Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Dezelfde gaten als in de klimroos heb ik ook in struiken van openbare ruimte gezien. Struiken met bessen er aan.

Je zou misschien ook bij de gemeente vragen of de tuinman die dat onderhoud van het groen doet.

Ik ga het niet vragen, maar wel als ik toevallig langs loop terwijl ze daar bezig zijn. Ik ben ook benieuwd.

Ik gok op insecten of larves van insecten.



Er waaien nu wel blaadjes van de bomen door de droogte.
Heb gekozen voor vuurdoorn met rode bessen in de voortuin. Ben benieuwd of ze het goed gaan doen. De eerste twee staan erin, nu maar even pauze. Er zitten ontzettend veel wortels in de grond en ik geloof dat ik daar niet de goede gereedschappen voor heb.
Vind het al knap dat je überhaupt met dit weer in de tuin werkt. Ik zit er alleen maar in met dit warme weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook echt niets nu behalve "tuinieren" in de zwemvijver!
Voortuin komt amper zon op en is dus niet zo heet als de achtertuin. Gisteren niks gedaan dus vandaag even wat doen.



En zo gaaf een zwemvijver!!! Wou dat wij daar ruimte voor hadden haha. Heb je die zelf in elkaar gezet nursy?



Geniet van het niks doen dames.
Alle reacties Link kopieren
Samen met mijn nooit stil kunnen zitten partner. Jep. Samen aan het tuinieren geslagen. Hij is van de techniek en ik van de cosmetic zeg maar!
Geweldig! Zo'n team moet je hebben.
http://blessmyweeds.com/13-amazing-stepable-plants/



voor leuke voorbeelden van stapstenen met planten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips . We zijn uiteindelijk gegaan voor een complete 'haag' van Strong Annabelle-hortensia's met een klein buxushaagje ervoor. Viburnum werd ons in het tuincentrum afgeraden in verband met de schaduw, wel werd gezegd dat we er voor wat groen later nog Helleborussen tussen kunnen planten, dus dit gaan we misschien later nog doen. Bedankt voor het meedenken!
Ik sta dus wel in de tuin onkruid te wieden en klimop te snoeien. Het zweet loopt over mijn rug.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat snap ik! Ik moet eigenlijk mijn gras maaien en ik heb echt zoooooo geen zin
Alle reacties Link kopieren
Je zou met dit weer maar een tegeltuin hebben. Aangelegd zodat je 'overal' in de tuin kunt zitten, en dan alsnog niet in de tuin kunnen zitten vanwege de loeihete tegels die de warmte nog eens extra weerkaatsen. De hitte die, in tegenstelling tot onder een boom, onder de parasol en luifel blijft hangen. Geen rustgevend groen voor je ogen, maar kale schuttingen of wit geverfde muren.



Nee, dan wij....in onze lommerrijke tuinen met heerlijk koel gras aan de voeten en een fijne boom die verkoelende schaduw geeft doordat de bladeren vocht verdampen.



Ik zit me heel kinderachtig te verkneukelen gelukkig te prijzen met mijn groene tuin.



Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 26 augustus 2016 @ 17:11:

Je zou met dit weer maar een tegeltuin hebben. Aangelegd zodat je 'overal' in de tuin kunt zitten, en dan alsnog niet in de tuin kunnen zitten vanwege de loeihete tegels die de warmte nog eens extra weerkaatsen. De hitte die, in tegenstelling tot onder een boom, onder de parasol en luifel blijft hangen. Geen rustgevend groen voor je ogen, maar kale schuttingen of wit geverfde muren.



Nee, dan wij....in onze lommerrijke tuinen met heerlijk koel gras aan de voeten en een fijne boom die verkoelende schaduw geeft doordat de bladeren vocht verdampen.



Ik zit me heel kinderachtig te verkneukelen gelukkig te prijzen met mijn groene tuin.







Ach, mijn tegeltuinburen denken daar waarschijnlijk weer heel anders over. Zij hebben te weinig tijd voor tuinonderhoud en hun kindertjes hebben de hele week heerlijk buiten gespeeld met hun loopautootjes en in het zwembad. Bovendien is de buurvrouw doodsbang voor spinnen. Mijn tuin hangt er vol mee, zij heeft nergens last van.

Ieder zijn meug toch?
Alle reacties Link kopieren
De laatste weken weinig in de tuin gedaan. Wel zie ik duidelijk wat er in sept. okt moet gebeuren. Diverse planten staan verkeerd, zoals de roze zonnehoed met daarachter de roze hibiscus, ze bloeien tegelijk, in dezelfde kleur dus, dat moet anders. Zo ook de witte hibiscus en de witte anemoon. Divere kleine, lage planten zijn 'overwoekerd' door oa. ooievaarsbek en kruisplant.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Mijn roze zonnehoed (die ik op 2 verschillende plekken in de tuin had staan) is dit jaar geheel verdwenen.

Geen idee waarom, misschien tenonder gegaan aan teveel worteldruk? Voorgaande jaren waren ze juist super rond deze tijd van het jaar.

Nu wil ik volgend jaar oranje zonnehoed proberen want volgens mij is dat de wat sterkere en oorspronkelijke variant.

Klopt dat?
Ik heb geen gras en ook geen boom. En ook nog eens 50% tegels... maar alsnog naar mijn mening geen tegeltuin bomen wordt aan gewerkt. Even wachten tot september.



Mijn tegeltuinburen zullen waarschijnlijk denken dat ze het mooi bekeken hebben met hun tegels en grote overkapping de buren achter branden ook weg. Tuin op het zuiden, kale vlakte (nieuwbouw) en grijze tegels. Hopelijk wordt het nog wat de komende jaren want die mensen hebben een heerlijk grote tuin waar ik stikjaloers op ben!



Ik heb uren staan zwoegen maar het resultaat mag er zijn. Voor en achter is weer onkruidvrij en hier en daar bijgesnoeid. Vogelbadje staat. De camelia stond verstopt onder een plant waar ik de naam niet van ken dus die heb ik verhuisd. Bij het sproeien zag ik ook nog vrolijk een kikker door de tuin springen.



Ik zit me wel af te vragen wat ik met mijn mooie thalictrum moet. Die is uitgebloeid en nu zielig en lelijk. Ik kan denk ik ook heeel veel zaadjes oogsten van de thalictrum.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 26 augustus 2016 @ 17:11:

Je zou met dit weer maar een tegeltuin hebben. Aangelegd zodat je 'overal' in de tuin kunt zitten, en dan alsnog niet in de tuin kunnen zitten vanwege de loeihete tegels die de warmte nog eens extra weerkaatsen. De hitte die, in tegenstelling tot onder een boom, onder de parasol en luifel blijft hangen. Geen rustgevend groen voor je ogen, maar kale schuttingen of wit geverfde muren.



Nee, dan wij....in onze lommerrijke tuinen met heerlijk koel gras aan de voeten en een fijne boom die verkoelende schaduw geeft doordat de bladeren vocht verdampen.



Ik zit me heel kinderachtig te verkneukelen gelukkig te prijzen met mijn groene tuin.



Vind ik niets kinderachtigs aan hoor!
...
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt wel of iemand hier een blik koolwitjes heeft opengetrokken! Echt tientallen rondom en op mijn verbena en vlinderstruiken. Van dat vrolijke gefladder kan ik nou echt intens gelukkig worden
...
ja prachtig he, al die vlinders. hier ineens ook heel veul.
quote:Calamitycat schreef op 27 augustus 2016 @ 14:21:

[...]



Vind ik niets kinderachtigs aan hoor! Eens!
Weet iemand hoe je zelf gezaaide aardbeien in een pot de winter door kan krijgen zonder bladluis?

Ze krijgen uitlopers en ik heb er twee potten met meerdere planten van. Het zijn echte planten geworden.

Van de ongeveer 28 kleine planten zijn er 8 die er zin in hebben. Ze staan nu nog wel in een zelf gemaakte kas van terracotta en monatoetje.

Ik geloof het niet voordat ik ze zie hangen, maar als ik zoiets van eigen aardbeien zou kunnen eten. Dan zou ik echt trots zijn.





Ja, mijn kersentomaatjes (ook in potten) hebben bloemetjes gekregen. Ik heb al 5 tomaten aan twee struikjes.

Prei (ook in potten ) doet het ook opeens. Ja, ik heb geen ander groen. Staat erg mooi te groeien. Heel fris zonder overmatig naar prei te ruiken.

Drie volle bakken rozemarijn en een salie die het redelijk goed doet. Dat is een bodemkruiper en doet het al een paar jaar. Had ook last van bladluis.

Spuit had succes en weg halen van dorre bladeren. De zon is ook een prima fungicide.

Munt en citroenmelisse gaat misschien ook redden. Ik vind het nog steeds jammer dat die stomme bladluizen mijn (soep)selderij hebben misbruikt. Die was echt groot en hoog aan het worden. Deed het erg goed en rook plantenfris.

Een plant van broccoli had ook een larve die bladeren in een krul vormt. Gelukkig heb ik die in het voorjaar meteen weg gegooid. Kunnen ook in ander planten zitten. Peterselie gooi ik weg. Die ruikt wel lekker, maar zit vol met beestjes.



Tegel tuintje (kan niet anders) met veel groen kan dus ook. Het is erg leuk om te zaaien en er groen uit te laten groeien Een parasol doet wonderen.

Een topic over hoe krijg ik bakstenen groen is er nog niet. Maar de betegelde stoepen hier bij de buren doen het ook goed met groen er in.
Alle reacties Link kopieren
Die taart ziet er prachtig en heerlijk uit Pumps, ik krijg er trek van.

V.w.b. het zaaien kan ik je niet van advies voorzien, ik heb daar niet veel verstand van. Maar vind het altijd wel leuk om te lezen hoe je daar zo fanatiek mee bezig bent.
...
Alle reacties Link kopieren
Heel veel verbena. Het heeft zichzelf ongelooflijk hard uitgezaaid dit jaar, ik blijf het prachtig vinden.

(Let maar niet op de gruwelijk lelijke schutting, daar moet ik nog iets mee)









Het groene oerwoud doet het ook heel goed. Heb de bamboe flink moeten snoeien, die werd veel te groot.

Links op de voorgrond een mij onbekende plant, heb ik een paar jaar geleden een stekje van gekregen van een collega en is inmiddels uitgegroeid tot een enorme bos met prachtig gekleurde bladeren.





Het blad, echt een kunststukje





Ook de vijgenboom doet het fantastisch. Ook veel snoeiwerk om hem in toom te houden





Druifje meer of minder?

...
Alle reacties Link kopieren
Wat een prachtige foto's Calamitycat!
quote:Calamitycat schreef op 28 augustus 2016 @ 12:25:

Die taart ziet er prachtig en heerlijk uit Pumps, ik krijg er trek van.

V.w.b. het zaaien kan ik je niet van advies voorzien, ik heb daar niet veel verstand van. Maar vind het altijd wel leuk om te lezen hoe je daar zo fanatiek mee bezig bent.Geen taart, maar de MONA toetje TOMPOUCHE met aardbeienroosjes. Die reclame is dus geslaagd.



Het bakje gebruik ik dus als kapje voor terra-cotta (met kleine inkeping om het te laten passen) en dat werkt uitstekend. Het gaatje bovenin en de inkeping aan de zijkant is genoeg voor ventilatie.

Maar er is ook een taart: http://www.mona.nl/recepten/tompoucetaart/ maar dat is een andere.



Lekker is dat. Druifjes zijn net zo. Leuk als zoiets in eigen tuin is gelukt!



Vorig had ik alleen planten van tomaat. Dit jaar ook tomaatjes. En zelfs twee verschillende soorten.

De bijtjes kussen de bloemen en ik eet straks de tomaatjes.

Nu heb ik kleine planten van aardbeien. Op internet gezien dat je die in houten bakken kan zetten en bedekken met houtsnippers. De uitlopers zoeken hun eigen weg en er komen aardbeien aan de grotere planten.

Het is mijn oase aan groen om beton aan te kleden en vooral in het klein is het genot veel groter. Ik leer nu voor als het toch ooit ervan komt om iets meer ruimte voor groene planten te krijgen.



Om in de taart te blijven. Ik heb twee CAKE-vorm plantenbakken van Elho gekocht en misschien gaan die het worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven