Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 48, en zit er midden in, maar probeer het nog aardig te verdringen.... Als ik jullie berichten zo lees, valt het bij mij nogal mee.... Alleen dat onregelmatige en lang ongesteld zijn vind ik erg lastig.....en natuurlijk het daarbij horende humeur herken ik.....

Ik ben ook in 9 maanden veel kilo`s aangekomen... en dat vind ik het ergste! (buik)

Maar gelukkig kan ik nog slapen......Hoop ook dat het zo blijft!
Alle reacties Link kopieren
Dat slapen is inderdaad een drama/

Heb ook maar 4 uurtjes gehaald vannacht....

vandaag naar de sauna ....oppassen dat ik niet in slaap val daar.
Helaas heb ik 2 zussen die ouder zijn en het schijnt alleen maar erger te worden. Ik denk dat ik meer zou kunnen verdragen als ik 7 uur per nacht zou kunnen slapen achter elkaar, sterker nog, ik teken al voor 6 uur. Ik heb het boek gekocht van dr lee "wat je huisarts je niet verteld over de menopauze". De medische wereld loopt enorm achter als het gaat om vrouwen en hun comfort. Zo duurde het in Nederland decennia langer dan het buitenland voor de ruggeprik standaard gevraagd mocht worden want je moest je tandjes maar even op elkaar zetten, lekker natuurlijk. In het buitenland vinden ze het gewoon middeleeuws.



De overgang is ook zo'n dingetje, "tja, je moet er maar even doorheen bijten", huwelijken stranden, je voelt je non stop ellendig en moe maar er wordt wel van je verwacht dat je zonder morren of klagen optimaal blijft presteren. Absurd dat er maar een paar speciale klinieken zijn terwijl 50% van de bevolking uit vrouwen bestaat en die komen allemaal in de overgang.



Het is net als menstrueren, je gaat gewoon naar je werk, je gooit een handvol paracetamol naar binnen en je geeft geen kik. Ik vind eigenlijk dat mannen op het werk moeten sympathiseren door te zorgen dat er altijd een schaal chocolaatjes klaar staat, werkgevers zorgen voor een onbeperkt aanbod van tampons, maandverband en geurkaarsen op het damestoilet Geurkaarsen gewoon voor ons algemeen welbevinden ) en elk jaar een etentje, betaald door de mannen dat wij vrouwen het weer een jaar geflikt hebben om voor hetzelfde of minder hoog salaris elke keer zijn komen opdraven.



Na je 50ste krijg je als vrouw een nog mooiere service. Een drain op het toilet om af en toe een liter bloed af te tappen en een vaginale douche zodat je je weer een beetje fris voelt onder de gordel. Geen automatenkoffie maar echte espresso om wakker te worden en te blijven, elke dag een leuke ballon aan je stoel om te vieren dat je er toch weer bent en een la vol snoep omdat je anders agressief wordt.



De overgang kan zoveel leuker zijn als iedereen een beetje zou meewerken. Ik voel me nu ondergewaardeerd.
quote:kattija schreef op 24 augustus 2016 @ 08:38:

Dat slapen is inderdaad een drama/

Heb ook maar 4 uurtjes gehaald vannacht....

vandaag naar de sauna ....oppassen dat ik niet in slaap val daar.Erg hè, als ik ergens moet wachten en ik doe mijn ogen dicht ben ik al bijna weg.
Alle reacties Link kopieren
Slapen gaat hier gelukkig redelijk, dank god op mn blote knietjes
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
afspraak huisarts staan ...kan pas dinsdag terecht....das jammer. maar goed

ga een aantal dagen mijn gedachten en toestanden eens op papier zetten. beslagen ten ijs komen
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo2 schreef op 24 augustus 2016 @ 08:44:

Helaas heb ik 2 zussen die ouder zijn en het schijnt alleen maar erger te worden. Ik denk dat ik meer zou kunnen verdragen als ik 7 uur per nacht zou kunnen slapen achter elkaar, sterker nog, ik teken al voor 6 uur. Ik heb het boek gekocht van dr lee "wat je huisarts je niet verteld over de menopauze". De medische wereld loopt enorm achter als het gaat om vrouwen en hun comfort. Zo duurde het in Nederland decennia langer dan het buitenland voor de ruggeprik standaard gevraagd mocht worden want je moest je tandjes maar even op elkaar zetten, lekker natuurlijk. In het buitenland vinden ze het gewoon middeleeuws.



De overgang is ook zo'n dingetje, "tja, je moet er maar even doorheen bijten", huwelijken stranden, je voelt je non stop ellendig en moe maar er wordt wel van je verwacht dat je zonder morren of klagen optimaal blijft presteren. Absurd dat er maar een paar speciale klinieken zijn terwijl 50% van de bevolking uit vrouwen bestaat en die komen allemaal in de overgang.



Het is net als menstrueren, je gaat gewoon naar je werk, je gooit een handvol paracetamol naar binnen en je geeft geen kik. Ik vind eigenlijk dat mannen op het werk moeten sympathiseren door te zorgen dat er altijd een schaal chocolaatjes klaar staat, werkgevers zorgen voor een onbeperkt aanbod van tampons, maandverband en geurkaarsen op het damestoilet Geurkaarsen gewoon voor ons algemeen welbevinden ) en elk jaar een etentje, betaald door de mannen dat wij vrouwen het weer een jaar geflikt hebben om voor hetzelfde of minder hoog salaris elke keer zijn komen opdraven.



Na je 50ste krijg je als vrouw een nog mooiere service. Een drain op het toilet om af en toe een liter bloed af te tappen en een vaginale douche zodat je je weer een beetje fris voelt onder de gordel. Geen automatenkoffie maar echte espresso om wakker te worden en te blijven, elke dag een leuke ballon aan je stoel om te vieren dat je er toch weer bent en een la vol snoep omdat je anders agressief wordt.



De overgang kan zoveel leuker zijn als iedereen een beetje zou meewerken. Ik voel me nu ondergewaardeerd.



top ideeën



Waar ik me het meest over kan verbazen, niet alleen met overgang maar ook met menstruatieklachten, dat het juist vrouwen zijn die andere vrouwen neerhalen. Niet iedere vrouw heeft even veel last en andere vrouwen kunnen meer hebben of weet ik wat. Maar ik heb vaak hier op het forum gelezen, geschreven door vrouwen, dat je uiteraard en natuurlijk bij een menstruatie gewoon door kunt werken, je bent toch niet ziek? En dat vind ik vervelend en pijnlijk, want er zijn genoeg vrouwen die er wél ziek van zijn, maar mannen/leidinggevenden richten zich natuurlijk graag naar die vrouwen, die het allemaal aankunnen en zo maak je van de rest aanstellers.



Aan de andere kant denk ik ook dat je, als je je meer richt op de pijn, je er meer last van hebt. Dus bezig blijven en afleiding zal zeker helpen, maar wel tot hoever je kunt. En niet iedereen kan evenveel.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren




Ongemakken van de overgang door woman inc.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik moet wel zeggen, dat het mij psychisch heel goed gaat, zit echt in een gelukkiger fase van mijn leven. Heb net een nieuwe vaste baan in een nieuwe richting waar ik altijd al wilde werken. En waar ik ook gefordert word.....



Kan me ook echt voorstellen dat als je ongelukkig bent in je privé of werkleven het een andere koek word...
Alle reacties Link kopieren
Amen, Geronimo!



Veel vrouwen hier met slaapproblemen lees ik, wat hakt dat erin hé? De herkenning daarin is op zich fijn maar ik gun dat echt niemand, het is zó vreselijk naar om continue doodop te zijn

Ik ga de magnesium proberen, wie weet helpt het en kan ik eindelijk beter slapen.



Overbeharing heb ik gelukkig niet heel veel last van, alleen op mijn bovenlip een beetje maar die epileer ik.

Wel hele zere gewrichten, vooral als ik een tijd heb gezeten of na het slapen kom ik moeilijk op gang.

En ik ben vaak duizelig en misselijk, geen idee of dit door de overgang komt. Ook hartkloppingen herkenbaar helaas.



Goed dat de afspraak met de huisarts nu gemaakt is Kattija, al duurt het dan nog heel even. Verstandig om wat dingen op papier te zetten, dan kan je hopelijk makkelijker je verhaal doen. Sterkte alvast!
...
Alle reacties Link kopieren
@Geronimo: prima aanpak. Een dingetje: ipv paracetamol ibuprofen want dat schijnt het bloeden te verminderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:makreel schreef op 22 augustus 2016 @ 18:07:

En ken je deze: niesen terwijl je ongesteld bent? Ik ren alvast naar de wc als mijn neus kriebelt.Ik ken het, alsof je een emmer leeg gooit Heb thuis waar ik zit een handdoekje bij liggen. Ook zit ik standaard op een dik opgevouwen handdoek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oudblond schreef op 22 augustus 2016 @ 18:42:

Ik meldde laatst bij mijn huisarts dat sinds een jaartje mijn ogen soms plots ontzettend tranen. Het water loopt dan langs mijn wangen. Vaak in de ochtend. Hij vertelde me dat dit ook een overgangsklacht is. Ik had er nooit van gehoord. Ik heb het vaak 's ochtends dus opmaken gebeurt nu op het werk, zo niet heb ik het risico om als pandabeer door de dag te gaan. Oplossing is blijkbaar om botox in je traanklieren te laten spuiten. Maar daar pas ik vooralsnog voor.Ik dacht dat dat mijn allergieën waren? Ik heb het vooral als ik op de fiets stap. Ben gewoon aan het huilen. Steevast make upje vernieuwen en vegen wegwerken voor ik ergens naar binnen ga.
Alle reacties Link kopieren
quote:kattija schreef op 23 augustus 2016 @ 15:02:

[...]





Nina, ik heb gelezen dat 80% van de vrouwen na de overgang geen of veel minder migraine aanvallen krijgenNou tijdens blijkbaar het driedubbele. Heb ook diverse afspraken staan voor na de vakantie HA gynaecoloog etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees veel dat vrouwen aankomen, dat hoort bij de overgang.

Je lichaam veranderd natuurlijk.

ik was ook iets aangekomen, maar door anders te eten en anders en meer te bewegen ben ik die kilo's wel kwijt en zit ik strakker in mijn vel.

Er is dus degelijk wel wat aan te doen.



Betreft allergieen.

Ik kwam met een tal van klachten bij de HA.

Uiteraard gooide ze het op de overgang, want dat was wel zo makkelijk.

Uiteindelijk heb ik allergie testen laten doen en kwam daar heel veel uit.

Misschien heeft het 1 met het ander te maken, geen idee.

Maar ik gebruik nu andere mke up, laat staan waar ik op reageer en dat gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 23 augustus 2016 @ 16:06:

Wat hebben we dan fijne mannen. De mijne is ook zo begripvol. Erg fijn.





Hebben jullie ook zo'n last met doorslapen? Inslapen gaat prima maar het doorslapen is een ramp. Ik neem af en toe een pilletje na weer zware nachten want op werk moet ik ook presteren.

Ik heb dat echt nodig.

Ja , ben soms snachts na 2 uurtjes echt klaar wakker.

Ga gewoon mijn bed uit en de dingen doen die ik anders overdag zou doen, was vouwen, toilet schoonmaken etc. De tijd die ik dan overdag overhoud kan ik mooi gebruiken om even te dutten als ik dan instort

Ben niet aan het werk heb alleen een bewerkelijke zoon die vaak onverwacht thuiskomt omdat het op school niet gaat. Hij kan gelukkig tegenwoordig meestal zelf naar huis komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 23 augustus 2016 @ 16:35:

Enne...overbeharing, hebben jullie dat ook? Ik vind het vreselijk, haren op kin en bovenlip Ik leef met pincet in mijn hand tegenwoordig.Yep. Dinsdag ochtend niets, woensdag ochtend een van 4 cm zomaar tussen de ogen oid. Volgens mij plakken de kaboutertjes die dingen snachts stiekem aan .
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo2 schreef op 24 augustus 2016 @ 08:44:

. Ik vind eigenlijk dat mannen op het werk moeten sympathiseren door te zorgen dat er altijd een schaal chocolaatjes klaar staat, werkgevers zorgen voor een onbeperkt aanbod van tampons, maandverband en geurkaarsen op het damestoilet Geurkaarsen gewoon voor ons algemeen welbevinden ) en elk jaar een etentje, betaald door de mannen dat wij vrouwen het weer een jaar geflikt hebben om voor hetzelfde of minder hoog salaris elke keer zijn komen opdraven.



Na je 50ste krijg je als vrouw een nog mooiere service. Een drain op het toilet om af en toe een liter bloed af te tappen en een vaginale douche zodat je je weer een beetje fris voelt onder de gordel. Geen automatenkoffie maar echte espresso om wakker te worden en te blijven, elke dag een leuke ballon aan je stoel om te vieren dat je er toch weer bent en een la vol snoep omdat je anders agressief wordt.



De overgang kan zoveel leuker zijn als iedereen een beetje zou meewerken. Ik voel me nu ondergewaardeerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom niet aan (vooralsnog) alleen dat vervelende rolletje was er ineens, en voorheen had ik een platte buik.



Omdat kolfruimtes in elk bedrijf aanwezig moet zijn, ga ik een verzoek indienen voor een overgangkamer, waar je je even terug kunt trekken en zonder gestoord te worden je opvlieger kunt beleven of gewoon even rustig zitten of janken of wachten tot de hartkloppingen voorbij zijn, whatever.



Dat dient ook verplicht gesteld te worden!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
En een gekleurd armbandje zodat collega's weten dat ze je omzichtig moeten benaderen, omdat je anders koppen gaat afbijten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens ergens gewerkt waar bijgehouden werd wanneer de dames ongesteld werden. Dat was pesterij natuurlijk, waar ik me niets van aantrok, dus vonden ze dat al snel niets meer aan. Maar dat zouden jullie dus willen?



Ik ben sowieso wel voor een soort meditatiekamer, trouwens, maar ik heb een kantoor voor me alleen, dus dat kan daar al.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Oh.. en ik val af.. doe ik m'n best voor, dus dat is goed.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo2 schreef op 24 augustus 2016 @ 08:44:

Helaas heb ik 2 zussen die ouder zijn en het schijnt alleen maar erger te worden. Ik denk dat ik meer zou kunnen verdragen als ik 7 uur per nacht zou kunnen slapen achter elkaar, sterker nog, ik teken al voor 6 uur. Ik heb het boek gekocht van dr lee "wat je huisarts je niet verteld over de menopauze". De medische wereld loopt enorm achter als het gaat om vrouwen en hun comfort. Zo duurde het in Nederland decennia langer dan het buitenland voor de ruggeprik standaard gevraagd mocht worden want je moest je tandjes maar even op elkaar zetten, lekker natuurlijk. In het buitenland vinden ze het gewoon middeleeuws.



De overgang is ook zo'n dingetje, "tja, je moet er maar even doorheen bijten", huwelijken stranden, je voelt je non stop ellendig en moe maar er wordt wel van je verwacht dat je zonder morren of klagen optimaal blijft presteren. Absurd dat er maar een paar speciale klinieken zijn terwijl 50% van de bevolking uit vrouwen bestaat en die komen allemaal in de overgang.



Het is net als menstrueren, je gaat gewoon naar je werk, je gooit een handvol paracetamol naar binnen en je geeft geen kik. Ik vind eigenlijk dat mannen op het werk moeten sympathiseren door te zorgen dat er altijd een schaal chocolaatjes klaar staat, werkgevers zorgen voor een onbeperkt aanbod van tampons, maandverband en geurkaarsen op het damestoilet Geurkaarsen gewoon voor ons algemeen welbevinden ) en elk jaar een etentje, betaald door de mannen dat wij vrouwen het weer een jaar geflikt hebben om voor hetzelfde of minder hoog salaris elke keer zijn komen opdraven.



Na je 50ste krijg je als vrouw een nog mooiere service. Een drain op het toilet om af en toe een liter bloed af te tappen en een vaginale douche zodat je je weer een beetje fris voelt onder de gordel. Geen automatenkoffie maar echte espresso om wakker te worden en te blijven, elke dag een leuke ballon aan je stoel om te vieren dat je er toch weer bent en een la vol snoep omdat je anders agressief wordt.



De overgang kan zoveel leuker zijn als iedereen een beetje zou meewerken. Ik voel me nu ondergewaardeerd. Begin een politieke partij en ik stem op je.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Er gaat een wereld voor me open... serieus zijn tranende ogen ook een overgangskwaal?

Check! Heb ik ook al een tijd last van

Dan praat ik met iemand en lijk ik accuut emotioneel te worden. Wat ik vooral heel vervelend vond toen mensen mij regelmatig vroegen hoe het met mijn vader ging. (longkanker)

Was ik gewoon aan het vertellen wat er de laatste weken gebeurd was en dan dachten mensen dat ik heel emotioneel was. Nou nee, het gaat boven verwachting goed en dat tranende oog heeft een eigen leven
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2, kan je bij mij in de COR???

Ik heb je nodig op mijn werk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven