Afkicken van suiker!!

22-08-2016 21:36 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is zover. Ik ben voor een groot gedeelte gestopt met suiker. Ik ben er gewoon aan verslaafd. Ik ga niet 100% stoppen, maar in eerste instantie alleen snoep, koek, en andere lekkernijen. Maar man, het is zo zwaar. Ik heb nu 2 dagen gewoon niks gehad, en me groot gehouden, maar ik vind het heel moeilijk om vol te houden.

Ik ben aan het trillen, ik ben onrustig, ik ben echt ontzettend uitgeput. Ik wist niet dat het zoveel invloed op me had. Ik weet dat ik hier doorheen moet, maar het liefste ga ik gewoon NU wat halen. Heeft iemand tips voor me hoe dit makkelijker vol te houden is? Ik wil namelijk niet weer extreem veel suikerige producten binnen krijgen!



Ik heb dit eerder gedaan, toen heb ik zo'n jaar zonder lekkers geleefd. Ook geen trek in gehad. Ik voelde me toen enorm goed. Maar op een gegeven moment ben ik iets losser geworden, en nu is het weer terug bij af. Bij anderen mag ik wel iets nemen van mezelf, maar ik mag niks meer in huis hebben. Ik wil gewoon niet meer die aanhoudende trek in iets zoets hebben.
quote:lilalinda schreef op 24 augustus 2016 @ 13:57:

Dat je lichaam zin heeft in dingen, vooral als je het getriggerd hebt, wil niet zeggen, dat je verslaafd bent (verslaafd betekent dat je lichamelijk en geestelijk afhankelijk bent van een product)



Mij maakt het niets uit of jij suiker verslavend noemt of niet. Maar ik vind je vergelijkingen niet sterk.



De geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid bij alcohol en drugs is er voor verslaafden wel maar voor matige drinkers en recreatieve drugsgebruikers niet. Dus zou je ook die stoffen niet-verslavend kunnen noemen. Jij drinkt af en toe twee glazen wijn maar je bent geen alcoholist dus alcohol is niet verslavend. Zo redeneer jij.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 24 augustus 2016 @ 15:16:

[...]





Mij maakt het niets uit of jij suiker verslavend noemt of niet. Maar ik vind je vergelijkingen niet sterk.



De geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid bij alcohol en drugs is er voor verslaafden wel maar voor matige drinkers en recreatieve drugsgebruikers niet. Dus zou je ook die stoffen niet-verslavend kunnen noemen. Jij drinkt af en toe twee glazen wijn maar je bent geen alcoholist dus alcohol is niet verslavend. Zo redeneer jij.

nee hoor. Ik zeg juist, dat alcohol wel verslavend is. Maar dat puur 1 wijntje een tweede uitlokt (zoals blijkbaar met taartjes) niet het bewijs is, dat iets verslavend is.

Alcohol kent een duidelijke verslaving.



Waarom ik ageer tegen suiker verslavend noemen, is dat je daarmee in de hand werkt, dat mensen denken, dat ze er dus niks aan kunnen doen. (ik ben dik, want verslaafd)

Zo zijn er qua eten meer mythes, die juist dik-blijven in de hand werken. Ik wil de mensen de kost niet geven, die zich zelf tot ´emotie-eter´ benoemd hebben (Of ´het zit in mijn genen´ ) en Dus lekker door mogen snoepen. En dat vind ik jammer.
Alle reacties Link kopieren
De hele wel- of niet suikerverslaving is toch helemaal niet interessant?



Een aantal mensen hebben aangegeven dat ze niet kunnen stoppen na 2 koekjes (heb ik ook trouwens, dus voor mij is het ook all or nothing), terwijl ze dat niet hebben bij bv alcohol of ander eten. Dan kan dat als een verslaving voelen, ook al is dat technisch misschien niet het juiste woord, maar wat maakt dat uit?



Ik vind het alleen maar goed dat Mepi erkent dat ze een "suikerprobleem" heeft en zich heeft voorgenomen om met de junk te stoppen. Ze gaat niet extreem álle suiker bannen, dat zegt ze helemaal bovenaan al, dus prima toch.

En ik ga proberen mee te doen. Ik ben slank, ik eet en leef al redelijk gezond, behalve dan die kuttige snoep en koek.
quote:lilalinda schreef op 24 augustus 2016 @ 15:27:

[...]

Waarom ik ageer tegen suiker verslavend noemen, is dat je daarmee in de hand werkt, dat mensen denken, dat ze er dus niks aan kunnen doen. (ik ben dik, want verslaafd)Ik ben het niet met je eens. Juist als mensen beter geïnformeerd zouden zijn over de werking van suiker in het lichaam en het brein zouden ze andere keuzes kunnen maken. Niemand is vrijwillig te dik. Voor mij was het juist een geweldige eye opener om me te realiseren dat voor mij suiker eten leidt tot meer suiker eten. Nu ik geen suiker meer eet is de behoefte aan te veel en te ongezond eten ook weg.
quote:lilalinda schreef op 24 augustus 2016 @ 15:27:

[...]



nee hoor. Ik zeg juist, dat alcohol wel verslavend is. Maar dat puur 1 wijntje een tweede uitlokt (zoals blijkbaar met taartjes) niet het bewijs is, dat iets verslavend is.

Alcohol kent een duidelijke verslaving.



Waarom ik ageer tegen suiker verslavend noemen, is dat je daarmee in de hand werkt, dat mensen denken, dat ze er dus niks aan kunnen doen. (ik ben dik, want verslaafd)

Zo zijn er qua eten meer mythes, die juist dik-blijven in de hand werken. Ik wil de mensen de kost niet geven, die zich zelf tot ´emotie-eter´ benoemd hebben (Of ´het zit in mijn genen´ ) en Dus lekker door mogen snoepen. En dat vind ik jammer.



Maar jij bent toch niet degene die dat voor iedereen kan bepalen wat wel en niet waar is? In mijn familie zit het wel degelijk in de genen. Wat ik overigens nooit heb gebruikt als reden voor overgewicht.



Aan de kant van mijn vader, incl hijzelf, veel last van overgewicht. Dit lag duidelijk aan het eetpatroon. Kinderen uit een boerengezin waar veel met spekvet, boter, volle melk en varkensvlees werd gekookt. Kinderen hebben dit overgenomen maar hebben een veel minder actieve baan.



Zowel mijn oma als mijn 6 tantes heb ik nooit onder maat 50 gezien. Het blijft makkelijk zitten en we zijn allemaal gezegend met een gezonde eetlust.

Dus ik geloof best dat het voor sommigen moeilijker is om wat voor reden dan ook om er wat aan te doen. En sommigen intresseert het, tot mijn verbazing, domweg geen zier.



Bij een vriendin van me wordt juist vaak gevraagd of ze wel genoeg eet. Haar moeder, oma en overgroot oma eten meer en vetter dan wij en wegen allemaal max 55 kg. Ik ben ervan overtuigd dat dat in de genen zit.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt het vast niet lezen Lilalinda, maar emotie eten kan ik ook heel goed



Een jaar of drie terug zat ik in een erg stressvolle periode op het werk (reorganisatie en meer van dat soort ongein). In die tijd vrat ik wat los en vast zat. Ik liep heus niet te roepen dat ik zoveel vrat omdat ik stress had. Nee zeg! Ik dacht niet eens bewust na bij wat ik vrat. Pas toen ik na een kleine anderhalf jaar merkte dat een deel van mijn kleding niet meer paste, bedacht ik me dat ik wel eens op de weegschaal kom gaan staan. Hatsa! 16 kilo zwaarder! En het interesseerde me te weinig om er iets aan te doen. Ik had wel wat anders aan mijn hoofd.

Een smoes? Nee...want ik benoemde het op dat moment helemaal niet. Was er niet mee bezig. Merkte het verschil pas in een andere baan met veel minder stress.



Overigens ben ik me nu bewust van dot mechanisme, dus ik ga het nietnog een keer laten gebeuren.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Wat goed Doornroosje! Ik heb ook gehoord (dat bewezen is)dat je door veel stress ook moeilijker afvalt.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 24 augustus 2016 @ 15:34:

[...]





Ik ben het niet met je eens. Juist als mensen beter geïnformeerd zouden zijn over de werking van suiker in het lichaam en het brein zouden ze andere keuzes kunnen maken. Niemand is vrijwillig te dik. Voor mij was het juist een geweldige eye opener om me te realiseren dat voor mij suiker eten leidt tot meer suiker eten. Nu ik geen suiker meer eet is de behoefte aan te veel en te ongezond eten ook weg.Maar volgens mij weet iedereen die geregeld te veel eet, dat hij dat doet. De koektrommel moet leeg. De zak chips moet leeg etc. Na twee gebakjes nog zin in een derde. Ik neem aan, dat als je blijft nadenken, iedere ´eter´ snapt, dat het vreemd gedrag is.

Als je beseft, dat je zelf bepaalt of je hem leeg eet of weglegt (en niet dat je gestuurd wordt door een ´verslaving´), heb je de controle terug. Dat is de eerste stap van afvallen/gezonder leven.

Als je je verstopt achter het idee van een verslaving, kom je nooit van je eetpatroon af
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelyryder schreef op 24 augustus 2016 @ 15:40:

[...]





Aan de kant van mijn vader, incl hijzelf, veel last van overgewicht. Dit lag duidelijk aan het eetpatroon. Kinderen uit een boerengezin waar veel met spekvet, boter, volle melk en varkensvlees werd gekookt. Kinderen hebben dit overgenomen maar hebben een veel minder actieve baan.



en vlak naast eetpatroon ook opvoeding niet uit. Er zullen niet veel spenen meer in de suikerpot gedoopt worden. Maar ik hoor toch nog geregeld ouders die toetjes gebruiken als beloning voor leeggegeten bordjes. Of eerst-een-boterham-hartig-dan-zoet-propageren.
Alle reacties Link kopieren
Ja en iedere drinker snapt dat iedere morgen een glas sherry bij het ontbijt vreemd gedrag is en dat je er zelf controle over hebt of je dat glas wel of niet inschenkt en opdrinkt.



Mij heeft het idee van een verslaving me juist geholpen tot een gezonder eetpatroon te komen.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
quote:lilalinda schreef op 24 augustus 2016 @ 15:55:

[...]



en vlak naast eetpatroon ook opvoeding niet uit. Er zullen niet veel spenen meer in de suikerpot gedoopt worden. Maar ik hoor toch nog geregeld ouders die toetjes gebruiken als beloning voor leeggegeten bordjes. Of eerst-een-boterham-hartig-dan-zoet-propageren.

Tot mijn grote ergernis doet mijn schoonmoeder overal suiker op en door voor de kinderen, aardbeien, muesli met yoghurt etc terwijl ze zonder prima lusten, en voert ze soms suikerklontjes. Nu past ze niet meer wekelijks op, helaas, maar dat kregen we er niet uit.



Bij mijn vader viel het wel mee met snoepen/suiker. Het was gewoon een ouderwetse boerderij waar hard gewerkt werd en de calorien hard nodig. Mijn opa had nog een ploeg die achter een paard moest.



Maar idd ik sta er ook weleens van te kijken wat kinderen aan zoets naar binnen krijgen gewerkt. Of dat vriendje van mijn zoon die de eettent op zijn kop zet voor een Fristi. Ok, het is mij wel 2,50 waard om een einde te maken aan die herrie, maar dat is gelijk de laatste x geweest dat ik die mee uit neem.
quote:lilalinda schreef op 24 augustus 2016 @ 15:51:

[...]

Als je je verstopt achter het idee van een verslaving, kom je nooit van je eetpatroon af



Ik geloof niet dat mensen zich achter iets verstoppen.



Toen ik nog suiker at had ik op het gebied van eten weinig zelfbeheersing (dat is toch wat jij te dikke mensen verwijt, lilalinda?). Dat geef ik zonder problemen toe. Ik had niet een goed inzicht in waarom ik te veel en te ongezond at en ik wist ook niet goed hoe ik ermee kon stoppen. In theorie wel natuurlijk, maar het lukte niet.



Op andere gebieden heeft het trouwens altijd heel goed gezeten met mijn zelfbeheersing. Zo kan ik 60 km/u rijden op een 60 km weg en niet harder. Mijn studies heb ik altijd op tijd afgerond. Ik ben nog nooit te laat op mijn werk gekomen. Ik betaal mijn huur en belasting stipt op tijd. Toen ik nog aan wedstrijdzwemmen deed heb ik nooit een wedstrijd afgezegd. En nu zit het dus met eten en mijn gewicht ook goed! Dat komt omdat ik heb ontdekt dat voor mij persoonlijk suiker eten / snoepen verslavend werkt. Die realisatie is geen excuus om te veel te eten, maar was voor mij juist het begin van de oplossing!
Alle reacties Link kopieren
Zelfbeheersing, doorzettingsvermogen, discipline... prachtige eigenschappen. Maar ik blijk er minder van nodig te hebben dan ik dacht. Want mijn eigen zwaktes kennen en die niet triggeren bleek beter te werken. Samen met het creeren van nieuwe routines.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 24 augustus 2016 @ 15:51:

[...]



Maar volgens mij weet iedereen die geregeld te veel eet, dat hij dat doet. De koektrommel moet leeg. De zak chips moet leeg etc. Na twee gebakjes nog zin in een derde. Ik neem aan, dat als je blijft nadenken, iedere ´eter´ snapt, dat het vreemd gedrag is.

Als je beseft, dat je zelf bepaalt of je hem leeg eet of weglegt (en niet dat je gestuurd wordt door een ´verslaving´), heb je de controle terug. Dat is de eerste stap van afvallen/gezonder leven.

Als je je verstopt achter het idee van een verslaving, kom je nooit van je eetpatroon af

Is dat niet het idee van een verslaving? Dat die koektrommel leeg MOET en die zak chips leeg?

Natuurlijk snap je dat dat niet goed is en dat je dat beter niet kunt doen.

En juist het feit dat je die controle niet hebt maakt het dan toch tot een soort verslaving? Kijk, ik zal nooit verslaafd raken aan sigaretten en alcohol. Ik vind het beide niet lekker. Ik zou op rook/drank-gebied zelfs hetzelfde kunnen denken als jij over zoetigheid: "Dat iedere roker en iedere alcoholist beseft dat het vreemd gedrag is. Als je beseft dat je zelf bepaalt of je de sigaret oprookt of je glas leegdrinkt, heb je de controle terug. Dat is de eerste stap van afkicken/gezonder leven".

Zo werkt het alleen niet.



Ik heb periodes gehad (gelukkig al erg lang geleden) dat ik tegen mezelf zei dat ik echt niet meer iets moest eten, terwijl ik naar de kast liep om het te pakken. Dat ik eigenlijk gewoon te veel gegeten had en toen toch alsnog een heel pak koekjes leeg at.

Noem dat dan maar geen verslaving. En ja, op dat moment vond ik het erg lekker en ik kon ook erg moeilijk kiezen wat ik ging eten, dus at ik het maar allemaal.



En ja... ik ben ervan overtuigd dat je aan suikers verslaafd kunt zijn. Net als bijvoorbeeld aan sigaretten, of aan alcohol, of aan drugs... Het is maar net hoe je het zelf voelt.



Tegenwoordig eet ik geen extra suiker, een uitzondering daargelaten. Want ik ben wel echt heel erg gek op ijs (maar omdat dat dan van mezelf mag en ik me daar op verheug mag dat van mij en daar geniet ik dan ook extra van).

Er zit nog steeds wel suiker in mijn brood en mijn maaltijden. Zo ver wil ik niet gaan. Maar ik eet geen zoetigheid op mijn brood, ik neem geen zoete toetjes (ook geen zoetstof), geen suiker meer in de thee, geen frisdrank meer.

En dat bevalt me prima.
quote:Doornroosje75 schreef op 24 augustus 2016 @ 16:22:

Zelfbeheersing, doorzettingsvermogen, discipline... prachtige eigenschappen. Maar ik blijk er minder van nodig te hebben dan ik dacht. Want mijn eigen zwaktes kennen en die niet triggeren bleek beter te werken. Samen met het creeren van nieuwe routines.Precies. Zo vallen veel afgekickte drugsverslaafden ook weer terug in hun verslaving als ze na een verblijf in een kliniek weer in hun oude omgeving met hun oude vrienden terugkeren en weer hun oude leven oppakken. Als je weet dat suiker eten en snoepen leidt tot meer suiker eten, snoepen en ander ongezond eten dan doe je dat gewoon niet meer. Ik werk in het basisonderwijs en ben gewend om dingen heel geduldig en op verschillende manieren uit te leggen, maar bij lilalinda geef ik het op.
quote:elske1975 schreef op 24 augustus 2016 @ 16:42:

[...]





Precies. Zo vallen veel afgekickte drugsverslaafden ook weer terug in hun verslaving als ze na een verblijf in een kliniek weer in hun oude omgeving met hun oude vrienden terugkeren en weer hun oude leven oppakken. Als je weet dat suiker eten en snoepen leidt tot meer suiker eten, snoepen en ander ongezond eten dan doe je dat gewoon niet meer. Ik werk in het basisonderwijs en ben gewend om dingen heel geduldig en op verschillende manieren uit te leggen, maar bij lilalinda geef ik het op.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 24 augustus 2016 @ 16:42:

[...]





Precies. Zo vallen veel afgekickte drugsverslaafden ook weer terug in hun verslaving als ze na een verblijf in een kliniek weer in hun oude omgeving met hun oude vrienden terugkeren en weer hun oude leven oppakken. Als je weet dat suiker eten en snoepen leidt tot meer suiker eten, snoepen en ander ongezond eten dan doe je dat gewoon niet meer. Ik werk in het basisonderwijs en ben gewend om dingen heel geduldig en op verschillende manieren uit te leggen, maar bij lilalinda geef ik het op.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk mag je niet uit een ander topic quoten, maar ik las dit net en moest lachen:quote:Ik merk ook dat ik echt n soort suikerverslaafd ben. Ik loop soms savonds als een soort junk door het huis op zoek naar iets. Soms eet ik dan zo een paar pakjes van de koekjes van m'n kinderen op... terwijl ik die vaak niet eens zo lekker vind! Dat is toch erg!Verder volkomen eens met Elske en Doornroosje.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het Mepi, hou je het nog vol?

Bij mij tot nu toe prima
Alle reacties Link kopieren
quote:ainne schreef op 24 augustus 2016 @ 17:00:

Hoe gaat het Mepi, hou je het nog vol?

Bij mij tot nu toe prima Gaat prima! Ik voel me al een stuk beter dan 2 dagen terug. Ik heb nu die nieuwe ontbijtkoek (Met 0% toegevoegde suiker) van Peijnenburg. Heerlijk, vind ik die! Verder eet ik lekker boterhammen met hartige dingen, en kwark :D
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 24 augustus 2016 @ 16:42:

[...]





Precies. Zo vallen veel afgekickte drugsverslaafden ook weer terug in hun verslaving als ze na een verblijf in een kliniek weer in hun oude omgeving met hun oude vrienden terugkeren en weer hun oude leven oppakken. Als je weet dat suiker eten en snoepen leidt tot meer suiker eten, snoepen en ander ongezond eten dan doe je dat gewoon niet meer. Ik werk in het basisonderwijs en ben gewend om dingen heel geduldig en op verschillende manieren uit te leggen, maar bij lilalinda geef ik het op.Het is niet zo, dat je als je dingen maar blijft uitleggen, je gelijk hebt hoor. Op de basisschool wel, als juf. Daar buiten niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:zjeentje schreef op 22 augustus 2016 @ 22:28:

Doorzetten Mepi!

Het is logisch dat je je trillerig en onrustig bent.

Suiker geeft je energie, voor even dan. En als die energie op is, dan heb je weer trek. Dus dan neem je weer. Heb je weer even energie, blabla bla.

Dat is toch algemeen bekend? Wat een vreemde reacties zeg.



En buiten dat, wat net zo erg meespeelt : Het is zo lekkerrrrr!



Ja, je lichaam maakt het zelf aan (niet helemaal waar...het zet vet om in suikers), maar als jij het van het snoepen krijgt, hoeft jouw lichaam dus geen vetten om te zetten.

Dat is een reden dat je je nu trillerig voelt.

Je lijf moet nu zelf aan het werk om je energie te krijgen.



Komt wel hoor.

Inderdaad kan tandpasta wel helpen om in elk geval de drang naar zoet weg te nemen.

Heel saai, maar een appel werkt ook.



En het is niet leuk.

Ik ben ook bezig.

De hele dag in gedachten : " NIET naar de winkel voor snoep!"

En dan op dag 2 of 3...vlak voor sluitingstijd, en als ik er eigenlijk te moe voor ben, ga ik toch.

En dan is het thuis : "MMMM, eindelijk, lekker. Dit doet mij goed...diepe zucht."

Morgen weer proberen.



Dat is zó'n slechte zin, in deze.



Ik ben 2 maanden terug ook gestopt met suiker toegevoegde suiker in vooral chocolade en toetjes en dergelijke. In diezelfde maand dat ik daarmee stopte, ben ik me gaan richten op al het lekkere fruit dat er momenteel is.



Dus niet: Ik met geen SNOEP, maar wel "O, heerlijk, MELOEN" Elke dag een andere fruit- of groentesoort proberen, wat je anders niet eet. Ontdekken en genieten. Kijken wat je kunt maken van fruit met noten of iets dergelijks, voor de lekkere trek.



Voor mijn moeilijke avondmomentje, waar ik altijd een stukje chocolade nam, heb ik een bakje yoghurt met wat cornflakes. Of met fruit (eventueel uit de vriezer)



Ik had er weinig problemen mee, de eerste weken. Heb op een gegeven moment 1x een stuk suikervrije chocolade gehaald.
Later is nu
Suiker is echt niet het probleem bij overgewicht, dat blijft toch nog altijd te veel calorieën dan je verbrandt. Ik heb al 2 dagen een snoep dag, dat is niet echt gezond maar ik blijf wel af vallen, komt gewoon om dat ik niet meer dan 1500 kcal neem.



Ik ben het weleens met lilalinda. Het is met name psychisch, want door 1 suiker rijk iets is je dag niet verziekt of zo of val je in eens niet meer af, maar je kunt wel dan denken 'het is nu toch al verziekt ik vreet me vol'.



Ik ben 10 jaar geleden alles kwijt geraakt door verslaving aan een middel met fysieke afhankelijkheid, ik kan echt niets met het slachtoffer gehalte van de zogenaamde suiker verslaafden, spijt me zeer.
Alle reacties Link kopieren
Ja duhuh... natuurlijk kom je aan van teveel calorieën. Maar toevallig is suikerrijk voedsel óók calorierijk

En natuurlijk is het voor een groot deel psychisch. Dat is overigens met veel verslavingen zo.



Wat ik niet begrijp is waarom het zo moeilijk is te geloven dat als ik één suikerbommetje eet ik de hele dag zin blijf houden in zoetigheid. En dat ik het daarom liever helemaal niet eet. Dat scheelt me namelijk eindeloze discussies met mezelf en heeft dus niets te maken met dat ik zou denken dat ik dik wordt van één koekje. Daar is niets slachtofferigs aan! Dat is simpelweg een keuze die voor mij werkt. En misschien ook wel voor veel andere mensen.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik zie rokers en alcoholisten overigens ook niet als slachtoffers. Zo begaan ben ik niet met mensen die ervoor kiezen hun verslaving in stand te houden.
Ik geloof niet meer in sprookjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven