huiskonijn of toch iets anders?

24-08-2016 18:32 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als kind heb ik altijd konijntjes gehad en dat vond ik erg leuk. Tot mijn laatste dwergkonijn toch geen dwergje maar een heuse reus bleek en ze naar de kinderboerderij gebracht is (echt, was er bij haha). Deze konijntjes zaten binnen in een hok en soms haalde ik ze er uit om te "spelen".



Nu lijkt het mij leuk om in huis ook een konijntje (of twee) rond te laten huppelen. Lekker los met het hok open voor als ze liever daar in zitten. Ik zie mezelf al helemaal zitten op de bank met zo'n wollig ding.



Maar nu vraag ik mij af of ik er geen verkeerd beeld van heb, want ik lees ook weleens dat konijntjes helemaal niet zo van knuffelen/oppakken houden. En dat ze de boel kunnen slopen als je niet goed uitkijkt.



Dus wat ik graag zou willen weten van jullie; is dit een utopie of is het wel degelijk haalbaar. Wat is jouw ervaring met huiskonijnen of kan ik beter een huiscavia nemen?



Buitenkonijn vind ik een beetje saai en mijn tuin leent zich er niet goed voor om een ren te maken oid waar ze in kunnen vertoeven. Bovendien gun ik de vele buurtkatten geen feestmaal ;)



Dus welke konijnenkenner/- liefhebber kan mij op weg helpen? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Meds, ik vind het leuk om jouw posts over konijnen te lezen. Mooi om te zien dat je er echt verstand van hebt.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 24 augustus 2016 @ 21:27:

[...]



het gebeurt vaak dat konijnen in hun nieuwe huis, zeker als ze alleen komen te zitten ziek worden. Dat is een uiting van de stress. Maar wat jouw konijn had had die fokker natuurlijk moeten zien. Jouw ram heeft dus echt een maatje nodig, dat is ook beter voor zijn weerstand. een maatje die hij kan wassen waar hij achteraan kan rennen, tegenaan kan liggen, tegen kan knorren van blijheid, waar hij ruzie mee kan maken. Konijnenverkeringen zijn zo grappig om te zien want ze ontwikkelen zich voortdurend. Konijnen hebben een heel intensief communicatiesysteem trouwens. als mens kan je dat nooit begrijpen



[img]https://www.zoekdierenarts.nl/images/15 ... ophooi.jpg[/img]



Ze hadden het moeten weten inderdaad. Ik heb toen hij net ziek was nog even mailcontact gehad met de fokker. Die zei dat ik me minder op het konijn moest focussen en het konijn met rust moet laten. Wat ben ik blij dat ik dat toen niet gedaan heb, anders was ie er niet meer geweest denk ik.



Ach wat zal dat droppig zijn, twee van die pluizen. Wassen en knorren doet ie overigens nu ook al dat het een lieve lust is, maar ik begrijp heel goed dat ik geen konijns terug kan knorren
Alle reacties Link kopieren
Als je een ram niet castreert verkracht hij toch continu de voedster? Ik had ook altijd koppeltjes waarbij de ram gecastreerd was en niet de voedster.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 24 augustus 2016 @ 21:26:

Konijnen niet doen. Zijn veel te wild daarvoor. Cavia's zijn beter, maar neem er dan wel 2. En zorg voor een zeer ruime kooi met twee verdiepingen. Ik heb zelf cavia's en ik vind het geweldige beestjes.Ben jij niet van de cavia trap? Geweldig.
quote:sophiax schreef op 24 augustus 2016 @ 21:33:

Als je een ram niet castreert verkracht hij toch continu de voedster? Ik had ook altijd koppeltjes waarbij de ram gecastreerd was en niet de voedster.nee hoor, dat pikt die voedster echt niet. Ze rijden niet uit geilheid maar uit dominantie. Voedsters rijden ook op rammen
Alle reacties Link kopieren
Konijnen zijn leuke huisdieren om naar te kijken. Ik had er als kind twee, een mannetje en een vrouwtje. 12 jaar oud zijn ze geworden, toen het vrouwtje vrij plotseling doodging is het mannetje van verdriet denk ik ongeveer een maand later gestorven.
quote:Pingu schreef op 24 augustus 2016 @ 21:31:

Meds, ik vind het leuk om jouw posts over konijnen te lezen. Mooi om te zien dat je er echt verstand van hebt.ik vind het geweldige dieren
Alle reacties Link kopieren
De ram was overigens gecastreerd maar de voedster was sowieso veel dominanter.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 24 augustus 2016 @ 21:36:

[...]



ik vind het geweldige dierenJa, echte karakters.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:_everybodyloveslucy_ schreef op 24 augustus 2016 @ 21:34:

[...]





Ben jij niet van de cavia trap? Geweldig.Ja dat ben ik! Helaas is de 'slimme' onlangs overleden. Nu zit de 'domme' (tijdelijk) alleen in dat enorme hok....
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 24 augustus 2016 @ 21:42:

[...]



Ja dat ben ik! Helaas is de 'slimme' onlangs overleden. Nu zit de 'domme' (tijdelijk) alleen in dat enorme hok....Ach wat verdrietig. Hopelijk krijgt hij strakjes een lief nieuw maatje die hij de weg naar boven kan leren (of die hem mee naar boven kan nemen..... )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven