Geld & Recht alle pijlers

WIA stopt

24-08-2016 19:38 269 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg vandaag te horen ik goed ben gekeurd en dat mijn uitkering (WIA) over 2 maanden stopt. Nu teken ik hiervoor bezwaar aan (ik kan momenteel absoluut niet werken) maar het kan 13 weken duren voor daar meer bekend over is. Is het slim om in de tussentijd bijstand aan te vragen? Anders zit ik zonder inkomen? Of kan dat niet zo ver komen?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik bel sowieso van de week nog even rond, maar ben ook benieuwd naar persoonlijke ervaringen, vandaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 24 augustus 2016 @ 20:53:

En laat je juridisch bijstaan in deze procedure!Ga ik doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Maaique schreef op 24 augustus 2016 @ 20:55:

Dikke knuffel van mij meis <3 als je wil praten weet je me te vinden. Ookal kan ik niks voor je betekenen verderThanks!
Alle reacties Link kopieren
Het UWV Werkbedrijf is ook de instantie die over de WW gaat. Hoelang is je arbeidsverleden voor de WIA geweest en heb je al eens WW gehad?



Ik bedacht me net dat ik wel heel praktisch advies geef. Ik vind het uiteraard heel rot voor je dat de keuring zo verlopen is.
quote:Merida_ schreef op 24 augustus 2016 @ 20:55:

[...]





Toen ik werkte had ik er nog geen last van. Of niet in de mate waarin ik het nu heb. Is langzaam toegenomen tot het punt dat ik nu elke middag op bed lig. Ik hoop het met nieuwe medicatie wel wat meer onder controle te krijgen dus wie weet is het over een tijdje prima te doen.



Het is dus erger geworden sinds je niet meer werkt?

Elke middag op bed liggen? Ik denk dat misschien daarom de arts je weer aan het werk wil zien. Dat hoeft niet fulltime en op dezelfde manier als voorheen, maar thuis gaan zitten is echt niet bevorderlijk voor je klachten en maakt het idd alleen maar erger.
Alle reacties Link kopieren
quote:jerami schreef op 24 augustus 2016 @ 20:58:

Het UWV Werkbedrijf is ook de instantie die over de WW gaat. Hoelang is je arbeidsverleden voor de WIA geweest en heb je al eens WW gehad?



Ik bedacht me net dat ik wel heel praktisch advies geef. Ik vind het uiteraaed heel rot voor je dat de keuring zo verlopen is.WW heb ik nog nooit gehad nee, arbeidsverleden voor WIA is om en nabij de 5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tzippa_ schreef op 24 augustus 2016 @ 20:59:

[...]





Het is dus erger geworden sinds je niet meer werkt?

Elke middag op bed liggen? Ik denk dat misschien daarom de arts je weer aan het werk wil zien. Dat hoeft niet fulltime en op dezelfde manier als voorheen, maar thuis gaan zitten is echt niet bevorderlijk voor je klachten en maakt het idd alleen maar erger.Lig op bed omdat ik te veel pijn heb. Kan dan niet meer recht vooruit kijken en met beetje pech val ik letterlijk om. Doe dat liever ook niet natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dan heb je naar mijn weten WW rechten en kom je dus eerst in de WW. En als het dan echt niet gaat, kun je je bij de WW weer ziekmelding.
Alle reacties Link kopieren
quote:jerami schreef op 24 augustus 2016 @ 21:02:

Dan heb je naar mijn weten WW rechten en kom je dus eerst in de WW. En als het dan echt niet gaat, kun je je bij de WW weer ziekmelding.Ah oke. Ik ga dit even opschrijven en hou het bij de hand als ik bel.
quote:Merida_ schreef op 24 augustus 2016 @ 21:00:

[...]





Lig op bed omdat ik te veel pijn heb. Kan dan niet meer recht vooruit kijken en met beetje pech val ik letterlijk om. Doe dat liever ook niet natuurlijk.En die pijn komt door je angststoornis? Of heb je lichamelijk en psychisch problemen? Ik vraag het omdat ik probeer mee te denken hoe zo'n arts dan tot een beslissing komt. Krijg je ook echt gerichte behandeling hiervoor? Klinkt heel naar in ieder geval….
Alle reacties Link kopieren
quote:Tzippa_ schreef op 24 augustus 2016 @ 21:06:

[...]





En die pijn komt door je angststoornis? Of heb je lichamelijk en psychisch problemen? Ik vraag het omdat ik probeer mee te denken hoe zo'n arts dan tot een beslissing komt. Krijg je ook echt gerichte behandeling hiervoor? Klinkt heel naar in ieder geval….



Nee de pijn staat los van de psychische problemen. Kunnen wel toenemen bij stress. Zijn chronische hoofdpijn/migraineklachten. Elke dag.

Loop bij neuroloog daarvoor ja.
Alle reacties Link kopieren
Morgen meteen met het UWV aan de telefoon hangen. Het was fijn geweest als je iets meer uitleg had gekregen over hoe je het nu verder kunt regelen. Dat legt de arbeidsdeskundige normaal gesproken uit.
quote:Merida_ schreef op 24 augustus 2016 @ 21:09:

[...]





Nee de pijn staat los van de psychische problemen. Kunnen wel toenemen bij stress. Zijn chronische hoofdpijn/migraineklachten. Elke dag.

Loop bij neuroloog daarvoor ja.



Pfff, nou dan snap ik het ook echt niet hoe zo'n arts tot deze beslissing komt. Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt hoe ze tot deze beslissing zijn gekomen en dat je dan dus ook snel bezwaar kan maken.

En wat ik al zei, juridische hulp in welke vorm dan ook vragen! Heb je mensen in je omgeving die je mentaal kunnen steunen hierbij? Sterkte
quote:jerami schreef op 24 augustus 2016 @ 21:02:

Dan heb je naar mijn weten WW rechten en kom je dus eerst in de WW. En als het dan echt niet gaat, kun je je bij de WW weer ziekmelding.Mij is verteld dat elke maand dat je in de wia zit, je een maand minder recht hebt op ww. Die vervallen dus per maand wia (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik zou dit dus goed navragen.
Maar je goedkeuring lijkt sowieso vreemd. Ik zou hier zeker hulp bij zoeken. En sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:Merida_ schreef op 24 augustus 2016 @ 20:42:

[...]





Ben er slechter aan toe dan 3 jaar terug. Ben toen afgekeurd op een burnout en lichte depressie. Heb nu een zware depressie, angst/paniekstoornis en een chronische ziekte waardoor ik veel pijn heb en veel op bed lig.Maar drie jaar terug had je dus een lichte depressie en burnout. Hoe komt het dat je klachten sindsdien erger zijn geworden?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 augustus 2016 @ 21:26:

[...]





Maar drie jaar terug had je dus een lichte depressie en burnout. Hoe komt het dat je klachten sindsdien erger zijn geworden?Hoop gebeurd in priveleven. Overlijden, relaties die overgingen, ziekte, overgaan van vriendschappen. Kon daar niet mee dealen. Plus het feit dat ik niet kon (nu nog steeds niet goed) kan accepteren dat ik een hoop dingen niet kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Isabella- schreef op 24 augustus 2016 @ 21:25:

Maar je goedkeuring lijkt sowieso vreemd. Ik zou hier zeker hulp bij zoeken. En sterkte!Ik ga het navragen over die ww! Dankje!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tzippa_ schreef op 24 augustus 2016 @ 21:15:

[...]





Pfff, nou dan snap ik het ook echt niet hoe zo'n arts tot deze beslissing komt. Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt hoe ze tot deze beslissing zijn gekomen en dat je dan dus ook snel bezwaar kan maken.

En wat ik al zei, juridische hulp in welke vorm dan ook vragen! Heb je mensen in je omgeving die je mentaal kunnen steunen hierbij? Sterkte Ja gelukkig steun genoeg! Ben daar wel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Merida_ schreef op 24 augustus 2016 @ 21:30:

[...]





Hoop gebeurd in priveleven. Overlijden, relaties die overgingen, ziekte, overgaan van vriendschappen. Kon daar niet mee dealen. Plus het feit dat ik niet kon (nu nog steeds niet goed) kan accepteren dat ik een hoop dingen niet kan.



Ik denk dat er héél véél mensen in Nederland zijn die een overlijden in hun nabije omgeving meemaken, ziek zijn of geweest zijn, vriendschappen verliezen, en moeten accepteren dat er bepaalde dingen zijn die ze niét kunnen.



Moeten die dan maar allemaal door de gemeenschap onderhouden gaan worden?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 augustus 2016 @ 21:36:

[...]





Ik denk dat er héél véél mensen in Nederland zijn die een overlijden in hun nabije omgeving meemaken, ziek zijn of geweest zijn, vriendschappen verliezen, en moeten accepteren dat er bepaalde dingen zijn die ze niét kunnen.



Moeten die dan maar allemaal door de gemeenschap onderhouden gaan worden?Serieus? Beetje zure reactie dit..
Vaak gaan de keuringsartsen uit van je oorspronkelijke medische situatie en of die erger is geworden. Nieuwe klachten laten ze dan buiten beschouwing omdat die niet de reden zijn van de afkeuring destijds. Bijvoorbeeld afgekeurd voor rugklachten en die verbeteren, in de ogen van de arts, maar je hebt er inmiddels hartklachten bij gekregen. Dan kan het best zijn dat ze je goedkeuren. Soms hebben ze echter ook bijzondere ideeën over oorzaken van aandoeningen en het genezingsproces. Schakel juridische hulp in voor je bezwaar.
Ik heb er geen ervaring mee maar ken wel mensen die er veel baat bij hebben gehad, het Alexander concept. Misschien is het iets voor je.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vreemd dat je direct bijstand wilt aanvragen in plaats van dat je gaat kijken wat je eventueel wel zou kunnen doen qua werk. Het klinkt alsof niet werken in jouw situatie sowieso averechts effect heeft. Waarom niet gewoon proberen om paar uur per week of per dag te gaan werken? Heel veel is een mindset.
Alle reacties Link kopieren
quote:Merida_ schreef op 24 augustus 2016 @ 21:37:

[...]





Serieus? Beetje zure reactie dit..



Ja serieus. Ik heb zware kanker gehad. Tien maanden lang aan het zwaarste chemo-gebeuren gelegen dat je je kan voorstellen. Tien maanden lang allerlei gevolgen ervaren, van biljartbal kaal worden (wat ik nog het minste vond) tot 24 uur per dag rondlopen met pijn in de mond vanwege de ontstekingen vanwege de chemo - en dus niet meer kunnen eten. 45 kilo was ik uiteindelijk. De naald van het laatste infuus had nog nauwelijks mijn arm verlaten, of ik kreeg te horen dat mijn vader een hersentumor had. Niks meer aan te doen. Na nog een tijdje met hem aangetobd te hebben thuis, was het (gezien de huidige voorzieningen) een gruwelijke taak hem met genoeg zorg ondergebracht te krijgen. Ziekenhuizen weigerden hem, de gemeente verklaarde hem dakloos omdat de instelling waar hij uiteindelijk zijn laatste dagen sleet, niet als "woonadres" aangemerkt werd. Om maar even een paar dingen te noemen. Want er speelde véél meer.



En ik leef nog, ik werk 40 uur per week en ja, soms was het shit. Jezelf optrekken en doorgaan.



Maar geen gezeik over mijn "zure reactie" alsof ik niks meegemaakt heb. Genoeg dus. En ik leef nog, ik werk elke dag, en ja, soms voel je je shit. Maar zodra je daarin gaat zwelgen, kom je nooit meer ergens.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Is botox voor je migraine iets?



Ik heb ook migraine overigens, dus weet wat je bedoelt. Toch denk ik zelf wel dat als dat onder controle gehouden kan worden, werken goed kan zijn voor ritme en zin geving. Dat was bij mij wel iig op het moment dat ik dacht dat het nooit meer iets ging worden. Geen ervaring met uitkeringen overigens, maar rechtsbijstand lijkt me wel een idee als je bezwaar wil maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven