Aanschaf camera voor reizen

22-08-2016 21:35 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ben van plan om alleen te gaan backpacken door Azie ( en misschien ook naar andere landen/werelddelen).

Als ik het internet een beetje afstruin zie ik dat er heel vaak een camera bij genoemd wordt.



Nou ben ik niet echt een foto persoon, ik vind fotos wel leuk om terug te zien, maar ik denk aan de ene kant altijd waarom zou ik een foto van een gebouw maken, als ik die ook op google kan vinden. Ik ben van plan om alleen te gaan reizen, dus het is niet dat ik met vrienden ofzo de hele tijd foto's zou maken.

Maar ik heb er toch over nagedacht om een camera te kopen, maar is dat verstandig?of is het onnodig? ik kan namelijk ook gewoon fotos met m'n telefoon maken.



Graag advies!



Ik denk er trouwens aan om de Canon POWERSHOT SX420 IS aan te schaffen
Alle reacties Link kopieren
Poldervrouw, TO klinkt niet echt als iemand die lenzen wil verwisselen enzo!
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:hans66 schreef op 24 augustus 2016 @ 09:17:

Ik had tijdens de safari door het Krugerpark in Zuid-Afrika even het idee gehad om een objectief te kopen met een brandpuntafstand van zo'n 800 mm. Dieren spot ik wel, maar staan bij 300 mm nog vrij ver weg. Ik gebruik vaak een superzoomlens van 18-300 mm die ik niet hoef te verwisselen.Als je nog eens die kant op gaat... koop een extender. Die zet je tussen je body en je lens en maakt je zoom 2x zo groot (600 dus). Je lens wordt er wel iets minder lichtsterk van, maar dat is in Afrika niet zo'n probleem.
Alle reacties Link kopieren
Somsss, misschien heb je hier ook wat aan. Een cameravergelijking. Ik heb even een willekeurige Canon IXUS gekozen, een ultracompact. En jouw idee voor die Powershot (hybride camera, tussenmodel), en mijn eigen compactcamera.

https://www.dpreview.com/ ... roducts=panasonic_dmczs40



Zie het gewicht en de formaten:

Canon IXUS 500HS: 155 gram, 87 x 54 x 19 mm

Canon Powershot SX420: 325 gram, 104 x 69 x 85 mm > dus een stuk 'dikker'!

Panasonic Lumix DMC-TZ60: 240 gram, 111 x 64 x 34 mm > en die past mij wel in een wijde broekzak. Probeer dat maar eens met die Powershot van meer dan 8cm dik.



(In het Amerikaans hebben die camera's weer andere serienummers, lekker handig... maar als je op die webpagina klikt op de cameranaam, zie je beide namen).



Verder helpt die pagina je om dingen te vergelijken die een camera kan, wat voor batterijen erin moeten (of ingebouwde accu?), etc.



Misschien heb je ook nog wat aan deze pagina: https://www.dpreview.com/ ... waterproof-camera-roundup

Die zijn ook allemaal redelijk compact.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Voor op reis is een groot (optisch) zoombereik een pluspunt.

In je keuze voor de Powershot SX420 IS heb je dat zeker, maar de opmerkingen over het formaat van de camera moet je ook mee afwegen: dat toestel past niet in je broekzak. In jouw plaats zou ik voor een Powershot SX710 of SX720 gaan afhankelijk van je budget: een meer dan behoorlijk zoom-bereik én met terugtrekkende lens.
Alle reacties Link kopieren
Mooie foto's patsy--stone!

(tvp voor als ik ooit een nieuwe camera wil)



Ik ben idd zo iemand die meestal met een superdeluxe camera op de autostand schiet
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marthe. schreef op 24 augustus 2016 @ 13:21:

Mooie foto's patsy--stone!

(tvp voor als ik ooit een nieuwe camera wil)



Ik ben idd zo iemand die meestal met een superdeluxe camera op de autostand schiet



Dank je!



Ik ben heel blij met die Panasonic Lumix. Een vriend van me heeft die ook en maakt er prachtige reisfoto's mee. Alleen jammer dat hij niet waterdicht is, en dat je foto's van een camera niet 1 op 1 op Facebook kan zetten (misschien met het nieuwste model wel, als die wifi heeft? weet niet of er dan ook een internetprogramma of apps op zitten).



Die superdeluxe camera ben ik al een aantal jaren helemaal zat, wat een gesleep met dat gewicht en ook altijd een grotere tas nodig.



Nu kan ik desnoods zelfs zonder tas op pad. Ik heb een heel klein tasje om mijn compactcamera met een koord en een klittenbandclip. Ongeveer het formaat van een avocado.

Soms hang ik 'm met dat koord om mijn schouder, of op fietsvakantie: koord strak om mijn middel en cameraatje op mijn rug. Kan ik hem makkelijk pakken tijdens het fietsen. Of als ik een broek met riem aan heb, hang ik het tasje wel eens aan mijn broekriem, bijvoorbeeld tijdens een boswandeling (niet in een drukke stad).
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 24 augustus 2016 @ 12:55:

Somsss, misschien heb je hier ook wat aan. Een cameravergelijking. Ik heb even een willekeurige Canon IXUS gekozen, een ultracompact. En jouw idee voor die Powershot (hybride camera, tussenmodel), en mijn eigen compactcamera.

https://www.dpreview.com/ ... roducts=panasonic_dmczs40



Zie het gewicht en de formaten:

Canon IXUS 500HS: 155 gram, 87 x 54 x 19 mm

Canon Powershot SX420: 325 gram, 104 x 69 x 85 mm > dus een stuk 'dikker'!

Panasonic Lumix DMC-TZ60: 240 gram, 111 x 64 x 34 mm > en die past mij wel in een wijde broekzak. Probeer dat maar eens met die Powershot van meer dan 8cm dik.



(In het Amerikaans hebben die camera's weer andere serienummers, lekker handig... maar als je op die webpagina klikt op de cameranaam, zie je beide namen).



Verder helpt die pagina je om dingen te vergelijken die een camera kan, wat voor batterijen erin moeten (of ingebouwde accu?), etc.



Misschien heb je ook nog wat aan deze pagina: https://www.dpreview.com/ ... waterproof-camera-roundup

Die zijn ook allemaal redelijk compact.





Bedankt voor alle info.

Om het gewicht maak ik me absoluut geen zorgen, want hij weegt bijna even zwaar als een digitale camera. Of het feit dat een camera in m'n broekzak moet passen. Ik heb liever een goeie camera die in me tas kan, want een tas zal ik wel altijd bij hebben. dan 1 die iets minder goed is en in m'n broekzak past.



Ik heb daarnaast geen beste ervaringen met spullen in m'n broekzak, ik heb ook nooit m'n telefoon in m'n broekzak. dus het zal denk ik ook niet voorkomen dat m'n camera in m'n broekzak gaat zitten.



Ik kijk ook naar de canon Sx420, omdat de sensor groter is dan de meeste digitale camera's. Ik ga even naar de camera's kijken die jij en de andere hebben genoemd, en ook even in de winkel kijken en uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
Panasonic Lumix heeft ook best een grote sensor. En is absoluut geen slechtere camera. Klik nog maar eens op die link naar foto's in Flickr die met die camera gemaakt zijn. Datzelfde kun je ook doen voor andere compactcamera's.



Het verbaast me wel dat je überhaupt weet wat een sensor is, en dat je nu wel geeft om 'betere foto's', terwijl je je eerst nog af vroeg of je ze eigenlijk wel ging maken. Toch een nieuwe hobby? Of ben jij straks een van die reizigers die met zo'n dikke bak loopt te slepen en toch alles op de automatische stand forografeert? Of met je telefoon want dan kan je ze ze handig meteen op FB zetten? (Betrap ik mezelf vaak op)



Over gewicht: als je gaat backpacken en je probeert onder de 12 kilo te blijven, telt elke 100 gram... Vind ik althans. En al helemaal voor spullen die je elke dag mee 'moet' slepen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 25 augustus 2016 @ 00:34:

Panasonic Lumix heeft ook best een grote sensor. En is absoluut geen slechtere camera. Klik nog maar eens op die link naar foto's in Flickr die met die camera gemaakt zijn. Datzelfde kun je ook doen voor andere compactcamera's.



Het verbaast me wel dat je überhaupt weet wat een sensor is, en dat je nu wel geeft om 'betere foto's', terwijl je je eerst nog af vroeg of je ze eigenlijk wel ging maken. Toch een nieuwe hobby? Of ben jij straks een van die reizigers die met zo'n dikke bak loopt te slepen en toch alles op de automatische stand forografeert? Of met je telefoon want dan kan je ze ze handig meteen op FB zetten? (Betrap ik mezelf vaak op)



Over gewicht: als je gaat backpacken en je probeert onder de 12 kilo te blijven, telt elke 100 gram... Vind ik althans. En al helemaal voor spullen die je elke dag mee 'moet' slepen.



Ik ben over het algemeen geen foto persoon, maar dat betekent niet dat ik dan met een camera wil lopen die iets minder kwaliteit fotos maakt. En ik ben iemand die als ik wat koop het dan ook wel goed wil doen. Ik heb ook echt geen zin om met een grote camera gaat en wikt lopen. Maar je moet Is mediamarkt ofzo binnen lopen dan zie je dat de camera echt niet groot Is.



Ik wil een camera kopen omdat ik denk dat dit misschien een eenmalig keer Is dat ik kan reizen, ik weet niet wat de toekomst namelijk inhoud. Maar als het er goed uitziet ga ik graag nog veel meer reizen in mijn leven. Ik ga dit weekend nog effe naar wat winkelsom camera's uit te testen en zien en een beetje overwegen hoe en wat.



De camera is trouwens in prijs verlaag van 238 eu naar 229 eu
Alle reacties Link kopieren
Oké dus eigenlijk wilde je gewoon een bevestiging dat jouw eerste keus al de allerbeste was, en geen advies?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 25 augustus 2016 @ 10:32:

Oké dus eigenlijk wilde je gewoon een bevestiging dat jouw eerste keus al de allerbeste was, en geen advies?



Dat zeg ik niet. Ik wilde gewoon weten wat verstandig Is om een camera tr kopen of niet,.niet perse om welke type. En ik zeg ook dat het gewicht er niet toe doet, want ik weet dat deze.camera niet zwaar Is.



Ik heb een aantal.jaar terug ook een digitale camera gehad, en de kwaliteit ervan werd met de tijd minder (omdat je met een nieuwe mobiel elke keer betere fotos.kan maken) maarja in ieder geval bedankt iedereen
Alle reacties Link kopieren
Succes!
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven