Een jaar sparen voor een verre of dure reis?

22-08-2016 21:43 75 berichten
Wij kamperen met onze kinderen al jaren, hartstikke leuk. Tent mee en rijden maar, we zien meestal wel waar we uitkomen. Alleen deze zomer doen we het voor het eerst anders, we gaan vliegen. We hadden het afgelopen jaar een flinke financiële meevaller.



En nu heb ik de smaak te pakken, volgend jaar mag de tent wat mij betreft ook nog best een keertje op zolder blijven . Maar zonder financiële meevallers in het verschiet zou dat alleen mogelijk zijn door veel te sparen. Geen idee of ik dat kan. Hoe doen jullie dat? Spaar je een jaar voor een verre of dure reis? Laat je daar dingen voor? Ik ben erg benieuwd, alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Waar ga je nu in Amerika heen, TO ?

Heb je alles zelf geboekt of ga je met een reisorganisatie?



Super vooruitzicht, veel plezier!
quote:valerievaldera schreef op 23 augustus 2016 @ 09:40:

2500 euro voor 2 weekjes kamperen met 4 personen En dat is alleen de reis en het verblijf? Hoe kom je dan ooit uit op 2500 euro? Een plekje op een camping kost toch weinig en benzine is ook weer niet zo gruwelijk veel? Ik ben benieuwd hoe je op dat bedrag uitkomt.Eten,drinken en uitstapjes zit er bij in. Dat is dan toch niet gek? Buiten de reiskosten en de accomodatie geven wij in Europa gemiddeld 100 euro per dag uit op vakantie. Dat is dan eten (vaak uiteten), maar ook entreegelden voor musea, een pretpark, een bootje huren etc.
Ja, maar ze zei dat dit bedrag alleen voor de reis was (met de auto) en de campingplaatsen.
Sorry, ik heb het verkeerd gelezen!
TO, je kan de vakanties ook afwisselen. Het ene jaar kamperen (misschien iets goedkoper houden dan die 2500 euro ), en het jaar daarna weer ver. Want elke jaar een verre reis bij elkaar sparen lukt misschien niet, zeker met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet ook niet dat er nog wel wat tussenin bestaat. Kamperen of een verre dure reis zijn wel de uitersten.

Je kunt ook vliegen naar Portugal en daar vrij betaalbaar een huis en een auto huren. Ook daar is de cultuur, natuur en het eten al best heel anders! En de mensen aardig en geen malaria en gele koorts en hepatitis en weet ik veel wat.



Na veel verre reizen ben ik Europa helemaal aan het herontdekken. Ben grote fan van Duitsland, Portugal, Spanje, UK. En er is nog zoveel meer waar ik heen kan, jeeej.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 23 augustus 2016 @ 04:23:

[...]



Een keer in Kenia geweest en echt wel dat dit (aan de kust) het beeld is.



Ik geloof het direct. Ik ben vooral in Masai Mara, Nairobi, Mombasa geweest, en maar kort in Diani Beach maar daar was ik vooral om een vriendin te bezoeken die daar vrijwilligerswerk in de buurt deed.



Toch wel apart dat veel mensen het 'lachwekkend' vinden als het gaat om vrouwen die prostitués gebruiken, maar dat mensen het heel erg of walgelijk vinden als mannen het doen. Er is toch geen verschil??
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben voor onze 'droomreis' een aantal jaar geleden ook echt een aantal jaren gespaard (ongeveer 7000 per persoon voor 5,5 weken). Maar het was het waard, omdat we op het moment van de reis echt niets hoefden te láten. We konden doen waar we zin in hadden op het moment dat we het wilden. Hele bijzondere reis geweest.



Ik spaar meestal niet, maar dat komt omdat we sindsdien niet meer op reis zijn geweest, vanwege armoe

Maar als ik weer kan sparen, en de spaarpot gaat weer richting de 10000, dan ga ik ook weer sparen voor een mooie reis, nu inclusief dochter.
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 23 augustus 2016 @ 10:54:

Wij hebben voor onze 'droomreis' een aantal jaar geleden ook echt een aantal jaren gespaard (ongeveer 7000 per persoon voor 5,5 weken). Maar het was het waard, omdat we op het moment van de reis echt niets hoefden te láten. We konden doen waar we zin in hadden op het moment dat we het wilden. Hele bijzondere reis geweest.



Ik spaar meestal niet, maar dat komt omdat we sindsdien niet meer op reis zijn geweest, vanwege armoe

Maar als ik weer kan sparen, en de spaarpot gaat weer richting de 10000, dan ga ik ook weer sparen voor een mooie reis, nu inclusief dochter.WoW, dat moet wel een hele mooie reis geweest zijn! Wat hebben jullie gedaan? Voor dat bedrag kun je zeker een half jaar packpacken
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan graag ver weg op vakantie en daar moet je dan weer andere dingen voor laten. Onze inrichting is aan vervanging toe, maar ik ga liever op vakantie dan nieuwe meubels aan te schaffen. Ik spaar maximaal per maand, geef niets om nieuwe kleren, knip zelf mijn haar, uit eten zelden. Maar wel die prachtige vakantie waar ik een jaar op kan teren. (Nou vooruit, meerdere vakanties per jaar)
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 22 augustus 2016 @ 23:50:

[...]





https://youtu.be/3LdQr062FmA

Oh ik zie nu dat dit over Kenia gaat. Daar is het me helemaal niet opgevallen. Ik had dat beeld zelf vooral bij Gambia. Misschien dus onterecht.Nee is niet onterecht. Wij zagen vooral heel oude mannetjes met hele jonge meiden. Voor ons reden om na het uit eten in de bar van het hotel te gaan zitten en niet in de gewone cafés buiten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de afgelopen jaren gespaard voor een verre reis. Extraatjes apart gezet, deel van het vakantiegeld van mijn man etc. We hebben elk jaar ongeveer E 3000 gespaard, in totaal wilden we een budget van ongeveer 12000 euro bij elkaar sparen.

Volgend jaar wilden we naar Zuid-Afrika. Met 5 personen, in de schoolvakantie, 4 weken, dan heb je dat budget ook echt wel zo'n beetje nodig. En wij verdienen goed, maar zo'n bedrag in 1x op tafel leggen voor een vakantie gaat ons ook een beetje te ver. We hebben niet bezuinigd op andere vakanties in de tussentijd.



Alleen staat het plan nu op losse schroeven. Ik wil nog steeds wel, maar mijn man wil het geld nu liever gebruiken om te investeren in een camper. Dat hebben we dit jaar geprobeerd en is heel goed bevallen en hij vindt dat we dan veel langer plezier van ons geld hebben. Is ook zo natuurlijk. Dus ik vrees, dat onze verre reis in het water gaat vallen, maar ja, we krijgen er wel wat leuks voor terug.
..
Alle reacties Link kopieren
quote:feder schreef op 23 augustus 2016 @ 08:34:

[...]





Volgens mij is elk wildpark in Afrika Malariagebied, als er al iets tegen de malariamuggen wordt gedaan doen ze dat op plekken waar veel mensen zijn. Dat is dus niet in de wildparken.Volgens mij is er geen malaria in Addo, maar de rest van de grotere parken inderdaad wel (al ligt het bij sommige parken ook een beetje aan het seizoen dacht ik)
Alle reacties Link kopieren
Addo niet, Kruger wel
"Boring conversation anyway"
Je gaat kijken waar je heen wil en wat dat kost. Daarna ga je kijken hoeveel je per maand/jaar kunt sparen en dan kun je berekenen wanneer je op vakantie kunt.



Zo werkt dat ongeveer voor mij.
TO, als het je droom is met gezin eens wat verder/anders te gaan doen dan zou ik gewoon nu beginnen met het sparen van een iets groter bedrag per maand dan dat je nu doet of on het achterhoofd houden dat je een bepaald deel/bedrag van je huidige spaarrekeningen onaangeraakt laat maar dat het op het moment dat je daadwerkelijk gaat boeken dan wel op mag gaan aan die reiswens.



Gave voornemens trouwens. Wij blijven ook dit jaar in NL maar ik kijk al uit naar de dag dat er weer een buitenlandreis gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:BriannaF schreef op 23 augustus 2016 @ 19:48:

Addo niet, Kruger welNiet in de winter, was 2 weken geleden in Kruger. Niets aan de hand qua malaria.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet sparen voor een reis. Zeker een duurdere vakantie.

Verdien niet zo veel, dus gebruik er vaak mijn vakantiegeld voor a 1100 euro. Daarnaast nog een paar honderd die ik hier en daar opzij heb gezet, ofwel heb gespaard.



Denk dat ik bij elkaar op jaarbasis toch wel uit kom op 2500 tot 3000 euro aan korte en lange vakantie/ stedentrips u geef bij elkaar opgeteld. Ik ga het eens een jaar bij houden. Benieuwd hoeveel dat nu eigenlijk is!



Meestal 1x per 1,5 a 2 jaar een verre duurdere reis buiten Europa. Ongeveer twee tot drie keer per jaar een stedentrip in Europa voor een paar dagen en elk jaar een vakantie van rond de 10 dagen. Kan bijv. Zuid Frankrijk zijn maar ook Turkije om maar wat te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Camping is in hoogseizoen al snel 35/45 euro per nacht. 80 euro kan ook.

Wij jokken waar mogelijk over leeftijd en bijzettentje.

Belachelijk om 5 euro per nacht extra te moeten betalen voor een kindertentje.



Tolwegen in Frankrijk. Veel uit eten gaan, koken op de camping is niet leuk als het waait. We koken trouwens voor drie personen op een éénpittertje. Kant-en-klare salade erbij van de supermarkt. 's Morgens een lekkere kop koffie op het terras. IJsjes overdag, 's avonds een terrasje pakken, liefst met een gratis concert van Chris Rea, Dave of andere artiesten in Agde op het drijvende podium. Massages op de camping.



Het geld vliegt de tent uit.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Tent 1400 euro.

Bijzettent 125 euro.

Zelfopblazende slaapmatten (10 centimeter dik) 80 euro per stuk.

Goede slaapzakken 90 euro per stuk.

Universeel gastoestelletje, 30 euro.

Kampeerpannen, 25 euro.

Supersterke zuignappen omdat de douches altijd te weinig haakjes hebben 6 euro per stuk.



We zijn natuurlijk 25 jaar geleden met flutspul begonnen, maar op een gegeven moment kies je voor meer comfort.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de belastingteruggave voor de grote vliegtickets (in pakweg november -meestal is van dat geld nog iets van over). Tussendoor boek ik hotels (die soms al betaald worden, soms niet), de auto/binnenlandse vluchten/slaaptreinen en de duurdere uitstapjes die op voorhand gereserveerd moeten worden. Die bedragen kunnen meestal zo van ons maandelijks budget af (tussen pakweg januari en juni) of we sparen uitzonderlijk die maand minder.

De rest ter plekke (en de meeste hotels) wordt betaald van ons loon van de maand waarin we op vakantie gaan + vakantiegeld.

Zo lukt het ons eigenlijk om elk jaar een verre reis met het gezin (2 volwassenen/2 kinderen) te maken en kunnen we ook nog een paar kleinere tripjes per jaar maken (die worden meestal van het gewone maandbudget betaald).

Wij verdienen goed, anders zou het niet kunnen, maar ik steek er ook wel heel veel tijd in. Het is echt een hobby om in de herfst/wintermaanden alles uit te pluizen, zelf te regelen en op zoek te gaan naar het goedkoopste vliegtuigticket en de beste prijs voor de hotels die ik op het oog heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:soundofsunshine schreef op 23 augustus 2016 @ 11:32:

[...]





WoW, dat moet wel een hele mooie reis geweest zijn! Wat hebben jullie gedaan? Voor dat bedrag kun je zeker een half jaar packpacken Wij zijn een reis gaan maken door Rusland, Mongolië en China, onder andere de Transmongolie Express. We hebben een niet toeristische route gevolgd in Mongolië en een deel van China, met een privégids en auto gedurende een aantal momenten. Ook zijn we bijna een week in Hongkong geweest, in een hotel, dat haalt een flinke hap uit je budget (100 per dag per persoon aan hotel en eten).
quote:Snoesje666 schreef op 24 augustus 2016 @ 00:08:

Camping is in hoogseizoen al snel 35/45 euro per nacht. 80 euro kan ook.

Wij jokken waar mogelijk over leeftijd en bijzettentje.

Belachelijk om 5 euro per nacht extra te moeten betalen voor een kindertentje.

Ik vind juist in Frankrijk de prijzen voor campings prima te doen. Er zijn zat campings waar bijzettenten gratis zijn, trouwens.

Om er over te jokken, zou mij zelf te ver gaan. Aan de andere kant... als je al €40,00-80 per nacht betaalt, zou ik misschien ook wel overwegen



Wij staan op campings voor minder dan €25,00 per nacht. Mijn dochter is 6 en voor haar is een kleine, overzichtelijke camping met een zwemmeertje voldoende. Misschien als ze ouder is, zullen we moeten kijken wat er voor haar leuk is om te doen op een camping. Maar voorlopig volstaat een speeltuin en een zwemmeertje :-)



quote:Veel uit eten gaan, koken op de camping is niet leuk als het waait. We koken trouwens voor drie personen op een éénpittertje.Wij hebben een kookstelletje met wat goede pannen. Mijn man kookt er de heerlijkste dingen mee. In het vriesvak hebben de Franse supermarkten ook hele goede kant-en-klare maaltijden, waar we alleen nog wat extra vis of vlees bij maken.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk, verre reizen maken! Wij doen het allebei ontzettend graag en sparen er dan ook met alle liefde voor. Per maand zetten we 400,- apart voor reizen en dan nog een deel van het vakantiegeld en EJU met af en toe nog wat andere meevallertjes. Dus zeg tussen de 9.000,- en 10.000,- per jaar. Wij hebben geen kinderen dus dan gaat het wel wat sneller natuurlijk

Uit eten gaan doen we wel graag, maar bijvoorbeeld naar festivals gaan we nooit. Terrasjes doen we ook niet vaak, net als winkelen. We 'laten' er dus niet echt dingen voor, maar gaan wel bewust met ons geld om.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 24 augustus 2016 @ 00:08:

Camping is in hoogseizoen al snel 35/45 euro per nacht. 80 euro kan ook.

Wij jokken waar mogelijk over leeftijd en bijzettentje.

Belachelijk om 5 euro per nacht extra te moeten betalen voor een kindertentje.



40 euro per nacht is toch niet een gemiddelde prijs voor kamperen in Frankrijk? 80 euro voor een camping vind ik ook wel echt bizar veel.

Er zijn genoeg campings in Frankrijk (4* met zwembad) waar je voor 25 euro echt klaar bent in juli/augustus, ook in toeristische gebieden.



Voor mezelf: ik spaar voor iedere vakantie opnieuw. Bereken wat ik nodig heb en zet daarvoor elke maand wat geld apart.

Meestal maak ik eens per 1,5-2 jaar een verre reis naar Azië, elk jaar een stedentrip binnen Europa en elk jaar een of twee weken binnen Europa. Allemaal erg lowbudget, gemiddeld geef ik rond de 1800-2000 euro per jaar uit aan reizen, voor één persoon.

Meestal vallen vakanties in Europa best duur uit, voor hetzelfde geld kan ik drie weken naar Azië. Maar Europa heeft ook veel te bieden, dus hier ontdek ik ook elk jaar weer nieuwe plekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven