Andere auto... maar welke?

23-08-2016 11:12 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment rijden we een Peugeot 307 SW. 6 jaar geleden gekocht, auto is inmiddels 13 jaar oud met 140.000 km op de teller.

En na een aantal jaar dure onderhoudsbeurten, autopech met de vakantie, een andere baan in het zicht met veel woonwerk-km's, en 3 kinderen waarvan er 1 al niet meer en de 2e bijna niet meer in een autostoeltje hoeft, kijken we nu wat actiever rond naar een andere auto.



Maar welke?



Wensen:

- zuinig in het verbruik (met het oog op de andere baan)

- niet te zwaar ivm wegenbelasting.

- veel bergruimte, maar niet persé een station. De grote hoeveelheid bergruimte gebruiken we vooral met de vakantie, en kunnen we nog uitwijken naar de aanschaf van een dakkoffer bijvoorbeeld. Met de vakantie hadden we een Kia Sportage als vervangende auto, hier kregen we alles met veel moeite in. Terwijl we in onze 307 nog genoeg plek over hadden.

- 5 deuren

- voldoende ruimte, zodat het grut op de achterbank elkaar bij langere ritten de komende jaren niet meteen afslacht Maar dus geen noodzaak tot 3 aparte stoelen ivm de kinderzitjes zoals we de vorige keer hadden.



Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Wij rijden Nissan qashqai, lijkt zwaar maar valt reuze mee qua wegenbelasting.

Veel ruimte en heerlijk comfortabel.
Alle reacties Link kopieren
Wat is veel KM woon-werk verkeer? Je kan dan eventueel voor een Diesel gaan. Ik zou gewoon een goede dakkoffer kopen voor vakantie en een midden formaat kiezen. Ik heb zelf een Polo en die is niet duur in wegenbelasting en ruim genoeg voor dagelijks gebruik met kinderen, vind ik zelf dan maar ik snap de station hype ook niet zo (behalve met vakanties). a3 is ook een fijn formaat of een Golf.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Mondeo gekocht. Veel te vinden en betaalbaar
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 3 kinderen (pubers ) en ze passen prima op de achterbank. Kofferbak (station ) is heerlijk ruim (we hebben ook honden ). Hij is zuinig. Hiervoor reden we in een Citroën xsara Picasso
Alle reacties Link kopieren
Wat mij geholpen heeft in mijn zoektocht was de site vd anwb en dan met name de occasion test en een bijbehorend stukje vd problemen die de anwb met deze wagen tegenkomt.

Zo had ik mijn oog laten vallen op een auto waarvan de anwb wegenwacht aangaf veel problemen tegen te komen die ook nog eens zeer kostbaar waren. (Als in; duizenden euro's) Uiteraard zijn er van elk type auto problemen te vinden maar de grote en de kosten van die problemen verschilt nogal. Het type auto waar ik naar keek heb ik toen meteen laten varen (weet alleen niet meer welke auto dat was ????)

Ga vooral voor een auto die nog relatief jong is en met garantie. Zeker voor zo'n bedrag.

Ik heb 1x een auto gekocht zonder garantie en het heeft me heel veel geld gekost en vooral ook heel veel buikpijn, durfde niet met dat ding op pad omdat er elke keer iets mee was. Die auto weer ingeruild want ik had er geen vertrouwen meer in. Duizenden euro's lichter in amper driekwart jaar.

Nu heb ik 2 jaar garantie en dat voelt heel fijn. (Nu een vrij nieuwe opel astra station)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle tips! Zeker inderdaad de tip voor autohuur in de zomervakantie (en dan voor regulier gebruik een kleinere auto), en de tips voor de websites.



Voor nu is het nog even afwachten wat er uit de baanoptie gaat komen (@chocoladestukjes, ik praat dan over 72 km enkele reis), en ondertussen verschillende websites bezoeken en occasions in de gaten houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:dojobo schreef op 23 augustus 2016 @ 12:28:

opel zafira?Deze idd! Wij vinden hem ideaal. Hij is inmiddels zo oud dat we denken aan vervangen, maar we hebben nog geen betaalbare vervanger gevonden. We zijn ook met 5.
Alle reacties Link kopieren
quote:tieger schreef op 23 augustus 2016 @ 13:55:

Dank voor alle tips! Zeker inderdaad de tip voor autohuur in de zomervakantie (en dan voor regulier gebruik een kleinere auto), en de tips voor de websites.



Voor nu is het nog even afwachten wat er uit de baanoptie gaat komen (@chocoladestukjes, ik praat dan over 72 km enkele reis), en ondertussen verschillende websites bezoeken en occasions in de gaten houden.Qua huur vakantie: weet je zeker dat je je auto maar één keer per jaar zo vol laadt? Anders zou ik de extra kosten van een duurdere/grotere auto toch eens vergelijken met de kosten die je kwijt bent als je huurt. Hier zijn meestal ook regels aan verbonden waardoor een reis naar het buitenland veel duurder kan uitpakken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook alleen een grote auto ivm de caravan waar we eens per jaar mee weg gaan, maar idd was 1x per jaar huren niet voordeliger!
quote:pamelacourson schreef op 23 augustus 2016 @ 12:18:

Ik denk dat de meesten hier nu hun eigen automerk opnoemen. Heb je niet zoveel aan.Nee hoor, ik heb een oude Volvo Estate. Maar mijn vader zoekt nu net zo'n soort auto als TO noemt qua voorwaarden en die kwam op Citroën C4 uit. Hij is vrij licht, maar er kan nog aardig wat in. De iets oudere modellen, echt oude zijn er nog niet, zijn betaalbaar en ze zijn wel comfortabel en een stuk veiliger dan bijv. echt kleine autootjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens kijken wat er staat te wachten met de 307 na wat dure beurten te hebben gehad rij je nu weer jaren voordelig en 140k is niet veel en dan kun je bv een bijna nieuwe lodgy kopen op LPG
Alle reacties Link kopieren
quote:pinkydinky schreef op 23 augustus 2016 @ 14:49:

Wij hebben ook alleen een grote auto ivm de caravan waar we eens per jaar mee weg gaan, maar idd was 1x per jaar huren niet voordeliger!Twee weken Italië, onbeperkte km's: huur 700,- (na terugstorting borg, exclusief benzine maar dat ben je ook met een eigen auto kwijt). Personenbusje. Voor een busje met trekhaak betaal je meer maar hoeveel zou ik niet weten.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven