nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Suuz,



Alweer 3 weken aan het klussen en zo te lezen schiet het allemaal ook op. Ik kan me voorstellen dat je toch liever vrij was geweest. Naast je baan veel klussen is hartstikke zwaar.

Wat jammer dat je nu al de scheuren achter het behang kunt zien.

Onze woonkamer vloer is 49m2 en dan nog ongeveer 29m2 voor de badkamer en wc.

Voor de woonkamer zijn het tegels van 20x120cm. Voor de badkamer en wc 30x60cm.



Amby,

Zie de informatie over de ruimtes en tegels hierboven. De vloer is heel egaal...tenminste toen ik laatst ging kijken en voor hoever je dat net het blote oog kan zien....

Ik had het in ieder geval minder strak verwacht.

Het patroon...recht in de lengte met normaal verspringen van de tegels.



Je uitleg over de extra financiering voor de dubbele maandlasten klopt volgens mij.



Jua,

Kan me je stres voorstellen.

De scholen gaan binnenkort weer beginnen en dan heb je iets meer adem ruimte.

Doe maar rustig aan met bijlezen.



Friction,

Welkom! Ik sluit me aan bij de uitleg van Amby.

Stel vooral je vragen wie weet kunnen wij je aan antwoorden helpen.



All,

Het lijkt dat ik het tegelen wat onderschat.

Een week lijkt nu, na jullie reacties, niet genoeg tijd. Op korte termijn maar met de tegelzetter zelf bespreken wat zijn verwachtingen zijn qua tijd. En dan de keuken nog 2 dagen later laten leveren.

Ik merk dat ik graag dingen van mijn lijstje af wil strepen....hoe bedoel je ongeduldig.
Alle reacties Link kopieren
@suuz, wat balen dat de easystuc nu al tekent. Hopelijk blijft het hierbij. Kan me voorstellen dat het even tegenvalt.



@jua, leuk hè, dat verhuizen ;). Zeer herkenbaar, met kleine kindjes. Dat schiet echt niet op.



@friction, welkom!



Hier nog een week te gaan voor de sluiting van de bezwaar termijn. Dan is de vergunning definitief, zal zo'n oplichting zijn.

We zijn net terug van vakantie, dus we moeten weer even in het nieuwbouw ritme komen, we moeten nu echt achter de onderaannemers aan. Bouwvak is voorbij, dus het kan weer

Deze week in ieder geval de hypotheek offerte bespreken en dan alle financiën verder inzetten en regelen. Ik hoop wel dat de gemeente gaat meewerken. Ze zouden half juli de koopovereenkomst van de kavel opsturen en we hebben nog steeds niets ontvangen. Voor onze vakantie al contact over gehad en na onze vakantie zou het echt in de bus liggen. Nou, niet dus Morgen hangen we dus weer in de telefoon!
Alle reacties Link kopieren
quote:Margriet schreef op 08 augustus 2016 @ 14:18:

Al even geleden dat ik hier was.

Na een paar keer 2e te zijn geweest, zijn we nu eindelijk aan de beurt. Midden in de bouwvak, dus lastig om zaken uit te zoeken.

We hebben een optie op een vrije kavel, alles zelf regelen dus.

Noetje: mag ik jou wat dingen vragen, wellicht prive?Welkom terug! Leuk, nog iemand die vrij gaat bouwen! Natuurlijk mag je wat vragen, brand maar los...
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe het zit met het vastleggen van de 'einddatum' van het nieuwbouwproject. Bedoel zo'n aannemer kan leuk zeggen van ja het is rond maart/april klaar, maar moet zoiets ook vastgelegd worden als je een contract tekent voor kopen? Want wie weet rekken ze het nog wel tot midden zomer en dan zitten wij mooi heel lang dubbele lasten te betalen...
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Helaas krijg je niet zwart op wit.

Wat er bij ons in stond was de uiterlijke begindatum (1 jaar na tekenen) en hoeveel werkbare dagen ze hadden (kwam overeen met ongeveer een jaar)

Bij ons zeiden ze te verwachten dat ze in de zouden beginnen maar werd mei maat er te weinig huizen verkocht waren. Iñ juli liepen de eerste contracten af dus moesten ze daarvoor beginnen. In dec is ons huis opgeleverd.
Alle reacties Link kopieren
Ps als ze nog niet zijn begonnen met bouwen heb je ook nog geen dubbele lasten
Alle reacties Link kopieren
@friction, bij nieuwbouw projecten wordt er doorgaans gewerkt met "werkbare dagen", bij bouw in eigen beheer kan je daar waarschijnlijk andere afspraken over maken. Hoeveel werkbare dagen de aannemer krijgt is vastgelegd in je koopcontract. Maar een werkbare dag is elke werkdag dat het niet te warm, koud, nat of weetikhet is om te werken. Bouwvak telt daar overigens ook niet in mee. Al met al zijn er gemiddeld zo'n 200 werkbare dagen in een jaar geloof ik, en omdat ze die werkbare dagen ook nog eens heel ruim nemen, zal je er in de praktijk zelden overheen gaan. Dus als je 300 werkbare dagen hebt afgesproken, dan kan je er wel redelijk vanuit gaan dat je huis binnen 1,5 jaar klaar zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
@83angel, ja de bouw is idd al begonnen, ofja, de fundering ligt. Je gaat toch wel pas betalen nadat alles bij de notaris geregeld is toch? Dus daar kunnen ook wel weer 2 maanden overheen gaan met hypotheek bekijken etc toch ?
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 24 augustus 2016 @ 10:04:

@friction, bij nieuwbouw projecten wordt er doorgaans gewerkt met "werkbare dagen", bij bouw in eigen beheer kan je daar waarschijnlijk andere afspraken over maken. Hoeveel werkbare dagen de aannemer krijgt is vastgelegd in je koopcontract. Maar een werkbare dag is elke werkdag dat het niet te warm, koud, nat of weetikhet is om te werken. Bouwvak telt daar overigens ook niet in mee. Al met al zijn er gemiddeld zo'n 200 werkbare dagen in een jaar geloof ik, en omdat ze die werkbare dagen ook nog eens heel ruim nemen, zal je er in de praktijk zelden overheen gaan. Dus als je 300 werkbare dagen hebt afgesproken, dan kan je er wel redelijk vanuit gaan dat je huis binnen 1,5 jaar klaar zal zijn.Heldere uitleg. Das dus toch nog wel een hoop dagen, moeten we eens even goed gaan bekijken dan.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
@friction, als ze al begonnen zijn met de bouw, moet je er rekening mee houden dat je over de eerste periode bouwrente moet betalen. De aannemer heeft als het ware jouw kosten voorgeschoten en wil daar geld voor vangen. Je hypotheekadviseur kan je dit beter uitleggen.



Volgens mij is het zo dat als een aannemer eenmaal is gestart met bouwen, ze ook wel doorwerken (zover ze dat kunnen). De aannemer krijgt elke keer betaald als ze weer een fase verder zijn. En stel: een aannemer krijgt 200.000 voor het bouwen van jouw huis. Dat verdient hij liever in 8 maanden dan in een jaar. Je kunt er dus wel vanuit gaan dat ze niet onnodig gaan 'rekken'. Neemt niet weg dat het soms wel langer kan duren dan gepland, door regen, vorst, bouwvak, materialen niet leverbaar, etc.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Welkom terug! Leuk, nog iemand die vrij gaat bouwen! Natuurlijk mag je wat vragen, brand maar los...Waar hebben jullie voor gekozen, architect en bouwer of alles bij 1. We zijn bij een architect geweest en nu ook bij een bouwer die een architect in huis heeft. Volgende week nogmaals naar een bouwer. Maar dan moeten we toch wel gaan beslissen waar we voor kiezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Margriet schreef op 24 augustus 2016 @ 21:49:

[...]





Waar hebben jullie voor gekozen, architect en bouwer of alles bij 1. We zijn bij een architect geweest en nu ook bij een bouwer die een architect in huis heeft. Volgende week nogmaals naar een bouwer. Maar dan moeten we toch wel gaan beslissen waar we voor kiezen.



Wij doen het nog wat anders. Mijn man zit in de bouw en gaat zelf de bouwregie doen. We doen dus een deel zelf en de rest met onderaannemers. Het huis hebben we zelf ontworpen, met inspiratie van internet, en laten uittekenen doir een bouwkundig tekenbureau. Zij hebben ook de vergunnjngsaanvraag verzorgd. Nadeel van architecten vonden wij dat zij vaak toch een eigen stempel op het huis drukken, en nogal prijzig zijn. En mijn man is door zijn werk bevooroordeeld, in negatieve zin ;)



Ik zou denk ik in jouw geval kiezen voor een bouwer met architect, dan zijn de communicatielijnen veel korter. Scheelt een hoop geregel en gezeur.

Wat gaan jullie bouwen? Vrijstaand?
Alle reacties Link kopieren
@iedereen hier ook weer terug van vakantie. Wij zijn afgelopen week in Nederland op vakantie geweest en we hadden heerlijk weer:)

@Friction welkom hier.



Bij ons was de bouwvak afgelopen maandag weer voorbij. en ze hebben niet stil gezeten bij ons huis! Het dak zit er op en ramen en kozijnen geplaatst. Hoogste punt dus bereikt!! Erg leuk als je dan terug komt van vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Hoogste punt, een mijlpaal.



Noetje: vrijstaand. Moeilijk hoor om de juiste bedrijven te kiezen. We zijn er nog niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Ben al een tijdje aan het meelezen, leuk al die ervaringen en vragen die bij anderen naar voren komen, iedereen loopt toch een beetje tegen dezelfde zaken aan. Ik heb al een aantal handige tips opgedaan.

Wij hebben 3 weken geleden onze handtekeningen gezet voor een nieuwbouwhuis, de bouw start in oktober en de oplevering wordt rond juli 2017 verwacht. Toch nog een aardig bedrag kwijt aan meerwerk.

We hebben de keuken al uitgezocht, een luxe uitvoering met daarin eindelijk mijn grote wens: een keukeneiland Badkamer doen we vrij basic, daarin willen we tzt zelf nog aan de slag.



Nog een vraagje, ik lees weinig over de tuinaanleg, hebben jullie dat ook in het bouwdepot meegenomen of doen jullie dat van jullie spaargeld? Een complete tuin aanleggen kan behoorlijk in de papieren lopen.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Coele, en gefeliciteerd met jullie huis! Het is zeker leuk aan een nieuwbouwhuis om de focus te kunnen leggen op de dingen die je heel belangrijk vindt.



De tuin is inderdaad nog best een grote uitgave. Wij hebben een daktuin, en de daktechniek zat al bij de prijs van het huis in. Ik zie dat sommige mensen echt nog stukken van hun tuin (moeten) afgraven enz., dat hoeft (en kan) bij ons niet. Ik denk dat we nog €3000-4000 kwijt zijn aan bestrating, kunstgras en beplanting. Dat gaat dan om ong. 70 m2, en niks spectaculairs, gewoon redelijk fraaie betontegels en een aardige kwaliteit kunstgras. Wij betalen het uit het bouwdepot, maar ons eigen geld is al opgegaan aan de bouwgrond. Omdat de tuin één van de laatste dingen is waar we geld aan uitgeven, moeten we wel hoeden om dat stukje bouwdepot beschikbaar te houden, want het geld stroomt eruit nu we aan het afwerken zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heey Amby,

Apart zeg een daktuin, hoor je niet vaak. Woon je in de stad?

Wij hebben voor de tuin zo'n 5000 euro begroot in het bouwdepot. Dat zal grotendeels op gaan aan bestrating en afrastering, en als het lukt willen we ook nog een tuinhuis(je). We willen daarom volgend jaar eerst de rest van de tuin met gras inzaaien en pas het jaar daarna, 2018, (Jee, dat klinkt wel heel ver weg) pas de beplanting doen. Dan hebben we nog weer even de tijd om te sparen daarvoor.

Tuin is ook best ruim, ongeveer 300 m2.

Verder moeten we nog heel veel kiezen en dat is best lastig, ik ben nogal een twijfelaar nl.

Ben er nog niet helemaal uit qua stijl, daarom eerst eind september naar de Woonbeurs, daar hoop ik veel ideeën op te doen.



Ik geloof graag dat er aan afwerking ook een aardig bedragje op gaat, vaak zijn al die 'kleine' dingetjes bij elkaar een behoorlijke kostenpost. Misschien daar ook maar een potje voor reserveren. Ik zag volgens mij hier ergens in dit topic iemand 10% noemen.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen inderdaad in de stad. Wel in een rijtjeswoning, maar we wonen deels op een ondergrondse parkeergarage. Jullie hebben wel veel grond, heerlijk zeg! Ik denk dat je met €5000 best een eind komt in de tuin, en kosten spreiden voor de tuin is zeker goed te doen. Wij hebben voor de afwerking (muren, vloeren, tuin enz.) in totaal 6,25% van de v.o.n. prijs gereserveerd. Denk dat veel mensen inderdaad richting de 10% reserveren voor afwerking en meerwerk, wij hadden iets meer gebudgetteerd, maar ik denk dat we al met al wel op die 10% gaan uitkomen.



Het beste is natuurlijk om per post te gaan budgetteren, maar ik vond dat lastig. Heel veel getwijfeld over dingen in het begin, maar ik werd vanzelf tijdens de bouw keuze-moe en steeds makkelijker. Maar dan alsnog, je hebt weinig tijd om keuzes te maken, en je kan over een periode van 1,5 jaar nog van gedachte veranderen. Sommige dingen werden de helft duurder, andere dingen de helft goedkoper. Veel succes in ieder geval met alles uitzoeken en kiezen, als je vragen hebt, weet je het topic te vinden.
Alle reacties Link kopieren
@coelie leuk dat je komt meeschrijven! en gefeliciteerd met je huis.



@tuin wij hebben de tuin niet begroot in het bouwdepot. Bij ons moet de tuin nog wel afgegraven worden. Dus daar zullen nog aardig wat kosten in zitten. Wij hebben nu als plan om bij de tuindeur een terras aan te leggen vrij snel naar oplevering. Zodat wij vanaf huis niet meteen in de modder stappen. Rest van de tuin willen wij dan eerst laten liggen tot in het voorjaar.

Aan de ene kant van de tuin staat al een afrastering. (of hoe je het noemen wilt) hekwerk met hedra. (klimop.) Dit zit bij de koopprijs in. Aan de andere kant wonen onze buren met hun moeten we samen een schutting o.i.d. regelen.

Wij hebben het geluk dat in de naaste familie een hovenier zit. Natuurlijk zullen er nog kosten zijn maar scheelt wel aanzienlijk.



@amby maar met jou daktuin. Zit je dan op het dak van de parkeergarage ofzo? of gewoon boven op je huis. Sorry voor de domme vraag maar ik zie het niet helemaal voor me
Alle reacties Link kopieren
Welkom Coele,

Gefeliciteerd met de aankoop van jullie nieuwbouwhuis.

Wat een geld he....voor meerwerk, afwerking van de woning en tuin.....

Heerlijk een tuin van 300m2! Daar ben ik best jaloers op met mijn tuintje van 60m2

Lees lekker mee en voel je vooral vrij om van alles te vragen.



Amby,

Hier hebben meerdere woningen ook een daktuin, boven de garage. Wel hebben de meeste huizen ook nog een stukje tuin achter aan de daktuin...verbonden doormiddel van een trapje. Ziet er hartstikke leuk uit en lekker veel ruimte.

Hoe is het in jullie huis?



Kaartje,

Wat gaaf he..als het dak erop zit?!

Qua tuin is het een herkenbaar verhaal voor mij.



Wij hebben voor de tuin maar €2000 begroot, natuurlijk met het besef dat dit te weinig is om de tuin volledig af te krijgen. We willen het bedrag oornamelijk voor de schutting, misschien wat afgraven, zand storten en wat tegels gebruiken. In het voorjaar kunnen we de tuin hopelijk helemaal af maken ook qua beplanting.



De begroting voor de afwerking heb ik gebaseerd op prijzen die ik op internet tegen ben gekomen en deze dan iets ruimer te nemen. Verder ben ik nog steeds bezig met alles mooi, maar ook zo goedkoop mogelijk voor elkaar te krijgen. In het begin had ik dat al aangegeven en met veel dingen lukt het ook aardig. Bijv. Sanitair aanschaffen, behang, verf, plinten enz. aanschaffen met minstens 40% korting. We kunnen best wat klussen met/door familie, vrienden en kennissen (laten) doen. Zoals verven, behangen, badkamer installatie, tegelen, keuken installatie en het verhuizen zelf. De pvc vloer wordt wel door een bedrijf gelegd.



We hebben eindelijk wat meer duidelijkheid qua het tegelwerk, dus gaan we ergens deze week de keuken bestellen. Binnenkort gaan we ook langs de Hornbach om naar tegels te kijken, zodat we die ook kunnen bestellen met de lijm, voeg enz.

Dan moeten we nog een bad, badmeubel en douchewand bestellen. En nog een keer langs het vloerbedrijf voor de pvc.



Qua verzekeringen hebben we alles uitgezocht, wat een gedoe zeg met de voorwaarden enz.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de tuin niet in het budget opgenomen, is bij ons een sluitpost. Ik weet ook nog niet wat ik wil, maar we willen het wel in een keer goed aanleggen. Dus misschien eerst een tijdje een grote zandbak



@amby, klinkt leuk, zo'n daktuin. Is daar makkeljjk wat sfeer in te krijgen? Of zit je echt 'out in the open' op het dak?



@fonteyn, dat vordert dan mooi met alle voorbereidingen. Fijn om dingen van het lijstje te kunnen schrappen, he.
Alle reacties Link kopieren
Ha iedereen, tijdje niet actief op het forum geweest, leuk om veel posts terug te lezen. Ik zie veel mensen wat zeggen over een 10% 'onvoorzien' potje. Maar ik vraag me af: waar gaat dat dan aan op? Moet ik die 10% zien als '10% boven budget' of '10%' aan dingen die echt onvoorzien zijn? Vriendlief en ik gaan af en toe over het budget van specifieke posten, maar komen vooralsnog niets onvoorzien tegen. Ben benieuwd, omdat ik een 10% onvoorzien echt niet erbij kan hebben, af en toe een post iets overschrijden lukt net
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 17 augustus 2016 @ 13:16:





Overigens nog iets voor diegenen die Easy Stuc overwegen (of een andere partij die renovliesbehang gebruikt). Ik was in eerste instantie tevreden met het werk. Maar we zien nu, 2 weken na afwerking, wel al donkere strepen verschijnen in het behang. Dit zijn waarschijnlijk de muren die aan het zetten (bewegen) zijn en dat tekent af op het behang. Gelukkig alleen nog in de slaapkamer. Ze hebben ons er wel voor gewaarschuwd dat dit kán gebeuren met renoviesbehang, maar we hadden niet verwacht dat je het zo snel en duidelijk zou zien. We balen er wel van, achteraf gezien weet ik niet of we hier dan voor gekozen zouden hebben. Aan de andere kant: met stucwerk krijg je scheuren dus die zou je ook zien. Gelukkig ziet het er beneden wel (nog) mooi uit!



Succes allemaal met klussen of wachten!



Suuz, ik ben toch wel verbaasd dat dit kennelijk zo makkelijk kan gebeuren. Easystuc gaat het dus niet overdoen?

Hoe lang zit er tussen hun werk en het moment dat de muren zijn geplaatst? Ben benieuwd hoe lang de muren kennelijk nog werken. Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Onze daktuin is niet zo daktuinerig. De parkeergarage is behoorlijk groot, ik denk dat zo'n 50 huizen hun tuin er op hebben liggen. Wat Fonteyn beschrijft hebben we ook op het project, die huizen hebben ook nog een gemeenschappelijke tuin temidden van alle andere tuinen. Als je door de wijk loopt dan heb je totaal niet het idee dat je op het dak van een garage staat. Het is een voetgangers gebied met steegjes en lantaarnpalen.



Je kan de daktuinen ook als tuin behandelen, maar en zijn wel beperkingen, zoals het gewicht. Je kan geen grote boom neerzetten, of zomaar een border verhogen met meer dan 25 cm. Er zijn creatieve oplossingen, maar die zijn vaak wel vrij duur. Sommige van onze buren hebben hele mooie, sfeervolle tuinen, zelfs met vijfers en schuurtjes enz. Onze tuin wordt vrij simpel, maar dat heeft meer met het budget te maken. Bovendien willen we twee terrasjes (tuin op het oosten), en kunstgras om een balletje te trappen, dus heel veel ruimte blijft er ook niet over.



@iusco, bij ons gaat de 10% onvoorzien uiteindelijk waarschijnlijk niet op, maar het was bij ons vooral evt. voor dingen die gebudgetteerd waren, maar duurder uit bleken te vallen. Ik kan eigenlijk ook niks verzinnen wat écht onvoorzien was.
Alle reacties Link kopieren
quote:iusco schreef op 30 augustus 2016 @ 17:54:

[...]





Suuz, ik ben toch wel verbaasd dat dit kennelijk zo makkelijk kan gebeuren. Easystuc gaat het dus niet overdoen?

Hoe lang zit er tussen hun werk en het moment dat de muren zijn geplaatst? Ben benieuwd hoe lang de muren kennelijk nog werken. Alvast bedankt!



Ze zijn toevallig vandaag teruggekomen om het eea bij te werken. Op zich goede service, dat waardeer ik. Maar er zijn nog steeds wat plekken in huis waar je (als het licht er op valt) strepen ziet.



Ons huis is tussen september en juli gebouwd. Binnenmuren stonden geloof ik allemaal in januari. Volgens mij kunnen de muren wel anderhalf of twee jaar lang werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven