Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 4

21-05-2016 13:24 3028 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB





Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Alle reacties Link kopieren
Thanks allemaal!



Nicole 4000 euro is mij ook echt te gek.



En bedankt voor de tips Shenandoah. Dat van die rompertjes in kleine maten had ik al gelezen, zulk soort dingen wil ik inderdaad voorkomen. In nood kan ik beter bijkopen dan dingen ongebruikt in de kast laten liggen. Blender en staafmixer heb ik al. Ik ga naar de aerosleep en avent potjes kijken. Nu zie ik alles nog helder en kan ik misschien beter beslissen dan wanneer ik 35 weken en super beïnvloedbaar ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij de tips van Shenandoah, behalve die van de Avent potjes. Dat vind ik typisch iets waar 'baby' voor staat en dan 5x zo duur is. Ik heb voor een habbekrats een heleboel kleine bakjes gehaald bij de Xenos, daar kun je net zo goed hapjes mee invriezen. O ja en ik had geen spugers en dus zo'n dure Aeorsleep ook niet echt nodig. Voor de wieg hadden we wel een Aerosleep, omdat we de wieg via Marktplaats gekocht hadden en daar zat hij bij. En voor zo'n heel mini pasgeboren baby'tje vond ik het met al mijn hormonen ook wel een veilig idee. Voor het ledikant hadden we er geen, maar die heb ik ook nooit gemist. Een goede molton, dan een flanellen doek erop, hoeslaken en daarop in het begin nog een dubbelgevouwen hydrofiel en dan kwam het beetje spugen dat ze deden er echt niet doorheen.
quote:broodtrommel schreef op 22 augustus 2016 @ 21:23:

Gaaf hoor Trotter. Ik heb er ook wel eens naar gekeken. 10.000 euro pp en dan heb je echt alleen nog maar de basis. Staat zeker op mijn bucketlist. Hoe lang ben je daar? Heel veel plezier en geniet er van. Je leeft maar 1x

Onze reis is wel goedkoper hoor; zo'n 8.000 euro voor twee personen, inclusief vluchten, transfers, overnachtingen en ongeveer de helft van de diners. Nog belachelijk veel geld natuurlijk, maar zeker geen 10k p.p. Maar we zijn in totaal maar anderhalve week weg, als je langer gaat wordt het uiteraard duurder. Het is wel echt een vreselijk duur land. Maar móói...!!!



We hebben weer een hotel met WiFi nu, dat heb ik de afgelopen dagen wel een beetje gemist. Al had ik het gebied waar we waren niet willen missen, het was echt heel bijzonder.



quote:dianaf schreef op 23 augustus 2016 @ 09:50:

Wow Trotter, die bestemming lijkt mij heel gaaf. Ik wil heeeeeel graag naar Antartica, maar dat zijn ook geen goedkope reizen. Maar ik wil er wel mee wachten tot het huis afbetaald is. Dus nog 5 jaar of zo. Antarctica is wel heel duur inderdaad. Daar zijn we een jaar of acht geleden geweest, en dat was echt onvergetelijk. Nog veel mooier dan waar ik nu ben. Walvissen pinguïns, ijsbergen... Ik wil er alleen nooit meer naartoe, want een tweede keer kan alleen maar tegenvallen, zo perfect was die reis. We hadden toen prachtig weer, konden een paar keer in het zonnetje aan dek lunchen, hebben walvissen gezien die op een paar meter van onze Zodiac uit het water omhoog kwamen om naar ons te kijken... zucht.... (sorry voor deze offtopic, mijn reizen zijn niet echt consuminderig ).
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe bij abn. Ik heb ook slechte ervaringen met hen als penningmeester van een vereniging. Was een hele heisa om decreten om te zetten op mij als nieuwe penningmeester (kvk was geregeld).



Nu hypotheek bij aegon. Ik kan gewoon zelf geld overmaken als extra aflossing. Ideaal. Mag zo vaak per jaar als je wil, wel minimaal 2000 euro per keer en maximaal 10% per jaar.



Bij.mijn vorige huis moest je het inderdaad aanvragen maar kon je het dan wel zelf overmaken.
En natuurlijk gefeliciteerd Saywhat en Cybermeisje!
Alle reacties Link kopieren
@saywhat gefeliciteerd!

Ik ben zwanger van de 2e en moet nog 3,5 maand. We hebben nog veel van de eerste. Kinderwagen wordt hier ook weer tweedehands gekocht. Kamertje hadden we nog, ook niet nieuw. Alles wat met baby's te maken heeft kost 3x te duur. Ben ook een voorstander van goedkoper en hoeft niet nieuw behalve enkele artikelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 23 augustus 2016 @ 22:39:

[...]



Onze reis is wel goedkoper hoor; zo'n 8.000 euro voor twee personen, inclusief vluchten, transfers, overnachtingen en ongeveer de helft van de diners. Nog belachelijk veel geld natuurlijk, maar zeker geen 10k p.p. Maar we zijn in totaal maar anderhalve week weg, als je langer gaat wordt het uiteraard duurder. Het is wel echt een vreselijk duur land. Maar móói...!!!



We hebben weer een hotel met WiFi nu, dat heb ik de afgelopen dagen wel een beetje gemist. Al had ik het gebied waar we waren niet willen missen, het was echt heel bijzonder.





[...]



Antarctica is wel heel duur inderdaad. Daar zijn we een jaar of acht geleden geweest, en dat was echt onvergetelijk. Nog veel mooier dan waar ik nu ben. Walvissen pinguïns, ijsbergen... Ik wil er alleen nooit meer naartoe, want een tweede keer kan alleen maar tegenvallen, zo perfect was die reis. We hadden toen prachtig weer, konden een paar keer in het zonnetje aan dek lunchen, hebben walvissen gezien die op een paar meter van onze Zodiac uit het water omhoog kwamen om naar ons te kijken... zucht.... (sorry voor deze offtopic, mijn reizen zijn niet echt consuminderig ).



Mooi is dat he? Walvissen spotten vind ik echt 1 van de mooiste dingen die ik ooit in mijn leven heb gedaan. Zooooo prachtig. Sowieso de pure natuur, om alle beesten in het wild te zien die je normaal achter een suf hekje bekijkt of via de tv.



Ik was qua prijs id war met Antartica. Heb beide bestemmingen laatst nog bekeken. Maar ik ben ook alleen = zo alweer standaard 25 procent duurder met alles. Best stom eigenlijk



Ben je/ ga je ook nog met de boot? Omdat je het over een hotel hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:saywhat schreef op 23 augustus 2016 @ 21:36:

Thanks allemaal!



Nicole 4000 euro is mij ook echt te gek.



En bedankt voor de tips Shenandoah. Dat van die rompertjes in kleine maten had ik al gelezen, zulk soort dingen wil ik inderdaad voorkomen. In nood kan ik beter bijkopen dan dingen ongebruikt in de kast laten liggen. Blender en staafmixer heb ik al. Ik ga naar de aerosleep en avent potjes kijken. Nu zie ik alles nog helder en kan ik misschien beter beslissen dan wanneer ik 35 weken en super beïnvloedbaar ben.Gefeliciteerd alvast.mwert je al wat het gaat worden?
Alle reacties Link kopieren
@babyspullen, de meeste dingen kun je gewoon 2e hands kopen. Wij hebben wel een nieuw kamertje gekocht, maar meer omdat ik er toen niet echt bij nadacht dat dat ook via MP kon. Maar wij hebben niet het duurste kamertje gekocht, er waren er 2 die ik mooi vond, 1 iets mooier als de andere. Maar die ik iets mooier vond en als ik hem dan compleet wilde hebben was die 1000 euro duurder als die we uiteindelijk gekocht hebben. Wij hadden wel een 2e hands maxi-cosi, maar die was van mijn zwager en schoonzus. Zou hem niet zo gauw van MP halen, omdat je niet weet wat er mee is gebeurd. Daarnaast heb je nu ook nieuwe regels en nieuwe stoelen die je veel langer kunt gebruiken.

Wij wisten niet wat het werd en dat scheelt een heleboel. Je kunt niet heel veel van te voren kopen omdat er niet zo veel neutrale kleertjes kopen. En sowieso qua kleertjes, de 1 begint met maatje 44, die van mij hebben dat nooit gedragen en waren ook binnen een paar weken uit maat 50. Sowieso is het ook leuk om na de geboorte nog kleertjes te kopen en een beetje zonde als je al een kast vol hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 23 augustus 2016 @ 20:36:

Zijn er meer mensen hier met een hypotheek bij ABN AMRO? Ik wordt helemaal gestoord van ze, volgens mij proberen ze aan alle kanten te ontmoedigen dat je extra aflost. Ik heb half juni de opdracht gegeven voor een extra aflossing van 10.000 euro, dat kon dan per 1 augustus. Vind ik in zichzelf al belachelijk dat dat 6 weken moet duren. Half augustus kreeg ik een brief dat de aflossing niet gelukt was door een storing, maar dat ze het per 1 september zullen doen. (Echt, dat je door een storing van een dag het meteen een maand moet uitstellen, zo ingewikkeld is het toch allemaal niet zo'n aflossing?!) Krijg ik nu een brief dat ze op 1 september 20.000 euro gaan aflossen. Zoveel mogen we niet eens boetevrij aflossen! Zal er wel op neerkomen dat ik het in moet trekken en dan per 1 oktober pas kan aflossen. En ondertussen staat het op de betaalrekening bij ABN dus krijg ik er geen rente over en betalen we wel de hypotheekrente.

Even heel boos in de telefoon klimmen tot ze met een werkzame oplossing komen en gewoon naar de leidinggevende van diegene vragen. Dat was de laatste keer bij ons de oplossing toen er gedoe was met de bank. Maar het is gewoon idioot.

Rabobank heeft het een soort van makkelijker gemaakt, doordat je nu per ideal je extra aflossing kunt betalen. Alleen wel jammer dat je daar een betaalrekening bij de Rabo voor moet hebben en die heb ik niet....
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het meeste babyspul kochten we tweedehands, behalve daar waar het gaat om hygiëne, zoals matras, flessen/spenen en veiligheid (MC/autostoelen). Kleding in maat 56 tot 68 kocht ik voornamelijk nieuw, daarna ook vaker tweedehands. Wipper en kinderstoel hebben we ook nieuw gekocht. Ook alle textiel kocht ik nieuw: hydrofielluiers, lakentjes, dekentjes, badcape enz.
Mijn man is geen reiziger, maar walvisspotten lijkt mij echt helemaal fantastisch! Antarctica staat niet op mijn lijstje (brrr), maar andere landen waar het ook kan lijken me supermooi.
quote:nicole123 schreef op 23 augustus 2016 @ 21:53:

Ik sluit me aan bij de tips van Shenandoah, behalve die van de Avent potjes. Dat vind ik typisch iets waar 'baby' voor staat en dan 5x zo duur is. Ik heb voor een habbekrats een heleboel kleine bakjes gehaald bij de Xenos, daar kun je net zo goed hapjes mee invriezen. O ja en ik had geen spugers en dus zo'n dure Aeorsleep ook niet echt nodig. Voor de wieg hadden we wel een Aerosleep, omdat we de wieg via Marktplaats gekocht hadden en daar zat hij bij. En voor zo'n heel mini pasgeboren baby'tje vond ik het met al mijn hormonen ook wel een veilig idee. Voor het ledikant hadden we er geen, maar die heb ik ook nooit gemist. Een goede molton, dan een flanellen doek erop, hoeslaken en daarop in het begin nog een dubbelgevouwen hydrofiel en dan kwam het beetje spugen dat ze deden er echt niet doorheen.



Bij die van mij dus wel, dus was erg blij met aerosleep. Wel alleen in ledikant en kinderwagenbak, niet in de wieg, maar daar sliep hij in het begin toch amper in :P

Avent bakjes kun je tweedehands heel goed via mp kopen. Voordeel van die dingen vind ik dat ze ook na 20x in de vaatwasser nog gewoon goed zijn, en niet vervormd zoals de goedkopere bakjes die ik ook heb. Plus mijn handkolf paste erop ;P
Alle reacties Link kopieren
quote:Avondzon schreef op 24 augustus 2016 @ 09:15:

Het meeste babyspul kochten we tweedehands, behalve daar waar het gaat om hygiëne, zoals matras, flessen/spenen en veiligheid (MC/autostoelen). Kleding in maat 56 tot 68 kocht ik voornamelijk nieuw, daarna ook vaker tweedehands. Wipper en kinderstoel hebben we ook nieuw gekocht. Ook alle textiel kocht ik nieuw: hydrofielluiers, lakentjes, dekentjes, badcape enz.



Grappig dat iedereen daar weer verschillende keuzes in maakt. Ik deed het juist andersom: van maat 50 tot 68 veel tweedehands gekocht omdat daar een enorme hoeveelheid van op Marktplaats staat en ze het maar zo kort dragen. Daarna veel meer nieuw gekocht. Textiel als dekens en lakens heb ik ook tweedehands gekocht, kan allemaal in de wasmachine dus geen hygiene problemen. Ze hebben er ook maar kort onder geslapen want een slaapzakje vond ik al gauw handiger.



Ik heb naast de wieg en het ledikantje (beide via Marktplaats, wieg is eigenlijk niet per se nodig) geen speciale babymeubels gekocht. Gewoon bij Ikea een kledingkast plus een ladenkast als commode. Veel meer ruimte dan die lage en vaak onhandig ingedeelde babykasten en het kan mee tot ze uit huis gaan ipv dat we over een paar jaar alweer nieuwe meubels moeten kopen.
Hormonen



Achteraf had ik de kleding inderdaad tot 68 ook prima allemaal tweedehands kunnen kopen, maar het kwam gewoon niet in me op.
quote:broodtrommel schreef op 24 augustus 2016 @ 07:24:

Ben je/ ga je ook nog met de boot? Omdat je het over een hotel hebt.Tussen de verschillende plaatsen reizen we per boot, maar we overnachten in hotels.
Alle reacties Link kopieren
quote:Avondzon schreef op 24 augustus 2016 @ 10:18:

Hormonen

Haha, herkenbaar hoor. Dat is de reden waarom ik per se een wiegje wilde.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 24 augustus 2016 @ 09:44:

[...]





Ik heb naast de wieg en het ledikantje (beide via Marktplaats, wieg is eigenlijk niet per se nodig) geen speciale babymeubels gekocht. Gewoon bij Ikea een kledingkast plus een ladenkast als commode. Veel meer ruimte dan die lage en vaak onhandig ingedeelde babykasten en het kan mee tot ze uit huis gaan ipv dat we over een paar jaar alweer nieuwe meubels moeten kopen.Ik heb daarom ook bewust gekozen voor een babykamer met een vrij grote kledingkast (2 deuren, geen lade) zodat die langer mee kan. Jongste is nu 4 en de kast staat nu nog op zijn kamer, net als de commode (ook alleen 2 deuren). Voorlopig ben ik nog niet van plan om die kasten weg te doen.
quote:ranonkel_tje schreef op 23 augustus 2016 @ 23:25:

@saywhat gefeliciteerd!

Ik ben zwanger van de 2e en moet nog 3,5 maand. We hebben nog veel van de eerste. Kinderwagen wordt hier ook weer tweedehands gekocht. Kamertje hadden we nog, ook niet nieuw. Alles wat met baby's te maken heeft kost 3x te duur. Ben ook een voorstander van goedkoper en hoeft niet nieuw behalve enkele artikelen.

+1

En dan koop ik tweedehands wel vaak een 'goed' merk. Hier een joolz kinderwagen gekocht tweedehands, was daar voor 1 kind gebruikt. Bij ons is hij nu voor de tweede in gebruik en op 1x een binnenbandje vervangen nog helemaal geen mankementen.

Tip: koop dan geen joolz bandjes maar ga gewoon naar de fietsenmaker. Best grappig. Kreeg voor de tweede keer lekke band, dezelfde. dus ik gelijk maar langs de fietsenmaker. Kom ik daar, ja mijn kinderwagen heeft een lekke band, heb je een nieuwe. Moest de fietsenmaker erg om lachen ;P
Hier hadden we al een grote kledingkast in de kamer staan die babykamer werd. Wieg was de familiewieg (generatie drie die erin lag) en commode hebben we een kastje voor gebruikt wat we al hadden. Daar een groter blad op gezet want was net wat klein (blad a 5 euro uit de opruimingshoek bij de ikea) en klaar. Voordeel vind ik dat je je benen nu goed kwijt kun onder de commode als je staat te verschonen. Dat is bij een 'gewone' commode wel eens anders.
Bij de eerste heb ik volgens mij alles nieuw gekocht je kon mij alles aansmeren op dat moment. Nou hadden we van de oma van mijn man 1000€ gekregen, waarschijnlijk voelde ze haar einde naderen. Ze wilde graag dat we van dat geld iets bljivends kochten en niet zoiets als een vakantie. Ik hoor het haar nog zeggen. Omdat we graag wilde dat ze nog zag wat we ermee zouden doen hebben we de babykamer ervan gekocht. Nu wordt dochter een tiener en hebben we alleen nog de kast en commode, de rest is weg. Als we er wel een vakantie van hadden gehouden, hadden we blijvende herinneringen gehad. Toevallig bedacht ik mij dat van de week nog. Maar ach, oma was er blij mee en wij op dat moment ook.
Allereerst felicitaties voor cybermeisje en saywhat



Tr0tter, wat een fantastische vakantiebestemming!



@babyspullen. Ik had juist helemaal geen last van hormonen op die manier. Wilde vooral niet te veel geld uitgeven en had eigenlijk te weinig gekocht aan kleertjes, vond het zonde spullen te kopen die ze hooguit een maand aankunnen

Tips van Shenandoah mee eens en met Nicole eens dat avent bakjes onnodig duur zijn. Ik heb ze ergens uit een 1 euro bak gehaald bij de Blokker. Ik stond elke drie weken een avond met alle potten en pannen op het vuur bakjes te maken voor in de vriezer, dan konden we weer een paar weken vooruit.

Ik heb de kleinste babykleding vooral geleend, superfijn. En andersom ook weer uitgeleend. Je hebt vaak op die leeftijd toch allemaal mensen om je heen in dezelfde fase, dus dit was een mooie oplossing. Nog steeds ruil/leen ik met vrienden en familie. Wel altijd met het risico dat er iets kapot gaat, maar een kapotte broek weegt niet op tegen alles wat je niet hebt hoeven kopen.

Verder inderdaad op mp spullen kopen en wij konden ook vanalles van een bekende overnemen voor weinig geld. We hebben de wagen wel nieuw gekocht, was een aanbieding van nog geen 300 euro en onlangs voor 125 euro verkocht. Boxkleed en matras ook nieuw gekocht.

Kleertjes in kleine maten staan volop nieuw of zgan op mp, maar voor nog minder geld haal je vanalles op tweedehands beurzen, zit ook regelmatig nieuw spul tussen met kaartjes eraan en anders vaak in prima staat. Die beurzen zijn elk voorjaar en najaar. Daar ligt heel veel in kleine maten. Ik ga daar ook heen voor mijn kinderen, kost niks, je kunt onderhandelen en ziet precies wat je koopt. En geen verzendkosten. Je kunt er ook speelgoed kopen, dus voor 5 dec neem ik ook altijd spullen mee.

Wij hebben tweedehands een duowagen gekocht voor 65 euro die nieuwe rond de 850-900 euro kosten. Na deze zomer mag hij weg, ben van plan hem voor hetzelfde geld te verkopen.

Wij hadden geen wieg, vond ik niet nodig, maar voor onze derde hebben we er een geleend. Onze tweede was nog te klein voor een groot bed, dus een paar maanden overbruggen met een wieg totdat de derde uit de wieg gegroeid was en toen konden ze allebei doorschuiven.

Luiers in de kleinste maten kun je vaak ook op mp voor weinig geld kopen, omdat er inderdaad mensen zijn die teveel hebben ingekocht.

Overigens koop ik nu nog zelden kleding voor de kids via mp, teveel bedonderd. Hoe groter de maten hoe meer kans op afgedragen e.d., ben er klaar mee.



@abn amro: geen ervaring mee qua hypotheek. Wat wel belangrijk is is om te weten wanneer jullie hypotheekjaar begint, Nicole. Wij hebben laatst voor het eerst afgelost en ons jaar bleek 1 aug of 1 sep te beginnen. Dus we wilden voor die tijd afgelost hebben, zodat niet onze kans boetevrij af te lossen een jaar lang verkeken is door het even een maandje uit te stellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:broodtrommel schreef op 22 augustus 2016 @ 21:23:

Gaaf hoor Trotter. Ik heb er ook wel eens naar gekeken. 10.000 euro pp en dan heb je echt alleen nog maar de basis. Staat zeker op mijn bucketlist. Hoe lang ben je daar? Heel veel plezier en geniet er van. Je leeft maar 1x10000€? Dat is wel heel erg veel. Ik ben er 5 jaar geleden geweest (12 dagen) en betaalde ongeveer €3000.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
@Vlinder: ik weet eigenlijk niet eens of onze hypotheek uitgaat van kalenderjaren of van wanneer de hypotheek begonnen is. Maar in de praktijk heeft het tot nu toe geen problemen opgeleverd, want ons huis is van begin januari dus het loopt bijna gelijk.



Ik heb inmiddels de ABN Amro gebeld en ze duidelijk gemaakt dat hun manier van met hypotheekaflossingen omgaan belachelijk is (het is niet de eerste keer dat ik problemen ermee heb en het eindeloos duurt). Het kan opgelost worden als ik het correcte bedrag op 31 augustus overmaak naar een bepaald rekeningnummer, dan is het per 1 sept afgelost op de hypotheek. In hun schriftelijke informatie roepen ze overal dat dat niet meer kan, maar blijkbaar toch wel. Ook lekker handig dat ze daar nu mee komen, als ik dat in juni had geweten dat het ook zo kon was het per 1 juli al geregeld geweest.
Alle reacties Link kopieren
Kleding en babyspullen gaan bij ons door de vriendenkring heen. Toen ik mijn zwangerschap aankondigde stond gelijk het hele huis vol met spullen. Dus mijn gouden tip is: maak het kenbaar en neem in ontvangst waar iedereen graag van af wil

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven