Werk & Studie alle pijlers

Dat stomme solliciteren (klaagtopic) 2

14-04-2016 09:44 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mede-klagers



Hier kan je terecht met al je vragen, verwardheid, somberheid en boosheid die je ondervind bij het solliciteren.



Omdat samen klagen leuker is dan je alleen voelen in dit hele proces
Alle reacties Link kopieren
Als je reageert op een openstaande vacature, dan kun je hem gewoon aan de betreffende intercedent(e) richten. Meestal staat er wel een contactpersoon bij. Ik schreef altijd gewone sollicitatiebrieven naar uitzendbureaus, net zoals wanneer je rechtstreeks bij een bedrijf solliciteert.



Succes!
quote:minnimouse schreef op 22 augustus 2016 @ 09:54:

Yeahhh Joni, wat goed! Gefeliciteerd! Zie je wel dat je niet onzeker hoeft te zijn. Ze vonden je leuk!

Hoeveel maanden moet je het nu combinerenEcht he... ik zat van tevoren stik zenuwachtig op de bank, en daar aangekomen hoorde ik niks dan lof... dan heb ik me weer druk zitten maken om niks. Ben er echt trots op!
Alle reacties Link kopieren
quote:Joni_de_tweede schreef op 22 augustus 2016 @ 13:05:

[...]



Echt he... ik zat van tevoren stik zenuwachtig op de bank, en daar aangekomen hoorde ik niks dan lof... dan heb ik me weer druk zitten maken om niks. Ben er echt trots op!Wat fijn zeg!!
Alle reacties Link kopieren
quote:heleboelnummers schreef op 20 augustus 2016 @ 14:00:



@TemperanceB: Ik vind 4 maanden ook wel erg lang en zou er als ik jou omgeving was goed snappen dat je "zeurt". Persoonlijk zou ik het moeilijk vinden om gemotiveerd te blijven om bij die organisatie te willen werken omdat ik mij afvraag of alle beslissingen daar zo lang moeten duren en of dat niet zou gaan irriteren op langere termijn.

Ik ken het bedrijf inmiddels al een aantal jaar en inderdaad, beslissingen komen zeer traag tot stand. Als de sollicitatieprocedure rond is, is dat niet iets waar ik in mijn werk tegenaan zal lopen, gezien mijn werkniveau.



Betoverend: ik heb een baan. Ik moest dus niet weg, deze nieuwe baan past perfect bij mij. Dan maar 'even' wachten.



Ik heb binnenkort een afspraak voor mijn arbeidsvoorwaardengesprek, dus het wachten loont
I don't know what that means.
Alle reacties Link kopieren
Joni gefeliciteerd!
I don't know what that means.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joni_de_tweede schreef op 22 augustus 2016 @ 13:05:

[...]



Echt he... ik zat van tevoren stik zenuwachtig op de bank, en daar aangekomen hoorde ik niks dan lof... dan heb ik me weer druk zitten maken om niks. Ben er echt trots op!Haha ja zo gaat dat vaak! Maar zo zie je dat je er mag zijn en dat je je werk goed doet. En ze vinden je een leuk mens! Men zou van minder gaan stralen! Zet hem op!
Lief van jullie allemaal, ik ben er echt gelukkig mee! En trots op mezelf, omdat ik altijd door ben blijven zoeken. Deze sollicitatie heb ik zelfs nog vanuit de caravan in Frankrijk gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Zo zie je maar, Joni: de aanhouder wint!
Alle reacties Link kopieren
quote:hebeenvraag schreef op 22 augustus 2016 @ 11:01:

Hoi allemaal,



Even kort een sollicitatie vraag in plaats van een klacht, hoop dat dit oké is:



Ik ga mijn focus wat betreft solliciteren nu toch maar verleggen van solliciteren direct bij een bedrijf naar solliciteren bij een uitzendbureau. Heb toch het idee dat je dan sneller aan het werk komt, plus dat het uitzendbureau meerdere mogelijkheden biedt.



Nu heb ik eigenlijk nog nooit via een uitzendbureau gesolliciteerd of gewerkt, en nu moet ik dus mijn motivatiebrief opsturen. Mijn motivatiebrief is normaal gesproken een keurig opgemaakte brief met de adressen van mijzelf en werkgever links bovenin, een aanhef, onderwerpregel, koptekst, hoofdtekst en voettekst en een afsluiting etc. Is dit bij een uitzendbureau nu ook de bedoeling, of is het gewoon de bedoeling dat je een korte motivatie opschrijft?Ik heb zelf op een uitzendbureau gewerkt en het beste is er inderdaad gewoon een goede motivatiebrief voor te schrijven. Het werkt namelijk zo dat het uitzendbureau jou gaat 'voorstellen' bij het bedrijf van de vacature. Daarvoor moeten zij ook iets over jou en je competenties, je motivatie kunnen vertellen. Dus met een mooie motivatiebrief help je hen uit de brand en kan dat voorstel ook worden geschreven met jouw woorden erin. Sowieso is het nooit verkeerd om gewoon een goede brief te sturen met alles erop en eraan. Liever teveel dan te weinig gedaan is wel het credo wat mij betreft. Laat ook zien dat je er moeite voor hebt gedaan.
Estranged met een hoofdletter D
Alle reacties Link kopieren
Joni_de_tweede: van harte gefeliciteerd! Hoe lang ben je op zoek geweest?



Minnimouse: Het liefst wil ik een commerciële functie in de IT of aanverwant. Ik solliciteer ook daarbuiten omdat ik gewoonweg aan het werk wil en anders vanaf daar wel weer verder kijk.



Ik stuur ongeveer 5 sollicitatiesbrieven (e-mails) uit per week.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag mijn eerste afwijzing gekregen na een gesprek. Ik had het wel zien aankomen omdat het al een week stil was na mijn gesprek en de functie half september al zou starten, maar toch baal ik enorm. Werving en selectiebureau dat een kandidaat zocht voor deze vacature gaan uitkijken naar nieuwe vacatures voor mij omdat ze wel heel enthousiast waren. Fijn, maar daar koop ik op dit moment niets voor.
Heleboelnummers, echt, hou vol. Blijf solliciteren, en hou de moed. Ik ben lang op zoek geweest. Op zich sinds begin dit jaar bij huidige werkgever door een open sollicitatie (doe je dat ook, open solliciteren?) aan de slag gegaan maar omdat het niet het gewenste aantal uren was ben ik door blijven solliciteren. Hoeveel, pfff... toch wel elke week solliciaties uit de deur gedaan. Het gaf me toch steeds energie, ik heb altijd gedacht: Wie niet waagt, wie niet wint. De sollicitatie op de baan die ik nu heb gekregen was er echt een waarvan ik dacht; die nemen mij toch niet aan, liever iemand van 18, maar ach, ik stuur mijn motivatie en zie wel.



Nog wat anders.. bij huidige werkgever loopt het dus niet lekker. Mijn contract loopt in oktober af en ik ga er echt niet vanuit dat dat verlengt wordt. Geen probleem, want ik wil er zelf dus ook niet mee verder. Maar vandaag zie ik ineens op facebook een vacature uitgezet door werkgever, en collega's die het liken en delen. Er speelt veel door mijn hoofd. Collegaatje waar ik vandaag mee stond had een geheimzinnig gesprek met werkgeefster aan de telefoon. Dus dan denk ik: Heeft zij haar ontslag genomen? Of is de advertentie alvast om mij te vervangen? Waarom liken en delen mijn collega's dit al, is het al bekend bij anderen wie er gaat, voor diegene waar het om gaat zelf al weet waar het om gaat? Aan de ene kant lach ik ze uit, want ik heb lekker een baan waar ik heel veel zin in heb, aan de andere kant ben ik een piekeraar dus heb ik weer voer. Eigenlijk zou ik spontaan de advertentie moeten delen en erbij zetten: "Wij zoeken een nieuwe collega! Wie komt dit leuke team versterken?"

Nog even voor de duidelijkheid, ik werk in een winkel, in een heel klein team, dat vraagt naar elkaars weekend en lief en leed deelt. Dit voeg ik er even aan toe omdat ik ook wel eens lees dat mensen werken in een bedrijf waar je veel anoniemer met elkaar omgaat. In dat geval is het niet raar dat collega's liken en delen, in mijn geval ligt dat toch anders.
anoniem_269261 wijzigde dit bericht op 24-08-2016 22:20
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare situatie dat het team zo klein is en het voor jou niet duidelijk is voor welke toekomstige vrije plek de vacature is. Weten ze bij je oude werkgever al dat je gaat?
Ja vreemd he. De situatie is zo dat ik voor ik op vakantie ging ineens, voor mij vanuit het niks, voor werkgever waarschijnlijk vanuit opgekropte ergernis een enorme uitbrander heb gehad, de honden lusten er geen brood van. Twee dagen later zei werkgeefster rustig dat ze me waarschijnlijk niet meer zou zien voor de vakantie, dat ze me een fijne vakantie wenste en dat ze wel dacht dat we nadien een gesprekje moesten hebben.

In oktober loopt mijn contract af, dus ze moeten me voor 1 september inlichten, ik ga er vanuit dat dat ook gaat gebeuren en omdat ik inmiddels ander werk heb denk ik toe maar. Hoewel ik ook tegen het gesprek op zie, ben erg onzeker en heb er een hekel aan dat ik nog op het matje moet komen.

En nu zit ik met een flesje wijn achter de kiezen, want we hebben een gezellige zomeravond met bbq gehad, en zie ik die vacature voorbij komen. Collega's die het liken en delen. Ik ga er vanuit dat het voor mij is. Dus ik denk van alles:



Ik ga het ook delen met de tekst erbij: Wie komt ons gezellige team versterken?

Ik app een collega: Goh, krijgen we een nieuwe collega? Wie gaat er weg dan?

Ik gooi het op de groepsapp: Hee wat leuk, een nieuwe collega?

Ik negeer het en ga koelbloedig het gesprek aan

Ik negeer het, stap volgende week op werkgever aan en zeg meteen dat ik mijn contract niet wil verlengen

Ik steek mijn middelvinger op, lach in mijn vuistje en ga slapen.
Alle reacties Link kopieren
Die laatste optie is misschien wel de beste, maar ik kan het mij goed voorstellen dat je die andere dingen wil doen plus nog een beetje meer
Het is de laatste optie geworden, hoewel dat slapen toch niet helemaal vlekkeloos ging. En naderhand zat er een mug op de slaapkamer te vervelen.
Alle reacties Link kopieren
He ik heb jullie weer gevonden! Was even benieuwd hoe het ging.

In het vorige topic kort meegeschreven toen had ik vrij rap een baan. Nu niet op zoek, maar wel per 1 september een nieuwe baan, ik ga een senior functie invullen.



Joni, ik heb je verhaal even zitten lezen van de afgelopen pagina's en weet je. Ik zou je werkgever het plezier niet gunnen om jou te ontslaan. Ik zou lekker zelf ontslag nemen ;) Het stond al bij je opties maar ik zou het zeker doen. Ook voor jezelf; je bent niet ontslagen, je hebt zelf besloten dat je wat anders wil en daar ben je voor gegaan! Ik heb vroeger ook zo'n baantje gehad waar ik het zag aankomen en waar ikzelf ook absoluut niet op mijn plek zat, een bullebak van een manager die begon te stotteren toen ik 'm mededeelde dat ik mijn contract liever niet verlengt zag omdat 'ik hier niet op mijn plek zit en een andere baan heb geaccepteerd waar ik wel op mijn plek ben'.



Ik hoop dat je met veel plezier mag werken op je nieuwe plek!



@ de rest: Houd moed, ooit komt er een dag dan is die baan voor jou!
Begin de dag met een smurfje, begin de dag met een smurf. Want wie vrolijk smurft in de morgen, die smurft de hele dag!
Mag ik ook mee komen schrijven? Ik woonde in het buitenland en ik wil weer terugkeren naar Nederland. Daarom zat ik vanavond wat vacatures te kijken, maar echt ik wordt er niet vrolijk van.



Zo heb ik een baan aangeboden gekregen in mijn vakgebied. Helemaal leuk, en ook een leuk project om te doen. Tot ik het salaris zag. 1100 euro. Voor 45 uur in de week. Say whut? Ik dacht het niet.



Ik ben sinds twee dagen aan het zoeken en ik wordt er vreselijk chagrijnig van!
Smurfin, daar zit ook wat in. Ik wacht even dinsdag af, als ik haar tref, hoe het loopt. En ik zeg ook tegen mezelf; hoe dan ook, ik hoef er niks om te geven want ik heb een nieuwe baan, ben niet afhankelijk van hun. Dat is een super gevoel. Leuk dat je weer langskwam en altijd fijn om andermans advies te krijgen.



Lothlorien, ik kan me dat niet voorsstellen, 1100 euro voor 45 uur in de week, dat kan toch niet?

Je hebt nog een lange weg te gaan als je er nu al zo chagrijnig van wordt vrees ik. De pest is gewoon dat je het allemaal niet in de hand hebt he, het is steeds maar vallen en opstaan, en gokken of jij die prijswinnaar bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb goed nieuws! Deze week 4 baan gerelateerde gesprekken gevoerd en bij 1 aangenomen. Al ga ik het niet doen want ik ga er bruto behoorlijk op achteruit. Dus nu 1 ander gesprek afwachten. Dat gesprek was echt heel leuk!
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat ik zo irritant vind? De zin dat ze ' in het kader van de jeugdwerkloosheid jongeren tot 27 jaar zoeken'. Flikker toch op, 9 van de 10 keer bedoelen ze gewoon dat ze een goedkope kracht willen



Unpocoloco: fijn dat je aangenomen bent, maar er veel op achteruit gaan is niet fijn. Goed dat je die keuze dus maakt het niet te doen. Hopelijk valt je 2e gesprek mee.
Maar na je 23e ben je toch niet goedkoper, dus dan is het misschien inderdaad vanwege jeugdwerkloosheid? Ik moet zeggen dat ik die melding wel kan waarderen, buiten dat ze het niet doen, ik ga solliciteren en te horen krijg dat een ander beter in het profiel past terwijl ik aan alle eisen voldoe, en dus uit kan tellen dat ze voor een jonger iemand gaan. Maar ja, op een gegeven moment ben je wel klaar met al het standaard geneuzel, dat dan wer wel.



Toch veel Unpocoloco, 4 gesprekken in een week, dat doe je goed. Ik hoop dat je bij het fijne gesprek een fijne uitkomst krijgt.
quote:Joni_de_tweede schreef op 26 augustus 2016 @ 06:42:

Lothlorien, ik kan me dat niet voorsstellen, 1100 euro voor 45 uur in de week, dat kan toch niet?

Je hebt nog een lange weg te gaan als je er nu al zo chagrijnig van wordt vrees ik. De pest is gewoon dat je het allemaal niet in de hand hebt he, het is steeds maar vallen en opstaan, en gokken of jij die prijswinnaar bent.



Ik heb het nog eens nagezocht, en het was echt zo. Maar daar kan ik toch niet van leven, begrijpt zo´n bedrijf dat niet?



Ik wordt een beetje vervelend van bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten mar niet geinteresseerd zijn in hun werknemers. Ze weten best dat het te weinig is, maar ze wachten gewoon tot iemand wanhopig genoeg is om het aan te nemen. Ik heb niks tegen werken, maar hiervoor hoef ik echt niet terug te komen.



Gelukkig zijn er nog genoeg die het wel snappen. Zelfde functie, ander bedrijf: 2300 euro. Kassa. Het kan dus echt wel.
Maar wat is je uurloon dan wel niet met dat maandloon? Het moet niet gekker worden.



Dat van een dubbeltje op de eerste rang zitten herken ik wel hoor, pfffffffff, ze willen van alles van de werknemer maar zetten er niks voor terug. Zo is het bij mijn werkgever heel normaal dat je elke keer een half uur in je eigen werktijd blijft hangen, ik erger me daar dood aan. Dinsdag ga ik zeggen dat ik mijn contract niet verleng. Net weer wezen werken bij de nieuwe werkgever en er komt nog ontzettend veel op me af, maar de sfeer is heel anders, en dat scheelt enorm. Dan val je zelf ook niet over een kwartiertje extra. Een beetje waardering van de werkgever geeft veel energie vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Hi dames,



Tijd niet geschreven, hoe is het met jullie.

Lees dat sommigen weer wat hebben, wat fijn.



Ik ben middels 6 weken begonnen bij een nieuwe werkgever. Maar ik heb vandaag besloten om verder te solliciteren.



Maar ja, mijn vraag is... Wat zet je op je Linkedin of CV .. Als je zo kort bij een bedrijf hebt gewerkt ? Zal de nieuwe werkgever niet vragen waarom ik zo snel weg wil ? Etc...



Wat denken jullie ?



Hoor graag.



Fijne avond !
Lach, leef..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven