Gezondheid alle pijlers

Verdachte moedervlek

24-08-2016 10:56 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
IK heb vanmorgen een verdachte moedervlek ontdekt; wel mooi 1 kleur en geen verschil in dikte maar een gekarteld randje zoals een soort koeienvlek. Echt heel raar, ik geloof dat hij er langer zit, maar door een opmerking van mijn man ben ik eens goed gaan kijken en zag ik nu pas de ongelijke randen. Ik heb morgen al een afspraak bij een huidcentrum voor controle, maar ik maak me zo'n zorgen!



Iemand van jullie ervaring met een soortgelijke moedervlek?
Alle reacties Link kopieren
Alleen een dermatoloog kan je helpen. Een forum niet.
Ik heb pas een moedervlek laten verwijderen, qua beschrijving leek die op wat jij nu hebt. Bij mij was er niks aan de hand, gewoon een moedervlek. Maar goed dat je er naar laat kijken.
Alle reacties Link kopieren
Hoeft niks te zijn maar nooit verkeerd om het zekere voor het onzekere te nemen en het laten controleren. Succes bij de huisarts.
Estranged met een hoofdletter D
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat moedervlekken echt alle vormen en kleuren kunnen hebben zonder dat het direct huidkanker is (ik heb er veel met stippen, zonder stippen, met gekartelde rand, dik, dun - en allemaal gezond!) Alleen de dermatoloog kan met speciale instrumenten en eventueel pathologisch onderzoek uitwijzen wat voor moedervlek het is. Geen reden dus voor directe paniek! Veel succes morgen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het met name echt stom van mezelf dat ik er nooit goed naar gekeken heb. Ik heb andere vlekken die ik wel goed in de gaten houd en deze is me nooit opgevallen. Ben ook blij dat ik morgen al terecht kan! Ik ben ook in verwachting en ik denk dat m'n hormonen nu voor extra paniek zorgen
Er zijn apps waarbij je een foto van de moedervlek maakt en dan schat de app in of het verdacht is of niet: Huidmonitor en SkinVision.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even laten checken bij huisarts of dermatoloog.



Ik heb er behoorlijk wat op mijn rug en van het weekend begon er om 1 een rode rand te vormen en maakte ik mij ook zorgen. Echter bleek het gewoon geïrriteerd te zijn omdat ik (waarschijnlijk met zwemmen) langs een muurtje ben gestoten.

Is nu alweer een stuk rustiger.



Maar echt, gewoon laten controleren. Zoals Jaimie-Lee zegt, moedervlekken zijn er in zoveel kleuren en maten en vormen, je kunt daar zelf echt niets uit opmaken.
Tralalalala
quote:Dalit schreef op 24 augustus 2016 @ 11:08:

Er zijn apps waarbij je een foto van de moedervlek maakt en dan schat de app in of het verdacht is of niet: Huidmonitor en SkinVision.Hier zou ik niet aan beginnen, maar het gewoon aan de dermatoloog overlaten.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je zo snel actie onderneemt.

Je kan er als leek niets van zeggen idd.

Ik had een hele gekke onregelmatige vlek en niets aan de hand. Echtgenoot een wratje op zijn rug die hij door de huisarts wilde laten weg halen om cosmetische reden. Die vertrouwde het niet, doorgestuurd, en bleek een melanoom. Hij was er gelukkig vroeg bij, en dit is nu 7 jaar geleden. Dus ook al is het kwaadaardig, is het nog heel vaak goed te behandelen. Maar sterkte! De dagen dat je moet wachten op de uitslag is een rottijd.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Moedervlekken die onregelmatig van kleur en/of vorm zijn (ABCD regel: Asymmetrie, Begrenzing, Color, Diameter) moet je laten controleren door een dermatoloog (niet door de huisarts; je wil echt dat hier iemand met een geoefend oog naar kijkt). Er hoeft niet meteen iets aan de hand te zijn, maar onrustige, goedaardige moedervlekken kunnen zich ontwikkelen tot kwaadaardige moedervlekken. Goed dat je al een afspraak hebt staan! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb die app toch even geprobeerd en die geeft laag risico aan. Natuurlijk neem ik het met een korreltje zout en ga ik morgen gewoon naar m'n afspraak, maar toch fijn om het al van zin app te horen haha.



Je kan overigens instellen om verdachte vlekken bijv maandelijks te controleren dmv een foto. Ik denk dat ik dat voor sommige plekjes toch doe, al is het maar om de foto's te vergelijken. Bedankt voor de tip!
Ik heb ook veel moedervlekken die verdacht zouden kunnen lijken. Heb er verschillende weg laten halen waarvan de huisarts het ook niet zeker wist. Deze werden dan opgestuurd voor onderzoek, en bleek steeds niets aan de hand te zijn.

Ga liever een keer te vaak dan een keer te weinig naar de huisarts. Ik moet wel zeggen dat ik me niet zo snel zorgen maak erover, maar als een moedervlek echt veranderd dan ga ik er wel mee naar de dokter.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pas naar HA gegaan met moedervlek.

Was tijd geleden dik geworden:

- meerdere kleuren, onregelmatige rand. = slecht

- geen jeuk/pijn = goed



Advies om deze weg te laten halen, maar ging nu nog niks zijn.

Maar weg laten halen zodat het ook nooit iets slechts kon worden.



Dus paniek is niet nodig
Gewoon even laten controleren
Alle reacties Link kopieren
quote:Dalit schreef op 24 augustus 2016 @ 11:08:

Er zijn apps waarbij je een foto van de moedervlek maakt en dan schat de app in of het verdacht is of niet: Huidmonitor en SkinVision.



Tja toch even gekeken en volgens dat ding moet ik naar de huisarts met mijn (idd ietswat vreemde) moedervlek. Zou die dat niet gewoon bij alles zeggen, voor de zekerheid?



TO, succes met afwachten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Bij mijn man was het wel foute boel maar bij hem kwam er ineens een gele korst op de moedervlek.
quote:Blondie456 schreef op 24 augustus 2016 @ 13:41:

Bij mijn man was het wel foute boel maar bij hem kwam er ineens een gele korst op de moedervlek.Dat van jou man was ook echt heel zeldzaam, denk ik (hoop ik)? Mijn vriend ging in diezelfde periode met een moedervlek naar de dermatoloog en waar ik normaal vrij laconiek ben was ik nu toch wel wat nerveus.
quote:MinkeDeWit schreef op 24 augustus 2016 @ 14:15:

[...]



Dat van jou man was ook echt heel zeldzaam, denk ik (hoop ik)? Mijn vriend ging in diezelfde periode met een moedervlek naar de dermatoloog en waar ik normaal vrij laconiek ben was ik nu toch wel wat nerveus.Bij mijn man was het inderdaad een hele agressieve vorm. De oncologen hadden het zo ook nog maar zelden mee gemaakt. Belangrijk is wel om er altijd op tijd bij te zijn.Beter een keer te vaak naar de dokter dan een keer te weinig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 24 augustus 2016 @ 13:41:

Bij mijn man was het wel foute boel maar bij hem kwam er ineens een gele korst op de moedervlek.



Was dit voorheen een normale moedervlek of zag deze er al verdacht uit? (zwart/onregelmatig/...)

Heb jullie verhaal toen gevolgd en het stimuleert wel om naar dokter te gaan op tijd....

Inderdaad beter te veel dan te weinig.
quote:chentolove schreef op 24 augustus 2016 @ 15:21:

[...]





Was dit voorheen een normale moedervlek of zag deze er al verdacht uit? (zwart/onregelmatig/...)

Heb jullie verhaal toen gevolgd en het stimuleert wel om naar dokter te gaan op tijd....

Inderdaad beter te veel dan te weinig.Een normale moedervlek die hij vanaf zijn geboorte al had. Wel een vrij grote. Mijn manhad wel veel moedervlekken op zijn rug.
Alle reacties Link kopieren
quote:IBIopviva schreef op 24 augustus 2016 @ 13:37:

[...]





Tja toch even gekeken en volgens dat ding moet ik naar de huisarts met mijn (idd ietswat vreemde) moedervlek. Zou die dat niet gewoon bij alles zeggen, voor de zekerheid?



TO, succes met afwachten.Bij de vlek waar het nu om gaat krijg ik 'low risk' en hoef ik er niet naar te laten kijken. Een andere vlek echter, waar ik een aantal jaar terug voor bij de dermatoloog ben geweest, is 'high risk' en zou ik iedere maand moeten laten controleren. Als ik morgen toch bij de dermatoloog ben laat ik die ook nog maar een keer bekijken dan. Ik ben inmiddels wel een stuk rustiger dan vanmorgen, ze zullen misschien weggehaald moeten worden maar zijn verder rustig en ik heb er geen last van.
quote:-Isabella- schreef op 24 augustus 2016 @ 11:10:

[...]





Hier zou ik niet aan beginnen, maar het gewoon aan de dermatoloog overlaten.Huidmonitor is een app van de stichting Melanoom.

TO gaf aan het wachten op de afspraak met de dermatoloog spannend te vinden. Dan kan zo'n app snel antwoord geven.



TO: goed dat je de app hebt uitgeprobeerd. En dat je nu juist een melding krijgt bij een andere vlek:( En als je maandelijks een foto maakt kan je verandering idd beter in de gaten houden.
PinkPearl wat is er uit je onderzoek gekomen?
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar.



Ik ontdekte toevallig gisteravond een moedervlek op mijn rug die er een paar maanden terug toch echt anders uit zag. Nu heeft 'ie een paars extra stuk eraan dat een grillige vorm heeft. Ik heb er afgelopen nacht niet van geslapen. Hij voldoet echt aan het hele abcd protocol.

Maandagochtend bel ik direct de huisarts. Maar dan... Zal ik vragen om een verwijzing naar een dermatoloog of zal ik me inschrijven op het huidspreekuur in de huisartsenpraktijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven