Lijf & Lijn alle pijlers

Fitness-schema's krachttraining?

26-08-2016 21:15 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,



Ik vroeg mij af of er forummers zijn die hun krachttraining schema willen delen hieronder. Ik heb mij zojuist weer aangemeld bij de sportschool en wil er weer vol tegen aan. Echter heb ik geen centjes om naar een luxere sportschool te gaan met veel begeleiding, dus heb ik mezelf aangemeld bij basic fit. Dit is natuurlijk vooral zelfstandig fitnessen, maar wil niet als een kip zonder kop op die apparaten gaan zitten. Dus als mensen hun schema hjeronder zouden willen delen zou dat echt fijn zijn. Vind het erg lastig allemaal, want ik heb ook 0.0 verstand van al de fitness termen.
Ehm dit klinkt dus zo wel als kip zonder kop beginnen.



Hoe moeten wij een schema bedenken als je niet eens je huidige conditie en streven vermeld?
Je kan ook een kickstart les nemen bij Basic fit dan krijg je uitleg en advies :-)



Daarnaast zijn er nog twee soorten schema's te vinden bij de balie : Cardio (gericht op afvallen en conditie) en krachttraining, voor dus spieren/conditie etc. Na zoveel weken kan je de rep's bijv. ophogen of de kilo's verzwaren wanneer het je te makkelijk af gaat
Misschien eerst eens vertellen wat je doel is. Wil je sterker worden? Afvallen? Conditie? Welke delen van je lichaam wil je accenten leggen? Hoe vaak wil je gaan?
Alle reacties Link kopieren
Oeps, sorry! Ja dat bedoel ik dus, vergeet dat soort dingen gewoon te melden.. dat is hoe groen ik ben.



Mijn conditie is nagenoeg 0. Tijd geleden ziek geweest, daarna nooit meer echt opgepakt en van ellende ook nog gaan roken waar ik nu nagenoeg vanaf ben



Ik heb overgewicht, ik weeg 84 kilo met een lengte van 1.66. Nu moet ik zeggen dat ik wel een stevige bouw heb en geen enorme vetranden, maar ben zeer zeker veel te dik dus het liefst 15/20 kilo eraf. Maar met 10 ben ik ook al erg blij, het moet wel realistisch blijven natuurlijk.



Ik wist niet dat ze schema's bij de bali hadden liggen! thanks. Heb vanavond al op internet zitten struinen maar die termen van lunges etc zeggen me niks haha.
quote:Dalfx schreef op 26 augustus 2016 @ 21:30:

Oeps, sorry! Ja dat bedoel ik dus, vergeet dat soort dingen gewoon te melden.. dat is hoe groen ik ben.



Mijn conditie is nagenoeg 0. Tijd geleden ziek geweest, daarna nooit meer echt opgepakt en van ellende ook nog gaan roken waar ik nu nagenoeg vanaf ben



Ik heb overgewicht, ik weeg 84 kilo met een lengte van 1.66. Nu moet ik zeggen dat ik wel een stevige bouw heb en geen enorme vetranden, maar ben zeer zeker veel te dik dus het liefst 15/20 kilo eraf. Maar met 10 ben ik ook al erg blij, het moet wel realistisch blijven natuurlijk.



Ik wist niet dat ze schema's bij de bali hadden liggen! thanks. Heb vanavond al op internet zitten struinen maar die termen van lunges etc zeggen me niks haha.



Heb je wel ooit iets van een sport gedaan? Zo niet dan heb ik toch een advies wat je niet wil horen. Maar als je geen begeleiding krijgt is het zonder ervaring wel heel moeilijk om aan te voelen of je een oefening goed uitvoert.



Meestal zijn er op YouTube ook filmpjes te vinden van hoe je een oefening doet.



Ik ben eigenlijk niet bekend met basic fit. Is daar helemaal geen begeleiding aanwezig? anders zou ik daaraan vragen of ze de eerste keer mee willen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou ik in het begin ook zeker niet doen. Als je nagenoeg geen conditie hebt zou ik eerst rustig opbouwen op de cardio-apparaten. Fietsen, crosstrainer, roeien en loopband afwisselen met fitnessapparatuur.



Hoe vaak wil je gaan?
Je hebt echt begeleiding nodig anders wordt het niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger altijd van alles gedaan, jaren op handbal, hockey, badminton, schaatsen, turnen em ga zo maar door haha. Ik was altijd heel sportief, hoorde altijd bij de middenmoot maar toch zeker wel 3 keer sport in de week en dan nog skeeleren etc.



Vind het ook heel erg dat de laatste 7 jaar zo erg achteruit zijn gegaan, maar goed dat is het verleden en wil er nu gewoon echt weer voor gaan. Ik heb de afgelopen jaren nog 1 keer een fitnessabbo gehad maar toen deed ik vooral hardlopen, steppen etc. Ik wil nu echt gericht doelen hebben kwa afvallen omdat ik me ergens aan vast wil houden.



Ik ga vragen of er een personal trainer met me mee wil lopen voor een dag! Zodat hij kan kijken hoe en wat ik precies moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel onverstandig om zonder begeleiding te beginnen. Naast het feit dat je een gepersonaliseerd schema nodig hebt om je doelen te behalen, liggen blessures enorm op de loer als je niet weet wat je aan het doen bent. Als ik jou was zou ik toch kiezen voor een investering en een paar sessies met een personal trainer boeken.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat begrijp ik volkomen. Ik zal even kijken wat mijn opties zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bij basic fit lopen personal trainers, je kan een kickstart doen dan word je eenmalig geholpen dat alles uitgelegd word de sportschool heeft ook kant en klare schema's liggen wat niets kost maar je moet wel weten welke bij jou doel past, je kan altijd nog gewoon groepslessen gaan doen virtueel en live ligt aan de vestiging
Alle reacties Link kopieren
Je hebt uitleg nodig bij apparaten die je wilt gaan gebruiken of begeleiding wanneer je met vrije gewichten aan de gang wilt gaan, maar krachttraining begint naar mijn mening wel met een stukje zelfeducatie. Ga naar www.bodybuilding.com of naar youtube en je vindt een gigantische bron van informatie over krachttraining.



Je moet de fundamentals begrijpen van training, voeding en rust. Verder moet je vaststellen wat je doel is. Daarnaast moet je bij jezelf nagaan hoe vaak je naar de sportschool kunt/wilt gaan. Afhankelijk daarvan kun je bepalen hoe je je schema wilt indelen. Als je dan voor jezelf een schema hebt gemaakt dan kun je in de sportschool altijd vragen aan andere mensen die daar trainen hoe je bepaalde apparaten of oefeningen moet uitvoeren.
Daarbij is zo'n schema die ik heb op maat gemaakt voor mijn lichaam en bouw dus ik kan hem leuk delen maar daar heb je niks aan...



Zoals de rest het zegt: ga serieus aan de slag, zorg dat je de oefeningen goed doet, anders krijg je alleen maar blessures
Alle reacties Link kopieren
Ik had mezelf al verdiept in bodybuilding.com, maar vond het ZO breed allemaal en staat zoveel info op dat ik door de bomen het bos niet meer zie.



Ik ga morgenochtend beginnen, een vriendin van me gaat mee. Er zal vast wel iemand aanwezig zijn die op maandag om half 10 even wil helpen



En ik ga toch nog even kijken op de website.
Alvast succes.



Je kunt eventueel ook even kijken op de site schemaatje.nl. Daar staan ook wel beginners schema's op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven