Werk & Studie alle pijlers

Hulp bij schrijven interne sollicitatiebrief

24-08-2016 10:07 18 berichten
Op het werk is er nu een hele leuke interne vacature waar ik graag op wil solliciteren.

Ben al meerdere keren aan mijn motivatie brief begonnen maar vind het zo lastig. Willen jullie helpen?



Ff in snelle woorden;

Had al eerder over deze functie gehoord van andere collega's en het lijkt me een hele interessante functie omdat het zo divers en uitgebreid is daarbij kan ik mezelf erg ontwikkelen binnen het vakgebied.

Maar op een of andere manier vind ik dit een beetje afgezaagd en niet 'het ' antwoord om mij uit alle sollicitanten te laten springen.
Waarom wil je je ontwikkelen in het vakgebied?

Waarom ben jij zo geschikt?

Waarom wil je juist bij dat bedrijf werken?
In ieder geval benoemen wát er zo divers aan is, en op welke manier jij je kan ontwikkelen.



En wat jou geschikt maakt voor die functie ten opzichte van anderen. Is het je ervaring, leergierigheid, ben je analytisch en zoeken ze dat (en op welke manier komt dit tot uiting bij jou op de werkvloer).





Beetje lastig alleen zonder informatie over de functie/vacature
Show, don't tell. Dus niet omschrijven dat je "creatief" en een "team player" bent, maar voorbeelden geven van hoe je dit in het verleden hebt laten zien.
quote:eekhoorn12 schreef op 24 augustus 2016 @ 10:10:

Waarom wil je je ontwikkelen in het vakgebied?

Waarom ben jij zo geschikt?

Waarom wil je juist bij dat bedrijf werken?



En op deze vragen loop ik dus op vast.



In even woorden;



Wil na 10 jaar eens iets anders. Maar ja dat is geen gegronde motivatie.



Het bedrijf is een fijne werkgever die goed is voor personeel en die meegaat met alle ontwikkelingen op finanicieel en maatschappelijk gebied wat me het gevoel geeft dat het een stevige vooruitstrevende organisatie is.



Waarom ik geschikt ben; dit krijg ik dus niet op papier, vind dit zo lastig waarom ik geschikt ben.
Ok, maar als je even je schaamte loslaat. Je zit hier op een anoniem forum, dus dat moet kunnen



Vertel dan gewoon eens vanuit diep vanbinnen waarom je weet dat je deze functie freaking goed zou kunnen doen?



Bijv omdat je goed om kan gaan met de situaties die daar zullen zijn? Of omdat je de juiste kennis hebt?
Of waarom je de functie super leuk zou vinden! Maar iets waar je achter staat. Dan pluis je vanuit daar de redenering verder uit.
Lees je in over de STAR methode, dat kan je helpen om je capaciteiten en geschiktheid concreet te verwoorden.



http://www.carrieretijger ... k/gesprekstechnieken/star
Jullie zetten me goed aan het denken! Fijn deze input.



Wil deze baan echt zo graag omdat ik na al die jaren voor mijn gevoel stil heb Gestaan dit de kans is om mezelf eindelijk weer op de kaart te zetten en daarbij wil ik weg van de huidige locatie. Maar ja dit kan ik niet zo neerzetten want dit is allemaal vanuit mezelf en hier zit geen voordeel in voor het bedrijft dus moet op ene goede manier de vertaalslag schrijven naar het juiste voor het bedrijf.
Vanuit diep van binnen vind ik de casussen super intrigerend.



uithuisplaatsingen, mishandelingen, vervuiling en dergelijke. M'n bloed gaat er gewoon sneller van stromen dat je een onderdeel ben van mensen in een hele naar periode in hun leven en hun hierbij kan helpen maakt we soort tijger in mij los.

Snap je beetje wat ik bedoel?
Alle reacties Link kopieren
quote:jac-79 schreef op 24 augustus 2016 @ 10:32:

Vanuit diep van binnen vind ik de casussen super intrigerend.



uithuisplaatsingen, mishandelingen, vervuiling en dergelijke. M'n bloed gaat er gewoon sneller van stromen dat je een onderdeel ben van mensen in een hele naar periode in hun leven en hun hierbij kan helpen maakt we soort tijger in mij los.

Snap je beetje wat ik bedoel?



Ik snap wat je bedoelt, maar zou het niet zo formuleren. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Dat kan dan weer wel tijdens een gesprek.



Hoe stevig ben je? Doortastend? Stressbestendig? Empathisch?

Kun je balans vinden tussen correct omgaan met ouders en veiligheid van het kind bovenop stellen?



Waar blijkt dat uit?

Ben je op de hoogte van de ontwikkelingen in regelgeving?

En hoe goed kun je samenwerken met in- en externe partners?



En waar blijkt dat allemaal uit?



Het afbrandpercentage in dit soort functies is trouwens erg hoog. Emotioneel is het zeer belastend. Je krijgt te maken met bedreigingen etc. Kun je dat aan?
Ik weet het wel waarom en hoe maar krijg het niet correct op papier.



Zit nog is ff te denken, wil deze baan ook omdat ik dan flexibeler mijn werk uren in kan delen, dichter bij huis en met oog op komende reorganisatie een slimme keus maar ook allemaal reden. Vanuit mezelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Woll_Stone schreef op 24 augustus 2016 @ 10:28:

Lees je in over de STAR methode, dat kan je helpen om je capaciteiten en geschiktheid concreet te verwoorden.



http://www.carrieretijger ... k/gesprekstechnieken/star



Dit is inderdaad een goede methode.

Vergeet niet dat het een interne sollicitatie is. Dat is echt anders dan een externe. Je dossier zal ongetwijfeld bekeken worden op je functioneren tot nu toe, je leidinggevende zal misschien om zijn mening worden gevraagd ed. Geef in je brief ook vooral aan wat je nu al hebt gedaan binnen het bedrijf waardoor je geschikt bent voor deze functie. Als persoon kennen ze je al dus je moet je op een andere manier verkopen.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Ik had pas iets vergelijkbaars aan de hand. Liep ook vast met precies jij benoemde.



Ik heb ervan gemaakt (heel kort) dat de functie waar ik op solliciteer een bredere doelgroep heeft en ik mijn vaardigheden gevarieerder kan toepassen. En, omdat ik veel ervaring heb binnen hetgeen zij vragen, geschreven dat ik mijn opgebouwde kennis (vrij specifiek en gewenst voor de functie) met me meeneem en zal benutten.



Maar dan specifieker natuurlijk, maar dat ga ik hier niet neerzetten.



Bij mij is het niet helemaal intern, zeg maar semi-intern. Ik werk vanuit een andere organisatie erg vaak met die club en daardoor kennen we elkaar goed. Binnen dezelfde samenwerkingsketen.
quote:jac-79 schreef op 24 augustus 2016 @ 10:40:

Ik weet het wel waarom en hoe maar krijg het niet correct op papier.



Zit nog is ff te denken, wil deze baan ook omdat ik dan flexibeler mijn werk uren in kan delen, dichter bij huis en met oog op komende reorganisatie een slimme keus maar ook allemaal reden. Vanuit mezelf.

Deze zou ik allemaal weglaten. Niet interessant voor een bedrijf.



Tuurlijk spelen die zaken mee, niemand heeft maar 1 reden om op zoek te gaan naar een andere baan. Het is meestal een combinatie van verschillende dingetjes en toezijn aan iets nieuws. Niks mis mee.
quote:jac-79 schreef op 24 augustus 2016 @ 10:32:

Vanuit diep van binnen vind ik de casussen super intrigerend.



uithuisplaatsingen, mishandelingen, vervuiling en dergelijke. M'n bloed gaat er gewoon sneller van stromen dat je een onderdeel ben van mensen in een hele naar periode in hun leven en hun hierbij kan helpen maakt we soort tijger in mij los.

Snap je beetje wat ik bedoel?Je passie hiervoor is zeker wel iets dat je mag benoemen! Zou het iets anders verwoorden dan de tijger, maar ik zou het wel benoemen. En waarom denk je dat jij die mensen kan helpen? Met welke skills? En hoe zou je dat doen?
met dank aan jullie zo een goeie brief geschreven dat ik woensdag op gesprek mag komen!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om te horen. Veel succes!
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven