets ouder.

@TO; ik hoop dat het niet te lastig was, maar er stond al goed informatie in die ik ook kon gebruiken. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
4-6 kilo wasgoed is een 5 kilo machine perfect. Een ruim 25 jaar oude AEG is nu niet te vergelijken met een Electrolux.

Wat betreft alle eisen en sopvergelijk er zit niet zo veel verschil in wasmachines.
Ik heb de laatste test van Consumentengids van eind vorig jaar. Is een goede uitleg.
Voor gevoelige huid en slechte spoelresultaten is het bij de meeste machines wel mogelijk om extra spoeling te laten doen. Zelf wasmiddel te doseren kan ook.
Wasverzachter doe ik nooit.

Ook is snel en kort wassen meestal minder energiezuinig.
Langzaam opwarmen kost minder energie en kan inderdaad 4 uur duren.
Niet lekker geuren? Bodylotion is een oplossing. :)
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
08-06-2018 23:00
Ik heb de laatste test van Consumentengids van eind vorig jaar. Is een goede uitleg.
Voor gevoelige huid en slechte spoelresultaten is het bij de meeste machines wel mogelijk om extra spoeling te laten doen. Zelf wasmiddel te doseren kan ook.
Wasverzachter doe ik nooit.

Ook is snel en kort wassen meestal minder energiezuinig.
Langzaam opwarmen kost minder energie en kan inderdaad 4 uur duren.
Niet lekker geuren? Bodylotion is een oplossing. :)
Die testen van CB zou ik niet waarde aan hechten, ooit keer beste koop gehad was met stip de slechtste machine ooit.

Heb hier oudere test liggen en zie je dat alles er close is qua uitslag en weinig machines goed spoelen.

De lange duur van de machines tegenwoordig komt door lagere temperaturen er gewassen wordt er moet langer geweekt worden om goede wasresultaat te behalen.

Hier al meer dan 20 jaar wasmachine op warmwater aansluiting was alles op ruim 50 graden en zo is alles schoon en fris na slechts 45 minuten.
Nee, maar de structuur van het testen. De testresultaten geven aan waarop te letten.
Mijn huidige machine is even van de plaats af geweest. Het is nog niet duidelijk of deze echt stuk is. Ik lees wel uitleg over het gebruik en wat er mis kan zijn. Zie ook reviews over nieuwe technieken die nog steeds in de goedkopere machines zit. Via internet inschakelen? Hackende kinderen kunnen het dan ook. Ik ben liever thuis als er iets echt mis is. Ik vind water niet iets om te laten draaien als ik meer dan 5 km ver weg ben.
Leeg doet deze het weer wel en centrifugeert als de beste.

Ik heb nu wel informatie waarmee ik makkelijker kan filteren. Op internet staat veel oude rommel. Ik moet waarschijnlijk toch de afvoer schoon maken. Ik had door mijn gebruik 3 keer een lekkage zonder schade omdat ik thuis was.
Misschien kan ik de aanschaf - net als de vorige keer - nog een aantal maanden uitstellen. :)
slobberbone schreef:
08-06-2018 18:55
4-6 kilo wasgoed is een 5 kilo machine perfect. Een ruim 25 jaar oude AEG is nu niet te vergelijken met een Electrolux.

Wat betreft alle eisen en sopvergelijk er zit niet zo veel verschil in wasmachines.
Ja, er zijn 5 wasmachines te koop (of 1) van 6 kg.
Van 7 kg is dat 27 wasmachines.
Daarboven is het aantal 200 of zo.

Er is niet veel veranderd. Dat staat ook in de laatste test. Het enige is de grootte van de trommel.
Wie kleiner wil. Moet goed zoeken. Daar door heb ik het 5 jaar geleden uitgesteld.
De machine deed het toen opeens weer na schoon maken rond en om de machine heen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ongeveer 10 jaar oude AEG (Lavamat) 6 kg, die ook ingesteld kan worden op kortere, kleinere wasjes (standaard-was katoen 40 graden duurt 2.30 u).
Ben er erg tevreden over. Alles met de hand instelbaar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor de AEG koos, destijds, omdat ik de prijzen voor de Miele een beetje té vond.
Misschien dat voor een groot gezin en weinig tijd zo'n machine wél loont.

Tot 1400 toeren instelbaar, maar dat gebruik ik eigenlijk nooit, want dan kreukt het als de pest, en ik houd niet van strijken :A:

Gekocht bij de Expert in de buurt, want goede service vind ik nogal belangrijk bij dit soort aankopen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
09-06-2018 12:05
Ja, er zijn 5 wasmachines te koop (of 1) van 6 kg.
Van 7 kg is dat 27 wasmachines.
Daarboven is het aantal 200 of zo.

Er is niet veel veranderd. Dat staat ook in de laatste test. Het enige is de grootte van de trommel.
Wie kleiner wil. Moet goed zoeken. Daar door heb ik het 5 jaar geleden uitgesteld.
De machine deed het toen opeens weer na schoon maken rond en om de machine heen.
Kijk en daar heb je gelijk het probleem te pakken. Een 8 of 10 kilo machine is niets zwaarder uitgevoerd dus zwaardere asbelasting. Waar vroeger mijn Miele ruim 106 kilo was is nu een 10 kilo Lg net 60 kilo :-(

Als je dan kijkt hoe het programma wordt afgewerkt dan weet je gewoon dat zo,n machine geen 10 jaar meegaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven