Lastige bak-kwestie

26-08-2016 22:24 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet iets bakken voor een feestje binnenkort.

Nu zit één der genodigden met een nogal lastig dieet, en ik zou toch graag iets bakken wat die persoon ook kan eten.

Edit in verband met de vele azijnpissers; het gaat om een medisch noodzakelijk dieet.



De beperkingen;

Geraffineerde suikers. Iets qua suiker is wel toegestaan, maar liever niet en zeker niet teveel. Bij gebruik van suiker dus eigenlijk liever ongeraffineerde suikers. Dat is volgens mij vrij makkelijk op te lossen door rietsuiker of honing te gebruiken, maar liever heb ik iets met banaan ofzo.



Verzadigd vet. En dit is dus het belangrijkste. Er moet zo min mogelijk verzadigd vet in zitten. Je kunt het niet helemaal uitbannen, maar alles waar redelijk veel verzadigd vet in zit mag absoluut niet.

Geen boter dus, maar ook geen eieren. Eiwit mag wel, eigeel niet.



Iemand enig idee wat ik kan maken? Leuke recepten? Het zou dus iets moeten worden voor bij de koffie.

Jullie weten altijd alles, dus ik heb mijn hoop op jullie gevestigd
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste gedachte is dat je safe zit met (de meeste) groenten. Is een vegan hartige taart of iets dergelijks ook een optie? Ik weet niet of het met een quiche kan, maar er zijn ook vegan pizza's met bloemkoolbodem. Wellicht kan dit als basis fungeren?

Of wil je graag iets zoets maken?
Alle reacties Link kopieren
Simone hou toch je klep zeg. Je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk.



http://cookieandkate.com/2015/healthy-b ... ad-recipe/

Dit bananenbrood gaat er bij ons altijd super snel doorheen. Echt onwijs lekker

Onderaan het recept staan mogelijkheden om t aan te passen. Er kan sowieso 2/3 minder honing in dan genoemd. Ipv melk water of amandelmelk is ook erg geslaagd. En zowel met kokosolie als olijfolie is ie om te smullen.

Alleen zonder eieren heb ik nooit geprobeerd. Zij adviseert flax eggs. Die heb ik moeten opzoeken http://bebio.nl/geen-boter-kaas-en-eieren

En er staat ook een link naar hetzelfde recept maar dan voor muffins. Ik vind t echt een waanzinnige aanrader. Misschien heb je er wat aan. Succes!
Kun je trouwens de suiker vervangen door zoetstof (Stevia bijvoorbeeld)?
Alle reacties Link kopieren
Het is niet tegenstrijdig hoor.



Het belangrijkste is geen verzadigde vetten en weinig suikers.

En als je dan toch suiker eet, is ongeraffineerde suiker beter voor je, of zoek ik het nog liever in natuurlijke bronnen zoals honing of idd banaan.

Verzadigde vetten mogen in principe niet of zo min mogelijk, maar je kunt ze niet volledig uit je eetpatroon bannen. Daarom vind ik 1 gram verzadigd vet per 100 gram havermout ook niet zo schokkend, dat zal het probleem niet zijn.



En ik gaf zelf al aan dat het inderdaad moeilijk is om iets te vinden, ook omdat het allemaal erg nieuw en onbekend is voor mij en ik zelf ook niet precies van alles weet wat wel en niet mag.

En omdat het dus een medisch noodzakelijk dieet is en het echt wel belangrijk is dat het goed gevolgd wordt, wil ik ook geen risico's nemen.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Suiker vervangen door zoetstof zou wel mogen denk ik
668, the neighbour of the Beast
Absoluut bananenbrood!



Dit is mijn favoriete recept:

http://www.styletoday.nl/ ... lthy-recept-bananenbrood/



Havermout, bananen, eieren en dadels.

Geen boter en suiker nodig.
Lief dat je rekening houdt met deze vriend/vriendin!
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip, dit is een fijne eiervervanger:





Slik die kikker!
quote:Marels schreef op 26 augustus 2016 @ 23:38:

Het is niet tegenstrijdig hoor.



Het belangrijkste is geen verzadigde vetten en weinig suikers.

En als je dan toch suiker eet, is ongeraffineerde suiker beter voor je, of zoek ik het nog liever in natuurlijke bronnen zoals honing of idd banaan.





Een appel is een hartstikke natuurlijke bron, maar er zit veel fructose in. Fructose is een bekende trigger voor mensen met darmproblemen. Natuurlijke suikers zijn niet per definitie beter.



Maar wees gerust: in banaan zit niet zoveel fructose
Alle reacties Link kopieren
Iedereen die serieus gereageert heeft en geholpen heeft, bedankt voor het meedenken

Het worden de havermoutkoekjes.

Ik ga nu iig slapen, ik lees morgen wel bij.



Je hebt trouwens een PB Nerdopviva.
668, the neighbour of the Beast
Andere optie, misschien ook handig voor in de toekomst: chocolademousse van avocado. Internet staat vol met recepten. Doe dat in een glaasje of in een cupje dat je maakt van die heel pure chocola (rubber cupjes kopen bij Xenos en daar een laagje gesmolten chocola in doen, hard laten worden en daar de mousse in doen). Garneren met een muntblaadje of wat gehakte nootjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 26 augustus 2016 @ 22:44:

En Jezus, het zure visgleuven-gehalte is hier vandaag nog hoger dan anders.

Zit er iets in het water?



Tis fijn dat jullie alles kunnen en mogen eten, en dat jullie je niet kunnen verplaatsen in mensen die dat niet kunnen, maar er zijn dus wel degelijk mensen die een dergelijk dieet móeten volgen.

Doe je niet voor je lol, dus verder commentaar en jolig gedoe lijkt me overbodig.

Hé, ik heb helemaal nog niets gezegd hoor .



Ik heb geen recept voor je, maar ik weet wel hoe lastig het is als je rekening moet houden met allergieën of een aangepast dieet. Ik wilde graag tegen je zeggen dat het verdedigen wat je doet zo onnodig is. Je vraag is duidelijk en de waarom is niet noodzakelijk. Ook al heeft iemand een eetstoornis of gewoon de kolder in de kop... jij wil graag iets voor deze persoon bakken, daar vraag je advies voor en daarvoor hoef je helemaal geen uitleg te geven. Wat een onzin.
Ik heb een toe toe toeter, een zure visgleuf toeter X-D .
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik de verkeerde de schuld gaf hoor



En je hebt gelijk, ik moet me niet verdedigen, maar ik vond sommige reacties gewoon echt kwetsend. Tis moeilijk om daar niet op te reageren dan.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Marels, super dat je dit voor je vriendin wil doen. Het is voor haar ook allemaal nieuw en misschien best frustrerend. Ze zal nog vaak op onbegrip stuiten en zich opgelaten voelen. Dan is het echt heel fijn als je vrienden rekening met je willen houden.



Als je maar geen azijn gebruikt, hé
Slik die kikker!
Alle reacties Link kopieren
Foutje.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Havermoutkoekjes klinken heerlijk!

Heel lief dat je dit wilt doen, zal zeker geapprecieerd worden

En als het voor haar nog nieuw is, leert ze zo misschien nog wat nieuws (en lekkers!) ontdekken dat wel mag, dus dan lijkt het me extra fijn!
quote:Marels schreef op 26 augustus 2016 @ 22:44:

En Jezus, het zure visgleuven-gehalte is hier vandaag nog hoger dan anders.

Zit er iets in het water?



Tis fijn dat jullie alles kunnen en mogen eten, en dat jullie je niet kunnen verplaatsen in mensen die dat niet kunnen, maar er zijn dus wel degelijk mensen die een dergelijk dieet móeten volgen.

Doe je niet voor je lol, dus verder commentaar en jolig gedoe lijkt me overbodig.



Euhm... Er zijn wel degelijk mensen die het "voor hun lol" volgen, omdat ze denken dat het gezonder is en/of er langer mee denken te leven. Dus nee, zo vreselijk gek is die gedachte/vraag ook weer niet. Vandaar mijn vraag of het een noodzakelijk dieet is, in verband met allergieen. (andere medische oorzaken kan/mag je daar ook onder scharen)

Of dat dat juist niet het geval is.

Uit je eerste post was dat namelijk niet helemaal duidelijk.
quote:Moonchild82 schreef op 27 augustus 2016 @ 00:33:

[...]





Euhm... Er zijn wel degelijk mensen die het "voor hun lol" volgen, omdat ze denken dat het gezonder is en/of er langer mee denken te leven. Dus nee, zo vreselijk gek is die gedachte/vraag ook weer niet. Vandaar mijn vraag of het een noodzakelijk dieet is, in verband met allergieen. (andere medische oorzaken kan/mag je daar ook onder scharen)

Of dat dat juist niet het geval is.

Uit je eerste post was dat namelijk niet helemaal duidelijk.Edit; nu ik bijna bij ben met alle reacties, ik lees een noodzakelijk dieet. Persoonlijk heb ik geen ervaring met zulke dieeten, maar ik wil gerust, mocht je dat op prijs stellen met je meezoeken naar een recept voor wat lekkers, zonder dat je daar allerhande kunstgrepen voor moet uithalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat aan muffins te denken die ik een keer heb gemaakt. Geen idee of het helemaal voldoet, maar dit is het Recept. Ik vond ze erg lekker en de reacties waren ook positief
Alle reacties Link kopieren
Kwark taart. I.p.v. boter kokosolie gebruiken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Havermout koekjes zijn nog lekker s avonds. Als je iets achter de hand wilt hebben of anders een tip voor degene met het dieet ; zonder melk/lactose, ei en vet en suikerarm billy's farm koekjes. Ik hen er al wat geprobeerd en de kleintjes met chocolade en cranberry zijn lekker en die met speculoos ook. Ze kosten ongeveer 2.50 p pak bij alle bekende en minder bekende natuurwinkels.
Alle reacties Link kopieren
Volstrekt onmogelijk dat je om medische redenen geen suiker mag, maar rietsuiker, honing of banaan wel ok zijn.

Als je suiker moet beperken, geldt dat voor alle suikers.
.
Alle reacties Link kopieren
En agave siroop, mag dat? Anders is dit misschien ook een idee: shortcake
Alle reacties Link kopieren
Een recept waar ik aan moet denken zijn de coco choco donuts van 50 days of green happiness. Ik kan het alleen niet online vinden...



Miss is dat sws een goed boek voor jouw vriendin om aan te schaffen. Ze/je kan evt vast kijken op hun FB pagina.



Heel veel recepten zonder suiker of verzadigde vetten en veel raw food, zoals deze donuts.
quote:froufrou80 schreef op 26 augustus 2016 @ 22:29:

rietsuiker is nog steeds suiker. Iemand die zegt dat ze geen suiker kan eten maar wel rietsuiker is geen diabeet maar eetgestoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven