Frituurpan schoonmaken en moordneigingen.

22-08-2016 16:02 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een ongelofelijk k*twerk zo'n frituurpan schoonmaken. Heb het vet eruit laten lopen, in de bewaarde fles. Vervolgens heb ik de pan op de laagste stand aangezet met een flinke scheut soda en water. Ongeveer tot de helft gevuld.

Na een half uur de pan uitgezet, het water/vet/drap door het putje gespoeld (help hoe anders???) en vervolgens heb ik nu nog een half vieze pan over. De ene helft die mooi in de soda heeft gekookt is schoon, de andere helft niet.



Vorige keer heb ik de onderdelen die in de vaatwasser konden in de vaatwasser gedaan met als gevolg dat de andere vaat én de vaatwasser naar frituurvet stonken.



Nu ligt de pan te weken in mijn gootsteen. Met heet water en soda. Het lijkt niet schoon te worden. Het vet blijft gewoon zitten.



Even voor de duidelijkheid, ik gebruik het vet maar 5x dan verschoon ik het.



Ik ben geneigd om het hele zaakje in een vuilniszak te gooien, maar ik heb al zoveel moeite, water, soda en keukenrol gebruikt. Hoe ga ik dit afmaken?
Alle reacties Link kopieren
quote:rozea schreef op 22 augustus 2016 @ 16:05:

Wegmieteren en voortaan naar de snackbar Yup zo heb ik het ook gedaan en ook geen stank meer van het frituren, win-win
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Vraag me even af hoe mensen hun airfryer dan schoonmaken. Daar heb ik namelijk ruzie mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een actifry. Die tjop ik zo de vaatwasser in. De binnenpan, het mandje en het deksel dan. De rest hoeft niet.
Alle reacties Link kopieren
Koop een airfryer. Het mandje kan gewoon in de afwasmachine.
Alle reacties Link kopieren
Oke, voor nu; ovenreiniger of dasty.



Daarna geen vloeibaar vet meer gebruiken, is zooi eerste klas. Ik krijg de pan dan ook nooit schoon. Koop gewoon normaal frietvet. Als ie schoon moet, laat dan na de laatste keer het mandje omhoog. Als ie uit elkaar kan, haal het binnenwerk uit de ketel, zet het op de kop, laat er even wat warm water overheen lopen, valt het vet er als een blok uit. Kan het niet uit elkaar, zet hem dan héél even aan, je wilt alleen het blok los hebben van de wanden. Pan omkiepen, klaar.



Als je het niet al te gek vies laat worden kun je het nog gebruiken om vetbollen voor de vogels te maken. Bij ons gaan er ook kroketten en bitterballen in, dus ik draai het in een stuk krant en mik hem in de biobak. Mag vast niet, maar als ik het kan eten moet het ook maar in de biobak kunnen. Mocht jij iets milieubewuster zijn dan ik, dan neem je het mee naar de supermarkt, die hebben daar een ton voor. (Toch??)



Nu volstaat een sopje van (goedkoop) afwasmiddel en een stevige poetslap. Of in de vaatwasser, maar dan wel alleen het frituurpannenspul en op de hoogste stand die je hebt.



Olie laat een raar laagje op de pan. Ik twijfel daarom altijd of olie echt zoveel gezonder is. En voor die paar keer per jaar dat je frituurt kun je je afvragen of je het dat wel waard vindt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:stripverhaal schreef op 22 augustus 2016 @ 19:09:

[...]





Waar koop je die dan?

Want het goedkoopste kokosvet dat ik kan vinden is 6,58 per liter. In mijn frituurpan moet 3 liter, dus dan kom ik uit rond de 20 euro, vind ik wel veel geld voor het vullen van de frietpan.6 euro de liter bij Aldi
Alle reacties Link kopieren
Bak inderdaad vullen met warm water en zo'n blokje van de vaatwasser. De deksel en de randjes van de buitenkant smeer ik altijd eerst in met een kwast en citroensap. Uurtje laten zitten en dan afdoen met een stuk keukenpapier wat je niet onder de kraan kan houden en de deksel nog even afspoelen. Mandje laat ik overigens mee weken in de bak met het vaatwasblokje
Alle reacties Link kopieren
quote:paulaner schreef op 22 augustus 2016 @ 16:53:

[...]



Dan heb je hem al een half jaar te lang.

Doe je nick eer aan zou ik zeggen. Een frituurpan kopen is vergelijkbaar met het aanschaffen van een gieter
Alle reacties Link kopieren
Waar worden in België die lekkere frieten in gefrituurd? Volgens mij is het vet daar anders (dierlijk vet misschien?). Wij rijden ruim een uur naar België om daar af en toe friet te eten. Zij kunnen écht lekkere patatten maken. Hier een Belg die antwoord heeft op de vraag waarom het jullie wel lukt en ons niet?
Alle reacties Link kopieren
Omdat ze in Belgie nog ouderwets in ossewit frituurvet frituren. En ja dat is meestal dierlijk vet, van die witte blokken.
'Onze' frituur snijd ook de frieten zelf. Scheelt ook een hoop, geen fabrieksfriet.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n airfryer, kan je daar ook een kroket, frikandel in bakken? Hoe lang duurt het?

@Stttt frituurolie? Gewoon bij appie te koop? ja ik gebruik zo'n gele bus van de lidl. Is denk ik wel frituurvet (vloeibaar)

@ Ceylon, dat is wel een goeie tip om het mandje er na de laatste keer frituren er meteen uit te halen. Ik heb mijn oude vet bij de plaatselijke snackbar afgegeven. (inzamelpunt)



Even een update. Ik had de pan (met mandje) met heet water+vaatwastablet in de gootsteen staan. Toen mijn man thuis kwam en ik al stond te koken deed ik mijn beklacht over de pan. Gooi je hem toch gewoon weg was zijn reactie. Nee ik ben nu juist al zover met schoonmaken. Ik maak hem nog 1x schoon en dan gaat ie de vuilnisbak in.

Toen ging mijn man zijn dag bespreken, ik stond te koken, hij maakte de pan schoon
Alle reacties Link kopieren
quote:Pepermint_Patty schreef op 22 augustus 2016 @ 20:56:

Omdat ze in Belgie nog ouderwets in ossewit frituurvet frituren. En ja dat is meestal dierlijk vet, van die witte blokken.Dank je. Dat vermoeden had ik wel al. Toch eens op zoek gaan dan. Al ben ik wel héél blij met mijn airfryer
quote:winkelfanaat schreef op 22 augustus 2016 @ 21:08:

Zo'n airfryer, kan je daar ook een kroket, frikandel in bakken? Hoe lang duurt het?

@Stttt frituurolie? Gewoon bij appie te koop? ja ik gebruik zo'n gele bus van de lidl. Is denk ik wel frituurvet (vloeibaar)

@ Ceylon, dat is wel een goeie tip om het mandje er na de laatste keer frituren er meteen uit te halen. Ik heb mijn oude vet bij de plaatselijke snackbar afgegeven. (inzamelpunt)



Even een update. Ik had de pan (met mandje) met heet water+vaatwastablet in de gootsteen staan. Toen mijn man thuis kwam en ik al stond te koken deed ik mijn beklacht over de pan. Gooi je hem toch gewoon weg was zijn reactie. Nee ik ben nu juist al zover met schoonmaken. Ik maak hem nog 1x schoon en dan gaat ie de vuilnisbak in.

Toen ging mijn man zijn dag bespreken, ik stond te koken, hij maakte de pan schoon Frituur olie, ziet er uit als slaolie of zonnebloemolie. Is ook net zo dus. Vloeibaar vet is vaak nog dikke zooi om te schenken en bakt veel meer aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:winkelfanaat schreef op 22 augustus 2016 @ 21:08:

Zo'n airfryer, kan je daar ook een kroket, frikandel in bakken? Hoe lang duurt het?

Zeker, staat op de verpakking
Alle reacties Link kopieren
In de winkel kreeg ik de tip om er water met dreft in te doen en de frituurpan aan te zetten. En dat werkt prima.
Ik vind het trouwens nog steeds een K-klus.

Ik krijg ook altijd spontaan visite als ik die pan weer eens ga schoonmaken. Sta je tot je ellebogen vet te zijn, komt er iemand aanwaaien voor een bakkie. Of de deurbel gaat twee keer. Een pakje voor de buren en tien minuten later de buren voor het pakje.
Alle reacties Link kopieren
Patat in een airfryer duurt ongeveer 18 minuten en snacks denk ik 8 a 10 minuten (weet ik niet zeker). Patat duurt duurt dus iets langer maar airfryer doet er maar kort over om op te warmen(1 a 2 minuten)



Je kunt het beste wel oven friet en snacks voor gebruiken. Als je een "normale" kroket gebruikt blijft die bleek en ziet niet lekker uit, maar de smaak is prima.



Wij hebben nog nooit spijt gehad van deze aankoop. Je gooit hem zo in de vaatwasser en klaar.
floor789 wijzigde dit bericht op 23-08-2016 09:12
Reden: L
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of oven friet?
quote:apiejapie schreef op 22 augustus 2016 @ 20:53:

Waar worden in België die lekkere frieten in gefrituurd? Volgens mij is het vet daar anders (dierlijk vet misschien?). Wij rijden ruim een uur naar België om daar af en toe friet te eten. Zij kunnen écht lekkere patatten maken. Hier een Belg die antwoord heeft op de vraag waarom het jullie wel lukt en ons niet?Dat hoor je vaker. Dus heel verwachtingsvol mijn eerste Belgische frietje jaren terug gegeten. Ik vond het echt niet lekker. Later nog wel herhaald, maar het zal het vet zijn waardoor ik het minder lekker vind. Ik ben het ws niet gewend. Kwestie van smaak.
Alle reacties Link kopieren
Misschien toch eens verdiepen in zo'n airfryer. Raar woord eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Is geen gek idee winkelfanaat. Het kost wat maar dan heb je wel wat. Ik weet niet met hoeveel mensen je bent maar wij hebben wel voor een xl gekozen. We zijn met zijn 2en maar als er een x iemand komt eten kan je d'r wat meer in kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Frituurpan schoonmaken stelt niets voor.

Wij gebruiken altijd vloeibaar vet, met zo min mogelijk verzadigde vetten erin.

Een blok ossewit; heerlijk maar dan weet je zeker dat je aderen dicht slibben.....



Gewoon de olie eruit gieten. Op t laatst met een stuk keukenrol erdoor om het laatste ermee uit te krijgen.

Dan uitspoelen met heet (!) water

Vervolgens RUIM insprayen met Dasty en goed in laten werken.

Uitspoelen en klaar.



Ik heb een Fritel pan, die kan helemaal uit elkaar. In principe mogen de losse onderdelen ( m.u.v. Het mandje) in de vaatwasser. Maar de pan wordt veel schoner als ik bovenstaande doe...
Alle reacties Link kopieren
OK, heel soms moet en er na de -inweken met dasty- ronde nog met de afwasborstel met afwasmiddel en heet water door.





En je krijgt 'm heel schoon, maar nooit meer als nieuw....
Alle reacties Link kopieren
quote:chocomousse schreef op 23 augustus 2016 @ 22:12:

OK, heel soms moet en er na de -inweken met dasty- ronde nog met de afwasborstel met afwasmiddel en heet water door.





En je krijgt 'm heel schoon, maar nooit meer als nieuw....Misschien over 5 maanden waag ik me er nog een keertje aan. Dit moet eerst slijten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven