Hoe is jouw leven veranderd?

23-08-2016 15:39 42 berichten
....door het nemen van een hond?



M'n vriend en ik zijn aan het kijken voor een hond. We vinden een beagle, golden retriever of een labrador leuke honden. Ik ben al wel helemaal om maar m'n vriend is bang dat hij er veel moet laten. Daarom ben ik benieuwd naar jullie verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Behoorlijk veel. Nooit meer spontaan een weekendje weg, altijd rekening houden met een dagje weg gaan of een ochtend/middag weg gaan, (ze moeten weer op tijd uit) haren in huis, soms een ongelukje opruimen, (oude hond) als ze ziek zijn ook hun spuug opruimen, als ze ziek zijn kosten ze veel geld, (plus veel zorgen) en vieze poten in huis komt ook regelmatig voor



Maar ik ben erg blij met ze, krijg er veel voor terug en ik ben gek op wandelen mét honden.

Als je bovenstaande niet erg vind en bereid bent om tijd en aandacht te geven aan een hond (ook als het regent en je zelf ziek bent) moet je dat zeker doen.
Het is best veranderd destijds, maar inmiddels wel aangewend. Zou ook niet meer zonder hond willen.

Wij hebben een engelse cocker spaniel, inmiddels 12 jaar oud. Toen hij jong was op cursussen geweest, zijn echte werkhonden die heel graag dingen willen leren en doen.



Nadelen vind ik echt: het poetsen, verhaart vreselijk veel, overal haar. De kosten van de trimsalon elke 3 maanden 55 euro, niet spontaan een dagje of nachtje weg. Hond kan meestal niet mee (mensen willen vaak geen hond over de vloer, bij speeltuinen of dierentuinen zijn ze niet welkom, laat staan dat ze er wat aan hebben)

Kosten vakantie zijn hoger als je de hond meeneemt, naar een pension kost ook best wat.

Verder altijd naar buiten, wat voor weer het ook is. Vaak geen zin, toch nog weer eruit in de regen of wind bijvoorbeeld. Rollen in de modder, spetteren in het water... en toch je auto en huis weer in moeten... maar ach, tis het mij wel waard allemaal



Voordelen: gezelligheid in huis, lekker wandelen en in beweging komen, samen op cursus of nieuwe dingen leren is leuk voor de relatie tussen jou en de hond. Verder natuurlijk een boel liefde en trouw, een beschermer van het huis en de gezinsleden, dat allemaal is het dubbel en dwars waard.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 honden; 2 boomers (kruising shih tzu x maltezer). Wij hebben heel erg lang nagedacht voordat we de commitment aangingen. Wat erg veel hielp in het beslissen was dat we 5 maanden de hond (ook een kleine boomer) hebben opgevangen van een vriendin die op buitenlandse stage ging. Dat gaf ons echt een goed beeld van wat het inhield, niet alleen wat betreft aantal keer uitlaten per dag maar ook kosten voor voeding, hoe vaak naar dierenarts, enzovoorts.



Zoals anderen al zeiden, het is een grote opoffering maar je krijgt er veel voor terug. Onze honden zijn net onze kinderen en ik vind het prima om een wat minder flexibel leven te hebben door hun. Vraag jezelf serieus af of jullie bereid zijn om nooit langer dan 5-6 uur van huis te zijn, minimaal 3 keer per dag de hond uit te moeten laten (en als ze puppy zijn vaker en soms ook 3 uur 's nachts!), of jullie een vrienden- of familienetwerk hebben die mee kan helpen met opvang of dat jullie bereid zijn voor opvang te betalen als jullie met vakantie gaan, enzovoorts.



Kijk ook goed naar welk ras je neemt want sommige rassen hebben veel meer beweging nodig dan anderen! Het is ook niet slim om bijvoorbeeld een hele grote hond te nemen als je in een klein flatje woont. Wij hebben een shih tzu x maltezer kruising genomen omdat het schoothondjes zijn die niet veel beweging en ruimte nodig hebben en best makkelijke honden zijn. Later namen we er een tweede bij als maatje voor onze hond, en ook daarbij moet je goed opletten dat ze het goed met elkaar kunnen vinden.



Weet niet of dit al genoemd is maar het is handig om vrij te kunnen nemen voor een paar dagen als de hond/puppy bij jullie komt wonen. Je kunt de hond dan non-stop in de gaten houden en vermijden dat hij 'slecht' gedrag gaat vertonen (kapot bijten van planten, schoenen,, kranten, enz enz). Een puppycursus is ook aanbevolen en zoveel mogelijk inlezen over opvoeden van honden.
Alle reacties Link kopieren
Je leven wordt compleet anders met een hond. Je hele dagindeling draait in principe om dat beestje, zeker als je een werkhond neemt zoals jullie van plan zijn. Een werkhond moet/wil werken, een jachthond moet/wil jagen, een drijfhond moet/wil drijven etc.. Bedenk goed of dit soort eigenschappen bij jullie passen.

Ook is je huis nooit meer schoon en spontaan van huis gaan is onmogelijk; alles moet gepland worden. Zeker als je langere tijd weg wilt. Ik vind het zelf altijd een heel gedoe om bijvoorbeeld etentjes te plannen; die zijn altijd rond een tijd dat ook de honden moeten eten en uitgelaten moeten worden.



Wanneer je een werkhond neemt moet je er rekening mee houden dat je aan zijn behoeften kunt voldoen, anders krijg je een erg gefrustreerde hond die zijn energie niet kwijt kan. Daar gaat het heel vaak mis in de praktijk, vergis je daar vooral niet in! Je zit dan met een hond met gedragsproblemen die veroorzaakt worden door de baasjes die niet kunnen voldoen aan de behoeften van de hond.

Kijk dus, ruim voor aanschaf, heel eerlijk wat je van plan bent met de hond te gaan doen en hoeveel tijd je daarvoor over hebt.



Als je je oog hebt laten vallen op een ras, informeer dan bij andere eigenaren en fokkers hoe het karakter is en bekijk dan opnieuw of dat is wat bij jullie past. Meld je vooral niet bij broodfokkers, dus haal naam/adres/telefoonnummer uitgebreid door Google voordat je uberhaupt ergens gaat kijken. Gebruik ook de puppy-checklist van het LICG en/of FairPup om te voorkomen dat je de malafide hondenhandel sponsort.

Zorg dat je niet valt voor de gladde praatjes van handelaren die alles wat op een hond lijkt willen verkopen. Adressen waar ze meerdere rassen verkopen vanuit bakken in de schuur moet je gegarandeerd vermijden. Bekijk anders eens de documantaire 'Hond in de zak' op youtube, dan weet je waarom je nooit moet kopen bij een handelaar.



Zoals hierboven al genoemd is het wel noodzakelijk om vrij te nemen als je pup komt. Een paar dagen is echt niet genoeg! Denk eerder aan een paar weken. Zo'n beestje van een week of 8-9 wordt uit het nest gerukt en wordt geacht zich in een razend tempo aan te passen aan een nieuwe situatie, dat is verre van realistisch. Dit kost echt wel een paar weken.



Mijn leven draait om honden; prive, werk en hobby. Ik heb dan ook veel honden en ben er vaak en veel mee bezig.

Ik moet er niet aan denken om zonder hond te zitten!
Ik zou nooit meer zonder hond willen. Maar het is wel een aanpassing.

Ik heb mijn ouders in de buurt wonen. Hier kunnen ze (bijna) altijd terecht. Zonder deze achtervang zou het erg lastig zijn. Dit heb ik dan ook van te voren met ze besproken.

Daarnaast gaan ze regelmatig met de hondenuitlaatservice mee als ik een langere werkdag heb.

Zoals je het bij jullie beschrijft, zou het wel moeten lukken. Maar toch zou ik wel zorgen voor 1 of 2 plekken waar hij gemakkelijk terecht kan als je een keer wat langer weg bent.



(en iets wat niet zozeer te maken heeft met aanpassing aan leven. Probeer een zo gezond mogelijke hond te nemen. Dus geen platsnuiten (mops, franse bull, engelse bull) die al genoemd werden. En als je gaat voor een Golden Retriever of Labrador, kan je de kans op ellende proberen te verkleinen door ouders te kiezen met een goed karakter en welke getest zijn op de erfelijke afwijkingen die helaas bij deze rassen nog wel eens voorkomen. Je komt dan wel op een wat duurdere hond uit, en misschien moet je tijdelijk op een wachtlijst bij de rasvereniging, maar het zijn grote honden die nog wel eens gewrichtsproblemen kunnen krijgen.)
Alle reacties Link kopieren
Vergeet ook niet dat Dagopvang of een uitlaatservice niet altijd kan. Onze hond bleek daar helemaal niet op zijn plek. Gelukkig hebben we familie die wil oppassen maar anders hadden we een probleem gehad



Verder draait al onze vrije tijd wel zo'n beetje om de hond maar dat vinden we niet erg. Vind t hartstikke gezellig.



We hebben trouwens ook een retriever soort ( geen golden) en met drie wandelingetjes op een dag gaat hij echt stuiteren en wordt hij vervelend. Hij moet zijn energie kwijt en het liefst ook nog wat mentale uitdaging krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk trouwens goed naar de ras eigenschappen. Een hond heb je niet voor het mooie of voor de heb. Hij moet wel bij jullie passen anders wordt een van jullie behoorlijk ongelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn honden verrijken mijn leven. Alle nadelen wegen niet op tegen alle plezier, liefde en andere positieve impact die ze hebben als mij op persoon. Ben ervan overtuigd dat ze van mij een leuker mens maken
Het leven met een hond is idd wel heel anders ja, ik heb nooit geen hond gehad dus ik weet niet beter. Maar ik kan niet ineens besluiten om ergens te logeren na een avondje wijn, ik kan niet op vakantie want mijn hond is een kreng met vreemden en nu hij 16 is wil ik hem ook nergens anders laten want ben bang dat hij doodgaat. Ik kan nooit uitslapen want de hond moet uitgelaten worden en ga zo maar door.



Maar ik doe het allemaal met liefde. Hij is mijn beste vriend, mijn bodyguard, mijn beschermer, mijn kachel in de winter en ga zo maar door. Ben gek op hem en dat ik niet op vakantie kan maakt mij niks uit en sowieso raakt hij zenuwachtig in vreemde omgevingen en ik ook een beetje dus we blijven lekker thuis.



Qua kosten heeft hij mij nauwelijks iets gekost eigenlijk. Nooit hoge dierenarts rekeningen oid gehad maar dat komt omdat hij altijd al heel erg gezond is geweest. Nu heeft hij wel zijn gebreken. Is stokdoof, heeft staar en HD en artrose en ondanks dat hij 16 is hoop ik dat hij nog 10 jaar meegaat.
- Geld: een hond kost best wat, hoe groter hoe duurder qua voer, dierenarts etc. Vooral het begin is duur, wanneer je de hond en al zijn spullen aan moet schaffen en evt in het eerste jaar wilt castreren. Maar dat kan je van tevoren allemaal uitrekenen, incl spaarpot voor onverwachtse medische kosten.

- Tijd: honden hebben een limiet aan uren alleen thuis zijn, bij die van ons ligt dat rond 5 uur. Nou hebben wij een beetje hetzelfde als jullie, mijn vriend werkt veel overdag en ik ben meer 's avonds weg, dus komen we lang niet elke dag aan die uren. Dat is fijn, want dan houd je nog wat ruimte over voor (spontane) uitjes zonder hond. Werkafspraak, even winkelen, naar de bios etc. Op dit moment hoef ik niet vaak iets te laten vanwege onze hond, maar dat zou anders zijn als alle uren alleen zijn al "op" gaan aan het werk.

- Vakantie: wij nemen de hond mee als we ergens in een tent of huisje gaan waar we lekker veel gaan fietsen, wandelen en lummelen. Maar niet als we naar een stad of het buitenland gaan. Tot nu toe is ze dan steeds bij oppas geweest, maar een kennel zou ook kunnen.

- Vrolijkheid en gezelligheid: Ons hondje is een ontzettende enthousiasteling en als ik haar 's ochtends met een ochtendhumeur uit ga laten op het hondenveld en ze me intens blij voorbij holt word ik op slag ook vrolijk. En ik ben overdag veel alleen thuis... correctie: samen met mijn hond thuis. En dan ben je dus niet alleen, hartstikke gezellig met een hond erbij.

- Dagritme: honden hebben wel enigszins ritme in hun dagen nodig. Dat heeft z'n nadelen: tot 12 uur in bed blijven hangen zit er niet meer in, want de hond moet plassen. Maar ook z'n voordelen: ik heb zelf ook baat bij een ritme en vooral het regelmatig naar buiten gaan, weer of geen weer. Als ik 's ochtends eruit ben geweest met de hond is voor mijn gevoel de dag begonnen (ipv dat ik thuis rond blijf lummelen en dingen uit blijf stellen).



Na 5 jaar is de hond zo'n vanzelfsprekend onderdeel van ons leven geworden dat we eigenlijk niet echt meer een idee hebben van wat we ervoor moeten laten of doen. Daarbij vind ik het zo'n ontzettende verrijking van m'n leven en geef ik zoveel om haar dat de zorg voor haar ook niet als last of plicht voelt, maar iets is dat ik graag doe.



Ik zou je wel echt aanraden om een makkelijk opvoedbare hond te nemen, al helemaal als het voor jullie beide je eerste is. Mijn hond is niet heel groot en luistert perfect, en dat scheelt enorm in wat je wel en niet met haar kan doen. Ze kan bv mee uiteten (blijft braaf de hele avond onder te tafel liggen), is mensen die hier op bezoek komen nooit tot last (ook niet als ze bangig zijn), wandelen is een prettige samenwerking ipv een gevecht en iedereen in onze omgeving loopt met haar weg. Waardoor we heel veel mensen hebben die met liefde af en toe eens oppassen.



Iemand hier zei al zoiets, maar een leenhond nemen is een hele goede manier om te ondervinden of het op dit moment iets voor jullie is. Ik heb eerder in mijn leven twee weken de hond van mijn tante te leen gehad. Die ging na een week weer terug, want het was toen te onpraktisch. Paar jaar later veranderde mijn leven waardoor het wel kon. En nu richt ik mijn leven er naar in.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je geen antwoord geven. Ik heb namelijk altijd honden gehad, mijn hele leven. Ik weet alleen dat ik er niets aan vind zonder hond. Dat komt omdat niets een hond kan vervangen. Alleen een hond kan doen zoals honden doen. Lekker honds in het gedrag, innemend zoals alleen honden dat kunnen zijn, affectie geven, de pipo uithangen, onvoorwaardelijkheid. Alles wat je hen geeft, geven ze je terug. Ze zijn een heel leuk gezelschap en ik voel me nooit alleen. Kan ook erg goed op mezelf zijn, maar misschien komt dat omdat ik altijd honden om me heen heb. Ik kan niet zonder. En klopt dat ik niet de vrijheid heb om een dag weg te gaan zonder iets te regelen. Het voelt niet goed voor mij om mijn honden in een pension te stoppen als ik wegga. Dus komen er mensen in huis en die kunnen dan tevens voor de andere dieren zorgen.



In veel gevallen nemen we onze honden gewoon mee. Dat vinden ze fijn. We hebben ook een caravan zodat ze mee kunnen op vakantie, wat we altijd doen met pinksteren.



Ik heb niet altijd zin om ze uit te laten maar ik doe het wel. Ik kan het ze niet weigeren namelijk en ze vragen er om. Dat kunnen honden heel goed, dingen zeggen zonder te kunnen praten. Maar je moet je wél in honden verdiepen.



Je afvragen wat een hond voor dier is, zijn natuurlijke aard en zijn behoeftes. Helaas doen veel mensen dat niet. Ik ken een hond die altijd in de ren zit. Het doet me zeer dat te zien. Een hond is een roedeldier. Die moet je niet afzonderen. Mensen zijn vaak vieze egoisten.
Alle reacties Link kopieren
Ja, je moet veel laten. Je vriend heeft gelijk. Met wat pech tref je een huiler en vernieler die de buren gek maakt. Of een hond die een loopje met je neemt en die je niet aankan. Of een die eigenlijk niet bij je past.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je moet er altijd op letten, uitlaten, regelen voor vakantie , dag weg, verjaardagen etc..

Kost tijd, geld, energie..veel rommel, haren etc.

Maar ook leuk lief gezellig
Alle reacties Link kopieren
quote:Queen-D schreef op 23 augustus 2016 @ 16:57:

[...]





Hoi Griet1983,



Hoe stom het ook klinkt maar we hebben ook behoorlijk naar uiterlijk gekeken. M'n vriend wil geen kleine hond en ik geen super grote hond. Ik wil het liefst een knuffel hond. Bij de beagle zie ik inderdaad ook veel nadelen. Misschien toch geen goed idee voor ons.

Ik denk dat we wel genoeg tijd voor de hond hebben. M'n vriend werkt overdag en ik savonds/snachts voor 28 uur. De weekenden zullen we misschien wel wat vaker weg zijn. Extra stofzuigen vind ik niet erg!



Hoi Queen-D,



Als je voldoende tijd en geduld hebt, heb je aan een Beagle zeker een knuffelhond! De primaire behoeftes van een Beagle: wandelen om flink te kunnen snuffelen, eten, aandacht en knuffelen ;). Beagles houden niet van alleen zijn.



Succes met je keuze!
Hallo allemaal,



De keuze is toch gevallen op een labrador pup. We gaan morgen kijken en informeren bij de fokker. Ben heel benieuwd! Is er iemand die een goed informatief boek weet over een labrador (pup)?
Alle reacties Link kopieren
Harstikke leuk!

Heel veel plezier en succes ;). Zorg goed voor je toekomstige viervoeter! Hij/zij zal je trouwste vriend worden.
Dat gaan we zeker doen Griet1983!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven