Avondeten in ploegendienst. Tips

24-08-2016 15:57 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke nagenoeg iedere doordeweekse avond kunnen we niet allemaal tegelijk eten. Op zich geen punt, maar ik heb baat bij vers en gezond en wil niet altijd soep eten (ik maak heerlijke soep al zeg ik het zelf).



Mijn kinderen sporten op dinsdag, woensdag en donderdag. Die moeten dan voor 6 uur weg. man komt pas na zessen thuis, behalve op woensdag omdat hij zelf dan ook sport. Op vrijdag sport man ook en wil dan om 18 uur klaar zijn met eten. Terwijl hij dan vaak ook laat thuis is dus iets wat je snel kan eten graag.

Maandag eet er vaak iemand mee en moet er ook weer op de tijd worden gelet.

Man sport ook op woensdag, later dan het sportende kind dat dan al om 17.30 op sport moet zijn. erna eten wil ze niet want dan heeft ze geen honger meer en is ze slap tijdens het sporten.



Oja ik werk thuis (freelancer) dus de gewoonte is er in geslopen dat ik dat regel. En ik ben daar erg slecht in. Ik sta vaak om 17 uur te haasten in de keuken en nog wat zaken af te handelen van mijn werk.

Ik zorg wel meestal dat ik veel in een keer kook zodat er kliekjes zijn. Maar op een of andere manier sta ik op zo'n dag vaak voor een koelkast zonder kliekjes maar wel met ingewikkelde ingrediënten die lange bereiding vergen.

man doet ook boodschappen en houdt hier geen rekening mee (niet uit onwil overigens).



Nu is de vakantie weer afgelopen en begint het weer met onmogelijke planningen en slappe speciebonen (die worden niet blij van opwarmen heb ik ontdekt...).



En ik vermoed dat er vast lotgenoten zijn die dit allemaal veel handiger aanpakken.

Tips iemand?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nog even niet besproken met het gezin. Lastig is gewoon dat we er 's avonds gewoon zelden allemaal tegelijk zijn.

Maar om me heen zie ik vaak hetzelfde, behalve dat mijn man nu ook behoorlijk fanatiek sport op vaste tijden. Hij sport via een club dus die tijden zijn niet flexibel helaas.



Ik wil heel graag voorkomen dat we in de "waarom moet ik alles doen" modus kom. Man doet andere taken die minder tijd gebonden zijn. En hij kookt meestal in het weekend.

Het is een feit dat ik meestal thuis ben om 17 uur en man pas na 18 uur. En dan nog meestal later ivm file. Had ik ook graag anders gezien, ik mis dat gezinsmoment.



Ik ben een slechte planner met huishouden. Dat is een understatement vind ik.

Hoe vaak ik al niet om 17.15 een kind in mijn werkkamer heb gehad die ineens roept dat zij moet eten! Of dat ik om 17 uur ontdek dat er niks in huis is om snel te eten.

Onze koelkast is best vaak helemaal leeg wat eten betreft... Oeps dat moet gewoon anders.



Nu ze wat groter zijn trekken ze eerder aan de bel (gelukkig) en ze helpen wel mee met koken. Dus die winst is er al.

Nu nog de voorbereiding met de juiste boodschappen en gerechten opgewarmd nog lekker zijn.

We maakten al heel vaak soep (vaak op zondagmiddag). Maar hoewel er veel soorten soep zijn werden we dat toch zat (dochter vindt ook dat ze dan snel weer trek krijgt).



Ovenschotels en slowcooker vind ik goede tips. En meer samenwerking!
quote:Gelukspopje schreef op 25 augustus 2016 @ 09:18:

Hoe vaak ik al niet om 17.15 een kind in mijn werkkamer heb gehad die ineens roept dat zij moet eten!





Je kinderen leren daar blijkbaar niks van.



Jij mist het gezinsmoment van samen eten door de week, schrijf je. Kunnen jullie niet in het weekeinde als gezin om tafel gaan zitten en een lijstje maken van de sporttijden van de komende week, ieders gewenste eettijden, de maaltijden die jullie willen eten, afspraken wie wat hoe laat kookt, een boodschappenlijstje enz. En dan met het gezin samen boodschappen doen. Dan wordt het eten een gedeelde verantwoordelijkheid. Nu ben jij een soort butler en chefkok voor je gezin. Dat vind ik onredelijk.
quote:elske1975 schreef op 25 augustus 2016 @ 09:30:

[...]





Je kinderen leren daar blijkbaar niks van.



Jij mist het gezinsmoment van samen eten door de week, schrijf je. Kunnen jullie niet in het weekeinde als gezin om tafel gaan zitten en een lijstje maken van de sporttijden van de komende week, ieders gewenste eettijden, de maaltijden die jullie willen eten, afspraken wie wat hoe laat kookt, een boodschappenlijstje enz. En dan met het gezin samen boodschappen doen. Dan wordt het eten een gedeelde verantwoordelijkheid. Nu ben jij een soort butler en chefkok voor je gezin. Dat vind ik onredelijk.

Dit lijkt me een prima plan.

Wij hadden thuis gezinsplanner hangen waar ieders activiteiten op stonden. Daar zou je ook kok op kunnen aanwijzen. Wij schreven ook op of we thuis aten en of er iemand mee at.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 24 augustus 2016 @ 23:56:

[...]



En wie kookt dan die rijst? En wie snijdt die groente? Als iemand anders het voorbereid heeft kun je in tien minuten eten. Dat heet alleen niet koken binnen een half uur. Helemaal alles zelf doen, redden míjn kinderen niet in een half uur.

Zelfs als je de rijst nog moet koken red je het binnen een half uur.

En wie die groente snijdt? Geen idee, zal het eens vragen in de Jumbo/ Lidl.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Om 17u een lege koelkast is gewoon een slechte planning. Dat geeft altijd problemen, ook als je met z´n allen tegelijk eet

En wat is dat toch met die soep? Alleen soep vind ik geen volwaardige maaltijd (tenzij het een maaltijdsoep met vlees oid is), dus niet gek dat je dochter weer snel honger heeft. Maar zoals je op zondagmiddag soep maakt, kun je ook een andere maaltijd maken, die vullend en goed op te warmen is. Chili con carne, nasi, aardappel-gehaktschotel uit oven oid.
quote:Gelukspopje schreef op 25 augustus 2016 @ 09:18:

Ik heb het nog even niet besproken met het gezin. Lastig is gewoon dat we er 's avonds gewoon zelden allemaal tegelijk zijn.

Maar om me heen zie ik vaak hetzelfde, behalve dat mijn man nu ook behoorlijk fanatiek sport op vaste tijden. Hij sport via een club dus die tijden zijn niet flexibel helaas.



Ik wil heel graag voorkomen dat we in de "waarom moet ik alles doen" modus kom. Man doet andere taken die minder tijd gebonden zijn. En hij kookt meestal in het weekend.

Het is een feit dat ik meestal thuis ben om 17 uur en man pas na 18 uur. En dan nog meestal later ivm file. Had ik ook graag anders gezien, ik mis dat gezinsmoment.

Het feit dat jij er bent om 17 uur en hij niet maakt automatisch dat jij eerder iets kunt doen aan het probleem dan hij. Tenzij hij een middag vrij kan plannen om het op te lossen.



quote:Ik ben een slechte planner met huishouden. Dat is een understatement vind ik.

Hoe vaak ik al niet om 17.15 een kind in mijn werkkamer heb gehad die ineens roept dat zij moet eten! Of dat ik om 17 uur ontdek dat er niks in huis is om snel te eten.

Onze koelkast is best vaak helemaal leeg wat eten betreft... Oeps dat moet gewoon anders.

Het moet niet, maar is wel handig om jouw probleem wat lichter te maken.



quote:Nu ze wat groter zijn trekken ze eerder aan de bel (gelukkig) en ze helpen wel mee met koken. Dus die winst is er al.

Nu nog de voorbereiding met de juiste boodschappen en gerechten opgewarmd nog lekker zijn.

We maakten al heel vaak soep (vaak op zondagmiddag). Maar hoewel er veel soorten soep zijn werden we dat toch zat (dochter vindt ook dat ze dan snel weer trek krijgt).

Hoe groot is 'wat groter'? Ik merkte dat toen ze nog weer groter werden het weer makkelijker werd omdat de training weer later werd. Eerst traint de F, daarna de E, dus eenmaal in de C viel trainen al weer zo laat dat gezamenlijk eten weer mogelijk werd. Inmiddels is een van de kinderen ook jeugdleider geworden



quote:Ovenschotels en slowcooker vind ik goede tips. En meer samenwerking!

Dit is hier ook wel het toverwoord. Ik werkte afgelopen periode op de drukste sportavond en kwam dan pas net na 17.00 uur thuis. Eten (pasta saus) maakte ik de avond van te voren. Zoons waren half vijf thuis. Ze dekten de tafel en zetten vast de waterkoker aan de pastasaus in de oven op 100 graden, en gingen aan hun huiswerk. Als ik thuiskwam maakte ik snel nog even de sla af, kookte ik de pasta en warmde de saus goed door. En dan zaten we om half zes met zijn drieën aan tafel. Om kwart voor zes sloot dochter dan ook aan, en man ook zodra hij er was.



Verder koesteren we de dagen dat het wel lukt. Maandag en woensdag hoeft er niet vast iemand vroeg weg en op vrijdag maar één. Zondags komt iedereen naar huis van bijbaan en op die dagen plannen we echt dat we gezamenlijk eten. Dat houdt in dat zij die nog onderweg zijn wel even contact houden met thuis, en dat ik dan precies iets af kan gieten als kind of man zijn fiets in de schuur zet.
quote:Kirikou schreef op 25 augustus 2016 @ 11:03:

Om 17u een lege koelkast is gewoon een slechte planning.Maar dat is toch niet de schuld van TO. Het is in ieder geval de verantwoordelijkheid van beide ouders en de kinderen kunnen ook meedenken en meehelpen. Het gaat om het sporten van de kinderen en de man. TO moet dat allemaal faciliteren terwijl zij een bedrijf heeft. Dat is een scheve verdeling.
quote:elske1975 schreef op 25 augustus 2016 @ 09:30:

[...]





Je kinderen leren daar blijkbaar niks van.



Jij mist het gezinsmoment van samen eten door de week, schrijf je. Kunnen jullie niet in het weekeinde als gezin om tafel gaan zitten en een lijstje maken van de sporttijden van de komende week, ieders gewenste eettijden, de maaltijden die jullie willen eten, afspraken wie wat hoe laat kookt, een boodschappenlijstje enz. En dan met het gezin samen boodschappen doen. Dan wordt het eten een gedeelde verantwoordelijkheid. Nu ben jij een soort butler en chefkok voor je gezin. Dat vind ik onredelijk.We weten nog niet hoe oud die kinderen zijn. Als ze 16 zijn is het een ander verhaal dan dat ze 10 zijn. Als ze 10 zijn is het al heel wat dat ze zelf weten dat ze op dat moment bijna moeten sporten. Om je af te vragen of de verantwoordelijkheid van het eten naar de kinderen kan schuiven is het best handig om te weten hoe oud ze werkelijk zijn.
quote:elske1975 schreef op 25 augustus 2016 @ 11:28:

[...]





Maar dat is toch niet de schuld van TO. Het is in ieder geval de verantwoordelijkheid van beide ouders en de kinderen kunnen ook meedenken en meehelpen. Het gaat om het sporten van de kinderen en de man. TO moet dat allemaal faciliteren terwijl zij een bedrijf heeft. Dat is een scheve verdeling.Dat ligt er maar net aan wat de afspraak is. Hier ben in verantwoordelijk voor het inkoopbeleid. Als andere gezinsleden iets halen, dan is dat in opdracht van mij. Hier bleek 'meerdere kapiteins op één schip' niet te werken.
TO herhaalt steeds dat zij een slechte planner is en dat zij het liefst gezamenlijk op hetzelfde tijdstip zou willen eten. Kinderen zitten op VO. 12 plus dus, schat ik.
quote:elske1975 schreef op 25 augustus 2016 @ 11:28:

[...]

Maar dat is toch niet de schuld van TO. Het is in ieder geval de verantwoordelijkheid van beide ouders en de kinderen kunnen ook meedenken en meehelpen. Het gaat om het sporten van de kinderen en de man. TO moet dat allemaal faciliteren terwijl zij een bedrijf heeft. Dat is een scheve verdeling.

Zeg ik dat dan?

Ik verbaas me er alleen over dat dat probleem nu pas opspeelt. Ik ken weinig gezinnen waar moeder/vader/kinderen om half 6 naar de winkel rennen voor ingredienten voor een avondmaaltijd. Een (halve) weekplanning maken met bijbehorende boodschappen lijkt me vrij normaal. Daar kan TO met gezin in het weekend voor om de tafel bv.

Overigens vind ik de ouders wel de eerste verantwoordelijken in het voorzien van maaltijden. Je kan van tieners niet verwachten dat ze na thuiskomst uit school bedenken wat er gegeten moet worden, boodschappen doen én koken.
quote:Kirikou schreef op 25 augustus 2016 @ 11:43:

[...]



Zeg ik dat dan?

Ik verbaas me er alleen over dat dat probleem nu pas opspeelt. Ik ken weinig gezinnen waar moeder/vader/kinderen om half 6 naar de winkel rennen voor ingredienten voor een avondmaaltijd. Een (halve) weekplanning maken met bijbehorende boodschappen lijkt me vrij normaal. Daar kan TO met gezin in het weekend voor om de tafel bv.

Overigens vind ik de ouders wel de eerste verantwoordelijken in het voorzien van maaltijden. Je kan van tieners niet verwachten dat ze na thuiskomst uit school bedenken wat er gegeten moet worden, boodschappen doen én koken.



Ik ken er één en het is geen succes verhaal. Het eten niet, en het sporten ook niet.



Een met je stelling over de verantwoordelijkheid, ook al koken de kinderen, ik stuur dat wel aan en maak afspraken over wie wat doet en hoe laat. Jongste hier heeft onlangs voor het eerst helemaal zelf gekookt, terwijl hij ook helemaal alleen thuis was. Hij heeft ondertussen zijn zus een paar keer gebeld om iets te vragen en daarna mij en oma een trotse foto gestuurd van het resultaat.
Schaf een slowcooker aan. Ideaal!

's ochtends gooi je alles erin, 's avonds is het klaar. Iedereen kan zijn eigen portie eruit scheppen en je hoeft zelf niets meer te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 24 augustus 2016 @ 23:56:

[...]



En wie kookt dan die rijst? En wie snijdt die groente? Als iemand anders het voorbereid heeft kun je in tien minuten eten. Dat heet alleen niet koken binnen een half uur. Helemaal alles zelf doen, redden míjn kinderen niet in een half uur.

Maar dat heb ik zelf ook wel gedaan toen ik nog werkte. Dan schilde ik 's avonds van te voren de aardappelen (onder water bewaren) en zette de groente panklaar klaar (als dat mogelijk was), stukje vlees wat zo de pan in kan en degene die het eerst thuis was kan het eten opzetten (in ons geval is dat een volwassene, de kinderen zijn hier 6 en 4). Maar de kinderen van TO zitten op het VO, die kunnen wel groenten roerbakken als het klaar staat. En als er de avond van te voren al rijst gekookt is kunnen ze dat ook opwarmen.



En TO moet idd de maaltijden gaan plannen voor de week. Dat doen wij ook, ik heb zondag al bedacht dat we deze week wortels en bloemkool eten en ook stampot andijvie stond op het menu, die laatste komt uit onze eigen tuin, de andere 2 heb ik toen gekocht. Maandag kregen we onverwacht visite, dat werd toen een patatje (dat eten we bijna nooit door de week), Dinsdag hebben we de stampot andijvie gegeten en gisteren de bloemkool. Gisteren heb ik zoveel aardappels gekookt dat we vandaag gebakken kunnen eten en dus de wortelen. Morgen ga ik boodschappen doen, dus vandaag ga ik weer met het weekmenu aan de slag.
quote:FR1789 schreef op 25 augustus 2016 @ 13:06:

Schaf een slowcooker aan. Ideaal!

's ochtends gooi je alles erin, 's avonds is het klaar. Iedereen kan zijn eigen portie eruit scheppen en je hoeft zelf niets meer te doen.Nieuwe apparatuur kopen lost het probleem van gebrek aan planning en lege koelkasten niet op natuurlijk.
En hoe is de afgelooen week gegaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven