Werk & Studie alle pijlers

Bedenken bedrijfsnaam Creatieve industrie

23-08-2016 16:28 195 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms zit je als creatieveling ook wel even met je handen in het haar..



Ik ben sinds de zomer bezig met het opzetten van een eigen onderneming, als ZZP'er op het gebied van grafische vormgeving en Social Media. Het idee was eerst om mijn eigen naam te gebruiken, maar aangezien er een streepje inzit is dit niet ideaal voor Google. Daarnaast is mijn naam ook te veel voor de hand liggend. Dus dit is geen optie meer. Letterlijk mijn diensten er in zetten vind ik meer wat voor een ondertitel, dus wil ik ook niet in de bedrijfsnaam.



Zelf vind ik namen als Team Confetti, Thee & Typografie en Studio Bam! leuke namen voor ondernemingen, maar goed. Deze bestaan dus al. Zelf kom ik niet veel verder dan Sproetjes, Thuismus en Helder. Niet echt hele spannende, maar vooral nietszeggende namen.



Iemand nog ideeën voor nieuwe brainstormtechnieken of tips naar toen jij voor het eerst een bedrijfsnaam verzon. Leuke suggesties zijn ook altijd welkom, wellicht borduur ik daar weer op voort :-)
Alle reacties Link kopieren
Studio Pips



Buro Fluitketel
Alle reacties Link kopieren
quote:absor schreef op 23 augustus 2016 @ 23:58:

M. de Vries, Originele Grafische Vormgeving ( gebruik een deel voornaam, of de meisjesnaam van je moeder als je je eigen naam te ingewikkeld vind. Maar doorgaans helpt het je wel hoor, een moeilijke naam moet uitgebreid gespeld en vergeet je niet zo makkelijk als jan en piet jansen )





Studio Headstrong



Of gebruik je straatnaam of een deel daarvan als bedrijfsnaam.

dat is ook handig.



Ik zat er ook al aan te denken om de namen van mijn grootouders er bij te betrekken :-)



Als ik mij eigen naam gebruik moet ik constant spellen/uitleggen/etc. Schiet niet echt op haha
Alle reacties Link kopieren
quote:Maaik schreef op 24 augustus 2016 @ 00:14:

Show & tell, iets wat mijn kinderen op school mochten doen eens per week. Je laat iets zien en verteld erover. Dit is wat jij in je werk toch ook doet?

Buro Show&Tell? Of digitaal verhaal?



Moet de naam enige herkenning met je dienst laten zien of is dat niet nodig?



Buro dfgh of asdfg (gewoon wat letters in de volgorde van je toetsenbord (om de link met digitaal te houden. Web, tekst..etc)



Dat hoeft voor mij niet perse, dat zou altijd als ondertitel kunnen. Dus bijvoorbeeld:

Digitaal verhaal

Grafische diensten



Het moet vooral een naam zijn die blijft hangen en ik niet constant uit hoef te leggen hoe het wordt gespeld haha ;)
quote:absor schreef op 23 augustus 2016 @ 23:58:

M. de Vries, Originele Grafische Vormgeving ( gebruik een deel voornaam, of de meisjesnaam van je moeder als je je eigen naam te ingewikkeld vind. Maar doorgaans helpt het je wel hoor, een moeilijke naam moet uitgebreid gespeld en vergeet je niet zo makkelijk als jan en piet jansen )





Studio Headstrong



Of gebruik je straatnaam of een deel daarvan als bedrijfsnaam.

dat is ook handig.Is dat Jansen met één s of twee?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat TO spectral uit de markt concurreert.

Jezus zeg, heb een beetje vertrouwen in de mens! TO heeft er echt wel over nagedacht en als dat niet genoeg is, dan komt ze daar zelf wel achter!

Ondernemen is ook risico nemen, fouten maken, vallen, daarvan leren en weer opstaan.

Volgens mij weet TO dat best en vind ze dat alleen maar een uitdaging!

Het is nuttig van ervaren mensen te leren maar ervaren mensen die zichzelf zoveel beter vinden en niet geloven dat andere mensen dezelfde 'unieke' skills hebben, daar heb je echt niks aan.

Heel veel succes TO!
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 24 augustus 2016 @ 11:31:

Ik hoop dat TO spectral uit de markt concurreert.

Jezus zeg, heb een beetje vertrouwen in de mens! TO heeft er echt wel over nagedacht en als dat niet genoeg is, dan komt ze daar zelf wel achter!

Ondernemen is ook risico nemen, fouten maken, vallen, daarvan leren en weer opstaan.

Volgens mij weet TO dat best en vind ze dat alleen maar een uitdaging!

Het is nuttig van ervaren mensen te leren maar ervaren mensen die zichzelf zoveel beter vinden en niet geloven dat andere mensen dezelfde 'unieke' skills hebben, daar heb je echt niks aan.

Heel veel succes TO!Je gaat ondernemen omdat je een fantastisch idee hebt, of omdat je ergens rete goed in bent en dat ook hebt bewezen.... ondernemen omdat het je wel een goed idee lijkt, of omdat je wel denkt dat het zal gaan lopen is over het algemeen bij voorbaat gedoemd te mislukken of worden gerommel in de marge.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 24 augustus 2016 @ 11:31:

Ik hoop dat TO spectral uit de markt concurreert.

Jezus zeg, heb een beetje vertrouwen in de mens! TO heeft er echt wel over nagedacht en als dat niet genoeg is, dan komt ze daar zelf wel achter!

Ondernemen is ook risico nemen, fouten maken, vallen, daarvan leren en weer opstaan.

Volgens mij weet TO dat best en vind ze dat alleen maar een uitdaging!

Het is nuttig van ervaren mensen te leren maar ervaren mensen die zichzelf zoveel beter vinden en niet geloven dat andere mensen dezelfde 'unieke' skills hebben, daar heb je echt niks aan.

Heel veel succes TO!Dankjewel :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 24 augustus 2016 @ 11:39:

[...]



Je gaat ondernemen omdat je een fantastisch idee hebt, of omdat je ergens rete goed in bent en dat ook hebt bewezen.... ondernemen omdat het je wel een goed idee lijkt, of omdat je wel denkt dat het zal gaan lopen is over het algemeen bij voorbaat gedoemd te mislukken of worden gerommel in de marge.



Wie weet is TO wel rete-goed. Heb jij haar werk gezien?

En anders rommelt ze lekker aan in de marge.



Maar goed, ik ben weer weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:mariposita schreef op 24 augustus 2016 @ 09:49:

[...]





Is dat Jansen met één s of twee?
Alle reacties Link kopieren
Leuk en lastig dit. Ik ken 3 jongens die doen wat vergelijkbaars en noemen zich.... Geweldig bedacht vind ik. Misschien zit er iets in om over door te brainen. Val Op. Spring Eruit. Ik ben niet zo crea, dus verder veel succes!
Probeer te denken vanuit de toekomstige klant en niet vanuit jezelf. Het doel met het kiezen van een bedrijfsnaam moet NIET zijn dat je een naam kiest omdat je die zelf leuk vindt klinken (zoals Sproetjes ofzo) maar de naam moet al een soort doorslaggevende factor hebben voor je potentiële klandizie. Zeker in jouw sector.



Een nietszeggende naam verzinnen kan iedereen, jij wil juist met je bedrijfsnaam al aantonen dat je over de creativiteit beschikt om je klanten ook goed op de kaart te zetten, lijkt me.



Dus of je kiest een naam die bij je past (dus je achternaam) of je kiest voor iets echt goeds, iets wat gelinieerd is aan je vakgebied of wat een duidelijke woordgrap/woordspeling kan zijn of een naam die nog niet bestaat in de NL taal (Latijn?) en kort en krachtig is.



Dingen als 'Helder' of 'Bam!' vind ik persoonlijk weinig creatief en geen link hebben met hetgeen je bedrijf gaat bieden.

Of simpel houden. Zoals:



Studio <je plaatsnaam/naam van je gemeente>

Grafische vormgeving



Dat wekt de indruk dat je dé nr. 1 vormgever bent in jouw woonplaats/gemeente/provincie, bijvoorbeeld.

Niet teveel gaan knutselen in elk geval en vanuit de klant denken i.p.v. vanuit jezelf.



Succes!
quote:Chrissiefur schreef op 24 augustus 2016 @ 13:42:

Leuk en lastig dit. Ik ken 3 jongens die doen wat vergelijkbaars en noemen zich [...]. Geweldig bedacht vind ik. Misschien zit er iets in om over door te brainen. Val Op. Spring Eruit. Ik ben niet zo crea, dus verder veel succes!



Ja, zoiets inderdaad. Die naam geeft al weer dat ze hun werk goed doen qua creativiteit en namebuilding.



Zo ken ik zakelijk in die sector ook [...] ontwerpbureau.

Wekt veel meer vertrouwen en interesse dan zomaar random een kek woordje.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-08-2016 12:29
Reden: bedrijfsnaam verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Bambi schreef op 24 augustus 2016 @ 14:33:

[...]





Ja, zoiets inderdaad. Die naam geeft al weer dat ze hun werk goed doen qua creativiteit en namebuilding.



Zo ken ik zakelijk in die sector ook 'Van de reclame' ontwerpbureau.

Wekt veel meer vertrouwen en interesse dan zomaar random een kek woordje.Zonder heel zuur te willen doen, maar bij beide sites en de portfolio van zowel [...] krijg ik niet echt hele warme gevoelens... sterker nog, dat zijn beide geen partijen waar je heen moet gaan voor een serieuze klus. Ze zullen het beide vast goed doen binnen hun doelgroep, maar echt goed is anders.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-08-2016 23:21
Reden: bedrijfsnaam verwijderd
% gewijzigd
Als jij daar geen warme gevoelens van krijgt, behoor jij misschien niet tot hun doelgroep.
Alle reacties Link kopieren
Zonder zuur te doen? Echt? Grapje zeker...
quote:spectral schreef op 24 augustus 2016 @ 14:56:

[...]



Zonder heel zuur te willen doen, maar bij beide sites en de portfolio van zowel [...] krijg ik niet echt hele warme gevoelens... sterker nog, dat zijn beide geen partijen waar je heen moet gaan voor een serieuze klus. Ze zullen het beide vast goed doen binnen hun doelgroep, maar echt goed is anders.



Als jarenlange zakelijke klant is onze ervaring toch echt zeer positief.



Wat jammer dat je zo sterk de behoefte voelt om je concurrentie steeds omlaag te halen.

Onzekerheid of arrogantie?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-08-2016 23:20
Reden: bedrijfsnaam verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Bambi schreef op 24 augustus 2016 @ 18:45:

[...]





Als jarenlange zakelijke klant is onze ervaring toch echt zeer positief.



Wat jammer dat je zo sterk de behoefte voelt om je concurrentie steeds omlaag te halen.

Onzekerheid of arrogantie?

Ik ben verre van onzeker.... maar heel eerlijk zou ik bij deze burootjes geen werk neer leggen. Het ziet er grappig uit allemaal, maar daar houdt het mee op. Kwaliteit is het zeker niet.



En het is geen concurrentie.
Alle reacties Link kopieren
Waar maak je je druk om? In mijn vak (iets heeeeel anders) sterft het ook van de zzp'ers. Prima, leven en laten leven. Wij leveren kwaliteit, daar betaalt men voor. Wie dat niet wil of kan betalen is prima uit bij een van de 100en zzp'ers voor minder geld. De kwaliteit is dan niet wat wij goed vinden maar is voor de klant prima en ze zijn geholpen of niet. Anders komen ze alsnog bij ons uit, gebeurt ook regelmatig, kan gebeuren. Ik kan me er niet druk om maken.
chrissiefur wijzigde dit bericht op 24-08-2016 19:12
Reden: Spelfoutje kan niet als je over kwaliteit praat natuurlijk
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Creatief bureau zou je ook kunnen vervangen door Studio....



Mijn suggesties:



Studio Sproet (nav de naam uit je OP, heb je ook sproeten?)

Studio Prikkel (als in jouw uitingen prikkelen)

Studio King (als in jouw content is King)

en dan als ondertitel zorgt voor prikkelende/bruisende/zingevende online media



Heel veel succes!
Graphiti . nl is nog vrij

Ook geen hits bij KVK gezien. Internationaal wel door meerderen in gebruik.
quote:spectral schreef op 24 augustus 2016 @ 19:02:

[...]



Ik ben verre van onzeker.... maar heel eerlijk zou ik bij deze burootjes geen werk neer leggen. Het ziet er grappig uit allemaal, maar daar houdt het mee op. Kwaliteit is het zeker niet.



En het is geen concurrentie.



Dat zei je al ja.

Waar baseer je dat op?

Ik hoop dat je werkelijk met iets inhoudelijks komt nu want anders maak je jezelf een beetje belachelijk, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Atia schreef op 24 augustus 2016 @ 20:33:

Graphiti . nl is nog vrij

Ook geen hits bij KVK gezien. Internationaal wel door meerderen in gebruik.Heb ik overwogen, maar legt de nadruk teveel op het grafische terwijl ik meer te bieden heb. Ik vind hem wel echt heel leuk haha.
Alle reacties Link kopieren
Studio hashtag
quote:spectral schreef op 24 augustus 2016 @ 14:56:

[...]



Zonder heel zuur te willen doen, maar bij beide sites en de portfolio van [...] krijg ik niet echt hele warme gevoelens... sterker nog, dat zijn beide geen partijen waar je heen moet gaan voor een serieuze klus. Ze zullen het beide vast goed doen binnen hun doelgroep, maar echt goed is anders.ik heb er geen verstand van, maar de site van Van de reclame is op een iPhone knap irritant imho.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-08-2016 23:20
Reden: bedrijfsnaam verwijderd
% gewijzigd
quote:Knuffelkonijn schreef op 24 augustus 2016 @ 21:24:

[...]





Heb ik overwogen, maar legt de nadruk teveel op het grafische terwijl ik meer te bieden heb. Ik vind hem wel echt heel leuk haha.

Dan registreer je hem toch? Voor die paar euro.



Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven