Aanschaf camera voor reizen

22-08-2016 21:35 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ben van plan om alleen te gaan backpacken door Azie ( en misschien ook naar andere landen/werelddelen).

Als ik het internet een beetje afstruin zie ik dat er heel vaak een camera bij genoemd wordt.



Nou ben ik niet echt een foto persoon, ik vind fotos wel leuk om terug te zien, maar ik denk aan de ene kant altijd waarom zou ik een foto van een gebouw maken, als ik die ook op google kan vinden. Ik ben van plan om alleen te gaan reizen, dus het is niet dat ik met vrienden ofzo de hele tijd foto's zou maken.

Maar ik heb er toch over nagedacht om een camera te kopen, maar is dat verstandig?of is het onnodig? ik kan namelijk ook gewoon fotos met m'n telefoon maken.



Graag advies!



Ik denk er trouwens aan om de Canon POWERSHOT SX420 IS aan te schaffen
Als je hem enkel voor deze reis wil kopen, of voor in de toekomst meerdere reizen misschien, zou ik zo'n kleine compact camera kopen. Ik heb een Canon IXUS, gekocht in 2013. Maakt ook mooie foto's. Ik gebruik hem ook enkel op vakantie, dus wilde niet zo'n duur ding.
Alle reacties Link kopieren
Als je al een camera koopt, kies dan een compacter en kleiner en lichter ding.

Jij zegt dat je niet eens zo'n fototype bent. Ga dan echt niet lopen slepen met iets wat zwaar en duur is en alleen maar gejat kan worden (of kapot kan gaan door tropisch vocht of vallen), en waarvan je eigenlijk van 90% van de functies niet eens weet hoe ze werken.



Ik zie zoveel mensen met peperdure en grote camera's lopen slepen, met diafragma en sluitertijd en ISO-waarde allemaal handmatig in te stellen, en losse lenzen.... en dan alles op de automatische stand fotograferen! Dat is echt zonde.

En een slechte fotograaf maakt met de duurste professionele camera nog steeds lelijke foto's.... (en andersom... een goeie fotograaf met oog voor licht, detail, timing, maakt zelfs met een wegwerpcameraatje nog mooie foto's).



Ik heb vroeger veel met spiegelreflex gefotografeerd, ik had cursussen gevolgd, de gebruiksaanwijzingen van A tot Z uitgeplozen, en héél veel geoefend en dan ook opgeschreven welke instellingen ik had gebruikt en hoe het resultaat dan werd, en met fotografen gepraat, enzovoorts, enzovoorts. Het was echt een hobby. En ik heb diverse foto's uitvergroot in huis hangen.

Maar zelfs ik was op een gegeven moment het gesleep met dat gewicht en dat formaat zat. Ik had er speciaal een grotere dagtas voor nodig.



Ik ben nu heel tevreden met mijn Panasonic Lumix DMC-TZ (TZ30 geloof ik, maar ze zijn nu al bij de TZ70) met 20x zoom. Die heeft een heel goede Leica-lens (topmerk). Die past in een wijde broekzak of losjes in mijn hand.

En daarmee kan ik toch dit soort foto's maken:





(Supersnel bewegende kolibri)





(Ook een grote hoek voor wijde landschappen... met je telefoon past dit er allemaal niet op, misschien maar 2/3 deel)





(scherpte en onscherpte, ligt eraan welke voorkeuze-stand je kiest uit het menu)







(met slecht licht en zonder flits toch nog mooie kleuren)





(sportmodus, snelle bewegingen ook vast te leggen... en veel ingezoomd, ik zat ver weg)





Je kunt ook nog in Flickr kijken wat voor foto's die camera zoal kan opleveren. Klikkerdeklik.



Deze camera kan ook filmen en de nieuwste versies hebben ook wifi.



Ik heb ook wel hele vakanties met alleen mijn telefoon gefotografeerd maar het nadeel is dat je batterij dan snel leeg gaat; en dat ik telkens moet switchen tussen bijvoorbeeld een plattegrond, achtergrondinfo, en de camera.



De meeste professionele fotografen die ik ken, fotograferen op hun vakanties bijna alleen maar met compactcamera's of met een telefoon. Alleen de natuurfreaks die van vogeltjes houden, slepen hun spiegelreflex mee.



Een mooie reis gewenst!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een camera gekocht voor de geboorte van mijn dochter. Het idee was om mooie fotos's van haar te maken. De praktijk is echter dat ik de meeste foto's met m'n telefoon maak. Die heb ik nu eenmaal altijd binnen handbereik en is makkelijk mee te nemen. Nu ben ik toe aan een nieuwe telefoon en ik ben van plan er één uit te zoeken met een (voor een telefoon) goede camera. Ik weet nog niet welke.



Ik weet niet welke telefoon je hebt, maar mijn advies zou zijn om te zorgen dat je een telefoon hebt met een goede camera. En dan geen losse camera kopen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook altijd een kleine compact camera, ik heb ook geen zin om te sjouwen met zware dingen. Vorig toestel was ook een Panasonic lumix en de nieuwe is een Olympus die ook onder water kan maar dat hebben we nog niet geprobeerd.

Voordeel van een camera tov fotograferen met je telefoon vind ik dat je de batterij van je telefoon spaart en foto's zijn toch wel mooier. En in de volle zon zie je op je telefoon ook niks.

Foto's voor op facebook zijn met telefoon prima vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Hoi @patsy--stone,

Dank je voor je uitgebreide uitleg, ik zal zeker naar deze camera even kijken.

De camera die ik overigens bedoel is echt een kleine camera, en heeft geen afneembare lens. De camera zou haast in mijn broekzak kunnen. Hij is trouwnes 240 eu, dat vind ik best wel oke, maar is het beter om een camera te kopen? OF zou een telefoon voldoende zijn? Ik ben er zelf een beetje tweezijdig over vandaar dat ik e afvraag wat de meeste mensen doen.



@Caledoniaxx dank je voor je reactie, ik zal ook even naar deze camera kijken
Alle reacties Link kopieren
.... of als je toch gewoon met je telefoon gaat fotograferen, zorg dan

1) dat hij niet gejat wordt

2) dat je altijd je oplader bij je hebt. Want door veel fotograferen (en vooral door het kijken hoe de foto's geworden zijn), gaat je batterij snel leeg.



Ik ben wel tevreden over de foto's die mijn iPhone 5 maakt. Ook een Sony Ericsson (niet-smartphone) maakte heel goede foto's. Maar de hoek is altijd een stuk minder wijd, dus van een landschap, mooie lucht (of grote groep mensen) krijg je er niet zoveel op.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Onlangs naar Indonesië geweest en we hadden een GoPro bij. Aanrader. Compact, waterdicht (!) (veel regen), goede kwaliteit en totaal niet zwaar. Top.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Somsss, ik vind die Canon die jij noemt toch nog wel een dik en lomp ding hoor.





Dit noemen ze vaak een 'hybride' toestel: tussen compact en spiegelreflex in.



Of heb ik de verkeerde voor me?



Zo'n compactcamera is meestal veel platter.







Ik ken de compactcamera's van Canon niet zo goed (ik heb wel goede ervaringen met dat merk trouwens), de meeste IXUS types lijken een stuk compacter.



Als jij op een stedentripje of vakantie gaat in Nederland of Europa, hoeveel foto's maak je dan? En maak je die met je telefoon? En hoe ver kom je dan met je batterij?

Zo zal je je waarschijnlijk ook in Azië gedragen. Tenzij deze reis voor jou de aanleiding is om je helemaal op fotografie te gaan storten als nieuwe hobby, maar zo klinkt het niet. En daar is ook helemaal niks mis mee!



Wel zou ik je aanraden om een dagboekje of desnoods alleen wat krabbels / trefwoorden per dag bij te houden. Je vergeet best veel indrukken van zo'n reis, en mensen die je hebt ontmoet. Is echt heel leuk om 10 of 20 jaar later weer eens terug te lezen.



Oh ja en mocht je een camera kopen, tegenwoordig zou ik ook kiezen voor waterdicht. Ik heb wel eens gesnorkeld of onder een waterval gezwommen en dan gebaald dat ik geen foto's kon maken, vooral als het met leuke mensen was die ik ontmoet had.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik heb op reis juist mijn foto's grotendeels gemaakt met mijn camera's. Ik had het soort Canon waar jij naar kijkt, en een waterdichte kleine Olympus.



Juist bij het alleen reizen, vond ik de foto's waardevol zodat het thuisfront een beetje mee kon genieten. Maar ook voor de vrienden die je maakt. Al moet ik wel zeggen dat ik toendertijd nog geen smartphone had.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een Canon Ixus ideaal. Compact en maakt mooie foto´s. En tijdens het backpacken heb ik eigenlijk zelden mijn telefoon bij me, die laat ik meestal in het hotel/hostel voor noodgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Als je toevallig ook nog een nieuwe telefoon nodig hebt (nu of op korte/middellange termijn) dan zou je de Huawei P9 ook kunnen overwegen. Ik ben redelijk kritisch als het om fotokwaliteit gaat maar ik foto's van dat toestel gezien die erg goed waren. Ook met moeilijk licht.
Alle reacties Link kopieren
Heb voor een grote reis afgelopen voorjaar de Nikon Coolpix S9900 aangeschaft.

Maakt ook super mooie foto's, hele scherpe zoom en toch een hanteerbaar model.
Alle reacties Link kopieren
quote:saywhat schreef op 22 augustus 2016 @ 23:05:

Ik vind een Canon Ixus ideaal. Compact en maakt mooie foto´s. En tijdens het backpacken heb ik eigenlijk zelden mijn telefoon bij me, die laat ik meestal in het hotel/hostel voor noodgevallen.



Hier is ook wat voor te zeggen.

Mijn telefoon is zo'n €800 als ik hem moet vervangen. Dus neem ik ook niet altijd mee inderdaad, vooral als ik ga zwemmen en hij zou op het strand achter moeten blijven ofzo.



Een camera heb je al voor rond de €200. Vind ik minder erg als dat gejat wordt. Alleen de foto's zelf. Daarvan maak ik dan ook vaak back-ups. Je kan tegenwoordig best veel in Google Drive of Dropbox zetten, of vergroot je iCloud. Of neem een usb-stick of databankje mee waar veel op past en bewaar die NIET bij je camera / telefoon in de buurt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn reis een sony a5000, systeemcamera. maakt goede fotos, alleen achteraf was een compactcamera beter geweest.

nadeel van mobiele telefoon vind ik de zoom die vaak niet zo goed is.
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 22 augustus 2016 @ 22:20:

Hoi Somsss, ik vind die Canon die jij noemt toch nog wel een dik en lomp ding hoor.



[img]https://www.huntsphotoandvideo.com/imag ... 68C001.jpg[/img]

Dit noemen ze vaak een 'hybride' toestel: tussen compact en spiegelreflex in.



Of heb ik de verkeerde voor me?



Zo'n compactcamera is meestal veel platter.



[img]https://www.artifoto.nl/wp-content/uplo ... 0-zoom.jpg[/img]



Ik ken de compactcamera's van Canon niet zo goed (ik heb wel goede ervaringen met dat merk trouwens), de meeste IXUS types lijken een stuk compacter.



Als jij op een stedentripje of vakantie gaat in Nederland of Europa, hoeveel foto's maak je dan? En maak je die met je telefoon? En hoe ver kom je dan met je batterij?

Zo zal je je waarschijnlijk ook in Azië gedragen. Tenzij deze reis voor jou de aanleiding is om je helemaal op fotografie te gaan storten als nieuwe hobby, maar zo klinkt het niet. En daar is ook helemaal niks mis mee!



Wel zou ik je aanraden om een dagboekje of desnoods alleen wat krabbels / trefwoorden per dag bij te houden. Je vergeet best veel indrukken van zo'n reis, en mensen die je hebt ontmoet. Is echt heel leuk om 10 of 20 jaar later weer eens terug te lezen.



Oh ja en mocht je een camera kopen, tegenwoordig zou ik ook kiezen voor waterdicht. Ik heb wel eens gesnorkeld of onder een waterval gezwommen en dan gebaald dat ik geen foto's kon maken, vooral als het met leuke mensen was die ik ontmoet had.



Hoi,



Ik snap wat je bedoelt, alleen is de camera die ik bedoel echt niet groot of zwaar. het scherm is even groot als een bankpasje, het heeft een grote lens die er overigens niet afgaat. Ik zal wel ook even kijken of er een goede waterdichte camera is. en zoals @saywhat zegt is het misschien beter om een camera te kopen want als mijn telefoon weg is vind ik dat veel erger dan een camera van 210 eu.
Alle reacties Link kopieren
quote:MN-- schreef op 22 augustus 2016 @ 23:00:

Ik heb op reis juist mijn foto's grotendeels gemaakt met mijn camera's. Ik had het soort Canon waar jij naar kijkt, en een waterdichte kleine Olympus.



Juist bij het alleen reizen, vond ik de foto's waardevol zodat het thuisfront een beetje mee kon genieten. Maar ook voor de vrienden die je maakt. Al moet ik wel zeggen dat ik toendertijd nog geen smartphone had.



Vond je het zelf niet teveel om te hebben, een gewone camera en een waterdichte?

Misschien is het overkill, maar ik heb ook een Instax camera die ik overweeg om mee te nemen, de fotos daarvan hecht ik wat meer waarde aan, waarschijnelijk omdat er maar 1 foto van is, maarja. Ik wil niet met een gewone camera, waterdichte, instax en m'n telefoon lopen. Het voelt echt als overkill.



misschien een stomme vraag maar Hebben ze overigens geen waterdichte camera's in azie die ze verhuren op de duikplekken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een camera gekocht voor op reis en neem hem echt nooit mee. Het neemt toch weer plek in in je backpack/daypack. En aks je toch al niet van plan bent veel foto's te nemen is dat zonde. Ik neem altijd foto's met mn telefoon, veel handiger en de kwaliteit is prima. Ik heb een dual sim smartphone van 100 euro, gekocht in Azië en dat ding neemt echt prima foto's (en je kunt er ook nog mee bellen!)



Camera's huren bij duikcentra's kan, alleen niet overal. Als je van plan bent om happysnappy pics te nemen zowel boven als onder water, koop dan een gopro.
Alle reacties Link kopieren
quote:somsss schreef op 23 augustus 2016 @ 19:17:

[...]





Hoi,



Ik snap wat je bedoelt, alleen is de camera die ik bedoel echt niet groot of zwaar. het scherm is even groot als een bankpasje, het heeft een grote lens die er overigens niet afgaat.Had ik dan de verkeerde plaatjes erbij gevonden via google? Want die past echt niet in een broekzak.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik zou er altijd voor kiezen een goede camera mee te nemen op reis, desnoods een goede compact. Zelfs de beste camera's op een mobieltje kunnen niet tippen aan de beter compact camera's. En niets is zo frustrerend (voor mij dan als fotografie liefhebber) om ergens geen mooi plaatje te kunnen schieten omdat mijn iPhone 6s toch niet toereikend is onder bepaalde omstandigheden (veel zon, weinig licht, snel bewegende beelden etc.).



Dus ja, ik zou investeren in een goede compact camera. Zelf heb ik sowieso altijd de Sony RX 100m4 bij mij, de beste compact camera op dit moment maar erg prijzig. Zijn voorgangers zoals de RX100 kan je echter wel voor rond de Eur 250,- op de kop tikken vermoed ik.
quote:somsss schreef op 23 augustus 2016 @ 19:24:

[...]





Vond je het zelf niet teveel om te hebben, een gewone camera en een waterdichte?

Misschien is het overkill, maar ik heb ook een Instax camera die ik overweeg om mee te nemen, de fotos daarvan hecht ik wat meer waarde aan, waarschijnelijk omdat er maar 1 foto van is, maarja. Ik wil niet met een gewone camera, waterdichte, instax en m'n telefoon lopen. Het voelt echt als overkill.



misschien een stomme vraag maar Hebben ze overigens geen waterdichte camera's in azie die ze verhuren op de duikplekken?

Ik heb de Olympus op reis erbij gekocht omdat ik juist ging snorkelen enzo meerdere keren. Deze was iets van 150 Euro en goedkoper dan iedere keer camera huren. Tegenwoordig kunnen die gewoon 10 a 15 meter onder water.



En deze was tevens stofdicht en kon tegen bepaalde temperaturen onder nul. Dus ideaal voor mijn route door Australië..



Ik moet zeggen dat ik die wel makkelijker meenam dan het soort waar jij naar kijkt.



Edit: Zie dat het Fuijfilm was ipv Olympus
Alle reacties Link kopieren
Deze heb ik

https://goo.gl/images/7HJvHZ
Alle reacties Link kopieren
Hij is licht en je hebt buiten de auto stand ook nog wat extra dingen erop Ik heb er een extra lens bij past in kleine tas
Alle reacties Link kopieren
Ik had tijdens de safari door het Krugerpark in Zuid-Afrika even het idee gehad om een objectief te kopen met een brandpuntafstand van zo'n 800 mm. Dieren spot ik wel, maar staan bij 300 mm nog vrij ver weg. Ik gebruik vaak een superzoomlens van 18-300 mm die ik niet hoef te verwisselen.
World of Warcraft: Legion
Foto's met je telefoon maken! Is (meestal) een prima camera ervoor. En hoef je niet nog extra bagage mee te "zeulen".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven